Statutaire jaarrekeningen 2004
28/02/2005
Afsluiting door Raad van Bestuur NMBS-Holding
De Raad van Bestuur van de NMBS-Holding heeft vandaag de statutaire
rekeningen van de NMBS-Groep afgesloten. Het is overigens voor het
laatst dat de Raad van Bestuur de jaarrekeningen van de oude
eenheidsstructuur afsluit. Het operationele herstel van de groep
begint voelbaa rteworden.Dedoelstellingenwerdenbereikt,onder
meer door de vermindering van de algemene kosten en een vermindering,
na overleg, van het personeelsbestand. De stijging van het binnenlands
en het internationaal reizigersverkeer en het goederenverkeer, evenals
een strikt beheer van de kosten, hebben in grote mate bijgedragen tot
de verbetering van de EBITDA. De statutaire resultaten 2004 werden
echter beïnvloed door waardeverminderingen en het aanleggen van
provisies voor ABX.
Om de cijfers binnen vergelijkbare perimeters met die van verleden
jaar te kunnen vergelijken en de operationele prestaties van de
onderneming te beoordelen, dringt een herklassificatie op
verschillende vlakken zich op. Die herklassificatie houdt verband met
de afwijkende boekhoudkundige maatregelen die voor het laatst van
toepassing zijn op de NMBS.
Zo moeten de afhoudingen op het kapitaal worden gecompenseerd met de
afschrijvingen van de materiële en immateriële vaste activa gebruikt
voor de opdrachten van publieke dienstverlening, evenals de
pensioenlasten en kosten voor arbeidsongevallen met de tussenkomsten
van de staat en het betrokken personeel.
Daarenboven moet de impact van de fusie door de absorptie van de HST
Fin worden geneutraliseerd.
Resultaten met vergelijkbare perimeters
Na herklassificatie stijgt de omzet in 2004 met 2,2% ten opzichte van
2003, waaronder:
* binnenlands reizigersverkeer: + 7,9%
* internationaal reizigersverkeer: + 3,7%
* goederen: + 0,9% (voor het
verkeer zelf)
De operationele cash flow (EBITDA) beloopt -33,9 miljoen; in 2003 was
dit -109,3 miljoen. De EBITDA werd hoofdzakelijk beïnvloed
door een vermindering met 6% van diensten en diverse goederen en een
daling van het personeelsbestand.
Het operationele resultaat (EBIT) bedraagt -35,8 miljoen, ten opzichte
van -129,0 miljoen in 2003, een verbetering met 93,2 miljoen.
De financiële resultaten bedragen -131,4 miljoen; in 2003 was dit nog
-146,6 miljoen. Deze verbetering wordt onder meer verklaard door een
daling van de interestvoeten.
De uitzonderlijke resultaten belopen -185,6 miljoen ( -29,8 miljoen in
2003). De NMBS-Groep heeft voor 284,8 miljoen waardeverminderingen
doorgevoerd en provisies aangelegd voor ABX, 26,4 miljoen voor
milieuvoorzieningen en heeft een meerwaarde opgetekend van +187,9
miljoen op de inbreng van terreinen in het Fonds voor
SpoorwegInfrastructuur in het raam van de nieuwe structuur.
In overeenstemming met de openbare overheden bevestigen de
beleidsvoerders van de NMBS en ABX Logistics Worldwide hun intentie
om, indien mogelijk, de groep ABX Logistics te privatiseren voor het
einde van 2005, voor zoverre de Europese Commissie akkoord gaat met
het financiële luik van het herstructureringsplan.
Daarom, en in uitvoering van de nieuwe internationale boekhoudregels
van toepassing op de holding opgericht door de overdracht van de
deelnemingen in ABX Logistics, heeft de Raad van Bestuur van de
NMBS-Holding ingestemd met een waardevermindering op de vorderingen en
de deelnemingen.Daarom, en in uitvoering van de nieuwe internationale
boekhoudregels van toepassing op de holding opgericht door de
overdracht van de deelnemingen in ABX Logistics, heeft de Raad van
Bestuur van de NMBS-Holding ingestemd met een waardevermindering op de
vorderingen en de deelnemingen
De groep ABX Logistics Worldwide vervolgt met succes het herstel
ingezet in 2003. Voor de eerste keer sinds 1999 kan voor 2004 een
positief operationeel resultaat (EBIT) worden voorgesteld.
Statutaire jaarrekeningen 2004
De statutaire jaarrekeningen bedragen in 2004 -350,1 miljoen,
tegenover -333,3 miljoen in 2003. De omzet beliep 2.210 miljoen; in
2003 was dit nog 2.329 miljoen, een daling dus met 5,1% (overdracht
van de NMBS-afdeling ABX naar ABX Logistics Worldwide). De
bedrijfsopbrengsten en -kosten bedroegen 3.649 miljoen, een
vermindering met 4,3%.
Evolutie van de schuld
De schuld van de NMBS bleef groeien. Ze gaat van 6 miljard in 2003
naar 8,3 miljard in 2004, de schuld ter waarde van 1,7 miljard van de
HST Fin inbegrepen. Als de schuld buiten balans van 1,3 miljard wordt
toegevoegd, bedraagt de schuldenlast 9,7 miljard. Het netto verschil
van de financiële schuld bedraagt dus 641,86 miljoen. OP te merken is
dat de staat op 1 januari 2005 het grootste gedeelte van de schuld
heeft overgenomen, voor een bedrag van 7,4 miljard.
Sleutelindicatoren 2004
* investeringen: 1,2 miljard
Voornaamste financieringsbronnen
Staat: 735 miljoen
Tussenkomst Nederland: 112,1 miljoen
Eigen Fondsen NMBS: 298,7 miljoen (hst-project)
* Aantal binnenlandse treinreizigers: 165 039 000 (+7,9%)
* Aantal internationale treinreizigers: 13 374 000 (-0,3%)
* Aantal vervoerde ton: 58 228 000 ton (+4,5%)
* Personeelsbestand NMBS op 31/12/2004: 39 061 personeelsleden (40
898 in 2003)
NMBS