Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
28 februari 2005
Ons kenmerk
DGL/05.u00750
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Beantwoording kamervragen over de problematiek bij Exel en Bonair Exel

Geachte voorzitter,


1. Kent u de berichtgeving (Antilliaans Dagblad, 31 januari 2005 en de Volkskrant,


1 februari 2005) met betrekking tot de problematiek bij Exel en Bonair Exel en de mogelijke betrokkenheid van de KLM daarbij?


1. Ja.


2. Kent u het geheime contract tussen de KLM en Exel, waarin vermeende afspraken over samenwerking zijn vastgelegd? Zo ja, zijn er naar uw mening afspraken gemaakt die zich niet verdragen met wetgeving op het gebied van mededinging of kartelvorming?


2. Nee, het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt in principe niet geïnformeerd over de commerciële contracten tussen private bedrijven. In dit geval is dat ook niet gebeurd. De beoordeling van afspraken tussen bedrijven en de toelaatbaarheid daarvan vanuit mededingingsoptiek valt in Nederland onder de competentie van de NMa.


1. Is de Staat door de KLM op de hoogte gebracht van of geconsulteerd over de afspraken met Exel? Zo ja, wat was de reactie? Zo neen, had de Staat als aandeelhouder geïnformeerd moeten worden?


1. Nee, KLM heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat niet geconsulteerd of op de hoogte gebracht van eventuele afspraken die gemaakt zouden kunnen zijn

tussen Holland Exel en KLM. Dat hoeft KLM ook niet te doen. Er bestaat geen
verplichting voor de private onderneming KLM om zijn aandeelhouders over de inhoud van individuele commerciële contracten te informeren. De positie van de Staat is wat dat betreft niet anders dan die van andere aandeelhouders.

4. Welke afspraken zijn er met de Nederlandse Antillen over de verbinding tussen Nederland en Willemstad en de wijze waarop het vervoer tussen de eilanden wordt geregeld?

4. De Nederlandse Antillen is souverein op luchtvaartgebied. In 2002 is een Open Skies tussen Nederland en de Nederlandse Antillen gesloten, zoals bijvoorbeeld ook het geval is tussen Nederland en de Verenigde Staten. Tussen Nederland en de Nederlandse Antillen is sindsdien sprake van een open luchtvaartmarkt. Door het creëren van een open markt wordt de private sector in staat gesteld om de dienstverlening af te stemmen op de vraag in de markt. Het is uiteindelijk aan de private partijen zelf of zij van de geboden gelegenheid van de open markt gebruik maken. Over het vervoer tussen de eilanden zijn geen afspraken met de

Nederlandse overheid gemaakt.

5. Bent u bekend met de voornemens van de KLM met betrekking tot deze verbinding c.q. het contract? Welke gevolgen kan een eventuele verbreking van het contract hebben voor de werkgelegenheid en de infrastructuur op de Nederlandse

Antillen en in Nederland?

5. Nee, het ministerie van Verkeer en Waterstaat is niet bekend met contracten van KLM aangaande de verbindingen met de Nederlandse Antillen en kan daarom niet oordelen over de mogelijke gevolgen van een eventuele verbreking van het vermeende contract.

6. Wat zullen de gevolgen zijn voor de bevolking op de Antillen, wanneer Exel de dienstregeling niet meer zal kunnen voortzetten?

6. Aangezien er sprake is van een open luchtvaartmarkt, kunnen er andere aanbieders van luchtvaartdiensten zijn om de door Holland Exel eventuele beëindiging van diensten op te kunnen vangen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw. drs. M.H. Schultz van Haegen