Uittreksels GBA nu via internet aan te vragen en te betalen
Vanaf deze week hoeven inwoners van Apeldoorn voor het aanvragen van
een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) niet meer
naar het Stadhuis. Ook via de website www.apeldoorn.nl kunnen zij het
uittreksel aanvragen èn betalen.
Via een digitaal formulier kunnen bezoekers van de website een
uittreksel GBA aanvragen. Nadat de bezoeker het formulier heeft
ingevuld wordt verbinding gemaakt met de internetomgeving van de Bank
Nederlandse Gemeenten. Daar kunnen de bezoekers aangeven op welke
manier ze de kosten (leges) wensen te betalen: via creditcard
(uitgezonderd American Express), Rabo Direct Betalen of een eenmalige
machtiging tot incasso. Om deze handelingen veilig te laten verlopen
is identificatie via een legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of
Nederlandse identiteitskaart), sofi-nummer en geboortedatum nodig.
Binnen enkele seconden na betaling krijgt de aanvrager per e-mail
bericht dat de aanvraag is binnengekomen bij de gemeente Apeldoorn. De
gemeente stuurt het gevraagde uittreksel binnen vijf werkdagen op naar
de aanvrager.
Ook met dit nieuwe product wil de gemeente Apeldoorn haar
dienstverlening continu verbeteren. Na een evaluatie van dit eerste
product zullen meer producten volgen die online aan te vragen en te
betalen zijn, zoals het bewijs van uitschrijving, het bewijs van
Nederlanderschap en het bewijs van in leven zijn.
Jaarlijks geeft de gemeente Apeldoorn ongeveer 20.000 uittreksels uit
de GBA af. Een uittreksel uit de GBA is een verklaring van het
gemeentebestuur over de inschrijving als burger in de GBA. Een
uittreksel is nodig voor bijvoorbeeld het aanvragen van een rijbewijs,
voor verzekeringen, notaris, advocaat, sociale dienst, belastingdienst
of het bankwezen. Indien gewenst wordt het uittreksel voor
internationaal gebruik afgegeven op een speciaal formulier, dat in
meerdere talen (Frans, Duits, Engels, Spaans, Italiaans of Turks) is
opgesteld.
Voor het laatst bijgewerkt op: 28-feb-2005 04:03
Gemeente Apeldoorn