EnerTel

Enertel lanceert Voice-over-IP diensten
Spraakdiensten over IP voor wholesale markt en zakelijke gebruikers Rotterdam, 28 februari 2005: Data- en telecomdienstverlener Enertel biedt sinds vandaag onder de naam `Enertel IP Voice' een aantal spraakdiensten over IP. Deze diensten zijn ontwikkeld voor de zakelijke markt en voor Service Providers die internet- en telecommunicatiediensten aan eindgebruikers leveren. Voor Service Providers die zelf over een VoIP-centrale beschikken verzorgt Enertel de interconnectie met het publieke telefoonnetwerk en andere benodigde faciliteiten, zoals bijvoorbeeld nummerportabiliteit. Voor Service Providers die geen eigen VoIP-centrale (willen) hebben maar die wel hun eindgebruikers VoIP willen bieden, heeft Enertel een complete virtuele carrier-IP telefonie oplossing geïmplementeerd. Cees Meeuwis, CEO van Enertel: "Nu breedband internet gemeengoed is geworden, zien we dat voor veel consumenten een aparte aansluiting voor vaste telefonie geen vanzelfsprekendheid meer is. Onder onze klanten bevindt zich een aantal service providers die de dienstverlening naar hun eindgebruikers willen uitbreiden met spraakdiensten. Wij faciliteren zowel de techniek als de procedures er omheen. Onze klanten hoeven daarin dus niet zelf te investeren en kunnen zich volledig richten op het bedienen van hun eindgebruikers." Ook voor zakelijke eindgebruikers biedt Enertel interconnectiediensten op basis van IP die een vervanging bieden voor traditionele telefonie aansluitingen. In samenwerking met partner IBM introduceert Enertel bovendien IP Centrex, een volledig beheerde spraakoplossing die zelfs de functie van een bedrijfstelefooncentrale overneemt. Klanten hoeven dan niet langer te investeren in eigen hardware en infrastructuur, maar hebben ook niet meer te maken met servicecontracten en upgrades.

Cees Meeuwis: "Organisaties zijn altijd op zoek naar manieren om efficiënter om te gaan met ICT. Hierbij wordt kritisch gekeken naar welke zaken je nog in eigen beheer zou moeten houden. Wij springen hier op in met een aantal diensten op het gebied van IT en spraak. En net als bij particulieren geldt voor zakelijke gebruikers de vraag : "Waarom zou je twee verschillende infrastructuren aanhouden als je zowel spraak als data over hetzelfde IP-netwerk kunt afwikkelen?"