Den Haag, 25 februari 2005
Vragen van de leden Smits en van Dijken (PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat
over de ontoegankelijkheid van brievenbussen
* Bent u bekend met de plaatsing van nieuwe brievenbussen door TPG waarbij oude brievenbussen worden vervangen door nieuwe brievenbussen?
* Hoe oordeelt u over het feit dat de nieuwe brievenbussen door hun hoogte, informatieverstrekking (onduidelijk en niet in braille) ontoegankelijk zijn voor mensen met een handicap?
* Stemt dit overeen met het kabinetsstreven zoveel mogelijk design for all toe te passen?
* TPG geeft aan dat de hoogte van de brievenbussen samenhangt met arbowetgeving, klopt dat*?
* Zo ja, bent u bereid de arbowetgeving aan te passen, zodat TPG dit excuus niet meer kan gebruiken en mensen met een handicap weer op een normale manier hun brief kunnen posten?
* Bent u ook bereid de Wet Gelijke Behandeling op grond van Handicap of Chronische ziekte uit te breiden met het terrein goederen en diensten, zodat TPG en andere bedrijven en dienstverleners gehouden zijn bij wijziging van hun dienstverlening toegankelijkheid voor mensen met een handicap eerder te verbeteren dan te verslechteren?
* Bent u met ons van mening dat het raar is dat mensen met een handicap naar speciale brievenbussen worden gestuurd, zoals blijkt uit het antwoord van TPG aan de CG-raad en Makkers Unlimited, terwijl die voor andere Nederlanders op de hoek van bijna elke straat staan**?
* Indien TPG niet over zal gaan tot het toegankelijk maken van de brievenbussen, op welke wijze kunnen mensen met een met een handicap dan hun brieven posten?
* Bijlagen: correspondentie Makkers Unlimited met TGP Post
** TPG heeft in een reactie aan de CG-Raad en Makkers Unlimited laten weten dat ze bereid zijn 500 brievenbussen op rolstoelhoogte te plaatsen en eventueel nog 500 op extra nader te bepalen plaatsen. Een simpele rekensom wijst uit dat er dan hooguit twee brievenbussen per gemeente toegankelijk zouden zijn.
Partij van de Arbeid