Waterschap Roer & Overmaas


28-02-2005

Persbericht: Digitale aanpak waterschappen bij versturen aanslagen

Gedurende de maand maart ontvangen ongeveer 530.000 belastingplichtigen in de hele provincie Limburg de waterschapsheffing 2005. Dit jaar worden de aanslagen voor het eerst gespreid over de hele maand verstuurd. Dit heeft als voordeel dat er naar verwachting ook een spreiding plaatsvindt in het aantal reacties, zoals brieven en telefoontjes.
Daarmee wordt de telefonische bereikbaarheid van de informatielijn van de waterschappen verbeterd.
De gespreide verzending is één van de middelen die de waterschappen inzetten om de grootscheepse belastingoperatie goed te laten verlopen. Daarnaast is er voor het eerst een interactieve heffingen-website.

Digitaal loket
Deze website - www.waterschapsheffingenlimburg.nl - is in feite een digitaal loket, dat zeven dagen per week, 24 uur per dag geopend is. Het is eigenlijk een soort self-service. Zo kunnen mensen er bijvoorbeeld online terecht voor het invullen van formulieren of het insturen van een reactie op de aanslag. Verder staan er staan de meest gestelde vragen en antwoorden op over de waterschapsheffing. Afhandeling van vragen of bezwaren via het digitale loket gaat het snelst. Antwoorden op vragen zijn er snel te vinden en reacties kunnen via de website veel sneller afgehandeld worden dan reacties per brief.

Telefonische reacties
Voor klanten die niet over een internet-aansluiting beschikken is het gratis telefoonnummer
0800 - 023 19 02 beschikbaar. Voor een aantal diensten, zoals het bestellen van formulieren, is dit nummer 7 dagen per week 24 uur per dag beschikbaar. Dit speciale telefoonnummer is dit jaar voor het eerst uitgerust met een interactief voice response-systeem. Na het invoeren van het klantnummer wordt een aanvraag voor bij voorbeeld een formulier automatisch verwerkt, zodat er geen onnodig papierwerk of postverkeer aan te pas komt.
Voor persoonlijke dienstverlening kan op werkdagen gebeld worden tussen 8.30 en 20.00 uur en op zaterdag van 8.30 tot 14.00 uur.

Informatie
De komende aanslag en de tarieven worden geadverteerd in dag- en weekbladen, zodat mensen niet verrast zijn en weten wanneer ze een aanslag kunnen verwachten.
De waterschappen hebben geprobeerd om bij de aanslag duidelijke informatie te geven. Dit jaar ontvangen de heffingbetalers daarom ook een informatief en toegankelijk krantje bij het aanslagbiljet. Daarin staat hoe het bedrag dat men moet betalen is opgebouwd. In het krantje is ook aandacht voor het werk van de waterschappen, en wat zij doen met het geïnde belastinggeld.
Met deze informatie hopen de waterschappen zoveel mogelijk vragen die bij mensen leven te beantwoorden. Wie toch nog vragen heeft kan vervolgens goed terecht bij het digitale loket of de gratis informatielijn.

Tarief beperkt verhoogd
De waterschapstarieven gaan dit jaar gemiddeld tussen de 2,5% en 3% omhoog. Als gevolg van de WOZ-stijging (de WOZ wordt door de gemeente vastgesteld) zijn de tarieven voor eigenaren van woningen (de zogeheten omslag gebouwd) door de waterschappen naar beneden bijgesteld.

De waterschappen Roer en Overmaas (Zuid-Limburg) en Peel en Maasvallei (Noord-Limburg) gebruiken de jaarlijkse belastingopbrengst om voor de Limburgse bevolking droge voeten en schoon water te realiseren. Het versturen en innen van de belastingaanslagen vindt plaats door het uitvoeringsbedrijf van de waterschappen, het Waterschapsbedrijf Limburg in Roermond.