Waterschap Roer & Overmaas
28-02-2005
Persbericht: Digitale aanpak waterschappen bij versturen aanslagen
Gedurende de maand maart ontvangen ongeveer 530.000
belastingplichtigen in de hele provincie Limburg de waterschapsheffing
2005. Dit jaar worden de aanslagen voor het eerst gespreid over de
hele maand verstuurd. Dit heeft als voordeel dat er naar verwachting
ook een spreiding plaatsvindt in het aantal reacties, zoals brieven en
telefoontjes.
Daarmee wordt de telefonische bereikbaarheid van de informatielijn van
de waterschappen verbeterd.
De gespreide verzending is één van de middelen die de waterschappen
inzetten om de grootscheepse belastingoperatie goed te laten verlopen.
Daarnaast is er voor het eerst een interactieve heffingen-website.
Digitaal loket
Deze website - www.waterschapsheffingenlimburg.nl - is in feite een
digitaal loket, dat zeven dagen per week, 24 uur per dag geopend is.
Het is eigenlijk een soort self-service. Zo kunnen mensen er
bijvoorbeeld online terecht voor het invullen van formulieren of het
insturen van een reactie op de aanslag. Verder staan er staan de meest
gestelde vragen en antwoorden op over de waterschapsheffing.
Afhandeling van vragen of bezwaren via het digitale loket gaat het
snelst. Antwoorden op vragen zijn er snel te vinden en reacties kunnen
via de website veel sneller afgehandeld worden dan reacties per brief.
Telefonische reacties
Voor klanten die niet over een internet-aansluiting beschikken is het
gratis telefoonnummer
0800 - 023 19 02 beschikbaar. Voor een aantal diensten, zoals het
bestellen van formulieren, is dit nummer 7 dagen per week 24 uur per
dag beschikbaar. Dit speciale telefoonnummer is dit jaar voor het
eerst uitgerust met een interactief voice response-systeem. Na het
invoeren van het klantnummer wordt een aanvraag voor bij voorbeeld een
formulier automatisch verwerkt, zodat er geen onnodig papierwerk of
postverkeer aan te pas komt.
Voor persoonlijke dienstverlening kan op werkdagen gebeld worden
tussen 8.30 en 20.00 uur en op zaterdag van 8.30 tot 14.00 uur.
Informatie
De komende aanslag en de tarieven worden geadverteerd in dag- en
weekbladen, zodat mensen niet verrast zijn en weten wanneer ze een
aanslag kunnen verwachten.
De waterschappen hebben geprobeerd om bij de aanslag duidelijke
informatie te geven. Dit jaar ontvangen de heffingbetalers daarom ook
een informatief en toegankelijk krantje bij het aanslagbiljet. Daarin
staat hoe het bedrag dat men moet betalen is opgebouwd. In het krantje
is ook aandacht voor het werk van de waterschappen, en wat zij doen
met het geïnde belastinggeld.
Met deze informatie hopen de waterschappen zoveel mogelijk vragen die
bij mensen leven te beantwoorden. Wie toch nog vragen heeft kan
vervolgens goed terecht bij het digitale loket of de gratis
informatielijn.
Tarief beperkt verhoogd
De waterschapstarieven gaan dit jaar gemiddeld tussen de 2,5% en 3%
omhoog. Als gevolg van de WOZ-stijging (de WOZ wordt door de gemeente
vastgesteld) zijn de tarieven voor eigenaren van woningen (de
zogeheten omslag gebouwd) door de waterschappen naar beneden
bijgesteld.
De waterschappen Roer en Overmaas (Zuid-Limburg) en Peel en Maasvallei
(Noord-Limburg) gebruiken de jaarlijkse belastingopbrengst om voor de
Limburgse bevolking droge voeten en schoon water te realiseren. Het
versturen en innen van de belastingaanslagen vindt plaats door het
uitvoeringsbedrijf van de waterschappen, het Waterschapsbedrijf
Limburg in Roermond.