Virale marketingactie MegaJobs is een overrompelend succes

Al meer dan 100.000 deelnemers in enkele dagen tijd

BAARN, 20050228 -- Bijna iedere werknemer in Nederland herkent zich wel enigszins in de hoofdpersoon van het in opdracht van vacaturesite MegaJobs ontwikkelde computerspel "Gooi je collega van het dak af!". De hoofdpersoon is de pesterijen door zijn irritante collega meer dan beu en besluit definitief van deze collega af te willen. Hij kiest daarvoor een wel erg drastische methode, maar weet zich aan het slot gerustgesteld door de mededeling dat hij bij MegaJobs een nieuwe collega kan vinden (voor het spel, zie game.megajobs.nl).


MegaJobs, inmiddels Nederlands grootste vacaturesite, zocht naar een ludieke manier om zichzelf onder de aandacht van de Nederlandse werknemer te brengen. Met het aantrekken der economie, blijken weer meer mensen een volgende loopbaanstap te overwegen. Het Baarnse bedrijf YellowMind kreeg daarom opdracht om MegaJobs' blijde boodschap onder veel mensen te verbreiden. Het stelde voor hiertoe zgn. virale marketing te benutten, een methodiek waarbij mensen geprikkeld worden om een boodschap aan vele anderen door te zenden (en die op hun beurt...), in ruil voor cadeaus of een leuke ervaring. In dit geval ontwikkelde men een spel, waarbij de combinatie van herkenbare werksituatie, kwinkslag, cartooneske vorm en pakkende muziek, besloten door een wel heel aparte 'uitsmijter', zeker een leuke interactieve ervaring belooft. Dat MegaJobs bovendien de deelnemers nog prijzen in het vooruitzicht stelt, verklaart dan helemaal waarom het spel, op twee verschillende punten gestart, inmiddels werd doorgezonden aan en gespeeld werd door meer dan 100.000 mensen!

Met inzet van het wapen van de virale marketing heeft MegaJobs wederom haar innovatieve gezicht getoond. Werd MegaJobs, gemeten in aantal vacatures, al binnen enkele maanden na haar start de grootste vacaturebank van Nederland, dan maakt zij nu ook qua bezoekersaantal deel uit van de kopgroep van vacaturesites. Met de inzet van deze zgn. 'branded viral' bevestigt het bedrijf niet enkel zijn reputatie van innovator in de vacaturemarkt. MegaJobs blijkt óók waar het om toepassing van nieuwe marketingtechnieken gaat, voorop te lopen. Directeur Arjan van 't Hof meldt dan ook, niet zonder trots: "Wij genieten er telkens enorm van om de markt en onze concullega's te verrassen, maar het succes van deze actie heeft -eerlijk gezegd- ook onszelf behoorlijk verrast". Van 't Hof meldt verder dat het bedrijf beziet in hoeverre virale marketing vaker ingezet kan worden om de Nederlandse werknemer de weg te wijzen naar de vernieuwende site.

Over MegaJobs
MegaJobs werd in oktober 2004 gelanceerd, en biedt inmiddels ruim 82.000 vacatures, waarvan zo'n 26.000 actuele Nederlandse vacatures. MegaJobs is daarmee, veel sneller dan verwacht, de grootste vacaturesite van Nederland. MegaJobs groeit met vele duizenden vacatures per maand. Werkzoekenden vinden op www.megajobs.nl de grootste verzameling vacatures op het internet, waarvan vele niet te vinden zijn op andere vacaturesites. Werkgevers kunnen op MegaJobs gratis hun vacatures plaatsen. Daarmee biedt MegaJobs bij uitstek een overzicht van het Nederlandse vacature-aanbod.

MegaJobs wil het instrument zijn waarmee de moderne zelfbewuste werknemer vorm geeft aan de volgende stap in zijn of haar carrière, binnen Nederland of daarbuiten. MegaJobs biedt daarom ook vele tienduizenden vacatures binnen de andere EU-lidstaten, maar ook daarbuiten. Hiermee is MegaJobs de eerste Nederlandse vacaturesite met een breed venster op de Europese arbeidsmarkt.

MegaJobs biedt haar bezoekers een e-mailservice die vacatures, voldoend aan de eigen selectiecriteria, per e-mail thuis zendt. Ook kan de bezoeker gebruik maken van de mogelijkheid om het eigen CV achter te laten in de CV-bank, waar werkgevers de CV's kunnen bekijken zonder dat de identiteit van de persoon erachter bekend wordt. Contact leggen met de werkzoekende gebeurt eveneens anoniem, totdat de werkzoekende besluit zichzelf bekend te maken.