AutoRai

Nissan Pathfinder â de avontuurlijke 4x4 voor 7 personen

(28-2-2005)
Het groeiende SUV-segment in de Europese markt voor nieuwe autoâs heeft er een belangrijke speler bij gekregen: de nieuwe Nissan Pathfinder. Stoere, fraaie lijnen, een ruim interieur, uitstekende on-road rijeigenschappen gecombineerd met onvervalste 4x4-capaciteiten: de Pathfinder is de ideale auto voor mensen die er graag opuit trekken.
Met zijn ruime zevenzitsinterieur, uitgebreide standaarduitrusting en zeer efficiënte 2,5-liter turbodiesel, combineert de Pathfinder op unieke wijze de veelzijdigheid van een MPV en de dynamische rijeigenschappen van een personenauto met off-roadcapaciteiten die men verwacht van een echte 4x4.

De Pathfinder is ontworpen met avontuurlijke, ondernemende gezinnen in gedachten. Activiteiten buitenshuis, zoals zeilen, mountainbiken, bergbeklimmen, trekking, paragliding, paardrijden of gewoon wandelen, vragen om een veelzijdige automobiel: de Pathfinder is daarvoor in elk opzicht de passende automobiel.

Zes verschillende modellen
Het jongste model in Nissans groeiende reeks 4x4-modellen kan bogen op Nissans rijke historie en ruime ervaring op 4x4-gebied. Het origineel â de Patrol, Nissans eerste 4x4 â kwam reeds in 1951 op de markt. Met de komst van de Pathfinder omvat de reeks zes onderling duidelijk verschillende modellen: de nieuwe crossover SUV Murano, de vernieuwde Patrol, de marktleider in de compacte SUV klasse X-TRAIL, de stoere Pickup en de alom gewaardeerde Terrano.

Ontworpen op wereldniveau, gefabriceerd in diverse werelddelen: de Pathfinder is het eerste model waarbij Nissans Research & Development-teams van over de hele wereld hebben samengewerkt.

Fabricage in Spanje
De Europese uitvoering van de Pathfinder wordt gebouwd door NMISA, Nissans fabriek in de omgeving van het Spaanse Barcelona. In maart 2005 vindt de verkoopstart plaats. Ook de voor Australië en het Midden-Oosten bestemde Pathfinders komen uit de Spaanse fabriek. Andere, aan de buitenzijde identieke versies die bestemd zijn voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt, worden gefabriceerd in het Noord-Amerikaanse Tennessee. De diverse uitvoeringen zijn afgestemd op de wensen van de lokale markt.

Studiemodel Dunehawk als voorbode
De naam âPathfinderâ werd in 1986 op de Amerikaanse markt geïntroduceerd; de nieuwste Pathfinder vormt inmiddels reeds de derde generatie van dit model. Het studiemodel Dunehawk gaf op de IAA 2003 in Frankfurt alvast een hint naar het definitieve ontwerp van de Pathfinder.

Veel van de designvondsten op de Dunehawk zijn overgenomen bij de Pathfinder. De fraai vormgegeven carrosserie biedt een ruim interieur met veel schouder- en elleboogruimte. Net als de Dunehawk heeft de Pathfinder markante, uitgebouwde wielkasten en een stoere neus met het inmiddels bekende Nissan-gezicht met grille verdeeld in drie secties en âbalanced angle strutâ-motief.

Schuingeplaatste C-stijl
Een markant styling-detail van de nieuwe Pathfinder is de schuingeplaatste C-stijl, die gevormd wordt door het frame van het achterportier. Een detail dat eigenaren van een eerder model Pathfinder bekend zal voorkomen. Eveneens kenmerkend voor de Pathfinder is de in de C-stijl opgenomen hoog geplaatste deurgreep.

Dat de Pathfinder vierwielaangedreven is, blijkt al uit de robuuste vormgeving, de ruim bemeten bodemspeling en de korte overhangen voor en achter. Het body-on-frame-chassis koppelt onafhankelijke wielophanging met double wishbone voor en achter met de nieuwste versie van Nissans verfijnde ALL MODE-vierwielaandrijvingssysteem.

Veilige en stabiele vierwielaandrijving
Daarmee biedt de Pathfinder een ongekende mix van rijcomfort, dynamische on-road-rijeigenschappen en voorbeeldige off-roadprestaties. Kort gezegd: de terreincapaciteiten van een echte 4x4 gecombineerd met de verfijnde rijeigenschappen van een personenauto.

In Europa zal voorlopig uitsluitend de nieuwe 2,5-literversie van Nissans alom gewaardeerde âYDâ viercilinder turbodiesel worden geleverd, enkele maanden later gevolgd door een 4,0-liter V6-benzinemotor uit de âVQâ-reeks. Met deze 4,0 liter komt Nissan tegemoet aan klanten die een zescilinder met veel vermogen verlangen. Ook de Murano en 350Z zijn uitgerust met motoren uit de âVQâ-reeks, die zich onderscheiden door hun raffinement, directe respons en gunstig, goed bruikbaar koppelverloop over een groot toerenbereik. Definitieve cijfers zijn bij het ter perse gaan van dit bericht nog niet bekend, maar gestreefd wordt naar een vermogen van 269 pk en een maximumkoppel van 385 Nm.

Krachtige common-rail dieselmotor
De nieuwe dieselmotor uit de âYDâ-reeks imponeert met common-rail technologie van de tweede generatie, een variabele turbocompressor, een hoog koppel en een uitgekiende balans â voor geringere emissie, uitstekende efficiency, meer kracht en uiterst gecultiveerde draai-eigenschappen.

De krachtbron levert 174 pk en een indrukwekkend koppel van 403 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut. Daarmee is de Pathfinder bijzonder geschikt om als trekauto te worden ingezet (tot maximaal drie ton geremd aanhangergewicht).

Handgeschakelde en automatische transmissie
De klant kan kiezen tussen een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak en een vijftrapsautomaat, met mogelijkheid om zelf te schakelen. Mede dankzij de nieuwe motor bereikt de Pathfinder een in zijn klasse ongeëvenaarde pk/gewichtsverhouding, waarmee hij beter presteert dan zijn concurrenten â zelfs beter dan enkele concurrenten met 3,0-liter diesels â bij een tegelijkertijd zeer gunstig brandstofverbruik.

Lage gearing
Het ALL MODE-vierwielaandrijvingssysteem van de Pathfinder betreft een verbeterde versie van het systeem zoals bekend van de X-TRAIL. Voor het serieuze off-roadwerk is een lage gearing toegevoegd. Via een gebruiksvriendelijke draaiknop op het dashboard kan de bestuurder eenvoudig één van de vier modi die het ALL MODE-systeem biedt inschakelen.

Als aanvulling op het ALL MODE-systeem fungeert ESP+, gecombineerd met ABS, tractiecontrole en actieve stabiliteitscontrole om de auto in moeilijke omstandigheden onder controle te houden. Het remsysteem â met geventileerde schijven rondom â omvat Active Brake Limited Slip, dat eenvoudig wegrijden op glad wegdek mogelijk maakt door het wiel met de minste grip zacht af te remmen, waardoor het koppel wordt overgebracht naar de wielen met betere grip.

Praktisch interieur
De Pathfinder is ontworpen als praktische en veelzijdige SUV. De middelste zitrij kan worden neergeklapt en naar voren geschoven voor een uiterst makkelijke instap naar de achterste stoelen â een groot verschil met de meeste andere zevenzitters. Bovendien kunnen de achterste portieren bijzonder ver worden geopend, tot een hoek van maar liefst 85 graden.

Door de achterste en middelste zitrijen neer te klappen, ontstaat een vlakke laadvloer. Voor het neerklappen zijn slechts drie handelingen nodig. Voor nog meer ruimte kan de voorpassagiersstoel worden neergeklapt. Zo ontstaat een laadruimte van 2,8 meter lengte, perfect voor het transporteren van grote meubels en dergelijke. In totaal zijn 64 verschillende interieuropstellingen mogelijk, waarbij naar hartelust kan worden gecombineerd met zitruimte en bagageruimte. Gebruiksgemak staat voorop bij het functionele en veelzijdige interieur van de Pathfinder. De klant moet het interieur in een handomdraai kunnen aanpassen aan zijn (vervoers)wensen.

Toonaangevende bagageruimte
Ook wanneer de achterste zitrij wordt gebruikt, blijft er bijzonder veel ruimte over voor bagage. Ook hierin is de Pathfinder toonaangevend. Voor allerhande losse voorwerpen is meer dan voldoende ruimte in de rest van het interieur, bijvoorbeeld in het dashboardkastje met twee vakken boven elkaar, ruim bemeten middenconsole met dubbele bergvakken, opbergvakken onder de vloer bij de middelste zitrij en vakjes naast de achterste zitrij. Ideaal voor de spulletjes die een gezin met jongere kinderen zoal meeneemt.

Het dashboard is afgewerkt met zacht aanvoelende materialen, het interieur is in elegante two-tone stijl uitgevoerd en diverse details zijn in aluminiumkleur gehouden. Daarmee wordt nog eens benadrukt, dat de Pathfinder niet alleen maar een puur doelmatige SUV is maar tevens een comfortabele auto voor het hele gezin.

Omvangrijke standaarduitrusting
De standaarduitrusting doet in niets onder voor die van een luxe personenauto, met â afhankelijk van de gekozen uitvoering â xenonkoplampen, lichtmetalen wielen, een hoogwaardige geluidsinstallatie met 6-cd-wisselaar, satellietnavigatiesysteem met Traffic Message Channel (TMC) en spraakherkenning.

Verdere uitrustingsdetails omvatten een Bluetooth(TM)-telefoonsysteem, lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, dual zone airconditioning, gescheiden airconditioning achterin, automatisch inschakelende verlichting, regensensor, privacy glass achterin en een separaat te openen achterruit. In de automatisch dimmende binnenspiegel is een kompas opgenomen.

Achteruitrijcamera
De Pathfinder kent tevens enkele unieke Nissan-kenmerken: een achteruitrijcamera met kleurenbeeldscherm en begeleiding, zoals geïntroduceerd op de Primera en Murano, en â net als bij de Micra â Intelligent Key: daarmee kunnen de portieren worden ontgrendeld en de motor gestart zonder dat de sleutel in het slot moet worden gestoken. Handig wanneer je je handen vol hebt, in het donker of in de regen.

Ook op het gebied van veiligheid is de Pathfinder goed uitgerust: standaard zijn dubbele airbags, zij-airbags op de voorstoelen, actieve hoofdsteunen en een gordijnairbag die de gehele zijkant van het interieur bestrijkt inclusief het achterste deel met derde zitrij. De versterkte carrosserie, extra stevige voorruitstijlen, dorpels, dwarsdragers en dak alsmede bescherming bij een aanrijding van opzij zorgen voor optimale bescherming van de inzittenden.

Weggedrag, comfort, veiligheid en uitrusting van een personenauto, gekoppeld aan de capaciteiten van een pure 4x4: de Pathfinder is een echte allrounder.