Nissan Pathfinder â de avontuurlijke 4x4 voor 7 personen
(28-2-2005)
Het groeiende SUV-segment in de Europese markt voor nieuwe autoâs
heeft er een belangrijke speler bij gekregen: de nieuwe Nissan
Pathfinder. Stoere, fraaie lijnen, een ruim interieur, uitstekende
on-road rijeigenschappen gecombineerd met onvervalste
4x4-capaciteiten: de Pathfinder is de ideale auto voor mensen die er
graag opuit trekken.
Met zijn ruime zevenzitsinterieur, uitgebreide standaarduitrusting en
zeer efficiënte 2,5-liter turbodiesel, combineert de Pathfinder op
unieke wijze de veelzijdigheid van een MPV en de dynamische
rijeigenschappen van een personenauto met off-roadcapaciteiten die men
verwacht van een echte 4x4.
De Pathfinder is ontworpen met avontuurlijke, ondernemende gezinnen in
gedachten. Activiteiten buitenshuis, zoals zeilen, mountainbiken,
bergbeklimmen, trekking, paragliding, paardrijden of gewoon wandelen,
vragen om een veelzijdige automobiel: de Pathfinder is daarvoor in elk
opzicht de passende automobiel.
Zes verschillende modellen
Het jongste model in Nissans groeiende reeks 4x4-modellen kan bogen op
Nissans rijke historie en ruime ervaring op 4x4-gebied. Het origineel
â de Patrol, Nissans eerste 4x4 â kwam reeds in 1951 op de markt. Met
de komst van de Pathfinder omvat de reeks zes onderling duidelijk
verschillende modellen: de nieuwe crossover SUV Murano, de vernieuwde
Patrol, de marktleider in de compacte SUV klasse X-TRAIL, de stoere
Pickup en de alom gewaardeerde Terrano.
Ontworpen op wereldniveau, gefabriceerd in diverse werelddelen: de
Pathfinder is het eerste model waarbij Nissans Research &
Development-teams van over de hele wereld hebben samengewerkt.
Fabricage in Spanje
De Europese uitvoering van de Pathfinder wordt gebouwd door NMISA,
Nissans fabriek in de omgeving van het Spaanse Barcelona. In maart
2005 vindt de verkoopstart plaats. Ook de voor Australië en het
Midden-Oosten bestemde Pathfinders komen uit de Spaanse fabriek.
Andere, aan de buitenzijde identieke versies die bestemd zijn voor de
Noord- en Zuid-Amerikaanse markt, worden gefabriceerd in het
Noord-Amerikaanse Tennessee. De diverse uitvoeringen zijn afgestemd op
de wensen van de lokale markt.
Studiemodel Dunehawk als voorbode
De naam âPathfinderâ werd in 1986 op de Amerikaanse markt
geïntroduceerd; de nieuwste Pathfinder vormt inmiddels reeds de derde
generatie van dit model. Het studiemodel Dunehawk gaf op de IAA 2003
in Frankfurt alvast een hint naar het definitieve ontwerp van de
Pathfinder.
Veel van de designvondsten op de Dunehawk zijn overgenomen bij de
Pathfinder. De fraai vormgegeven carrosserie biedt een ruim interieur
met veel schouder- en elleboogruimte. Net als de Dunehawk heeft de
Pathfinder markante, uitgebouwde wielkasten en een stoere neus met het
inmiddels bekende Nissan-gezicht met grille verdeeld in drie secties
en âbalanced angle strutâ-motief.
Schuingeplaatste C-stijl
Een markant styling-detail van de nieuwe Pathfinder is de
schuingeplaatste C-stijl, die gevormd wordt door het frame van het
achterportier. Een detail dat eigenaren van een eerder model
Pathfinder bekend zal voorkomen. Eveneens kenmerkend voor de
Pathfinder is de in de C-stijl opgenomen hoog geplaatste deurgreep.
Dat de Pathfinder vierwielaangedreven is, blijkt al uit de robuuste
vormgeving, de ruim bemeten bodemspeling en de korte overhangen voor
en achter. Het body-on-frame-chassis koppelt onafhankelijke
wielophanging met double wishbone voor en achter met de nieuwste
versie van Nissans verfijnde ALL MODE-vierwielaandrijvingssysteem.
Veilige en stabiele vierwielaandrijving
Daarmee biedt de Pathfinder een ongekende mix van rijcomfort,
dynamische on-road-rijeigenschappen en voorbeeldige
off-roadprestaties. Kort gezegd: de terreincapaciteiten van een echte
4x4 gecombineerd met de verfijnde rijeigenschappen van een
personenauto.
In Europa zal voorlopig uitsluitend de nieuwe 2,5-literversie van
Nissans alom gewaardeerde âYDâ viercilinder turbodiesel worden
geleverd, enkele maanden later gevolgd door een 4,0-liter
V6-benzinemotor uit de âVQâ-reeks. Met deze 4,0 liter komt Nissan
tegemoet aan klanten die een zescilinder met veel vermogen verlangen.
Ook de Murano en 350Z zijn uitgerust met motoren uit de âVQâ-reeks,
die zich onderscheiden door hun raffinement, directe respons en
gunstig, goed bruikbaar koppelverloop over een groot toerenbereik.
Definitieve cijfers zijn bij het ter perse gaan van dit bericht nog
niet bekend, maar gestreefd wordt naar een vermogen van 269 pk en een
maximumkoppel van 385 Nm.
Krachtige common-rail dieselmotor
De nieuwe dieselmotor uit de âYDâ-reeks imponeert met common-rail
technologie van de tweede generatie, een variabele turbocompressor,
een hoog koppel en een uitgekiende balans â voor geringere emissie,
uitstekende efficiency, meer kracht en uiterst gecultiveerde
draai-eigenschappen.
De krachtbron levert 174 pk en een indrukwekkend koppel van 403 Nm bij
slechts 2.000 toeren per minuut. Daarmee is de Pathfinder bijzonder
geschikt om als trekauto te worden ingezet (tot maximaal drie ton
geremd aanhangergewicht).
Handgeschakelde en automatische transmissie
De klant kan kiezen tussen een nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak en een vijftrapsautomaat, met mogelijkheid om zelf
te schakelen. Mede dankzij de nieuwe motor bereikt de Pathfinder een
in zijn klasse ongeëvenaarde pk/gewichtsverhouding, waarmee hij beter
presteert dan zijn concurrenten â zelfs beter dan enkele concurrenten
met 3,0-liter diesels â bij een tegelijkertijd zeer gunstig
brandstofverbruik.
Lage gearing
Het ALL MODE-vierwielaandrijvingssysteem van de Pathfinder betreft een
verbeterde versie van het systeem zoals bekend van de X-TRAIL. Voor
het serieuze off-roadwerk is een lage gearing toegevoegd. Via een
gebruiksvriendelijke draaiknop op het dashboard kan de bestuurder
eenvoudig één van de vier modi die het ALL MODE-systeem biedt
inschakelen.
Als aanvulling op het ALL MODE-systeem fungeert ESP+, gecombineerd met
ABS, tractiecontrole en actieve stabiliteitscontrole om de auto in
moeilijke omstandigheden onder controle te houden. Het remsysteem â
met geventileerde schijven rondom â omvat Active Brake Limited Slip,
dat eenvoudig wegrijden op glad wegdek mogelijk maakt door het wiel
met de minste grip zacht af te remmen, waardoor het koppel wordt
overgebracht naar de wielen met betere grip.
Praktisch interieur
De Pathfinder is ontworpen als praktische en veelzijdige SUV. De
middelste zitrij kan worden neergeklapt en naar voren geschoven voor
een uiterst makkelijke instap naar de achterste stoelen â een groot
verschil met de meeste andere zevenzitters. Bovendien kunnen de
achterste portieren bijzonder ver worden geopend, tot een hoek van
maar liefst 85 graden.
Door de achterste en middelste zitrijen neer te klappen, ontstaat een
vlakke laadvloer. Voor het neerklappen zijn slechts drie handelingen
nodig. Voor nog meer ruimte kan de voorpassagiersstoel worden
neergeklapt. Zo ontstaat een laadruimte van 2,8 meter lengte, perfect
voor het transporteren van grote meubels en dergelijke. In totaal zijn
64 verschillende interieuropstellingen mogelijk, waarbij naar
hartelust kan worden gecombineerd met zitruimte en bagageruimte.
Gebruiksgemak staat voorop bij het functionele en veelzijdige
interieur van de Pathfinder. De klant moet het interieur in een
handomdraai kunnen aanpassen aan zijn (vervoers)wensen.
Toonaangevende bagageruimte
Ook wanneer de achterste zitrij wordt gebruikt, blijft er bijzonder
veel ruimte over voor bagage. Ook hierin is de Pathfinder
toonaangevend. Voor allerhande losse voorwerpen is meer dan voldoende
ruimte in de rest van het interieur, bijvoorbeeld in het
dashboardkastje met twee vakken boven elkaar, ruim bemeten
middenconsole met dubbele bergvakken, opbergvakken onder de vloer bij
de middelste zitrij en vakjes naast de achterste zitrij. Ideaal voor
de spulletjes die een gezin met jongere kinderen zoal meeneemt.
Het dashboard is afgewerkt met zacht aanvoelende materialen, het
interieur is in elegante two-tone stijl uitgevoerd en diverse details
zijn in aluminiumkleur gehouden. Daarmee wordt nog eens benadrukt, dat
de Pathfinder niet alleen maar een puur doelmatige SUV is maar tevens
een comfortabele auto voor het hele gezin.
Omvangrijke standaarduitrusting
De standaarduitrusting doet in niets onder voor die van een luxe
personenauto, met â afhankelijk van de gekozen uitvoering â
xenonkoplampen, lichtmetalen wielen, een hoogwaardige
geluidsinstallatie met 6-cd-wisselaar, satellietnavigatiesysteem met
Traffic Message Channel (TMC) en spraakherkenning.
Verdere uitrustingsdetails omvatten een Bluetooth(TM)-telefoonsysteem,
lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, dual zone
airconditioning, gescheiden airconditioning achterin, automatisch
inschakelende verlichting, regensensor, privacy glass achterin en een
separaat te openen achterruit. In de automatisch dimmende
binnenspiegel is een kompas opgenomen.
Achteruitrijcamera
De Pathfinder kent tevens enkele unieke Nissan-kenmerken: een
achteruitrijcamera met kleurenbeeldscherm en begeleiding, zoals
geïntroduceerd op de Primera en Murano, en â net als bij de Micra â
Intelligent Key: daarmee kunnen de portieren worden ontgrendeld en de
motor gestart zonder dat de sleutel in het slot moet worden gestoken.
Handig wanneer je je handen vol hebt, in het donker of in de regen.
Ook op het gebied van veiligheid is de Pathfinder goed uitgerust:
standaard zijn dubbele airbags, zij-airbags op de voorstoelen, actieve
hoofdsteunen en een gordijnairbag die de gehele zijkant van het
interieur bestrijkt inclusief het achterste deel met derde zitrij. De
versterkte carrosserie, extra stevige voorruitstijlen, dorpels,
dwarsdragers en dak alsmede bescherming bij een aanrijding van opzij
zorgen voor optimale bescherming van de inzittenden.
Weggedrag, comfort, veiligheid en uitrusting van een personenauto,
gekoppeld aan de capaciteiten van een pure 4x4: de Pathfinder is een
echte allrounder.
AutoRai