AutoRai

Nissan 350Z Roadster â het echte werk

(28-2-2005)
De 350Z is een icoon in autoland, een verbluffend fijne sportauto, die nu nog meer glans krijgt dankzij de Roadster-versie. De 350Z Coupé trekt als een magneet de aandacht van liefhebbers en dat blijkt uit de verkoopresultaten. Er zijn er in Europa al meer dan 9.000 verkocht.
Voor de liefhebbers is er nu een versie die de adrenaline nog meer aanjaagt: de 350Z Roadster. Minstens even aantrekkelijk als de Coupé maar met een mooie toegift: genieten in de open lucht. Een auto die daarmee het beste van twee werelden biedt.

De 350Z Roadster is compromisloos van design. Hij heeft dezelfde bekroonde 3,5-liter V6 benzinemotor en hetzelfde onderstel als de Coupé, maar niettemin voegt hij een nieuw hoofdstuk toe aan het Z-verhaal.

Eelektrisch bedienbare kap
Het meest in het oog springende onderdeel van de 350Z Roadster is het binnen 20 seconden elektrisch te openen en te sluiten dak. De kap verdwijnt in een ruimte achterin en wordt afgedekt met een kunststoffen afdekplaat, die eveneens elektrisch werkt.

Als het dak eenmaal geopend is, valt direct de fraaie sculptuur op achter de stoelen. De vormen van de afdekplaat van de kap sluiten naadloos aan op die van de hoofdsteunen. Tussen de zetels zit ook een klein glazen schot dat windturbulentie in de auto vermindert.

In gesloten toestand zit het dak solide op zijn plek dankzij een drievoudige vergrendeling aan de voorruitstijl. De bediening daarvan gaat met één centrale hendel. De achterruit is van glas en voorzien van verwarming, zodat er ook bij vochtig en/of koud weer goed zicht is verzekerd.

Doelgericht design
Open of dicht, de Roadster straalt kracht uit, oogt atletisch en maakt duidelijk met welk doel hij ontworpen is.

In de bodemplaat zijn diverse verstevigingen aangebracht om de wegligging op hoog niveau te houden en torsie op slecht wegdek uit te bannen. Net als bij de 350Z Coupé heeft ook de Roadster achterin de zo kenmerkende verstevigingsbalk tussen de wielkasten. In dit geval vormt die de scheidslijn tussen de bagageruimte en het compartiment voor het dak

Geventileerde stoelen
De geventileerde en gedeeltelijk met leer beklede stoelen zijn exclusief voor de Roadster. De centrale delen zijn bekleed met lucht doorlatende stof, wat voor extra verkoeling zorgt bij het open rijden in warm weer. Dat is een heel prettige ervaring.

De Roadster heeft een rond de bestuurder gevormde cockpit. De toerenteller vervult daarin een hoofdrol. Hij wordt geflankeerd door een snelheidsmeter en meters die het brandstofniveau en de motortemperatuur aangeven. Verder zijn er nog drie meters centraal boven in het dashboard voor aanvullende informatie. Ze zijn naar de bestuurder toegericht â net zoals destijds bij de 240Z.

Opbergruimtes
Sportieve open autoâs blinken doorgaans niet uit door veel bergruimte. In dit opzicht biedt de 350Z Roadster echter meer dan gemiddeld. Evenals de Coupé heeft hij een fors, afsluitbaar bergvak achter de passagiersstoel, terwijl de bagageruimte verrassend groot is voor een sportauto. Doordat hij nagenoeg rechthoekig is, biedt hij een inhoud van 130 liter en dat is voldoende voor een golftas of een grote koffer.

De Roadster heeft dezelfde motor als de Coupé. Deze V6 levert 206 kW/280 pk, heeft een inhoud van 3,5-liter en drijft de achterwielen aan via een kort schakelende zesversnellingsbak. De krachtbron zit voorin, maar zo ver mogelijk naar achteren met het oog op een optimale gewichtsverdeling.

Geluid met passie
Door het getunede uitlaatgeluid klinkt de motor imposant. De krachtbron is van aluminium, heeft vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en Nissans Continuously Variable Valve Timing Control System (CVTCS). Deze variabele kleptiming draagt bij aan de kracht en de souplesse. De aandrijfas stamt rechtstreeks van racetechnologie. Hij is gemaakt van lichtgewicht koelstofvezel.

De resultaten mogen er zijn. De Roadster haalt een topsnelheid van 250 km/uur (begrensd) en accelereert in 6,4 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

Race-onderstel
De wegligging is ronduit geweldig dankzij het lage zwaartepunt en de gunstige gewichtsverdeling in de verhouding 53/47% voor/achter. Ook de forse spoorbreedte en de lichtgewicht â van aluminium gemaakte â multi-link wielophanging doet een duit in het zakje. Bridgestone RE040-banden om lichtmetalen wielen zorgen voor maximale grip. De constructie met zowel voor als achter aan aparte subframes gemonteerde wielophanging stamt rechtstreeks uit de racerij.

Goudkleurige Brembo-remklauwen, met de naam van de maker duidelijk zichtbaar, garanderen een bij deze sportauto passend remvermogen.

Standaarduitrusting
De Roadster is uitgerust met onder meer een elektrisch te bedienen dak, windschot, audiosysteem met cd-speler, climate control, een handgeschakelde zesversnellingsbak, lichtmetalen 18-inchwielen, ESP en xenonkoplampen.

âJaren na de originele 240Z weet Nissan nu nog steeds het hart te stelen van autoliefhebbers. De 350Z Roadster zorgt er zonder twijfel voor dat de legendarische kracht van het Z-logo nog meer glans krijgtâ, aldus Carlos Ghosn.