Nissan 350Z Roadster â het echte werk
(28-2-2005)
De 350Z is een icoon in autoland, een verbluffend fijne sportauto, die
nu nog meer glans krijgt dankzij de Roadster-versie.
De 350Z Coupé trekt als een magneet de aandacht van liefhebbers en
dat blijkt uit de verkoopresultaten. Er zijn er in Europa al meer dan
9.000 verkocht.
Voor de liefhebbers is er nu een versie die de adrenaline nog meer
aanjaagt: de 350Z Roadster. Minstens even aantrekkelijk als de Coupé
maar met een mooie toegift: genieten in de open lucht. Een auto die
daarmee het beste van twee werelden biedt.
De 350Z Roadster is compromisloos van design. Hij heeft dezelfde
bekroonde 3,5-liter V6 benzinemotor en hetzelfde onderstel als de
Coupé, maar niettemin voegt hij een nieuw hoofdstuk toe aan het
Z-verhaal.
Eelektrisch bedienbare kap
Het meest in het oog springende onderdeel van de 350Z Roadster is het
binnen 20 seconden elektrisch te openen en te sluiten dak. De kap
verdwijnt in een ruimte achterin en wordt afgedekt met een
kunststoffen afdekplaat, die eveneens elektrisch werkt.
Als het dak eenmaal geopend is, valt direct de fraaie sculptuur op
achter de stoelen. De vormen van de afdekplaat van de kap sluiten
naadloos aan op die van de hoofdsteunen. Tussen de zetels zit ook een
klein glazen schot dat windturbulentie in de auto vermindert.
In gesloten toestand zit het dak solide op zijn plek dankzij een
drievoudige vergrendeling aan de voorruitstijl. De bediening daarvan
gaat met één centrale hendel. De achterruit is van glas en voorzien
van verwarming, zodat er ook bij vochtig en/of koud weer goed zicht is
verzekerd.
Doelgericht design
Open of dicht, de Roadster straalt kracht uit, oogt atletisch en maakt
duidelijk met welk doel hij ontworpen is.
In de bodemplaat zijn diverse verstevigingen aangebracht om de
wegligging op hoog niveau te houden en torsie op slecht wegdek uit te
bannen. Net als bij de 350Z Coupé heeft ook de Roadster achterin de
zo kenmerkende verstevigingsbalk tussen de wielkasten. In dit geval
vormt die de scheidslijn tussen de bagageruimte en het compartiment
voor het dak
Geventileerde stoelen
De geventileerde en gedeeltelijk met leer beklede stoelen zijn
exclusief voor de Roadster. De centrale delen zijn bekleed met lucht
doorlatende stof, wat voor extra verkoeling zorgt bij het open rijden
in warm weer. Dat is een heel prettige ervaring.
De Roadster heeft een rond de bestuurder gevormde cockpit. De
toerenteller vervult daarin een hoofdrol. Hij wordt geflankeerd door
een snelheidsmeter en meters die het brandstofniveau en de
motortemperatuur aangeven. Verder zijn er nog drie meters centraal
boven in het dashboard voor aanvullende informatie. Ze zijn naar de
bestuurder toegericht â net zoals destijds bij de 240Z.
Opbergruimtes
Sportieve open autoâs blinken doorgaans niet uit door veel bergruimte.
In dit opzicht biedt de 350Z Roadster echter meer dan gemiddeld.
Evenals de Coupé heeft hij een fors, afsluitbaar bergvak achter de
passagiersstoel, terwijl de bagageruimte verrassend groot is voor een
sportauto. Doordat hij nagenoeg rechthoekig is, biedt hij een inhoud
van 130 liter en dat is voldoende voor een golftas of een grote
koffer.
De Roadster heeft dezelfde motor als de Coupé. Deze V6 levert 206
kW/280 pk, heeft een inhoud van 3,5-liter en drijft de achterwielen
aan via een kort schakelende zesversnellingsbak. De krachtbron zit
voorin, maar zo ver mogelijk naar achteren met het oog op een optimale
gewichtsverdeling.
Geluid met passie
Door het getunede uitlaatgeluid klinkt de motor imposant. De
krachtbron is van aluminium, heeft vier kleppen per cilinder, dubbele
bovenliggende nokkenassen en Nissans Continuously Variable Valve
Timing Control System (CVTCS). Deze variabele kleptiming draagt bij
aan de kracht en de souplesse. De aandrijfas stamt rechtstreeks van
racetechnologie. Hij is gemaakt van lichtgewicht koelstofvezel.
De resultaten mogen er zijn. De Roadster haalt een topsnelheid van 250
km/uur (begrensd) en accelereert in 6,4 seconden van nul naar honderd
kilometer per uur.
Race-onderstel
De wegligging is ronduit geweldig dankzij het lage zwaartepunt en de
gunstige gewichtsverdeling in de verhouding 53/47% voor/achter. Ook de
forse spoorbreedte en de lichtgewicht â van aluminium gemaakte â
multi-link wielophanging doet een duit in het zakje. Bridgestone
RE040-banden om lichtmetalen wielen zorgen voor maximale grip. De
constructie met zowel voor als achter aan aparte subframes gemonteerde
wielophanging stamt rechtstreeks uit de racerij.
Goudkleurige Brembo-remklauwen, met de naam van de maker duidelijk
zichtbaar, garanderen een bij deze sportauto passend remvermogen.
Standaarduitrusting
De Roadster is uitgerust met onder meer een elektrisch te bedienen
dak, windschot, audiosysteem met cd-speler, climate control, een
handgeschakelde zesversnellingsbak, lichtmetalen 18-inchwielen, ESP en
xenonkoplampen.
âJaren na de originele 240Z weet Nissan nu nog steeds het hart te
stelen van autoliefhebbers. De 350Z Roadster zorgt er zonder twijfel
voor dat de legendarische kracht van het Z-logo nog meer glans
krijgtâ, aldus Carlos Ghosn.
AutoRai