Autostoelen kunnen beter presteren
Den Haag, 28 februari 2005
Veel autostoelen en hoofdsteunen bieden bij een 'achteropbotsing' nog niet altijd voldoende bescherming tegen de gevreesde whiplash. Dat blijkt uit een crash-test, die de ANWB heeft uitgevoerd met de stoelen van negen automerken. Zesmaal was het testresultaat redelijk, eenmaal matig en tweemaal goed.
Autostoelen zijn naast kreukelzones, intelligente veiligheidsgordels en airbags een belangrijk onderdeel van de veiligheid voor inzittenden. De ANWB constateert - ook op basis van eerdere onderzoeken - dat de ontwikkeling van autostoelen nog steeds erg traag gaat.
De ANWB komt tot deze conclusies op basis van een vergelijkend onderzoek van autostoelen, uitgevoerd in samenwerking met Europese zusterclubs. In een laboratorium werden de autostoelen op een slede gemonteerd en daarna onderworpen aan achteropbotsingen met 16, 25 en 30 km per uur.
Het is belangrijk dat hoofdsteunen en rugleuningen een stabiele eenheid vormen. Actieve hoofdsteunen (meebewegend) moeten stevig genoeg zijn om het hoofd veilig op te vangen, de bekleding van rugleuning en hoofdsteun moeten de klap van de botsing kunnen dempen, hoofdsteunen moeten voor lange bestuurders voldoende hoog in te stellen zijn.
Als aan alle voorwaarden is voldaan, worden de krachten die vrijkomen bij een achteropbotsing sterk verminderd, zodat de kans op een whiplash veel geringer wordt.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB