ChristenUnie


Landelijke actiedag: Warmlopen voor de raad 26-02-2005

Meld u aan via het aanmeldformulier

Gemeenteraadsverkiezingen 2006
De voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 kondigen zich al weer aan. Er moet dan ook heel wat gebeuren voor het 8 maart 2006 is: een kandidatenlijst, een verkiezingsprogramma, een campagneplan, een team van enthousiaste vrijwilligers.. De ChristenUnie heeft bij de raadsverkiezingen in 2002 een goede slag gemaakt. Ons streven is om deze stijgende lijn voort te zetten. De ChristenUnie heeft een boodschap die goed is voor ons land en voor onze gemeenten.

Actiedag voor iedereen
Daarom organiseert het partijbureau op zaterdag 26 februari 2005 in het cultureel centrum Harderwijk een landelijke actiedag ter voorbereiding op deze verkiezingen. Iedereen die ook maar iets met de lokale ChristenUnie te maken heeft of wil hebben, is daar van harte welkom. Van bestuursleden tot nieuwe leden, van fractieleden tot webmasters, van oud-gedienden tot introducés.

Kinderprogramma
De ChristenUnie is een gezinspartij. Het programma is zo divers dat alle mensen die betrokken zijn bij de lokale unie er belang bij hebben. Dus ook partners, vrienden én kinderen. Voor de kinderen vanaf 4 jaar is er dan ook een kinderprogramma. Met een kindertheater en een optreden van de kinderen zelf in de grote zaal als afsluiting van het programma. Aanmelden voor het kinderprogramma is verplicht.

Programma
We bieden u een afwisselend programma met checklisten, muziek, cabaret, deelsessies en we geven u de informatie die nodig is om de verkiezingen goed voor te bereiden. In het ochtendprogramma geeft ds. Ron van der Spoel zijn visie op spreken van hart tot hart. Daarna staan er twee rondes met deelsessies op het programma waarin zeer verschillende onderwerpen aan de orde komen.
De deelsessies staan onder leiding van deskundigen vanuit de ChristenUnie. Centraal daarbij staat het uitgangspunt: De ChristenUnie, zichtbaar en relevant.

Ochtendprogramma
10.00u tot 12.30u

· ds. Ron van der Spoel : spreken van hart tot hart
· checklist en algemene informatie verkiezingen
· muziek

· cabaret

· 1^e ronde deelsessies:

1. nieuwe doelgroepen benaderen

2. kandidatenlijst opstellen

3. verkiezingsprogramma schrijven

4. contact maken en houden met de media
5. technische en kieswetzaken

6. website in verkiezingstijd

7. politiek en gezin: hoe combineer ik dat?
8. leden werven

9. netwerken en werkbezoeken

10. ludieke acties
Kinderprogramma met kindertheater en andere activiteiten voor kinderen v.a. 4 jaar
12.30 tot 13.30u
Lunch onder muzikale begeleiding
13.30u tot 14.30
2^e ronde deelsessies

1 tot en met 6 zie ronde 1

11.campagneplan en strategie

12. jongeren in de campagne

13. fondsenwerven

14. samenwerking met andere partijen
14.40u tot 15.00u

· Optreden van de kinderen

· Speech André Rouvoet

Meld u aan via het aanmeldformulier

Deelsessies
Hieronder volgt een overzicht van de inhoud van de deelsessies:


1. Nieuwe doelgroepen benaderen

* Welke doelgroepen zijn er voor de ChristenUnie binnen onze gemeente?

* Hoe bereiken wij de diverse ( potentiele) doelgroepen die er zijn binnen onze gemeente.

* U ontvangt handreikingen om uw doelgroepen te betrekken in uw campagne. Denk bijvoorbeeld aan christenmigranten, jongeren, de PKN.

O.l.v. Joel Voordewind, leider van de Permanente Campagne


2. Kandidatenlijst/ profiel raadsleden
* Wie stelt de kandidatenlijst op?

* Welke selectiecriteria gebruiken we?

* Hoe vinden we de juiste kandidaten?

* Hoe zorgen we voor een representatieve lijst?

O.l.v. Ilse Smit, trainer en organisatieadviseur


3. Verkiezingsprogramma
U krijgt handvatten voor de formulering van een verkiezingsprogramma.
· Hoe verbind ik lokale themas met de ideologie van de ChristenUnie.

· Hoe zorg ik dat mijn programma ook gelezen wordt?
· welke themas of speerpunten zijn in onze gemeente geschikt
· hoe anticipeer ik op een goede inhoud in de lokale stemwijzer


4. Media
In de keuze van uw activiteiten moet u er al rekening mee houden hoe u ze wilt verkopen aan de media.

· Wat zijn de mogelijkheden van de media?
· Hoe voer ik een gesprek met een journalist en hoe houd ik de regie in het gesprek?
O.l.v. Henk van Rhee mediadeskundige en directeur partijbureau


5. Technische zaken/ kieswetzaken
In deze deelsessie krijgt u informatie over alle technische zaken rondom de organisatie van de verkiezingen. Het betreft zowel partij interne zaken (machtiging gebruik van de naam) als externe zaken die met de kieswet te maken hebben.

· Gebruik naam ChristenUnie

· Bewilligingverklaring

· Verplichtingen richting gemeenten

· Voor- en nadelen van lijstverbindingen en lijstineenschuivingen
O.l.v. Geeske Dijkstra, medewerker kieswetzaken partijbureau


6. Website in verkiezingstijd
Internet is in deze tijd één van de belangrijkste bronnen van informatie. Hoe gebruik je dit gegeven voor de lokale website? Een belangrijke vraag voor webmasters en promotors. Het antwoord kan liggen in:

· het uitzetten van een poll,

· het reageren op stellingen,

· de plaatsing van links,

· samenwerking met de lokale stemwijzer. Veel tips en ideeën, geen bits en bytes.
O.l.v. Frank Visser, webmaster partijbureau


7. Vrouwen in de raad
De actieve deelname van vrouwen in de (lokale) ChristenUnie is lager dan het landelijk gemiddelde. De ChristenUnie werkt daarom actief aan meer ruimte voor vrouwen. Welke drempels liggen er voor vrouwen binnen en buiten de partij, en hoe kunnen we dat doorbreken? Naast de algemene partijcultuur is er het tijdsbeslag dat het raadswerk vraagt. De combinatie van het raadslidmaatschap en werk of zorg is vaak een knelpunt. Hoe kunnen we hierin drempels slechten? O.l.v. Tjitske Kuiper-de Haan, ervaringsdeskundige en raadslid


8. Leden werven
De verkiezingstijd is bij uitstek de tijd om leden te werven. De politiek leeft voor mensen en u heeft veel podia om uw standpunten uit te dragen. In deze deelsessie krijgt u handvatten om leden te werven en ze ook betrokken te houden.

· Waar vindt u potentiële leden?

· Hoe benaderd u potentiële leden?

· Hoe betrek ik nieuwe leden bij de lokale ChristenUnie?


9. Netwerken en werkbezoeken
In welke netwerken bevindt u zich als raadslid en bestuurslid? En hoe gebruikt u dit in uw werk en in de campagne?

· Hoe gebruik ik mijn netwerk om aan informatie te komen?
· Hoe organiseer ik een werkbezoek en hoe buit ik de contacten uit?

· Hoe zorg ik dat er een nieuwsfeit in zit voor de media?


10. Ludieke acties
In campagnetijd vechten alle partijen voor aandacht van het publiek en de media. Hoe kunt u zich als ChristenUnie onderscheiden met een leuke actie?

· Welke ideeën en ervaringen zijn er in andere lokale ChristenUnies?

· Hoe breng ik een speerpunt op een ludieke wijze aan de man?


11. Campagne voeren, campagneplan en strategie De verkiezingstijd is een hectische tijd waarin een groot beroep wordt gedaan op de vrijwilligers in de partij. Een goed campagneplan is een voorwaarde voor een vlot verloop.

· Hoe stel ik een campagneplan op?

· Hoe organiseer ik een aantrekkelijke verkiezingsavond?
· Hoe betrek ik de lokale leden bij de campagne?.


12. Jongeren in de campagne
Een groot deel van het kiezerspubliek bestaat uit jongeren.
· Hoe richt u zich in de campagne op deze doelgroep?
· Welke middelen en welke podia kunt u gebruiken?
· Welke onderwerpen spreken jongeren aan?
· Hoe betrekt u PerspectieF in uw campagne?


13. Fondsenwerving
Campagnevoeren kost geld. Fondsenwerven kost tijd en veel energie. U ontvangt tips om bedrijven of instellingen te benaderen om fondsen te werven.

· Welke bedrijven of instellingen kiest men uit en hoe zorg je ervoor dat je de onafhankelijkheid niet verliest?
· Wat zou voor de fondsengevers de redenen kunnen zijn om geld ter beschikking te stellen?


14. Samenwerking met andere partijen

Het gaat in deze deelsessie met name over lijstineenschuivingen, maar ook lijstverbindingen worden besproken. Het gaat hier niet over de technische kant van de zaak, die wordt behandeld in deelsessie 5.
* Welk beeld verbindt het publiek verbindt aan de samenwerking?
* Wat zijn de consequenties voor de eigen handelingsvrijheid in verkiezingstijd?

* Wat is de mening van de leden over de samenwerking (en de inschatting van de doelgroepen die je wilt bereiken)?

Meld u aan via het aanmeldformulier
Zie het origineel