TROS
Afdeling Communicatie
Hilversum, 24-02-2005
Televisie
RADAR
Iedere maandag
Nederland 2 20.25 uur
RADAR INTERNET WEL ADVIESBRON CONSUMENTEN
Nyenrode Business Universiteit concludeerde afgelopen week op basis van onderzoek dat televisieprogramma's als TROS RADAR geen belangrijke adviesbron zijn voor consumenten. Deze conclusie wil TROS Radar graag nuanceren.
Het onderzoek beslaat alleen de mobiele telefoon- en energiemarkt. TROS RADAR is van mening dat de consumentenmarkt een breder terrein beslaat. De conclusie zal voor deze marktsegmenten zeker kloppen. De conclusie dat consumenten TROS RADAR sowieso geen belangrijke adviesbron vinden is echter feitelijk onjuist.
Naast het televisieprogramma RADAR, brengt de TROS een RADAR-internetsite. Deze site is een van de best bezochte programmasite van de Publieke Omroep. Afgelopen maand bezochten 650.000 bezoekers de website van TROS RADAR. Sinds vorig jaar rond deze periode zijn de cijfers bijna verdrievoudigd van 57.000 naar 15.7000 unieke bezoekers per week.
In de conclusie van het onderzoek wordt gesteld dat de internetsite van TROS RADAR de consument niet bereikt. Misschien is dit het geval wanneer consumenten informatie in willen winnen over de mobiele telefoon- en energiemarkt. Over de ziektekostenverzekeringen, ziekenfondsen, autoverzekeringen, hypotheken en aandelenlease is veel informatie te vinden op www.trosradar.nl. Als deze marktsegmenten onderzocht waren, had er wellicht een andere conclusie getrokken kunnen worden.
* In de week dat de Autohulp is aangekondigd in het tv-programma is de RADAR-site bijna 150.000 maal bezocht. Op de site kan met deze hulptool een prijsvergelijking gemaakt worden tussen de huidige autoverzekering en andere autoverzekeringen.
* Toen de Ziekenfondshulp en de Ziektekostenhulp, prijsvergelijkings-onderdelen voor ziekenfonds en de particuliere ziektekostenverzekering, werden gelanceerd, bezochten respectievelijk ruim 157.000 en 120.000 bezoekers de website van TROS Radar.
* Nadat de Hypotheekhulp online kwam, een onderdeel waar uitgezocht kan worden hoeveel op de hypotheek te besparen valt, vonden ruim 125.000 consumenten de website van het consumentenprogramma.
Ook het consumentenforum op www.trosradar.nl wordt druk bezocht. Vooral over aandelenlease wordt veel gediscussieerd, en houden consumenten elkaar op de hoogte van de ontwikkelen in deze zaak. Het TROS Radar forum werd dit jaar inmiddels door bijna 300.000 unieke bezoekers bezocht en meer dan 3.000.000 keer bekeken.
TROS