Koopstromenonderzoek Randstad 2004
25 februari 2005 - O+S
Waar doen randstedelingen hun boodschappen? Hoeveel besteden ze aan
dagelijkse en niet-dagelijkse goederen? Wat zijn de belangrijkste
winkels en winkelgebieden in de randstad? Dit zijn vragen uit het
Koopstromenonderzoek Randstad 2004 dat in opdracht van onder meer de
provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht door
onderzoeksbureau Goudappel Coffeng is uitgevoerd.
Tussen maart en juli 2004 zijn ruim 32.000 huishouden in de randstad
telefonisch geïnterviewd. Het is voor het eerst dat een dergelijk
onderzoek op deze schaal is uitgevoerd. Overigens deed slechts een
klein deel van Amsterdam - Zuidoost - aan het onderzoek mee omdat O+S
continu koopstromenonderzoek in de stad uitvoert. Onderstaande tabel
laat zien welke winkelgebieden in Noord-Holland de grootste omzet
hebben.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek op een rijtje
De koopkrachtbinding van de consument aan zijn eigen woonplaats voor
de dagelijkse boodschappen is in de randstad met gemiddeld 93% nog
altijd hoog. Toch is er, met name in Zuid-Holland sprake van een
lichte daling ten opzichte van 1999, veroorzaakt door de opkomst van
megasupermarkten buiten de eigen woonplaats.
Voor de niet-dagelijkse boodschappen is de koopkrachtbinding in de
randstad 70%. Ook hier is sprake van een lichte daling. De consument
heeft meer keuze in winkels gekregen en is door de economische
recessie kritischer geworden. Het gevolg is toegenomen 'zwerfgedrag'
van consumenten.
Winkels in kernen met minder dan 5.000 inwoners hebben het steeds
moeilijker om het hoofd boven water te houden. Dit beeld past in de
tendens van schaalvergroting die vooral in Zuid-Holland en Utrecht
duidelijk waar te nemen is.
Utrecht-centrum heeft een sterke provinciale positie; Haarlem-centrum
en Hilversum-centrum hebben een sterke regionale positie.
Koopzondagen zijn maar matig populair; slechts de helft van de
randstedelingen winkelt af en toe op een koopzondag.
In het onderzochte gebied is in 2004 ongeveer EUR 25,9 miljard in
winkels uitgegeven. Dit is minder dan in de economische boom-periode
1994-1999. Desondanks zijn er meer mensen van buiten de randstad die
in de randstad komen winkelen.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam