Gemeente Amsterdam

Koopstromenonderzoek Randstad 2004
25 februari 2005 - O+S
Waar doen randstedelingen hun boodschappen? Hoeveel besteden ze aan dagelijkse en niet-dagelijkse goederen? Wat zijn de belangrijkste winkels en winkelgebieden in de randstad? Dit zijn vragen uit het Koopstromenonderzoek Randstad 2004 dat in opdracht van onder meer de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht door onderzoeksbureau Goudappel Coffeng is uitgevoerd.

Tussen maart en juli 2004 zijn ruim 32.000 huishouden in de randstad telefonisch geïnterviewd. Het is voor het eerst dat een dergelijk onderzoek op deze schaal is uitgevoerd. Overigens deed slechts een klein deel van Amsterdam - Zuidoost - aan het onderzoek mee omdat O+S continu koopstromenonderzoek in de stad uitvoert. Onderstaande tabel laat zien welke winkelgebieden in Noord-Holland de grootste omzet hebben.



De belangrijkste conclusies uit het onderzoek op een rijtje

De koopkrachtbinding van de consument aan zijn eigen woonplaats voor de dagelijkse boodschappen is in de randstad met gemiddeld 93% nog altijd hoog. Toch is er, met name in Zuid-Holland sprake van een lichte daling ten opzichte van 1999, veroorzaakt door de opkomst van megasupermarkten buiten de eigen woonplaats.

Voor de niet-dagelijkse boodschappen is de koopkrachtbinding in de randstad 70%. Ook hier is sprake van een lichte daling. De consument heeft meer keuze in winkels gekregen en is door de economische recessie kritischer geworden. Het gevolg is toegenomen 'zwerfgedrag' van consumenten.

Winkels in kernen met minder dan 5.000 inwoners hebben het steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Dit beeld past in de tendens van schaalvergroting die vooral in Zuid-Holland en Utrecht duidelijk waar te nemen is.

Utrecht-centrum heeft een sterke provinciale positie; Haarlem-centrum en Hilversum-centrum hebben een sterke regionale positie.

Koopzondagen zijn maar matig populair; slechts de helft van de randstedelingen winkelt af en toe op een koopzondag.

In het onderzochte gebied is in 2004 ongeveer EUR 25,9 miljard in winkels uitgegeven. Dit is minder dan in de economische boom-periode 1994-1999. Desondanks zijn er meer mensen van buiten de randstad die in de randstad komen winkelen.

© Gemeente Amsterdam