Netwerk


VANAVOND IN NETWERK

Uitzending Netwerk: Leica: einde van een tijdperk? Uitzenddatum: Vrij. 25 februari 2005, 20.30u
Verslaggeving: Dirk Schouten en Josette Kootstra



Camerafabrikant Leica verkeert in grote financiële nood. Het fameuze bedrijf noteerde onlangs een verlies van ruim tien miljoen euro en de kredietbanken draaien de kraan dicht. Netwerk over de ondergang van een historisch instituut. Einde van een tijdperk?

Lieveling
Hoofdredacteur van het fotovakblad Focus, Dirk van der Spek, roemt de lieveling van beroepsfotografen. âElke fotograaf van naam had zoân camera. Had je er geen, dan hoorde je er niet bij. Logisch, want optisch was de camera het beste waar je mee voor de dag kon komenâ.

Crisis
Maar hoe lang de Duitse fabrikant nog zal bestaan is onduidelijk. Het bedrijf verkeert in een crisis nadat Leica Camera AG bekend maakte dit boekjaar een verlies van tenminste tien miljoen euro te zullen boeken. Een vijfde van de werknemers moet inmiddels uitzien naar een andere baan.

Overlevingsplan
De banken hebben inmiddels de geldkraan grotendeels dichtgedraaid. Leica moet op 31 mei met een overlevingsplan komen, anders zullen de banken geen mededogen tonen.

Slag verloren
Hoe heeft het zover kunnen komen? Leica heeft de slag om de digitale camera verloren van de Japanners. Waar concurrenten Canon en Kodak op tijd inspeelden op de markt voor digitale fotografie, hield Leica halsstarrig vast aan het traditionele analoge formaat. Het bedrijf dacht dat er onder professionele fotografen een markt zou blijven bestaan voor de traditionele fotografie. Daar hebben ze zich dus in vergist.

Indrukwekkend
Het zou de afsluiting betekenen van een indrukwekkende historie. Het in 1849 opgerichte bedrijf introduceerde in 1925 als eerste ter wereld de draagbare camera. Beroemde fotografen als Henry Cartier-Bresson en Robert Capa zorgden voor een enorme naamsbekendheid van het merk door klassiek geworden beelden met de Leica te klikken.

Verloren strijd?
Een nieuw businessplan zal beter in moeten spelen op de moderne technologie. Het Duitse concern moet op 31 mei de aandeelhouders ervan overtuigen dat ook Leica in staat zal zijn een plek op de markt van de digitale fotografie te veroveren. Is het een verloren strijd? Netwerk sprak daarover met Dirk van der Spek van fotovakblad Focus en NRC fotograaf Vincent Mentzel.
Links:
Leica Homepage
Vincent Mentzel
Focus Media
Henry Cartier-Bresson
Robert Capa