Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Persbericht ministerraad
25 februari 2005
KABINET STIMULEERT TOENAME LEERWERKPLEKKEN
Het kabinet wil stimuleren dat er meer werkplekken komen waar mensen
tegelijkertijd kunnen leren en werken. Om dat te bereiken moet de
samenwerking tussen werkgevers, opleidingsinstituten en andere betrokken
partijen worden versterkt. Een nieuwe projectdirectie van het ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid gaat deze partijen daarvoor praktische steun en
voorlichting geven. Daarbij wordt samengewerkt met organisaties als MKB-
Nederland, het Centrum voor Werk en Inkomen, beroepsonderwijs en Borea
(brancheorganisatie van reïntegratiebedrijven). Dit staat in een brief aan
de Tweede Kamer weermee de ministerraad op voorstel van staatssecretaris
Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ingestemd.
Het kabinet wil dat met de leerwerkplekken meer mensen een diploma op MBO 2-
niveau behalen, zodat de kans om aan werk te komen en aan het werk te
blijven groter wordt. In Europees verband is afgesproken dat in 2010
80 procent van de beroepsbevolking dit niveau heeft. Op dit moment is dat
74 procent. De leerwerkplekken zijn bedoeld voor werklozen en werkenden
zonder diploma of met een diploma op onvoldoende hoog niveau. Bij werklozen
blijken deze constructies vaak succesvoller te zijn dan alleen scholing.
Ook voor de werklozen die het MBO 2-diploma niet halen, is de leerwerkplek
een goede stap in de richting van werk. Voor nieuwkomers kunnen de
leerwerkplekken een belangrijke bijdrage leveren aan het leren van de taal
en de integratie in de samenleving.
Om de betrokken partijen over de streep te trekken, wil het kabinet beter
onder de aandacht brengen welke mogelijkheden er zijn om dit soort
constructies (mede) te financieren. Ook onderzoekt het kabinet of de regels
eenvoudiger kunnen.
Om de leerwerkplekken te laten slagen, is het van belang goed te weten wat
de deelnemers in de praktijk al hebben geleerd, ook al hebben ze er geen
diploma voor. Het kabinet steunt daarom het Kenniscentrum Eerder Verworven
Competenties. Dit centrum ondersteunt werkgevers en uitkeringsinstanties
bij het toepassen van methodieken, waarmee vaardigheden van deelnemers
kunnen worden beoordeeld.
RVD, 25.02.2005
Ministerie van Algemene Zaken