Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Persbericht ministerraad
25 februari 2005

KABINET STIMULEERT TOENAME LEERWERKPLEKKEN

Het kabinet wil stimuleren dat er meer werkplekken komen waar mensen tegelijkertijd kunnen leren en werken. Om dat te bereiken moet de samenwerking tussen werkgevers, opleidingsinstituten en andere betrokken partijen worden versterkt. Een nieuwe projectdirectie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat deze partijen daarvoor praktische steun en voorlichting geven. Daarbij wordt samengewerkt met organisaties als MKB- Nederland, het Centrum voor Werk en Inkomen, beroepsonderwijs en Borea (brancheorganisatie van reïntegratiebedrijven). Dit staat in een brief aan de Tweede Kamer weermee de ministerraad op voorstel van staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ingestemd.

Het kabinet wil dat met de leerwerkplekken meer mensen een diploma op MBO 2- niveau behalen, zodat de kans om aan werk te komen en aan het werk te blijven groter wordt. In Europees verband is afgesproken dat in 2010 80 procent van de beroepsbevolking dit niveau heeft. Op dit moment is dat 74 procent. De leerwerkplekken zijn bedoeld voor werklozen en werkenden zonder diploma of met een diploma op onvoldoende hoog niveau. Bij werklozen blijken deze constructies vaak succesvoller te zijn dan alleen scholing. Ook voor de werklozen die het MBO 2-diploma niet halen, is de leerwerkplek een goede stap in de richting van werk. Voor nieuwkomers kunnen de leerwerkplekken een belangrijke bijdrage leveren aan het leren van de taal en de integratie in de samenleving.

Om de betrokken partijen over de streep te trekken, wil het kabinet beter onder de aandacht brengen welke mogelijkheden er zijn om dit soort constructies (mede) te financieren. Ook onderzoekt het kabinet of de regels eenvoudiger kunnen.

Om de leerwerkplekken te laten slagen, is het van belang goed te weten wat de deelnemers in de praktijk al hebben geleerd, ook al hebben ze er geen diploma voor. Het kabinet steunt daarom het Kenniscentrum Eerder Verworven Competenties. Dit centrum ondersteunt werkgevers en uitkeringsinstanties bij het toepassen van methodieken, waarmee vaardigheden van deelnemers kunnen worden beoordeeld.

RVD, 25.02.2005