Ministerie van Buitenlandse Zaken


25 februari 2005

MINBZ: VN moeten beter kunnen optreden tegen terrorisme en genocide

De Verenigde Naties moeten daadkrachtiger op kunnen treden tegen terrorisme, non-proliferatie, falende staten en ernstige mensenrechtenschendingen zoals genocide. Ook moeten de VN hardere afspraken maken om te zorgen dat gedane beloften ook daadwerkelijk ingelost worden. Het gaat daarbij om de millenniumontwikkelingsdoelen (MDGs) - wereldwijde afspraken om de armoede in 2015 te halveren, maar ook afspraken op het gebied van milieu, seksuele rechten en gezondheid en vrouwenrechten. Er mag hierbij geen tweedeling ontstaan tussen verliezende en winnende landen.

Dat schrijft de regering in een brief aan de Tweede Kamer als reactie op twee recente VN-rapporten: het verslag van het High-level Panel on Threats, Challenges and Change en het rapport van het UN Millennium Project Team onder leiding van Jeffrey Sachs, speciaal adviseur van de secretaris-generaal voor de MDGs. Deze rapporten waarvoor Nederland input heeft geleverd - zullen de basis vormen voor de evaluatie van de voortgang van de millenniumverklaring, die regeringsleiders in september 2005 houden.

De Nederlandse regering stelt in haar reactie de volgende punten centraal:


1. Hervormingen van internationale organisaties:


- Internationale organisaties zijn onvoldoende in staat om internationale afspraken uit te voeren of waar nodig af te dwingen. Daarom zijn hervormingen nodig. Nederland heeft daar een bijzonder belang bij, als voorvechter van versterking van multilaterale samenwerking, met zijn inzet voor duurzame armoedebestrijding, en zijn deelname aan internationale vredesoperaties en zijn ruimhartige bijdragen aan internationale organisaties. Ons land maakt deel uit van de Group of Friends of UN Reform, waarin vijftien regeringsleiders zich buigen over de VN-hervormingen.


- De VN moeten meer slagkracht krijgen om te kunnen optreden tegen bedreigingen als terrorisme, verspreiding van massavernietingswapens, maar ook bedreigingen in de vorm van HIV/AIDS en milieudegradatie. Sommige onderdelen van de organisaties moeten worden versterkt, zoals bijvoorbeeld het bureau tegen terreur (Counter-Terrorism Executive Dictorate). Op andere terreinen moet meer samenwerking met financiële of regionale organisaties worden gezocht. Verder zou de Veiligheidsraad actief sancties moeten uitwerken tegen landen die terrorisme niet voldoende aanpakken.


- De Veiligheidsraad kan in het uiterste geval besluiten tot het gebruik van geweld. Het Handvest biedt daar voldoende aanknopingspunten voor.


- Nederland kan zich evenwel niet vinden in de twee voorstellen die het rapport doet om de Veiligheidsraad uit te breiden. Het eerste model voorziet in zes nieuwe permanente zetels en drie nieuwe wisselende zetels. In het tweede model zijn er zeven nieuwe wisselzetels voor vier jaar, en één voor twee jaar. Beide voorstellen betekenen een verzwakking van de positie van Europese landen, maar ook van de landen die het meeste bijdragen aan de VN.


2. Ontwikkeling, vrede en veiligheid:


- Slagkracht is nodig, maar preventie staat voorop: problemen van nu - armoede, ziekten en milieubederf - zijn de dreigingen van de toekomst. Ontwikkeling en veiligheid zijn twee zijdes van dezelfde medaille: zonder ontwikkeling geen veiligheid, zonder veiligheid geen ontwikkeling. Dit vereist een coherente aanpak, waarbij mensenrechten, democratie, goed bestuur, armoedebestrijding en duurzaamheid uitgangspunten zijn.


- In dit kader zouden landen hun militaire apparaat meer moeten toerusten voor het uitvoeren van vredestaken. Dit moet niet alleen gelden voor ontwikkelde landen, zoals het High-level panel-rapport stelt, maar ook voor ontwikkelingslanden.


- Nederland verwelkomt het idee om een Peacebuilding Commission in te stellen, met daaraan gekoppeld een VN-Stabiliteitsfonds (zoals Nederland al kent), om een land in een post-conflict fase adequaat te kunnen ondersteunen.


- Nederland ondersteunt ook het voorgestelde non-proliferatiebeleid, waaronder een voorstel om zo snel mogelijk te komen tot een effectief verbod op de productie van splijtstoffen voor gebruik in kernwapens. In het rapport wordt helaas niet diep genoeg ingegaan op de noodzaak van versterking van de wetgeving voor exportcontrole op grondstoffen en onderdelen van massavernietingswapens. Nederland heeft over het onderwerp van non-proliferatie advies gevraagd aan de Adviesraad Internationale Vraagstukken.


- Mensenrechten moeten nog meer dan nu in het hele VN-beleid geïntegreerd worden. De mensenrechtencommissie zou hiertoe over ieder land jaarlijks een rapport kunnen uitbrengen, dat betrokken wordt bij verdere besluitvorming over dat land.


3. Millenniumontwikkelingsdoelen (MDGs) en internationale afspraken:


- De afspraken die zijn gemaakt op het gebied van armoedebestrijding (MDGs), milieu en duurzaamheid (Johannesburg), seksuele gezondheid en rechten (Caïro), en vrouwenrechten (Beijing) moeten worden geïntegreerd en geïmplementeerd. De uitvoering van de afspraken blijft achter op schema. Een inhaalslag is nodig.


- Financiering van armoedebestrijding kan geen obstakel zijn, omdat is afgesproken dat ontwikkelde landen een vast percentage van het bruto nationaal product moeten betalen. Landen die nu te weinig geld aan ontwikkelingssamenwerking betalen, moeten in fases hun bijdrage op peil brengen: in 2015 moet dan minimaal 0,7 procent van het BNP aan ontwikkelingssamenwerking worden besteed.


- Naast hulp moeten rijke landen meer ruimte bieden voor handel, door hun markten te openen voor exportproducten uit ontwikkelingslanden, maar ook door handelsverstorende subsidies af te schaffen op landbouwproducten en industriële producten die voor ontwikkelingslanden van belang zijn. Tijdens de WTO-Doha-onderhandelingen in 2005 zullen hierover afspraken worden gemaakt.


- Ontwikkelingslanden moeten voor 2006 met een plan komen om in hun land de millenniumdoelen te halen. Hierbij moeten ook bedrijven en burgers betrokken worden. Het voorstel van het UN Millennium Project Team om enkele zichtbare, succesvolle projecten op korte termijn als katalysator te laten dienen, moet volgens Nederland ook in deze nationale plannen worden ingebed.


- Bij het voorstel van het UN Millennium Project Team om twaalf landen extra te ondersteunen om die snel te laten groeien heeft Nederland enkele bedenkingen. Het aantal is tamelijk willekeurig, en kan ertoe leiden dat ontwikkelingslanden worden verdeeld in een groep winnaars en groep verliezers.


- In plaats van losse projecten zouden donoren ontwikkelingslanden beter kunnen helpen met geld voor de begroting en met het ondersteunen van één bepaalde sector, zoals onderwijs. Ook zouden donorlanden nog beter met elkaar moeten samenwerken, zodat overlap voorkomen wordt en ontwikkelingslanden zo min mogelijk bureaucratische rompslomp hebben bij de verantwoording van de besteding van het ontwikkelingsgeld.