Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Antwoorden op vragen aan de Regering over het rapport "Reconstructie Betuweroute. De besluitvorming uitvergroot"

|Kamerstuknummer |:|29283-7                                            |
|Vragen aan      |:|Regering                                           |
|Commissie       |:|Verkeer en Waterstaat                              |
|Nr |Vraag                                        |
|1  |Op welke wijze, hoe vaak en door wie is er   |
|   |vanuit het kabinet of de departementen       |
|   |contact geweest met de (leden van de)        |
|   |commissie Hermans over het uit te brengen    |
|   |advies?                                      |
|   |Antwoord:                                    |
|   |Indien er contacten vanuit het kabinet met   |
|   |(leden van de) commissie Hermans zijn geweest|
|   |zijn deze niet gedocumenteerd, en derhalve nu|
|   |- tien jaar later - niet meer te             |
|   |reconstrueren. Ook in het verslag van het    |
|   |openbare gesprek van de TCI met de toenmalige|
|   |minister van Verkeer & Waterstaat, mevrouw   |
|   |Jorritsma-Lebbink, (TCI-deelrapport nr. 11 - |
|   |verslagen hoorzittingen, blz. 633 en verder) |
|   |is daarover niets terug te vinden, behoudens |
|   |contacten ten behoeve van de samenstelling   |
|   |van de Commissie. De contacten vanuit de     |
|   |departementen zijn, voor zover               |
|   |gedocumenteerd, beperkt gebleven tot de      |
|   |reguliere logistieke en financiële           |
|   |begeleiding en het aanleveren van informatie |
|   |- gevraagd of ongevraagd - en het            |
|   |beantwoorden van vragen van de Commissie     |
|   |Hermans; deze stukken zijn alle door de TCI  |
|   |onderzocht en - waar de TCI deze van belang  |
|   |achtte - genoemd in de TCI-rapportage.       |
|2  |Waarom heeft de toenmalige minister van      |
|   |Verkeer en Waterstaat (VW) de ontstane       |
|   |"spanning" tussen raming en budget van f. 550|
|   |miljoen niet aan de Tweede Kamer gemeld? Hoe |
|   |verhoudt dit besluit zich tot Bijlage B van  |
|   |de regeling grote projecten, waarin wordt    |
|   |gesteld dat bij dreigende                    |
|   |kostenoverschrijdingen een tussentijdse      |
|   |rapportage, inclusief voorstellen om de      |
|   |spanning op te lossen, moet worden           |
|   |uitgebracht?                                 |
|   |Antwoord:                                    |
|   |In de eerste voortgangsrapportage aan de     |
|   |Tweede Kamer meldde de toenmalige minister   |
|   |van verkeer & Waterstaat het volgende over de|
|   |spanning tussen raming en budget, en de wijze|
|   |waarop zij daarmee wilde omgaan:             |
|   |"Er is een verschil tussen de door V&W in de |
|   |begroting gereserveerde middelen en de       |
|   |kostenraming van NS-RIB voor de aanleg van de|
|   |Betuweroute. Het departement houdt vooralsnog|
|   |vast aan de in de begroting opgenomen        |
|   |middelen, temeer daar deze valt binnen de    |
|   |onzekerheidmarges die horen bij het          |
|   |begrotingsbedrag dat V&W hanteert. Een nadere|
|   |beoordeling van het verschil tussen bet      |
|   |budget en de kostenraming van NSRIB is       |
|   |ondermeer afhankelijk van het goedgekeurde   |
|   |Programma van Eisen (PvE), de uitkomsten van |
|   |de kostenaudit en de resultaten van de eerste|
|   |aanbestedingen zoals hieronder nader         |
|   |aangeduid."                                  |
|   |Of deze benadering past bij het gestelde in  |
|   |de Regeling Grote Projecten over "dreigende  |
|   |kostenoverschrijdingen" hangt ervan af of men|
|   |de toenmalige situatie beoordeelde als een   |
|   |concrete dreiging dat er daadwerkelijk een   |
|   |kostenoverschrijding aan zat te komen.       |
|   |Kennelijk heeft de toenmalige minister       |
|   |geoordeeld dat zulks (nog) niet het geval    |
|   |was.                                         |
|   |                                             |
|3  |Kan de regering voor de periode oktober 1995 |
|   |tot eind 1998 een schematisch overzicht geven|
|   |van de verschillende bedragen die zijn       |
|   |genoemd als de hoogte van de spanning tussen |
|   |raming en budget? Kan de regering aangeven   |
|   |wanneer deze bekend zijn geworden bij de     |
|   |projectdirectie? Wanneer zijn deze gemeld aan|
|   |de minister en wanneer aan de Tweede Kamer?  |
|   |Uit welke posten bestonden deze bedragen?    |
|   |Antwoord:                                    |
|   |In onderstaande tabel is het verloop van de  |
|   |spanning tussen budget en raming van de      |
|   |Betuweroute weergegeven met het tijdstip     |
|   |waarop diverse betrokkenen hiermee bekend    |
|   |waren. De posten die ten grondslag liggen aan|
|   |de spanning zijn beschreven in het           |
|   |TCI-deelrapport 'Reconstructie Betuweroute'  |
|   |op bladzijden 214-220.                       |
|   |                                             |
|   |Verschil tussen budget en raming in miljoen  |
|   |gulden zoals bekend bij betrokkenen          |
|   |tijdstip                                     |
|   |projectdirectie                              |
|   |Minister                                     |
|   |Tweede Kamer                                 |
|   |                                             |
|   |oktober 1995                                 |
|   |530                                          |
|   |530                                          |
|   |-                                            |
|   |                                             |
|   |                                             |
|   |juni 1996                                    |
|   |940                                          |
|   |650                                          |
|   |- 1                                          |
|   |(VGR1)                                       |
|   |                                             |
|   |oktober 1996                                 |
|   |1025                                         |
|   |940                                          |
|   |- 1                                          |
|   |(Tracébesluit)                               |
|   |                                             |
|   |maart 1997                                   |
|   |418                                          |
|   |300 2                                        |
|   |300 2                                        |
|   |(VGR2)                                       |
|   |                                             |
|   |september 1997                               |
|   |447                                          |
|   |300 2                                        |
|   |300 2                                        |
|   |(VGR3)                                       |
|   |                                             |
|   |maart 1998                                   |
|   |512                                          |
|   |300 2                                        |
|   |300 2                                        |
|   |(VGR 4)                                      |
|   |                                             |
|   |november 1998                                |
|   |28                                           |
|   |28                                           |
|   |- 3                                          |
|   |(Mallejan Akkoord)                           |
|   |                                             |
|   |1 in kwalitatieve termen gemeld dat er een   |
|   |verschil tussen budget en raming is.         |
|   |2 exclusief het risico extra kosten stelpost |
|   |bodemsanering.                               |
|   |3  in antwoord op Kamervragen n.a.v. VGR4    |
|   |gemeld dat er geen reden is dat het budget   |
|   |niet gehandhaafd kan worden.                 |
|4  |Waarom is in de eerste voortgangsrapportage  |
|   |niet gemeld hoe hoog de dreigende spanning   |
|   |tussen raming en budget zou zijn?            |
|   |Antwoord:                                    |
|   |Zie het citaat in het antwoord op vraag 2    |
|   |hierboven.                                   |
|5  |Is het gebruikelijk om gerealiseerde         |
|   |kostenstijgingen, administratieve            |
|   |overboekingen en stelposten te kwalificeren  |
|   |als "behorend bij de onzekerheidsmarge van   |
|   |een begrotingsbedrag" van een project? Waarom|
|   |is de "spanning van rond de f. 1 miljard" op |
|   |deze manier in de eerste voortgangsrapportage|
|   |gemeld?                                      |
|   |Antwoord:                                    |
|   |De genoemde kostensoorten leidden allen tot  |
|   |een hogere raming van de uitgaven. Juist     |
|   |omdat dergelijke stijgingen konden voorkomen |
|   |was het gebruikelijk om een onzekerheidsmarge|
|   |rondom de geraamde en begrote bedragen te    |
|   |hanteren om die stijgingen op te vangen. In  |
|   |de voortgangsrapportage werd daarom ook      |
|   |expliciet gemeld dat bij het door V&W        |
|   |gehanteerde begrotingsbedrag een             |
|   |onzekerheidsmarge van 20 percent behoorde.   |
|   |De reden voor de wijze van vermelding in de  |
|   |voortgangsrapportage werd aangegeven in de   |
|   |voortgangsrapportage zélf; zie het citaat in |
|   |het antwoord op vraag BR-2.                  |
|6  |Waarom heeft de minister op 21 mei 1997 in   |
|   |een Algemeen Overleg met de Tweede Kamer     |
|   |gemeld dat de tegenvaller ten aanzien van    |
|   |bodemsanering f. 60 miljoen bedroeg terwijl  |
|   |de meest recente raming uitging van een      |
|   |veelvoud daarvan?                            |
|   |Antwoord:                                    |
|   |De TCI schrijft hierover: "Onduidelijk is    |
|   |waarop de minister zich hierbij baseert". Ik |
|   |deel die constatering.                       |
|7  |Hoe kan het dat ondanks de afspraak uit het  |
|   |Malle-Janakkoord dat het budget voor         |
|   |Engineering, Apparaatskosten en Toezicht     |
|   |(EAT) gefixeerd zou worden op f. 1200 miljoen|
|   |het bedrag in de jaren daarna desondanks     |
|   |verder is gestegen tot f. 1,6 miljard in     |
|   |2004?                                        |
|   |Antwoord:                                    |
|   |Het bedrag van f 1200 miljoen (prijspeil     |
|   |1997) voor de kosten van 'engineering,       |
|   |apparaat en toezicht' (EAT) is opgenomen in  |
|   |het Mallejan akkoord van oktober 1998, met   |
|   |een aantal opmerkingen en uitgangspunten.    |
|   |ProRail had op dat moment nog geen maakbaar  |
|   |plan om de EAT-kosten op dit maximum te      |
|   |fixeren. Het in dit akkoord gehanteerde      |
|   |percentage van 15% van de bouwkosten was     |
|   |lager dan het percentage dat ProRail bij     |
|   |andere, kleinere, projecten calculeerde; er  |
|   |werd bij het zeer grote project Betuweroute  |
|   |gerekend op besparingen door                 |
|   |repeteer-effecten. Voorts werd toen uitgegaan|
|   |van oplevering van het project Betuweroute   |
|   |medio 2005.                                  |
|   |De stijging van de EAT-kosten tot f. 1,6     |
|   |miljard kent een aantal oorzaken.            |
|   |De belangrijkste zijn loon- en               |
|   |prijsontwikkelingen (de hoogconjunctuur in de|
|   |bouw wekte ook in deze kostenpost door) en de|
|   |1,5 jaar latere oplevering van het project;  |
|   |daardoor lopen allerlei vaste                |
|   |apparaatsuitgaven 1,5 jaar langer door dan   |
|   |ten tijde van het Malle-Jan-akkoord was      |
|   |voorzien.                                    |
|   |Daarnaast waren de scope en de bestuurlijke  |
|   |omgeving, in tegenstelling tot waarop was    |
|   |gerekend, tot en met 2004 niet "in rust".    |
|   |Recente voorbeeld hiervan zijn de discussie  |
|   |over de tunneltechnische installaties en de  |
|   |eventuele vergunningsplicht voor             |
|   |bovenleidingen; dergelijke zaken hebben de   |
|   |EAT-kosten opgedreven.                       |
|   |Voorts zijn voor enkele projectonderdelen    |
|   |hogere EAT-uitgaven gedaan om grotere        |
|   |besparingen bij de bouwkosten te kunnen      |
|   |realiseren. Voorbeelden hiervan zijn de      |
|   |versobering van Kijfhoek en het opdelen van  |
|   |de bovenbouw in kleinere contracten met als  |
|   |gevolg intensievere aansturing. De hogere    |
|   |uitgaven voor ontwerp en aansturing (EAT)    |
|   |hebben er dus voor gezorgd dat optimaal      |
|   |geprofiteerd kon worden van de marktsituatie |
|   |en dat gunstige aanbestedingsresultaten zijn |
|   |bereikt.                                     |
|8  |Waren de kasproblemen van f. 1,5 miljard die |
|   |in de zesde voortgangsrapportage werden      |
|   |gemeld al bekend ten tijde van de            |
|   |besluitvorming in het kabinet over de notitie|
|   |Betuweroute (oktober 1998) en de             |
|   |Kamerbehandeling van deze notitie Zo ja,     |
|   |waarom zijn deze problemen op dat moment niet|
|   |gemeld? Zo neen, wanneer waren die dan wel   |
|   |bekend en in hoeverre zijn deze problemen    |
|   |gemeld aan de Tweede Kamer?                  |
|   |Antwoord:                                    |
|   |Uit de reconstructie die de TCI heeft        |
|   |gepresenteerd valt op te maken (TCI-rapport  |
|   |Reconstructie Betuweroute, blz. 249 en 250)  |
|   |dat de directeur-generaal goederenvervoer in |
|   |oktober 1998 een nieuwe kasreeks heeft       |
|   |ingediend bij de directie FEZ van V&W, dat in|
|   |het voorjaar van 1999 hard wordt gewerkt aan |
|   |een oplossing, dat die oplossing in april    |
|   |1999 lijkt te zijn gevonden, en dat de       |
|   |minister van Verkeer en Waterstaat in juni   |
|   |1999 aan de Tweede Kamer meldt hier nog aan  |
|   |te werken.                                   |
|   |De Notitie Betuweroute is begin november 1998|
|   |aan de Tweede Kamer gezonden en in           |
|   |november/december 1998 met de Tweede Kamer   |
|   |besproken. Op dat moment was dus intern V&W  |
|   |wel bekend dat er behoefte was aan een       |
|   |verandering van de kasreeks, maar nog niet   |
|   |dat zulks problematisch zou (kunnen) zijn.   |
|   |Kasreeksen van alle lopende projecten moeten |
|   |immers regelmatig worden aangepast aan de    |
|   |actuele projectvoortgang, die afhankelijk is |
|   |van veel soms zeer veranderlijke             |
|   |omstandigheden. De bedoelde kasproblemen zijn|
|   |op 17 juni 1999 in de aanbiedingsbrief van de|
|   |zesde voortgangsrapportage gemeld aan de     |
|   |Tweede Kamer; zie het citaat daaruit op blz. |
|   |250 van het TCI-rapport Reconstructie        |
|   |Betuweroute.                                 |