Time : 4:35:06 PM
Date : Friday, February 25, 2005
Sender Name: Ministère de l'intérieur
Eerste 300 federale agenten van interventiekorps toegekend aan provincies en administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad
De regering heeft op de bijzondere ministerraad veiligheid en
justitie van 30 en 31 maart 2004 in het kader van een pakket
maatregelen om tegen het einde van de legislatuur meer dan 3.000
politieagenten op straat te krijgen, beslist een Interventiekorps op
te richten.
Met het interventiekorps zal de zichtbare aanwezigheid van de politie
op het terrein verhoogd worden.
Het Interventiekorps zal bestaan uit leden van de federale politie
die zullen ingezet worden ten behoeve van de lokale zones. Het
kernkabinet heeft vandaag de nota goedgekeurd over de wijze waarop
een eerste schijf van 300 federale politieagenten zal afgedeeld
worden naar het Interventiekorps. Deze 300 mensen worden vrijgemaakt
door de zogenaamde calogiseringsoperatie (administratieve taken
worden uitgevoerd door burgerpersoneel en politiemensen moeten
ingezet worden voor operationele taken) en door het afslanken van een
aantal bestaande diensten binnen de federale politie.
De verdeling van de eerste 300 leden van het interventiekorps gebeurt
lineair over de 10 provincies en het administratief arrondissement
Brussel-Hoofstad.
60 % van het interventiekorps (180 politiemensen) wordt ter
beschikking gesteld van de politiezones (de gastzones) en werkt onder
het gezag van de korpschef. Ze worden administratief beheerd door de
Bestuurlijk Directeur Coördinator van de federale Politie (DirCo) van
het arrondissement van de provinciehoofdplaats.
20 % van het interventiekorps (60 politiemensen) wordt ter
beschikking gesteld van de DirCo van de hoofdplaats van elke
provincie en van Brussel om een deel van de gehypothekeerde
capaciteit die nu door de lokale politiezones geleverd moet worden op
te vangen.
20 % van het interventiekorps (60 politiemensen) wordt ter
beschikking gesteld van dezelfde DirCo's om politionele acties in de
zones te ondersteunen.
De leden van het Interventiekorps in de gastzones
De toewijzing van de 60 % (180 politiemensen) van het
Interventiekorps dat rechtstreeks ter beschikking gesteld wordt van
de politiezones zal in iedere provincie en in het administratief
arrondissement Brussel gebeuren door een beheersstructuur bestaande
uit de Dirco's en de voorzitters van de politieraden.
Krachtlijnen bij deze toewijzing zijn :
-Er kan bijzondere aandacht uitgaan naar de hoofdplaats van de
provincie.
-Bij de verdeling kan rekening gehouden worden met de inspanningen
die de zones gedaan hebben om hun minimaal effectief te bereiken en
hun kader in te vullen.
-Met het oog op een structurele versterking van de zones, moet bij
de toewijzing zoveel mogelijk versnippering vermeden worden. Dit
gebeurt door :
-het aantal gastzones te beperken (er moeten minimum 5 politiemensen
per zone toegewezen worden)
-te werken met toewijzingen van langere duur
De basisuitrusting van de politiemensen van het interventiekorps
wordt door de federale politie geleverd (uniform, individuele
bewapening). De uitrusting eigen aan de opdrachten in de zones wordt
door de zones geleverd (voertuigen, radio's).
Het personeel wordt geïnstalleerd in de administratieve lokalen van
de bestaande infrastructuur van de lokale politie. De kost van die
huisvesting valt ten laste van de zone (meubilair, werkingskosten).
De opleiding van het personeel van het interventiekorps valt onder de
organisatorische en financiële verantwoordelijkheid van de gastzone.
De wedde, de vaste elementen van de verloning van de leden van het
interventiekorps worden door de federale politie gedragen. De
toelagen voor nacht- en weekendwerk, worden door de federale politie
betaald maar worden terugbetaald door de zones ten voordele waarvan
de prestaties uitgevoerd werden.
De leden van het Interventiekorps bij de DirCo's
De helft van de capaciteit die bij de 11 DirCo's beschikbaar is (dus
60 politiemensen), dient ingezet te worden voor gehypothekeerde
capaciteit. Dit betekent een belangrijke verlichting van de
verplichtingen die de zones vandaag moeten leveren.
De andere helft van die capaciteit (dus eveneens 60 mensen) dient
ingezet te worden in de politiezones voor punctuele, in de tijd
beperkte acties zoals
*de strijd tegen onveiligheidsfenomenen (plaag van diefstallen met
braak, drugoverlast, ...);
*grootschalige politieoperaties (onder andere FIPA's)
*seizoensacties
*het beheren van onvoorzienbare gebeurtenissen van een zekere omvang
De DirCo van de provinciehoofdplaats staat in voor het dagelijks
beheer van dit politiepersoneel en voor de inzet van het
interventiekorps in de provincie. Het personeel wordt ook
geïnstalleerd in de lokalen van de DirCo. De DirCo is ook
verantwoordelijk voor de opleiding van deze mensen.
Wanneer het interventiekorps ingezet wordt ter vervanging van
gehypothekeerde capaciteit moeten de middelen (voertuigen, materieel,
radio's) door de federale politie geleverd worden.
De wedde, de vaste elementen van de verloning van deze leden van het
interventiekorps worden door de federale politie gedragen. De
vergoedingen van de personeelsleden van dit deel van het
interventiekorps die voortvloeien uit opdrachten ter vervanging van
gehypothekeerde capaciteit worden door het budget van de federale
politie gedragen. De vergoedingen die voortvloeien uit de andere
opdrachten en exclusief ten voordele van één zone verricht worden,
worden door de betrokken politiezones betaald (facturatie).
De Minister van Binnenlandse Zaken zal nu aan de federale politie
opdracht geven het personeel volgens de overeengekomen principes vrij
te maken. Er komt ook een omzendbrief die de werkwijze en de inzet
van het Interventiekorps in de praktijk regelt.
Naast de nu vrijgemaakte schijf van 300 federale politiemensen,
zullen er nog twee volgende schijven van telkens 200 agenten komen.
Het bepalen van de herkomst van deze 400 politiemensen zal deel
uitmaken van de opdrachtbrief van de commissaris-generaal die
momenteel wordt voorbereid.
De latere verdeling in functie van de opeenvolgende inbreng (2 x 200)
zal gebeuren in functie van per provincie en het administratief
arrondissement Brussel-Hoofdstad te bepalen parameters.
Contact : Fernand Koekelberg 0476/32.24.15
URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)
Link to Press Release - NL