Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
25 februari 2005
Ons kenmerk
DIZ/2005/78
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Brief aan de Tweede Kamer inzake het EU Voorzitterschap

Geachte voorzitter,

De Minister en Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken hebben de Tweede Kamer per brief van 18 januari 2005 reeds in grote lijnen geïnformeerd over de resultaten van het Nederlands voorzitterschap van de EU in de tweede helft van 2004. In aanvulling op deze brief, en tevens in vervolg op mijn brief van 1 juni 2004 aan het begin van het voorzitterschap, wil ik de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat bij deze uitgebreider informeren over de behaalde resultaten op het terrein van Verkeer en Waterstaat.

Omdat de periode van het Nederlandse EU voorzitterschap gekenmerkt werd door een drietal grote veranderingen, te weten de toetreding van tien nieuwe lidstaten, de verkiezingen voor het Europees Parlement en het aantreden van een nieuwe Europese Commissie, is er voor gekozen extra aandacht te besteden aan informele bijeenkomsten en agendasetting. Nieuwe ideeën en initiatieven konden zo worden meegegeven aan de nieuwe Commissie en het nieuwe Parlement. Deze opzet heeft goed gewerkt.

Gezien de genoemde veranderingen was de verwachting ten aanzien van formele besluitvorming in de Transportraad aan het begin van ons voorzitterschap getemperd, maar ik denk dat ook hier de resultaten geenszins tegenvallen. In de transportraden van oktober en december 2004 is overeenstemming bereikt over een groot aantal onderwerpen op het terrein van land-, zee- en luchtvervoer. Ook op het gebied van water zijn in de Milieuraad aansprekende resultaten behaald, zoals Raadsconclusies over een Europese aanpak voor hoogwaterbescherming en een strategie voor het mariene milieu. Hierdoor zijn deze thema's op de Europese agenda gezet, en zijn er tevens vervolgafspraken over gemaakt.

Informele Transportraad

Direct aan het begin van het voorzitterschap hebben de Staatssecretaris en ik een Informele Transportraad georganiseerd in Amsterdam en Rotterdam. Deze was gewijd aan bevordering van de kustvaart (short sea shipping), en de toekomst van de Europese luchtvaartsector. De informele Raad heeft conclusies aangenomen met tal van maatregelen ter bevordering van short sea shipping, een vervoerswijze die als vervanging kan dienen voor transportstromen over land. Te denken valt aan het reduceren en vereenvoudigen van douaneprocedures, waaronder het elektronisch aangifte doen. Ook het stroomlijnen van inspecties in havens voor schepen van short sea lijnen verhoogt de efficiency van deze diensten. Het debat over de toekomst van de Europese luchtvaartsector was ingegeven door de vele ontwikkelingen op deze markt in de laatste jaren. Het debat toonde aan dat naast voortgang met het creëren van een Europese en internationale luchtvaartmarkt, ook veiligheid en beveiliging steeds meer aandacht vragen. De discussie over deze thema's is voortgezet met stakeholders uit de luchtvaartsector tijdens een bijeenkomst van de Directeuren Generaal luchtvaart uit alle lidstaten in oktober 2004.

Verkeersveiligheid en milieu

In oktober heb ik samen met mijn Italiaanse collega Minister Lunardi een informele ministeriële bijeenkomst over verkeersveiligheid op de weg georganiseerd en voorgezeten in Verona. Maatregelen op dit gebied verdienen hoge prioriteit, gezien het grote aantal slachtoffers dat het wegverkeer eist. De betrokkenheid van de Europese verkeersministers om tot een vermindering van het aantal slachtoffers te komen is groot. De conclusies van deze bijeenkomst zijn op de Transportraad van december 2004 aangenomen als Raadsconclusies. De mogelijke maatregelen gaan van verbeterde handhaving (ondermeer het innen van boetes voor overtreding in het buitenland) en meer toepassing van nieuwe technologieën daarbij (zoals een alcoholslot) tot financiering en het veiliger maken van infrastructuur (bijvoorbeeld verkeersgeleiding) en van voertuigen en de rol van industrie en overheden daarbij.

Ook in oktober heeft een high-level conferentie plaatsgevonden over energie en duurzame mobiliteit , getiteld: 'Energy in Motion', die ik samen met mijn collega's Brinkhorst en Van Geel georganiseerd heb.Deze conferentie, met deelname van overheden, industrie, wetenschap en ngo's, stond vooral in het teken van de lange termijn strategie voor duurzaam wegvervoer, waarbij de toekomstige energievoorziening wordt gewaarborgd en innovatie van de economie wordt gestimuleerd. Tijdens de conferentie is gesproken over de bijdrage die innovaties in brandstoffen en voertuigtechnologie kunnen leveren aan een schoner en klimaat-vriendelijker wegtransport en de manier waarop dergelijke innovaties sneller in de markt gezet kunnen worden. Duidelijk bleek hoe zeer iedereen doordrongen raakt van de urgentie van deze uitdagingen en op zoek is naar de beste mogelijkheden om daarmee vandaag al concreet aan de slag te gaan. In de voorzitterschapconclusies, die zijn voorgelegd aan de Transportraad, de Milieuraad en de Energieraad, zijn onder andere aanbevelingen opgenomen over een verdere aanscherping van Europees bronbeleid ter reductie van fijn stof, NOx en CO2. Reductie van CO2 werd beschouwd als het meest hardnekkige probleem waarvoor het wegvervoer gesteld staat; een probleem waarvoor een geïntegreerde aanpak nodig is, met aandacht voor alternatieve brandstoffen, voertuiginnovaties, energie-efficiënter consumentengedrag, en logistieke innovaties. Duidelijk werd ook dat om aan de uitdagingen het hoofd te bieden strategische partnerschappen tussen overheid, industrie en andere stakeholders nodig zijn.

Zeevaart

Tijdens de Transportraad van december zijn weer enkele stappen gezet op weg naar een veiligere en concurrerende maritieme sector. Zo is een politiek akkoord bereikt over de toepassing van de Internationale Veiligheidsmanagement Code (ISM Code) op het Europese scheepvaartverkeer. Ook zijn conclusies getrokken over het verbeteren van het bestaande internationale schadevergoedingssysteem voor olieverontreiniging door schepen.
De Raad kwam tevens tot een algemene oriëntatie over een vereenvoudigde procedure voor de wederzijdse erkenning door de lidstaten van opleidingscertificaten van zeevarenden die volgens dezelfde minimumeisen door de lidstaten zijn afgegeven. Hiermee is het voor zeevarenden makkelijker om werk te vinden in een andere lidstaat.

Luchtvaart

Op beide Transportraden is gesproken over de externe luchtvaartbetrekkingen van de EU. Tussen de Raad en de Commissie is in principe overeenstemming bereikt over de te volgen aanpak, waarbij zowel het specifieke EU-VS dossier als het dossier externe luchtvaartbeleid algemeen, binnen één context zijn geplaatst. Op basis van dit overleg zal de Commissie voorjaar 2005 met een vernieuwde aanpak (Mededeling of omegelijk zelfs concept Verordening) extern beleid komen. De onderhandelingen met de VS zullen pas nu weer intensief voortgezet worden, met het aantreden van een nieuwe Amerikaanse administratie. De gesprekken in de Raad hebben intussen wel geleid tot een verbetering van de verhoudingen tussen de Commissie en de lidstaten, hetgeen ertoe geleid heeft dat de Raad twee nieuwe onderhandelingsmandaten aan de Commissie heeft toegekend, namelijk voor de landen van de West Balkan en Marokko. Het is nu zaak deze positieve benadering vast te houden.

Op de Raad van december zijn ook twee belangrijke besluiten genomen voor harmonisatie van wetgeving in de luchtvaartsector. In de eerste plaats zijn de eisen voor luchtverkeersleiders in de EU geharmoniseerd. Dit verhoogt de veiligheid en vergroot de mogelijkheid tot arbeidsmobiliteit van deze groep mensen. Daarnaast is na jaren van besluiteloosheid een politiek akkoord over de operationele eisen voor luchtvaartpersoneel mogelijk gebleken (de zogenaamde EU-OPS). Er is nu sprake van harmonisatie van de eisen aan cabinepersoneel en van de vlieg- en rusttijden.

Galileo

Op de Raad van december is tevens het besluit genomen om de stationeringsfase van het project Galileo in te laten gaan. Reeds dit jaar zullen de eerste testsatellieten gelanceerd worden. De Raad heeft vastgehouden aan de voorwaarde om tenminste 2/3 van het project privaat te financieren. Galileo kan in de toekomst naar verwachting tot circa 150.000 nieuwe arbeidsplaatsen scheppen.

Wegvervoer

Op de oktoberraad is een algemene oriëntatie bereikt over een Europees rijbewijs. Dit Europese model op credit card formaat zal fraudebestrijding gemakkelijker maken en leiden tot meer uniformiteit in de handhaving. Dat komt ook de verkeersveiligheid ten goede. Na eerdere pogingen van het Italiaanse en het Ierse voorzitterschap heb ik getracht te komen tot een nieuwe gemeenschappelijke regeling voor de doorberekening van kosten aan vrachtwagens het zogenaamde Eurovignet. Helaas is dit niet mogelijk gebleken. Met name het toezicht door de Commissie op de concessies voor tolwegen was voor enkele lidstaten een breekpunt.

Ook op het gebied van de Europese voertuigtechnische regelgeving is de nodige voortgang geboekt. Aanzienlijke resultaten zijn behaald voor de kaderrichtlijn motorvoertuigen die in navolging van de personenauto's ook een Europese typegoedkeuring voor vrachtauto's en aanhangwagens mogelijk zal maken. Bovendien is in het kader van administratieve lastenverlichting er voor gekozen om geen aanpassingen meer te introduceren op de bestaande richtlijnen voor voertuigverlichting. Een clausule in deze kaderrichtlijn zal de mogelijkheid creëren om de reeds bestaande internationale regels hiervoor (VN/ ECE reglementen) direct toepasbaar te verklaren in het Europese recht. Daarnaast is een richtlijn voorbereid over eisen aan en controle op zogenaamde bull bars.Ook is een richtlijn uitgewerkt, die moet garanderen dat nieuwe personenauto's en bestelauto's alleen mogen worden verkocht indien de materialen waaruit zij zijn opgebouwd, voor een aanzienlijk deel hergebruikt of teruggewonnen kunnen worden. Deze drie richtlijnen zullen naar verwachting onder Luxemburgs voorzitterschap in de eerste helft van 2005 kunnen worden afgerond.

Spoorvervoer

In december is een algemene oriëntatie in de Raad bereikt over de richtlijn voor harmonisatie van eisen aan treinmachinisten. Hiermee is besluitvorming over dit deel van het zogenaamde derde spoorpakket dichterbij gekomen. Veel zal afhangen van de opstelling van het Europese Parlement in deze, waar sommigen besluitvorming over separate elementen van dit pakket zonder akkoord op de andere onderdelen afwijzen. De richtlijn voor machinisten is van cruciaal belang voor het functioneren van een internationale spoormarkt, die voor het goederenvervoer al op 1 januari 2007 van start gaat.

Binnenvaart

De binnenvaart heeft extra aandacht gekregen onder het Nederlands voorzitterschap, onder andere tijdens het congres 'The Power of Inland Navigation' in november, waaraan ook de sector zelf zal deelnam. Conclusies van dit congres zijn onder de aandacht van de nieuwe Commissie en het nieuwe Europees Parlement gebracht. In de Raad is een algemene oriëntatie bereikt over de toepassing van River Information Services, een elektronisch communicatiesysteem voor de binnenvaart dat de efficiency en de veiligheid van de binnenvaart in Europa moet verhogen. Ook is een politiek akkoord tot stand gekomen over de toepassing van de reeds op de Rijn geldende technische eisen voor binnenvaartschepen in de gehele EU.

Water

Naast transport, valt ook het waterbeleid onder de competentie van Verkeer en Waterstaat, in het bijzonder van de Staatssecretaris. Twee niet alleen voor Nederland maar ook voor de rest van de EU belangrijke waterthema's zijn dan ook geagendeerd en uitvoerig besproken tijdens het voorzitterschap.

Bescherming tegen hoog water.

De overstromingen als gevolg van hevige regenval in grote delen van Europa in 2002 hebben geleid tot een roep om een Europees Actieprogramma. Nederland heeft samen met Frankrijk de Europese Commissie gevraagd met een voorstel te komen. Medio 2004 heeft de Commissie hieraan gevolg gegeven en een Mededeling (beleidsvoornemen) "Overstromingsrisicobeheer" gepresenteerd, die tijdens de informele Milieuraad in juli o.l.v. de staatssecretaris van V&W is besproken. De Prins van Oranje heeft tijdens deze bijeenkomst een inleiding gegeven over het thema hoogwaterproblematiek. De bevindingen van het debat zijn tijdens de Milieuraad van oktober vastgelegd in Raadsconclusies. De Raadsconclusies gaan in op het belang van een Europese aanpak voor hoogwaterbescherming door middel van een gecoördineerd actieprogramma met als uiteindelijk doel de preventie van, bescherming tegen en mitigatie van de gevolgen van overstromingen. De Raad roept de Commissie dan ook op om bij voorkeur voor midden 2005 een voorstel voor een concreet Europees Actieprogramma te presenteren aan de Raad.
De ambitie van Nederland om hoogwaterbescherming te agenderen en te bespreken op Europees niveau is derhalve gehaald.

Europese mariene strategie

Het initiatief van de Europese Commissie om te komen tot een strategie voor duurzame bescherming van het mariene milieu teneinde een duurzaam gebruik mogelijk te maken, is met een 2e stakeholdersbijeenkomst van 10 - 12 november in Rotterdam haar laatste fase ingegaan. Tijdens deze bijeenkomst is naast de verdere ontwikkeling van de strategie ook veel aandacht geweest voor de implementatie. Belangrijk in dit verband is de samenwerking tussen de verschillende (bestaande) regionale zeeconventies (Zwarte Zee, Middellandse Zee, Noordzee en de Oostzee) de Europese Commissie, NGO's en IGO's. De bijeenkomst in Rotterdam heeft geleid tot formele Raadsconclusies die zijn aangenomen in de Milieuraad van december. Met deze conclusies vragen de Europese milieuministers aan de Europese Commissie om naast de bestaande regionale zeeconventies, een overkoepelende strategie op te stellen die in de toekomst gaat waarborgen dat alle Europese zeeën duurzaam worden gebruikt, beheerd en beschermd.
De Commissie zal voor de zomer van 2005 de thematische strategie voor het mariene milieu uitbrengen. Dan zal zij ook duidelijkheid geven omtrent aanvullende regelgeving op dit terrein. Een implementatieplan van de mariene strategie zal doorlopen tot 2010.

Goed nabuurschap

Tenslotte heb ik afgelopen jaar, zoals aangekondigd, extra aandacht gevraagd voor het thema 'Goed nabuurschap', met name tijdens een seminar van de Europese Commissie hierover in Santiago de Compostella in juni en tijdens de jaarlijkse conferentie van Europese transportministers (ECMT). Europees Commissaris De Palacio heeft besloten tot de oprichting van een high level group die zich buigt over een pan-Europese aanpak van infrastructuur in de EU en haar buurlanden. Hierbij wil de Commissie dezelfde methodiek hanteren die gebruikt is bij de herziening van de Trans Europese Netwerken voor Transport (TEN-T). Toen is gekozen voor een benadering in twee stappen: een keuze van hoofdtransportassen gevolgd door een selectie van een beperkt aantal prioritaire projecten op deze assen. Ik heb mij ervoor ingezet dat iedere lidstaat die dat wil, vertegenwoordigd kan zijn in deze nieuwe High Level Group.

Werkprogramma nieuwe Commissie

Tijdens een vorig Algemeen Overleg heb ik de wens te kennen gegeven het overleg met de Tweede Kamer niet alleen op de komende Transportraad te richten maar ook op de Europese langere termijn strategie. In de eerste plaats kan daarvoor gebruik worden gemaakt van de BNC-fiches die de Kamer worden toegezonden over nieuwe Commissie-voorstellen. Daarnaast heb ik geopperd met u van gedachten te wisselen over het programma van de nieuwe transportcommisaris. Van de kant van de Kamer werd hierop positief gereageerd.

Inmiddels is echter duidelijk geworden dat commissaris Barrot geen eigen strategiedocument zal presenteren alvorens de mid term review van het Witboek Transport 2001-2010 is afgerond. Een mededeling over deze mid term review is aangekondigd voor november 2005.

Wel beschikbaar zijn het strategische programma 2005-2009 en het werkprogramma voor 2005 van de nieuwe Europese Commissie. Deze documenten zullen betrokken worden in de Staat van de Unie die als onderdeel van de begroting van Buitenlandse Zaken in het najaar met de Kamer besproken wordt. Vooruitlopend hierop heb ik het voornemen op basis van deze en andere relevante stukken een notitie op te stellen die ingaat op de voor mijn beleidsterrein relevante onderwerpen. Ik kan u deze notitie in maart doen toekomen. Op basis daarvan zou de in het vooruitzicht gestelde gedachtewisseling over de Europese langere termijn strategie kunnen plaatsvinden.

Wellicht zou hiervoor bij het Algemeen Overleg ter voorbereiding van de eerstvolgende Transportraad enige tijd kunnen worden ingeruimd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs