Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speech van minister Dekker op de persconferentie over de Zuidas, 23 februari 2005

Dames en heren,

Er is niet ingeleverd op ambities voor de Zuidas, er is niet ingeleverd op de lange termijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling, er is niet getornd aan het hoge internationale niveau dat dit gebied nu al zo uniek maakt. Daarom ben ik met alle betrokken partijen trots dat we na het bestuurlijk overleg van vandaag kunnen zeggen: de weg is vrij voor het dokmodel. Alle infra onder de grond, extra bouwruimte en een businesscase die sluit!

We markeren vandaag een belangrijke stap en bereiden nieuwe stappen voor in de ontwikkeling van de Zuidas. Er is goed geluisterd naar de sceptici. Dat moeten we met z'n allen ook blijven doen. Het plan sluit, maar de ogen blijven wijd open. Luisteren, bijstellen en het einddoel voor ogen houden. Dat doel is: een nationale economische motor centraal in de Noordvleugel, een bruisend tweede stadshart aan de zuidrand van Amsterdam. Een gebied uitstekend ontsloten en verbonden met Europa en de wereld. Een onderneming met de inspiratiekracht van de Potsdammer-Platz in Berlijn of La Rive Gauche in Parijs.
Doorgaan dus, maar niet als een colonne die eenmaal in beweging niet meer stoppen kan. We moeten steeds flexibel reageren op nieuwe ontwikkelingen. Dat betekent overigens niet onmiddellijk de lat lager leggen. Vorig jaar bleek dat er nog een bedrijfseconomische gat van 700 miljoen euro gaapte voor het Zuidas-dok. Daarop kreeg de heer L.C. Brinkman van mij en de gemeente Amsterdam de opdracht om als een soort informateur publieke en private partijen bij elkaar te brengen voor een nieuw ambitieus commitment. Dat is een goede greep geweest.

In december heeft de heer Brinkman zijn eindrapportage gepresenteerd. Ik wil hem voor zijn inspanningen hartelijk danken en hem tevens feliciteren met het resultaat. Hij heeft een aantal grote partijen bereid gevonden om risicodragend te participeren in een gezamenlijke publiek-private onderneming voor het Zuidas-dok. Ik noem u onder andere: ABN-AMRO, ING, Rabobank/FGH, ABP en BNG. Met het serieuze voornemen om een miljardeninvestering te doen geven deze partijen blijk van hun vertrouwen in de gekozen aanpak van de Zuidasontwikkeling.
Op basis van de bereidheid van private partijen, hebben rijk, gemeente en de provincie Noord-Holland een aantal knopen kunnen doorhakken. Besluiten over de scope en financiering van het project Zuidas. Belangrijkste element voor de toekomstige ontwikkeling en exploitatie is de ondergrondse aanleg van alle infrastructuur. De A10 wordt daarbij in twee lagen aangelegd. Deze stapelvariant heeft als voordelen: een snellere bouwtijd, ruimere mogelijkheden voor bebouwing op en naast het dok en dus hogere grondopbrengsten. In het advies is uitgegaan van alle nu noodzakelijke infrastructuur, met mogelijkheden om later aanvullende infrastructuur te kunnen aanbrengen.

Dat klinkt overzichtelijk, maar het gaat wel degelijk om een megaproject. De totale investering in het Zuidas dok bedraagt circa 2 miljard euro over een periode van ruim twintig jaar. Daarvan wordt 65 % terugverdiend door voornamelijk gronduitgifte! De overige 35 % wordt voor het grootste deel gedekt door een bijdrage van Verkeer en Waterstaat die toch al nodig was voor de uitbreiding van de huidige infrastructuur. Daarnaast hebben rijk en gemeente de marktpartijen bereid gevonden om voor 60 % risicodragend te participeren in de 'NV Zuidas', Amsterdam zal voor 20 % risicodragend meedoen en het Rijk voor de overige 20 %. Voor de liefhebbers: naast deze risicodragende participatie is Financiën onder voorwaarden bereid te investeren in Zero coupon bonds.
Aan Jan Doets, oud-voorzitter van ING Vastgoed is in gezamenlijkheid gevraagd om in de volgende fase van het project op te treden als kwartiermaker. Hij zal in die rol de oprichting van de 'N.V. Zuidas'voorbereiden. Dat betekent in praktijk het opstellen van een ondernemingsplan voor een bedrijf dat de realisatie van de infrastructuur en het vastgoedprogramma van het Zuidas-project op zich zal nemen. De marktpartijen zullen uiteindelijk in deze onderneming een meerderheidsbelang krijgen. Jan Doets zal tevens toezicht houden op de relatie met de Milieu Effect Rapportage en de Tracé-procedure. Ook de selectie van de marktpartijen krijgt in deze fase vorm, uiteraard conform de geldende aanbestedings- en mededingingsregels.

Tot slot:
Zoals ik daarstraks al zei: we zetten vandaag een belangrijke stap en bereiden nieuwe stappen voor. Stappen op weg naar een nationale economische motor centraal in de Noordvleugel, een bruisend tweede stadshart aan de zuidrand van Amsterdam. Een sluitende businesscase is daarin een belangrijke mijlpaal, maar het mag ons niet de ogen doen sluiten voor nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Er is goed geluisterd naar de sceptici en critici. Op basis van de kritiek van het CPB is zowel door de rijksoverheid als de gemeente Amsterdam gewerkt aan verbetering van de planinhoud en financiële structuur van het project. Dat zullen kwartiermaker Doets, de N.V. Zuidas en de verschillende overheden vanuit hun publieke verantwoordelijkheid ook zorgvuldig moeten blijven doen. In alle volgende fasen van het project.
Het leergeld dat met recente grote infrastructurele projecten inmiddels betaald blijkt, maakt ons terecht voorzichtig. Het mag er echter niet toe leiden dat marktkansen onbenut blijven. Bijvoorbeeld omdat we niet langer durven investeren in vastgoed, wonen en bedrijvigheid die past bij de ontwikkelkansen van de locatie. In dit geval een A-locatie van nationaal belang met internationale ambitie.

Ik dank u wel