AutoRai

Wereldpremière Citroën C6 op Salon van Genève

(25-2-2005)
Met het werelddebuut van de nieuwe C6, tijdens de 75^e Autosalon van Genève, zet Citroën de kroon op het modellengamma. De jongste telg van een historische lijn van grote Citroëns, met een verbluffend uiterlijk waarmee het merk haar reputatie eer bewijst. De C6 is ontwikkeld volgens het concept van een grande routière, voorzien van de nieuwste technologie. De Citroën C6 is werkelijk een auto vol emotie.

De Citroën C6 past in de historische lijn van grote modellen, die in belangrijke mate hebben bijgedragen aan de reputatie van het merk. Tegelijkertijd beschikt de C6 over alle eigenschappen die zijn vereist voor een eigentijdse berline in de top van het gamma, gecombineerd met de traditionele merkwaarden van Citroën. Deze merkwaarden zijn in de loop der tijden voortdurend geëvolueerd, wat tot uitdrukking komt in de toepassing van de modernste technologie, de unieke vormgeving en de voortdurende zoektocht naar optimaal comfort voor alle inzittenden.

Met een uiterlijk van strakke, vloeiende lijnen onderscheidt de nieuwe Citroën C6 zich door een ergonomisch optimaal vormgegeven interieur. Eenvoudige lijnen geven de inzittenden onmiddellijk de indruk van buitengewoon comfort. Een belangrijke rol daarbij speelt het ingetogen en intuïtieve design van de zitpositie voor de bestuurder. Hoewel de omgeving volledig nieuw is, zal iedere bestuurder zich achter het stuur van de C6 direct op zijn gemak voelen.

Zowel het instrumentarium als de aandrijflijn en het onderstel van de Citroën C6 zijn voorzien van de modernste technieken. De uitgebreide reeks technologische voorzieningen omvat onder meer een head-up display, het Lane Departure Warning System, meedraaiende Xenon koplampen, actieve vering met variabele demping en een nieuwe V6 HDi dieselmotor met een vermogen van 208 pk.

Citroën C6: originele, emotionele styling
Het originele design van de Citroën C6 combineert de traditionele stijlkenmerken van het merk met die van een zakelijke auto. De specifieke proporties en het profiel maken de C6 onmiskenbaar een lid van de Citroën-familie.

Dankzij de lange overhang vóór en korte overhang achter doet het silhouet van de nieuwe Citroën C6 enigszins denken aan een krachtige coupé. Tegelijkertijd draagt de uitgebreide reeks standaardvoorzieningen ertoe bij dat de C6 dit karakter kan combineren met de allure van een topklasse berline.

Aan de voorzijde wordt deze identiteit bevestigd door een brede grille met verchroomde double chevron en verticaal geplaatste koplampen die ver tot in de spatborden doorlopen.

De lange wielbasis en het gestrekte, aërodynamische profiel geven de Citroën C6 een imposant postuur dat de indruk wekt van ruimte, stabiliteit en kracht.

Aan de zijkant gaan de portierruiten naadloos over in de welving van de daklijn, die aan de achterzijde fraai eindigt in de achterste stijlen. Dit vormt â net als de frameloze zijruiten â een subtiele verwijzing naar het design van een coupé.

De achterzijde is helemaal een lust voor het oog. De karakteristieke, concave vormgeving van de achterruit loopt door tot aan de kofferbak en achterlichten, als finishing touch voor de gehele carrosserie. Bij hogere snelheden komt automatisch een spoiler tevoorschijn die een andere specifieke merkwaarde van Citroën onderstreept: aërodynamisch ontwerp.

Het interieur van de Citroën C6 geeft direct een indruk van ruimte en comfort. De fraaie lijn van het dashboard, de hoogwaardige kwaliteit van de gebruikte materialen en de comfortabele, goedgevormde stoelen nodigen uit om in te stappen en te genieten van een ontspannen rit.

Afgezien van de stijl biedt de Citroën C6 een geheel nieuwe benadering van autodesign, gebaseerd op geavanceerde technologie, dynamiek en comfort.

Citroën C6: geavanceerde technologie voor meer comfort en rijplezier De Citroën C6 versterkt één van Citroënâs belangrijkste kernwaarden: innovatie. De innovatieve vormgeving van de bestuurderspositie omvat een duidelijk afleesbaar instrumentenpaneel, groot centraal scherm en een head-up display. De projectie van snelheid op de voorruit levert een belangrijke bijdrage aan de actieve verkeersveiligheid.

Als allereerste Citroën is de C6 uitgerust met een elektronische parkeerrem. Daarnaast beschikt de C6 over de technologische innovaties die het rijden eenvoudiger maken en die in de Citroën C4 en C5 al met succes zijn toegepast. Daartoe horen onder meer het Lane Departure Warning System, parkeersensoren vóór en achter, meedraaiende Xenon koplampen, cruise control en een snelheidsbegrenzer.

Dat de nieuwe C6 wordt gepositioneerd aan de top van het modellengamma valt ook af te zien aan het motorenaanbod: twee V6 motoren, een diesel- en een benzinevariant, staan garant voor rijplezier en raffinement. De compleet nieuw ontwikkelde V6 2.7 HDi dieselmotor met roetfilter levert een vermogen van 208 pk (150 kW) en een krachtig maximum koppel van 440 Nm. De 3.0 liter V6 benzinemotor ontwikkelt een vermogen van 215 pk (155 kW). Beide motoren worden gecombineerd met een zestraps automatische transmissie.

Het onderstel is uitgerust met multilink wielophanging vóór en achter, met een nieuw actief veersysteem met variabele demping. Dankzij deze voorzieningen zet de Citroën C6 nieuwe maatstaven voor comfort, wegligging en rijdynamiek.

De Citroën C6 beschikt over alle eigenschappen om in het spoor te kunnen treden van de grote Citroëns die hem voorgingen.

Citroën C6: zakelijke norm op gebied van comfort en ontspanning Ieder element in het interieur draagt bij aan het totale comfort: meervoudig verstelbare stoelen, uitgekiende geluidsisolatie, thermisch comfort en een ingenieus ingerichte zitpositie voor de bestuurder.

Het originele design van de bestuurderspositie en het ergonomisch vormgegeven dashboard stellen de bestuurder in staat om zijn ogen te allen tijde op de weg te houden. Daarbij filteren de gelaagde zijruiten bijna alle externe rijgeluiden, waardoor in het interieur een aangename stilte heerst waarin de bestuurder zich optimaal kan concentreren.

In het gebruiksvriendelijke interieur beschikken alle inzittenden over een royale hoeveelheid ruimte. Passagiers achterin kunnen hun zitting elektrisch verstellen om de ideale zitpositie te vinden.

De bergvakken in de portieren zijn ontworpen volgens de laatste trends op het gebied van meubeldesign. Zo wordt het beeld versterkt van de Citroën C6 als rijdende salon.

Citroën streeft voortdurend naar optimalisatie van het welzijn van inzittenden. Daarom heeft de Citroën C6 zowel links-rechts, als voor-achter gescheiden airconditioning. De luchtstromen worden buitengewoon zorgvuldig afgestemd en zorgen voor een homogene temperatuur, die als een deken voor veel thermisch comfort voor de voorpassagiers zorgt.

De C6 is in zijn segment toonaangevend op gebied van veiligheid. Dat geldt zowel voor controle over het voertuig als voor de bescherming van de inzittenden. Een scala aan voorzieningen waakt over de actieve en passieve veiligheid, van ESP en een stijve carrosserie tot een knieairbag en actieve hoofdsteunen.

De Citroën C6 is zowel tijdloos als buitengewoon origineel en onderscheidt zich in alle opzichten van modellen die op dit moment het referentiepunt zijn in het topsegment. Hij heeft de noodzakelijke kwaliteiten van een auto uit de top van het gamma: elegantie, raffinement en allure. Daaraan voegt de C6 nog de karakteristieke signatuur van een échte Citroën toe, waarbij de factor emotie wordt gecombineerd met de toepassing van baanbrekende technologieën. Hiermee laat Citroën opnieuw zien toonaangevend te zijn op gebied van design, veiligheid en comfort.

Met zijn uitzonderlijke styling en de exclusieve uitrusting zal de C6 direct in de smaak vallen bij autoliefhebbers en enthousiaste rijders.

Originele styling en emotionele aantrekkingskracht Als symbool van de expertise van het merk treedt de nieuwe C6 toe tot een select rijtje Citroëns. Hij heeft precies die emotionele aantrekkingskracht die ware kenners verlangen van exceptionele automobielen. De vormgeving en het algehele karakter geven de C6 het uiterlijk van een krachtige coupé, ofschoon uit het ruime interieur en de indrukwekkende reeks standaardvoorzieningen de allure spreekt van een topklasse berline.

De C6 is een karakteristiek voertuig met bijna majestueuze allure, met een voorzijde waaruit kracht en prestige spreken, een glooiend, aërodynamisch profiel en een originele achterzijde die vertrouwen en stabiliteit tot uitdrukking brengt.

Een voorzijde waaruit kracht en prestige spreken De elegante, strakke lijnen en harmonieuze vormgeving van de C6 hebben een sterke en directe aantrekkingskracht.

Schuin van voren gezien biedt de Citroën C6 een krachtige aanblik, met zijn scherpe profiel en de grote bumper met geïntegreerde luchtinlaat tussen de twee ronde mistlampen en dagverlichting.

De brede voorkant wordt geaccentueerd door de chromen double chevron die doorloopt tot de smalle koplampen, net als bij andere recente modellen van Citroën. De karakteristiek vormgegeven koplampen vormen de verbinding tussen de bumper, de spatborden en de lange, glooiende vorm van de motorkap. Het ontwerp, waarin ook de richtingaanwijzers zijn verwerkt, maakt dat de koplampen ver tot in de spatborden doorlopen.

Doordat koplampen, dagverlichting en mistlampen evenwichtig van elkaar gescheiden zijn, heeft de Citroën C6 een doordringende, vastberaden blik.

De vorm, de parallelle lijnen en de contouren van de voorzijde maken de C6 tot een markante verschijning, die nog het meest doet denken aan een uniek kunstwerk.

Een vloeiend, aërodynamisch profiel
Het prachtige design van de C6 wordt bepaald door de vloeiende, energieke lijnen, zijn aërodynamische vorm en elegantie. De vorm van de carrosserie wordt vooral bepaald door de lange overhang vóór en korte overhang achter. Uiterlijk heeft de C6 daarmee veel weg van een elegante, dynamische coupé, met de proporties en eigenschappen van een topklasse berline.

Het aantrekkelijke, imposante profiel van de C6 komt tot uitdrukking in de royale afmetingen â 1,86 meter breed, 1,46 meter hoog en 4,91 meter lang, met een 2,90 meter lange wielbasis.

De interieurruimte wordt benadrukt door de lange voor- en achterportieren en het grote glasoppervlak dat het interieur uitzonderlijk licht maakt. De frameloze zijruiten â ook een subtiele verwijzing naar het design van een coupé â dragen ook bij aan een licht en ruimtelijk interieur. De portieren onderstrepen het elegante karakter, en spelen een belangrijke rol in het vloeiende profiel van de C6. De zijramen achter sluiten fraai aan bij het portierraam, waardoor de lijn van de carrosserie wordt verlengd, hetgeen weer bijdraagt aan de natuurlijke elegantie van de auto.

Het harmonieuze design komt ook tot uitdrukking in de hoge, duidelijk herkenbare taillelijn â die de indruk van veiligheid nog eens vergroot â en in de daklijn die doorloopt over de gehele lengte van de carrosserie, tot aan de karakteristieke holronde achterruit.

In het profiel van de Citroën C6 worden scherpe lijnen afgewisseld met ronde, meer natuurlijke vormen. De wielkasten bieden plaats aan velgen met een grote diameter. De afmetingen en het dynamische design van de wielen vullen de wielkasten volledig, wat de indruk geeft van kracht en beweeglijkheid, in combinatie met duurzaamheid.

Als finishing touch is de onderzijde van de carrosserie afgewerkt met een sierlijke chromen strip, die doorloopt tot de achterbumper. De originele vorm hiervan laat zien hoeveel aandacht is besteed aan een werkelijk innovatieve styling.

Origineel design achterzijde, innovatieve styling De achterzijde van de C6 heeft een unieke vormgeving die de typische stijlkenmerken van Citroën weerspiegelt.

Volledig in de geest van de grote Citroëns uit het verleden, heeft de Citroën C6 een concave achterruit. Deze vorm is buitengewoon origineel en benadrukt bovendien de royale afmetingen van de kofferklep. Deze vorm biedt de bestuurder bovendien uitstekend zicht naar achteren.

Aan de bovenzijde van de achterklep draagt een discreet geïntegreerde spoiler bij aan een betere voertuigstabiliteit bij hogere snelheden.

De boogvormige achterlichten zijn geplaatst aan de bovenzijde van de spatborden, waar ze samenkomen met de daklijn.

Een andere belangrijke karakteristiek van de krachtig vormgegeven achterzijde is het ontwerp van de achterste raamstijlen. Deze dienen niet alleen ter versteviging, maar verbergen ook deels het kofferdeksel. De harmonieuze vormgeving van voor- en achterzijde zorgen voor visuele stabiliteit.

Het kofferdeksel en de achterbumper worden van elkaar gescheiden door een chromen sierlijst, die de breedte van de carrosserie benadrukt en plaats biedt aan de verchroomde dubbele uitlaatpijpen.

Verfijnd vormgegeven interieur

Nieuwe ergonomie
De gebruiksvriendelijke benadering van comfort is direct zichtbaar in het ruimtelijke interieur, waar alle belangrijke functies overzichtelijk en goed toegankelijk zijn gerangschikt.

Voorin valt het symmetrische dashboard op, dat is geplaatst rond een centrale, sikkelvormige console. Het ingetogen, gewelfde design van het dashboard wordt gedomineerd door rechte lijnen als symbool voor precisie en gebogen lijnen als symbool voor dynamiek. De gehele vormgeving is even vloeiend als eenvoudig. Recht voor de bestuurder bevindt zich een discreet digitaal instrumentenpaneel, dat zo is geplaatst dat reflecties geen invloed hebben op de afleesbaarheid van de informatie.

Naast de informatie van het centrale scherm, bijvoorbeeld over het audiosysteem, instellingen van de airconditioning, navigatiesysteem en andere functies, projecteert een head-up display voor de bestuurder essentiële informatie op de voorruit. De bediening van cruise control en snelheidsbegrenzer bevindt zich op het stuurwiel. Ook de elektrische bediening van de stoelen is uitermate eenvoudig. De knoppen hiervoor bevinden zich in de portierpanelen, en zijn zo geplaatst dat ze in overeenstemming zijn met de vormgeving van de stoel.

De toepassing van een elektronische handrem laat ruimte over in de middenconsole, die nu plaats biedt aan diverse opbergvakken.

Een ruimtelijk interieur
De ruimte, kleuren, kwaliteit van de gebruikte materialen en gedetailleerde afwerking van het interieur garanderen optimaal comfort voor alle inzittenden. Met het gebruik van leder, chroom en hout is een warme sfeer ontstaan. Een horizontale houten strip deelt het dashboard in tweeën, terwijl diverse andere elementen bijdragen aan een verzorgd, overzichtelijk interieur waarin de nadruk ligt op comfort en welzijn. Passagiers ervaren zo de sensatie van reizen in een âsalon op wielenâ.

De stoelen en deurpanelen zijn afgewerkt met leder waarin de kwaliteit zichtbaar en voelbaar aanwezig is. De ronde contouren geven het geheel een verfijnde indruk. In de vier portieren bevindt zich een opbergvak, afgewerkt met een hoogwaardig houten afsluiting en met een vorm die aansluit bij de styling van het dashboard. Het van nature lichte interieur geeft een gevoel van ruimte dat in sterke mate bijdraagt aan het comfort tijdens lange autoritten.

Geavanceerde technologie speelt een belangrijke rol voor het comfort aan boord van de Citroën C6, en draagt bij aan een ontspannen rijervaring voor de inzittenden.

Praktische technologie voor een plezierige rijervaring De C6 laat het beste zien van hetgeen Citroën op gebied van technologie te bieden heeft, met een scala aan hightech voorzieningen en duidelijke verbeteringen op het gebied van efficiency, comfort en veiligheid.

Een innovatieve en praktische uitrusting

Head-up display voor ergonomie en veiligheid
De C6 is als eerste Citroën uitgerust met een head-up display, een systeem dat in de auto-industrie nog maar nauwelijks wordt gebruikt. Belangrijke gegevens zoals snelheid en navigatie-instructies, worden recht voor de bestuurder op de voorruit geprojecteerd.

Het head-up display levert dankzij de direct afleesbare gegevens een aanzienlijke bijdrage aan het vergroten van de actieve veiligheid. De bestuurder kan de data sneller verwerken, zonder zijn blik van de weg te hoeven afwenden. Dat scheelt onder normale omstandigheden een halve seconde, gebaseerd op de tijd die de bestuurder nodig heeft om zijn blik te verleggen van de weg, en te kunnen focussen op het scherm voor hem.

Een projector in het dashboard zorgt voor het virtuele beeld, dat op enige afstand wordt weergegeven op een display in de voorruit. De bestuurder kan uit een voorgeprogrammeerde lijst kiezen welke informatie hij op het display wil aflezen, waarbij de rijsnelheid continu zichtbaar is op het moment dat het systeem is ingeschakeld. De bedieningselementen voor het systeem bevinden zich op het dashboard, naast het stuurwiel. De bestuurder kan hiermee het display aan- en uitzetten, de hoogte van het beeld en de helderheid aanpassen, en de informatie van zijn keuze selecteren.

Elektronische handrem
De C6 is uitgerust met een elektronische handrem, die voor een goede werking automatisch de juiste remdruk genereert, en die werkt op dezelfde manier als een conventionele handrem. Bediening van deze elektronische handrem geschiedt vanaf de middenconsole.

Lane Departure Warning System (LDWS)
Net als de C4 en C5 beschikt ook de nieuwe Citroën C6 over het Lane Departure Warning System (LDWS). Dit is een van de eerste systemen dat is ontwikkeld om het gevaar van vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan. Wanneer het systeem is geactiveerd, waarschuwt het de bestuurder wanneer deze met een snelheid boven 80 km/h een wegmarkering overschrijdt zonder richting aan te geven. Zodra de sensoren de overschrijding signaleren, wordt de bestuurder gealarmeerd door een trilling in zijn stoel aan de zijde waarnaar is uitgeweken. Zodoende kan hij tijdig ingrijpen en zijn koers corrigeren.

Meedraaiende Xenon koplampen met dubbele functie De intelligente meedraaiende Xenon koplampen van de Citroën C6 geven de bestuurder aanzienlijk beter zicht in bochten. Geïntegreerd in deze intelligente koplampen is een elliptische bi-Xenon module die werkt voor zowel dimlicht als grootlicht, en die onder alle omstandigheden zorgt voor optimaal zicht. Door het meedraaien, zal de bestuurder in een bocht eerder medeweggebruikers en eventuele andere obstakels opmerken. Op gebied van veiligheid is dit een groot voordeel, aangezien een auto met een snelheid van 110 km/h al meer dan dertig meter per seconde aflegt.

Deze praktische innovatie werd voor het eerst geïntroduceerd op de DS, maar destijds was sprake van een mechanische constructie. De meedraaiende koplampverlichting van de Citroën C6 wordt elektronisch aangestuurd.

Parkeersensoren vóór en achter
Parkeersensoren vóór en achter zijn als hulpsystemen bijna onmisbaar geworden bij het rijden in de stad. Dat geldt met name voor autoâs als de C6, die een lange wielbasis hebben.

Sensoren in de voor- en achterbumper detecteren obstakels die zich in de buurt van het voertuig bevinden. De geluidsindicator en het beeld op het multifunctionele scherm vertellen de bestuurder precies hoeveel ruimte er nog is.

Regensensor
Een op de voorruit aangebrachte regensensor zorgt voor de automatische activering van de ruitenwissers, en controleert het tempo waarin deze heen en weer bewegen. De bestuurder hoeft deze dus niet langer zelf te bedienen, en kan zijn volledige aandacht bij de weg houden.

Bovendien is de C6 als eerste Citroën voorzien van nieuwe vlindervormige ruitenwissers. Twee tegengesteld bewegende wisserarmen worden aangestuurd door gesynchroniseerde elektromotoren, waardoor de bladen een groter deel van de voorruit bestrijken. Het platte design van de wisserbladen garandeert een geruisloze en efficiënte werking.

Hightech communicatieapparatuur
Om het comfort aan boord van de C6 verder te vergroten, kan de bestuurder kiezen uit een complete reeks apparatuur, waaronder: ⢠een NaviDrive telematicasysteem voor ontspannen rijden, ⢠een Bluetooth handsfree telefoon om veilig te kunnen telefoneren, ⢠een JBL hifi-installatie voor hoogwaardige akoestiek.

Krachtig NaviDrive systeem
In de Citroën C6 is een Navidrive telematicasysteem van de nieuwste generatie leverbaar.

Dit systeem bevat een aantal essentiële functies: een GPS navigatiesysteem, een GSM dual-band handsfree telefoon met toegang tot het adressenbestand, en een audio-installatie (radio en 6-CD wisselaar). Tegelijkertijd kunnen de passagiers de schermweergave of spraakbediening activeren om via de telefoon ontvangen SMS-berichten te bekijken of beluisteren.

De belangrijkste functies kunnen eenvoudig worden opgeroepen met de bediening op het stuurwiel, die ook kan worden gebruikt voor de stemherkenning en andere gecombineerde functies. De bestuurder kan met gesproken commandoâs het NaviDrive systeem bedienen, wat bijzonder praktisch is om zonder risico te kunnen telefoneren, de weg te vinden of door het adressenboek te bladeren. Het systeem kan ook direct worden bediend via de unit in het dashboard, waarbij de functies worden weergegeven op een groot 16/9 kleurenscherm. Naast verkeersinformatie biedt NaviDrive een scala aan servicediensten: Citroën Emergency, Citroën Assistance en Citroën On Line. Met gebruikmaking van het GPS-systeem en de functies van de telefoon, is Citroën Emergency in staat om (afhankelijk van het land) het voertuig te lokaliseren wanneer de bestuurder een ongeval heeft gehad of onwel is geworden, en om vervolgens hulpdiensten in te schakelen.

Bluetooth, veilig bellen en gebeld worden
De C6 kan worden uitgerust met een Bluetooth handsfree telefoon, waarvoor het adressenboek wordt weergegeven op het multifunctionele scherm. Dit handsfree telefoonsysteem, voorzien van Bluetooth draadloze technologie, is geïntegreerd in het interieur.

Bluetooth is een praktische en veilige optie om in de auto mobiel te kunnen bellen, omdat de bestuurder hiermee kan telefoneren zonder dat hij of zij de telefoon uit zijn zak hoeft te halen. Zodoende kan hij of zij beide ogen op de weg houden en beide handen aan het stuur.

JBL hifi-installatie, hoogwaardig geluid
JBL, een van âs werelds toonaangevende audiospecialisten, heeft speciaal voor de Citroën C6 een geluidsinstallatie ontworpen. Dit nieuwe systeem is ontwikkeld om de meest veeleisende muziekliefhebber akoestiek te kunnen bieden die hoort bij een auto van dit niveau.

Het systeem omvat tien luidsprekers op zes verschillende plekken, aangestuurd door een speciale versterker. De akoestische instellingen zijn afgestemd op het interieur van de C6, zodat de bestuurder en de passagiers op ieder moment kunnen genieten van een uitstekende geluidskwaliteit.

Uit de toepassing van deze geavanceerde technologie spreken duidelijk de ambities van de C6 als echte grande routière. De C6 is bij uitstek een automobiel voor dagelijks gebruik, en voldoet aan alle fundamentele eisen die worden gesteld aan een auto in dit segment, vooral op gebied van comfort.