Wereldpremière Citroën C6 op Salon van Genève
(25-2-2005)
Met het werelddebuut van de nieuwe C6, tijdens de 75^e Autosalon van
Genève, zet Citroën de kroon op het modellengamma. De jongste telg
van een historische lijn van grote Citroëns, met een verbluffend
uiterlijk waarmee het merk haar reputatie eer bewijst.
De C6 is ontwikkeld volgens het concept van een grande routière,
voorzien van de nieuwste technologie. De Citroën C6 is werkelijk een
auto vol emotie.
De Citroën C6 past in de historische lijn van grote modellen, die in
belangrijke mate hebben bijgedragen aan de reputatie van het merk.
Tegelijkertijd beschikt de C6 over alle eigenschappen die zijn vereist
voor een eigentijdse berline in de top van het gamma, gecombineerd met
de traditionele merkwaarden van Citroën. Deze merkwaarden zijn in de
loop der tijden voortdurend geëvolueerd, wat tot uitdrukking komt in
de toepassing van de modernste technologie, de unieke vormgeving en de
voortdurende zoektocht naar optimaal comfort voor alle inzittenden.
Met een uiterlijk van strakke, vloeiende lijnen onderscheidt de nieuwe
Citroën C6 zich door een ergonomisch optimaal vormgegeven interieur.
Eenvoudige lijnen geven de inzittenden onmiddellijk de indruk van
buitengewoon comfort. Een belangrijke rol daarbij speelt het ingetogen
en intuïtieve design van de zitpositie voor de bestuurder. Hoewel de
omgeving volledig nieuw is, zal iedere bestuurder zich achter het
stuur van de C6 direct op zijn gemak voelen.
Zowel het instrumentarium als de aandrijflijn en het onderstel van de
Citroën C6 zijn voorzien van de modernste technieken. De uitgebreide
reeks technologische voorzieningen omvat onder meer een head-up
display, het Lane Departure Warning System, meedraaiende Xenon
koplampen, actieve vering met variabele demping en een nieuwe V6 HDi
dieselmotor met een vermogen van 208 pk.
Citroën C6: originele, emotionele styling
Het originele design van de Citroën C6 combineert de traditionele
stijlkenmerken van het merk met die van een zakelijke auto. De
specifieke proporties en het profiel maken de C6 onmiskenbaar een lid
van de Citroën-familie.
Dankzij de lange overhang vóór en korte overhang achter doet het
silhouet van de nieuwe Citroën C6 enigszins denken aan een krachtige
coupé. Tegelijkertijd draagt de uitgebreide reeks
standaardvoorzieningen ertoe bij dat de C6 dit karakter kan combineren
met de allure van een topklasse berline.
Aan de voorzijde wordt deze identiteit bevestigd door een brede grille
met verchroomde double chevron en verticaal geplaatste koplampen die
ver tot in de spatborden doorlopen.
De lange wielbasis en het gestrekte, aërodynamische profiel geven de
Citroën C6 een imposant postuur dat de indruk wekt van ruimte,
stabiliteit en kracht.
Aan de zijkant gaan de portierruiten naadloos over in de welving van
de daklijn, die aan de achterzijde fraai eindigt in de achterste
stijlen. Dit vormt â net als de frameloze zijruiten â een subtiele
verwijzing naar het design van een coupé.
De achterzijde is helemaal een lust voor het oog. De karakteristieke,
concave vormgeving van de achterruit loopt door tot aan de kofferbak
en achterlichten, als finishing touch voor de gehele carrosserie. Bij
hogere snelheden komt automatisch een spoiler tevoorschijn die een
andere specifieke merkwaarde van Citroën onderstreept: aërodynamisch
ontwerp.
Het interieur van de Citroën C6 geeft direct een indruk van ruimte en
comfort. De fraaie lijn van het dashboard, de hoogwaardige kwaliteit
van de gebruikte materialen en de comfortabele, goedgevormde stoelen
nodigen uit om in te stappen en te genieten van een ontspannen rit.
Afgezien van de stijl biedt de Citroën C6 een geheel nieuwe
benadering van autodesign, gebaseerd op geavanceerde technologie,
dynamiek en comfort.
Citroën C6: geavanceerde technologie voor meer comfort en rijplezier
De Citroën C6 versterkt één van Citroënâs belangrijkste
kernwaarden: innovatie. De innovatieve vormgeving van de
bestuurderspositie omvat een duidelijk afleesbaar instrumentenpaneel,
groot centraal scherm en een head-up display. De projectie van
snelheid op de voorruit levert een belangrijke bijdrage aan de actieve
verkeersveiligheid.
Als allereerste Citroën is de C6 uitgerust met een elektronische
parkeerrem. Daarnaast beschikt de C6 over de technologische innovaties
die het rijden eenvoudiger maken en die in de Citroën C4 en C5 al met
succes zijn toegepast. Daartoe horen onder meer het Lane Departure
Warning System, parkeersensoren vóór en achter, meedraaiende Xenon
koplampen, cruise control en een snelheidsbegrenzer.
Dat de nieuwe C6 wordt gepositioneerd aan de top van het modellengamma
valt ook af te zien aan het motorenaanbod: twee V6 motoren, een
diesel- en een benzinevariant, staan garant voor rijplezier en
raffinement. De compleet nieuw ontwikkelde V6 2.7 HDi dieselmotor met
roetfilter levert een vermogen van 208 pk (150 kW) en een krachtig
maximum koppel van 440 Nm. De 3.0 liter V6 benzinemotor ontwikkelt een
vermogen van 215 pk (155 kW). Beide motoren worden gecombineerd met
een zestraps automatische transmissie.
Het onderstel is uitgerust met multilink wielophanging vóór en
achter, met een nieuw actief veersysteem met variabele demping.
Dankzij deze voorzieningen zet de Citroën C6 nieuwe maatstaven voor
comfort, wegligging en rijdynamiek.
De Citroën C6 beschikt over alle eigenschappen om in het spoor te
kunnen treden van de grote Citroëns die hem voorgingen.
Citroën C6: zakelijke norm op gebied van comfort en ontspanning
Ieder element in het interieur draagt bij aan het totale comfort:
meervoudig verstelbare stoelen, uitgekiende geluidsisolatie, thermisch
comfort en een ingenieus ingerichte zitpositie voor de bestuurder.
Het originele design van de bestuurderspositie en het ergonomisch
vormgegeven dashboard stellen de bestuurder in staat om zijn ogen te
allen tijde op de weg te houden. Daarbij filteren de gelaagde
zijruiten bijna alle externe rijgeluiden, waardoor in het interieur
een aangename stilte heerst waarin de bestuurder zich optimaal kan
concentreren.
In het gebruiksvriendelijke interieur beschikken alle inzittenden over
een royale hoeveelheid ruimte. Passagiers achterin kunnen hun zitting
elektrisch verstellen om de ideale zitpositie te vinden.
De bergvakken in de portieren zijn ontworpen volgens de laatste trends
op het gebied van meubeldesign. Zo wordt het beeld versterkt van de
Citroën C6 als rijdende salon.
Citroën streeft voortdurend naar optimalisatie van het welzijn van
inzittenden. Daarom heeft de Citroën C6 zowel links-rechts, als
voor-achter gescheiden airconditioning. De luchtstromen worden
buitengewoon zorgvuldig afgestemd en zorgen voor een homogene
temperatuur, die als een deken voor veel thermisch comfort voor de
voorpassagiers zorgt.
De C6 is in zijn segment toonaangevend op gebied van veiligheid. Dat
geldt zowel voor controle over het voertuig als voor de bescherming
van de inzittenden. Een scala aan voorzieningen waakt over de actieve
en passieve veiligheid, van ESP en een stijve carrosserie tot een
knieairbag en actieve hoofdsteunen.
De Citroën C6 is zowel tijdloos als buitengewoon origineel en
onderscheidt zich in alle opzichten van modellen die op dit moment het
referentiepunt zijn in het topsegment. Hij heeft de noodzakelijke
kwaliteiten van een auto uit de top van het gamma: elegantie,
raffinement en allure. Daaraan voegt de C6 nog de karakteristieke
signatuur van een échte Citroën toe, waarbij de factor emotie wordt
gecombineerd met de toepassing van baanbrekende technologieën.
Hiermee laat Citroën opnieuw zien toonaangevend te zijn op gebied van
design, veiligheid en comfort.
Met zijn uitzonderlijke styling en de exclusieve uitrusting zal de C6
direct in de smaak vallen bij autoliefhebbers en enthousiaste rijders.
Originele styling en emotionele aantrekkingskracht
Als symbool van de expertise van het merk treedt de nieuwe C6 toe tot
een select rijtje Citroëns. Hij heeft precies die emotionele
aantrekkingskracht die ware kenners verlangen van exceptionele
automobielen. De vormgeving en het algehele karakter geven de C6 het
uiterlijk van een krachtige coupé, ofschoon uit het ruime interieur
en de indrukwekkende reeks standaardvoorzieningen de allure spreekt
van een topklasse berline.
De C6 is een karakteristiek voertuig met bijna majestueuze allure, met
een voorzijde waaruit kracht en prestige spreken, een glooiend,
aërodynamisch profiel en een originele achterzijde die vertrouwen en
stabiliteit tot uitdrukking brengt.
Een voorzijde waaruit kracht en prestige spreken
De elegante, strakke lijnen en harmonieuze vormgeving van de C6 hebben
een sterke en directe aantrekkingskracht.
Schuin van voren gezien biedt de Citroën C6 een krachtige aanblik,
met zijn scherpe profiel en de grote bumper met geïntegreerde
luchtinlaat tussen de twee ronde mistlampen en dagverlichting.
De brede voorkant wordt geaccentueerd door de chromen double chevron
die doorloopt tot de smalle koplampen, net als bij andere recente
modellen van Citroën. De karakteristiek vormgegeven koplampen vormen
de verbinding tussen de bumper, de spatborden en de lange, glooiende
vorm van de motorkap. Het ontwerp, waarin ook de richtingaanwijzers
zijn verwerkt, maakt dat de koplampen ver tot in de spatborden
doorlopen.
Doordat koplampen, dagverlichting en mistlampen evenwichtig van elkaar
gescheiden zijn, heeft de Citroën C6 een doordringende, vastberaden
blik.
De vorm, de parallelle lijnen en de contouren van de voorzijde maken
de C6 tot een markante verschijning, die nog het meest doet denken aan
een uniek kunstwerk.
Een vloeiend, aërodynamisch profiel
Het prachtige design van de C6 wordt bepaald door de vloeiende,
energieke lijnen, zijn aërodynamische vorm en elegantie. De vorm van
de carrosserie wordt vooral bepaald door de lange overhang vóór en
korte overhang achter. Uiterlijk heeft de C6 daarmee veel weg van een
elegante, dynamische coupé, met de proporties en eigenschappen van
een topklasse berline.
Het aantrekkelijke, imposante profiel van de C6 komt tot uitdrukking
in de royale afmetingen â 1,86 meter breed, 1,46 meter hoog en 4,91
meter lang, met een 2,90 meter lange wielbasis.
De interieurruimte wordt benadrukt door de lange voor- en
achterportieren en het grote glasoppervlak dat het interieur
uitzonderlijk licht maakt. De frameloze zijruiten â ook een subtiele
verwijzing naar het design van een coupé â dragen ook bij aan een
licht en ruimtelijk interieur. De portieren onderstrepen het elegante
karakter, en spelen een belangrijke rol in het vloeiende profiel van
de C6. De zijramen achter sluiten fraai aan bij het portierraam,
waardoor de lijn van de carrosserie wordt verlengd, hetgeen weer
bijdraagt aan de natuurlijke elegantie van de auto.
Het harmonieuze design komt ook tot uitdrukking in de hoge, duidelijk
herkenbare taillelijn â die de indruk van veiligheid nog eens vergroot
â en in de daklijn die doorloopt over de gehele lengte van de
carrosserie, tot aan de karakteristieke holronde achterruit.
In het profiel van de Citroën C6 worden scherpe lijnen afgewisseld
met ronde, meer natuurlijke vormen. De wielkasten bieden plaats aan
velgen met een grote diameter. De afmetingen en het dynamische design
van de wielen vullen de wielkasten volledig, wat de indruk geeft van
kracht en beweeglijkheid, in combinatie met duurzaamheid.
Als finishing touch is de onderzijde van de carrosserie afgewerkt met
een sierlijke chromen strip, die doorloopt tot de achterbumper. De
originele vorm hiervan laat zien hoeveel aandacht is besteed aan een
werkelijk innovatieve styling.
Origineel design achterzijde, innovatieve styling
De achterzijde van de C6 heeft een unieke vormgeving die de typische
stijlkenmerken van Citroën weerspiegelt.
Volledig in de geest van de grote Citroëns uit het verleden, heeft de
Citroën C6 een concave achterruit. Deze vorm is buitengewoon
origineel en benadrukt bovendien de royale afmetingen van de
kofferklep. Deze vorm biedt de bestuurder bovendien uitstekend zicht
naar achteren.
Aan de bovenzijde van de achterklep draagt een discreet geïntegreerde
spoiler bij aan een betere voertuigstabiliteit bij hogere snelheden.
De boogvormige achterlichten zijn geplaatst aan de bovenzijde van de
spatborden, waar ze samenkomen met de daklijn.
Een andere belangrijke karakteristiek van de krachtig vormgegeven
achterzijde is het ontwerp van de achterste raamstijlen. Deze dienen
niet alleen ter versteviging, maar verbergen ook deels het
kofferdeksel. De harmonieuze vormgeving van voor- en achterzijde
zorgen voor visuele stabiliteit.
Het kofferdeksel en de achterbumper worden van elkaar gescheiden door
een chromen sierlijst, die de breedte van de carrosserie benadrukt en
plaats biedt aan de verchroomde dubbele uitlaatpijpen.
Verfijnd vormgegeven interieur
Nieuwe ergonomie
De gebruiksvriendelijke benadering van comfort is direct zichtbaar in
het ruimtelijke interieur, waar alle belangrijke functies
overzichtelijk en goed toegankelijk zijn gerangschikt.
Voorin valt het symmetrische dashboard op, dat is geplaatst rond een
centrale, sikkelvormige console. Het ingetogen, gewelfde design van
het dashboard wordt gedomineerd door rechte lijnen als symbool voor
precisie en gebogen lijnen als symbool voor dynamiek. De gehele
vormgeving is even vloeiend als eenvoudig. Recht voor de bestuurder
bevindt zich een discreet digitaal instrumentenpaneel, dat zo is
geplaatst dat reflecties geen invloed hebben op de afleesbaarheid van
de informatie.
Naast de informatie van het centrale scherm, bijvoorbeeld over het
audiosysteem, instellingen van de airconditioning, navigatiesysteem en
andere functies, projecteert een head-up display voor de bestuurder
essentiële informatie op de voorruit. De bediening van cruise control
en snelheidsbegrenzer bevindt zich op het stuurwiel. Ook de
elektrische bediening van de stoelen is uitermate eenvoudig. De
knoppen hiervoor bevinden zich in de portierpanelen, en zijn zo
geplaatst dat ze in overeenstemming zijn met de vormgeving van de
stoel.
De toepassing van een elektronische handrem laat ruimte over in de
middenconsole, die nu plaats biedt aan diverse opbergvakken.
Een ruimtelijk interieur
De ruimte, kleuren, kwaliteit van de gebruikte materialen en
gedetailleerde afwerking van het interieur garanderen optimaal comfort
voor alle inzittenden. Met het gebruik van leder, chroom en hout is
een warme sfeer ontstaan. Een horizontale houten strip deelt het
dashboard in tweeën, terwijl diverse andere elementen bijdragen aan
een verzorgd, overzichtelijk interieur waarin de nadruk ligt op
comfort en welzijn. Passagiers ervaren zo de sensatie van reizen in
een âsalon op wielenâ.
De stoelen en deurpanelen zijn afgewerkt met leder waarin de kwaliteit
zichtbaar en voelbaar aanwezig is. De ronde contouren geven het geheel
een verfijnde indruk. In de vier portieren bevindt zich een opbergvak,
afgewerkt met een hoogwaardig houten afsluiting en met een vorm die
aansluit bij de styling van het dashboard. Het van nature lichte
interieur geeft een gevoel van ruimte dat in sterke mate bijdraagt aan
het comfort tijdens lange autoritten.
Geavanceerde technologie speelt een belangrijke rol voor het comfort
aan boord van de Citroën C6, en draagt bij aan een ontspannen
rijervaring voor de inzittenden.
Praktische technologie voor een plezierige rijervaring
De C6 laat het beste zien van hetgeen Citroën op gebied van
technologie te bieden heeft, met een scala aan hightech voorzieningen
en duidelijke verbeteringen op het gebied van efficiency, comfort en
veiligheid.
Een innovatieve en praktische uitrusting
Head-up display voor ergonomie en veiligheid
De C6 is als eerste Citroën uitgerust met een head-up display, een
systeem dat in de auto-industrie nog maar nauwelijks wordt gebruikt.
Belangrijke gegevens zoals snelheid en navigatie-instructies, worden
recht voor de bestuurder op de voorruit geprojecteerd.
Het head-up display levert dankzij de direct afleesbare gegevens een
aanzienlijke bijdrage aan het vergroten van de actieve veiligheid. De
bestuurder kan de data sneller verwerken, zonder zijn blik van de weg
te hoeven afwenden. Dat scheelt onder normale omstandigheden een halve
seconde, gebaseerd op de tijd die de bestuurder nodig heeft om zijn
blik te verleggen van de weg, en te kunnen focussen op het scherm voor
hem.
Een projector in het dashboard zorgt voor het virtuele beeld, dat op
enige afstand wordt weergegeven op een display in de voorruit. De
bestuurder kan uit een voorgeprogrammeerde lijst kiezen welke
informatie hij op het display wil aflezen, waarbij de rijsnelheid
continu zichtbaar is op het moment dat het systeem is ingeschakeld. De
bedieningselementen voor het systeem bevinden zich op het dashboard,
naast het stuurwiel. De bestuurder kan hiermee het display aan- en
uitzetten, de hoogte van het beeld en de helderheid aanpassen, en de
informatie van zijn keuze selecteren.
Elektronische handrem
De C6 is uitgerust met een elektronische handrem, die voor een goede
werking automatisch de juiste remdruk genereert, en die werkt op
dezelfde manier als een conventionele handrem. Bediening van deze
elektronische handrem geschiedt vanaf de middenconsole.
Lane Departure Warning System (LDWS)
Net als de C4 en C5 beschikt ook de nieuwe Citroën C6 over het Lane
Departure Warning System (LDWS). Dit is een van de eerste systemen dat
is ontwikkeld om het gevaar van vermoeidheid achter het stuur tegen te
gaan. Wanneer het systeem is geactiveerd, waarschuwt het de bestuurder
wanneer deze met een snelheid boven 80 km/h een wegmarkering
overschrijdt zonder richting aan te geven. Zodra de sensoren de
overschrijding signaleren, wordt de bestuurder gealarmeerd door een
trilling in zijn stoel aan de zijde waarnaar is uitgeweken. Zodoende
kan hij tijdig ingrijpen en zijn koers corrigeren.
Meedraaiende Xenon koplampen met dubbele functie
De intelligente meedraaiende Xenon koplampen van de Citroën C6 geven
de bestuurder aanzienlijk beter zicht in bochten. Geïntegreerd in
deze intelligente koplampen is een elliptische bi-Xenon module die
werkt voor zowel dimlicht als grootlicht, en die onder alle
omstandigheden zorgt voor optimaal zicht. Door het meedraaien, zal de
bestuurder in een bocht eerder medeweggebruikers en eventuele andere
obstakels opmerken. Op gebied van veiligheid is dit een groot
voordeel, aangezien een auto met een snelheid van 110 km/h al meer dan
dertig meter per seconde aflegt.
Deze praktische innovatie werd voor het eerst geïntroduceerd op de
DS, maar destijds was sprake van een mechanische constructie. De
meedraaiende koplampverlichting van de Citroën C6 wordt elektronisch
aangestuurd.
Parkeersensoren vóór en achter
Parkeersensoren vóór en achter zijn als hulpsystemen bijna onmisbaar
geworden bij het rijden in de stad. Dat geldt met name voor autoâs als
de C6, die een lange wielbasis hebben.
Sensoren in de voor- en achterbumper detecteren obstakels die zich in
de buurt van het voertuig bevinden. De geluidsindicator en het beeld
op het multifunctionele scherm vertellen de bestuurder precies hoeveel
ruimte er nog is.
Regensensor
Een op de voorruit aangebrachte regensensor zorgt voor de automatische
activering van de ruitenwissers, en controleert het tempo waarin deze
heen en weer bewegen. De bestuurder hoeft deze dus niet langer zelf te
bedienen, en kan zijn volledige aandacht bij de weg houden.
Bovendien is de C6 als eerste Citroën voorzien van nieuwe
vlindervormige ruitenwissers. Twee tegengesteld bewegende wisserarmen
worden aangestuurd door gesynchroniseerde elektromotoren, waardoor de
bladen een groter deel van de voorruit bestrijken. Het platte design
van de wisserbladen garandeert een geruisloze en efficiënte werking.
Hightech communicatieapparatuur
Om het comfort aan boord van de C6 verder te vergroten, kan de
bestuurder kiezen uit een complete reeks apparatuur, waaronder:
⢠een NaviDrive telematicasysteem voor ontspannen rijden,
⢠een Bluetooth handsfree telefoon om veilig te kunnen telefoneren,
⢠een JBL hifi-installatie voor hoogwaardige akoestiek.
Krachtig NaviDrive systeem
In de Citroën C6 is een Navidrive telematicasysteem van de nieuwste
generatie leverbaar.
Dit systeem bevat een aantal essentiële functies: een GPS
navigatiesysteem, een GSM dual-band handsfree telefoon met toegang tot
het adressenbestand, en een audio-installatie (radio en 6-CD
wisselaar). Tegelijkertijd kunnen de passagiers de schermweergave of
spraakbediening activeren om via de telefoon ontvangen SMS-berichten
te bekijken of beluisteren.
De belangrijkste functies kunnen eenvoudig worden opgeroepen met de
bediening op het stuurwiel, die ook kan worden gebruikt voor de
stemherkenning en andere gecombineerde functies. De bestuurder kan met
gesproken commandoâs het NaviDrive systeem bedienen, wat bijzonder
praktisch is om zonder risico te kunnen telefoneren, de weg te vinden
of door het adressenboek te bladeren. Het systeem kan ook direct
worden bediend via de unit in het dashboard, waarbij de functies
worden weergegeven op een groot 16/9 kleurenscherm. Naast
verkeersinformatie biedt NaviDrive een scala aan servicediensten:
Citroën Emergency, Citroën Assistance en Citroën On Line. Met
gebruikmaking van het GPS-systeem en de functies van de telefoon, is
Citroën Emergency in staat om (afhankelijk van het land) het voertuig
te lokaliseren wanneer de bestuurder een ongeval heeft gehad of onwel
is geworden, en om vervolgens hulpdiensten in te schakelen.
Bluetooth, veilig bellen en gebeld worden
De C6 kan worden uitgerust met een Bluetooth handsfree telefoon,
waarvoor het adressenboek wordt weergegeven op het multifunctionele
scherm. Dit handsfree telefoonsysteem, voorzien van Bluetooth
draadloze technologie, is geïntegreerd in het interieur.
Bluetooth is een praktische en veilige optie om in de auto mobiel te
kunnen bellen, omdat de bestuurder hiermee kan telefoneren zonder dat
hij of zij de telefoon uit zijn zak hoeft te halen. Zodoende kan hij
of zij beide ogen op de weg houden en beide handen aan het stuur.
JBL hifi-installatie, hoogwaardig geluid
JBL, een van âs werelds toonaangevende audiospecialisten, heeft
speciaal voor de Citroën C6 een geluidsinstallatie ontworpen. Dit
nieuwe systeem is ontwikkeld om de meest veeleisende muziekliefhebber
akoestiek te kunnen bieden die hoort bij een auto van dit niveau.
Het systeem omvat tien luidsprekers op zes verschillende plekken,
aangestuurd door een speciale versterker. De akoestische instellingen
zijn afgestemd op het interieur van de C6, zodat de bestuurder en de
passagiers op ieder moment kunnen genieten van een uitstekende
geluidskwaliteit.
Uit de toepassing van deze geavanceerde technologie spreken duidelijk
de ambities van de C6 als echte grande routière. De C6 is bij uitstek
een automobiel voor dagelijks gebruik, en voldoet aan alle
fundamentele eisen die worden gesteld aan een auto in dit segment,
vooral op gebied van comfort.
AutoRai