Bartiméus
toegankelijk voor gehandicapte leerlingen
Lesmateriaal niet toegankelijk voor gehandicapte leerlingen
Vanuit de overheid wordt aangedrongen op integratie van gehandicapte
leerlingen in het regulier onderwijs, maar nu blijkt dat de
toegankelijkheid van de nieuwe generatie lesmaterialen dat nog niet
toelaat.
De nieuwe generatie lesmaterialen, ook wel mixed media methode,
genoemd omvat naast een studieboek steeds vaker ook een Cd-rom en een
website. Danielle te Velthuis, afstudeerder van de Universiteit
Twente, heeft in haar onderzoek de toegankelijkheid en het
gebruiksgemak van deze mixed media-leermiddelen onderzocht. De Cd-roms
en methodesites blijken lang niet allemaal toegankelijk voor alle
leerlingen met een handicap. Het onderzoek naar de toegankelijkheid en
het gebruiksgemak is uitgevoerd in opdracht van Stichting Bartiméus
Accessibility, in samenspraak met de belanghebbenden
Resultaten onderzoek
De resultaten van het onderzoek, dat erop gericht is de problemen te
inventariseren die gehandicapte leerlingen ondervinden bij het gebruik
van drie populaire mixed media methoden van diverse uitgeverijen, zijn
verontrustend. Zo blijkt uit het onderzoek dat van de opdrachten die
gehandicapte leerlingen met braille in het onderzoek hebben gemaakt
95% niet uitvoerbaar is. Drie van de vier geteste Cd-roms en één van
de twee sites waren voor hen niet toegankelijk. Leerlingen met andere
visuele handicaps en met motorische beperkingen bleken de mixed media
leermiddelen wel te kunnen gebruiken maar ondervonden bij de meeste
opdrachten meer en ernstiger problemen en hadden meer hulp en tijd
nodig om de schooltaken tot een goed eind te brengen dan hun
niet-gehandicapte medeleerlingen..
Meer uitgeverijen
Steeds meer uitgeverijen leveren studiemateriaal in de mixed media
vorm. Daar komt bij dat, bij mixed media methoden, een duidelijke
ontwikkeling zichtbaar is waarbij het studieboek als hoofdbestanddeel
steeds meer op de achtergrond raakt ten faveure van de cd-rom en de
website. De ontwikkeling maakt duidelijk dat de
toegankelijkheidsproblemen die gehandicapte leerlingen in het huidige
onderwijs ondervinden, in de toekomst eerder groeien dan afnemen.
Integratie bemoeilijkt
Alle partijen moeten beseffen dat digitalisering van lesmateriaal
juist voor gehandicapte leerlingen een belangrijke vooruitgang kan
betekenen. Dit sluit bijvoorbeeld aan bij de doelen van Weer Samen
Naar School. Met de computer kunnen zij de presentatie van de
informatie immers aanpassen aan hun wensen en behoeften, als er
tenminste in het ontwerp van het digitale leermateriaal wel goed op
geanticipeerd is. Wanneer een adequate oplossing uitblijft dan wordt
integratie van gehandicapte jongeren in het regulier onderwijs verder
bemoeilijkt.
Projectaanvraag ingediend
Samen met de Uitgeverij Thieme-Meulenhoff, Universiteit Twente en de
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht heeft Stichting Bartiméus
Accessibility een projectaanvraag ingediend bij het Ministerie van
Onderwijs Cultuur & Wetenschappen. Omdat de gevonden knelpunten een
grotere aanpak vereisen dan alleen het doen van een aantal simpele
aanpassingen is dit project er juist op gericht om samen met de
uitgevers en andere informatie voorzieners te komen tot informatie en
richtlijnen, maar ook tot het ontwikkelen van best-practice
voorbeelden om de problemen in de toekomst te verkleinen of te
vermijden.
Samenvatting onderzoek
Klik op onderstaande download om de samenvatting van het onderzoek te
raadplegen.
Downloads op deze pagina:
Document: Samenvatting Access Denied.doc
Omschrijving: Samenvatting onderzoek