AutoRai

Showtoppers in Genève van Chrysler, Jeep en Dodge

(25-2-2005)
Chrysler, Jeep(TM) en Dodge pakken groots uit op de 75e Autosalon van Genève. Met de introductie van de ultrasportieve Viper SRT10 Coupé, als aanvulling op de Roadster, wordt een tweede voorproefje gegeven van de comeback van Dodge als personenautomerk op de Europese markt. De Coupé wordt leverbaar in 2006. De stoere Dodge Caliber concept car geeft een sterke hint welke richting Dodge in het C- en D-segment op zal gaan. De productieversie wordt verwacht in 2006. Jeep(TM) toont in Genève de nieuwe Grand Cherokee, die komend najaar naar Nederland komt. Bij Chrysler maakt de indrukwekkende 300C SRT8 zijn Europese debuut. Deze auto gaat begin 2006 inOostenrijkinproductie.

Chrysler 300C SRT8: nog betere prestaties
âDe HEMI is cruciaal voor het succes van de Chrysler 300Câ, aldus Dan Knott, directeur van de divisie âStreet and Racing Technologyâ (SRT) van de Chrysler Group. âMet de nieuwe Chrysler 300C SRT8 halen we nu nog meer paardenkrachten uit de HEMI en presteert de Chrysler 300C nog beter.â

De voorlopige prestatiegegevens zijn in elk geval indrukwekkend. De 300C SRT8 accelereert in zoân 5 seconden van 0 naar 100 km/h, doet ruim 13 seconden over een kwart mijl (0,4 km) en zoân 16,5 seconden over 0 -100 -0 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 274 km/h (dit komt overeen met 170 mph). De atmosferische 6,1 liter HEMI-motor levert in de Amerikaanse uitvoering 310 kW (415 SAE pk) bij 6.200 tpm en 570 Nm bij 4.800 tpm. De motor is gekoppeld aan een vijftraps AutoStick(TM)-automaat.

Het onderstel is met 13 mm verlaagd en voorzien van Bilstein dempers, een andere afstelling van vering en demping en forse stabilisatorstangen. Ook het ESP is aangepast aan het karakter van de SRT8. De vierzuiger remklauwen zijn ontwikkeld door Brembo. Deze grijpen zich vast op geventileerde schijven rondom (vóór 360 x 32 mm en achter 350 x 28 mm). De auto rijdt op 20-inch wielen met vóór 245/45 banden en achter 255/45.

Ook het in- en exterieur van de 300C SRT8 zijn aangepast. Op het kofferdeksel prijkt een achterspoiler die voor 39 procent meer downforce zorgt. Ook de gemodificeerde voor- en achterbumper verbeteren de luchtstroom, ook richting de remmen. In het interieur vallen de gedeeltelijk suède bekleding op, evenals de verstelbare pedalen, speciale aankleding van dashboard en bedieningsorganen en een snelheidsmeter die ook de topsnelheid van de 300C SRT8 kan weergeven.

De 300C SRT8 is een creatie van het Street and Racing Technology team van de Chrysler Group. De Europese versie van de 300C SRT8 wordt vanaf begin 2006 geas sembleerdbijMagnaSteyrinGraz,Oostenrijk.De300C ontpopt zich intussen als een verkoopsucces in zijn segment. Bovendien heeft het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Motor Trend deze Chrysler uitgeroepen tot â2005 Car of the Yearâ.

De nieuwe Jeep(TM) Grand Cherokee: luxe uitblinker op asfalt en in het terrein
In Genève debuteert de geheel nieuwe Jeep(TM) Grand Cherokee. Vergeleken met zijn voorgangers is deze derde generatie sportiever, is het weggedrag op asfalt verbeterd en zijn de terreinvaardigheden nog steeds van een zeer hoog niveau. Belangrijk nieuws is ook onder de motorkap te vinden, want de nieuwe Grand Cherokee is er ook als 3.0 V6 CRD en 5.7 HEMI V8. De populaire 4.7 V8 blijft ook beschikbaar.

De geheel nieuwe 3.0 V6 CRD common-rail turbodiesel levert maximaal 160 kW (218 pk) en een koppel van maar liefst 510 Nm bij slechts 1.800 tpm. Deze topmotor uit het DaimlerChrysler-arsenaal is voorzien van een Bosch injectiesysteem (dat werkt met een inspuitdruk van 2.000 bar en meer), een turbo met variabele geometrie en vier kleppen per cilinder. De 3.0 CRD voldoet zonder roetfilter aan de Euro 4-norm.

De 3.0 CRD is voorzien van een kickdown sensor in het gaspedaal. Deze voorkomt dat de vijftraps automaat terugschakelt onder normale rijomstandigheden, maar zorgt nog steeds voor een kickdown effect als het pedaal volledig wordt ingetrapt.

Een andere nieuwe motor in de Jeep(TM) Grand Cherokee is de 5.7 HEMI met Multi-Displacement System (MDS). Als niet het volle vermogen wordt gevraagd, schakelt MDS de helft van de cilinders uit. Hiermee wordt tot wel twintig procent brandstof bespaard. De 5.7 HEMI levert een maximaal vermogen van 240 kW (326 pk) en een maximaal koppel van 500 Nm. Negentig procent van deze trekkracht is tussen de 2.400 en 5.100 tpm paraat.

De Jeep(TM) Grand Cherokee 5.7 HEMI V8 beschikt over een Electronic Throttle Control systeem, dat rekening houdt met de rijomstandigheden. Hierdoor is het onder meer beter mogelijk om met ingeschakelde cruise control op hellingen een constante snelheid aan te houden.

Afmetingen, styling en comfort zoals het een Grand Cherokee betaamt Het nieuwe design van de Jeep(TM) Grand Cherokee zorgt voor een atletische uitstraling. Aan de voorzijde prijkt de beroemde grille met zeven sleuven, geflankeerd door ronde koplampen. Grille en lampen geven de Grand Cherokee een overduidelijke Jeep(TM) uitstraling. De langere motorkap, vlakker liggende voorruit en dunnere A-stijlen versterken de krachtige, atletische looks van de nieuweling.

De Jeep(TM) Grand Cherokee is 129 mm langer geworden en de wielbasis 91 mm. Verder is de auto nu 4 mm breder. Dat de spoorbreedtes met 64 mm zijn gegroeid, zegt wat over de standvastige uitstraling van de nieuwe Grand Cherokee.

Ook het interieur mag er zijn. Hoofd-, been, schouder- en heupruimte zijn toegenomen, de heupruimte achterin is zelfs 209 mm groter dan voorheen. De voorstoelen kunnen nu verder naar achteren schuiven.

De Grand Cherokee beschikt over een two-tone dashboard, een tweezijdig bruikbare bagagevloer, dual-zone airconditioning en verwarming, radio/cd-speler, elektrisch verstelbare voorstoelen en Electronic Vehicle Information Centre.

Toonaangevende vierwielaandrijving
De Jeep(TM) Grand Cherokee wordt leverbaar met twee nieuwe fulltime vierwielaandrijfsystemen. Quadra-Trac II(TM) is voorzien van de nieuwe NV245 tussenbak. Deze zorgt ervoor dat altijd met vierwielaandrijving wordt gereden en voorkomt dat wielen doorslippen. De NV245 is ook voorzien van een elektronisch inschakelende terreinreductie.

Nog geavanceerder is Quadra-Drive II(TM), met drie Electronic Limited Slip Differentials (ELSD) â voor, midden en achter. ELSD vervangt de Vari-Lok(TM) progressieve assen uit het vorige model. Met ELSD reageert de aandrijving nog sneller op veranderende omstandigheden en kan het motorkoppel beter op de weg of andere ondergrond worden overgebracht.

Volledig nieuw onderstel
Een volledig nieuwe onafhankelijke voorwielophanging zorgt voor een verfijnder weggedrag en minder duikneigingen van de voorkant. De veerweg is met meer dan tien procent toegenomen, terwijl de draaicirkel is verkleind tot 11,2 meter. De nieuwe achterwielophanging met vijf geleide-armen en stabilisatorstang draagt eveneens bij aan de verbeterde rij-eigenschappen.

De Grand Cherokee is standaard voorzien van ESP en ARP. ARP staat voor âanti-roll protectionâ. Deze uitbreiding van de ESP-software houdt de kantelbewegingen van de auto in de gaten. Als deze een limiet dreigen te overschrijden, wordt de brandstoftoevoer verminderd en eventueel een remingreep gedaan.

De nieuwe tandheugelbesturing van de Grand Cherokee werkt nauwkeuriger dan de besturing in het voorgaande model, zelfs in combinatie met de toegenomen spoorbreedte en wielbasis.

Twee aantrekkelijke uitvoeringen: Laredo en Limited De Europese versies van de nieuwe Jeep(TM) Grand Cherokee worden gebouwd bij Magna Steyr in Graz, Oostenrijk. De Nederlandse introductie staat gepland voor najaar 2005.

Standaard zijn een vijftraps automaat, schijfremmen rondom met ABS, ESP met ARP, 17-inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare voorstoelen, Electronic Vehicle Information Centre, dual-zone airconditioning en verwarming, een bandendrukcontrolesysteem, tweezijdig bruikbare bagagevloer, waterbestendig opbergvak in de bagageruimte en een radio/cd-speler.

De Limited voegt daar nog aan toe elektrisch verstelbare pedalen met geheugenfunctie, Jeep Memory System, lederen bekleding, een met leder bekleed stuurwiel, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, verstelbare roof rails en een Boston Acoustics stereo-installatie met zes luidsprekers en 276 watt digitale versterker.

Op de optielijst staan onder meer voorstoelverwarming, gordijnairbags voor en achter, een navigatiesysteem met radio en 6-cd-wisselaar, een dvd-systeem achterin en ParkSense parkeersensoren achter.

Nieuwe Dodge Viper SRT10 Coupé waardige opvolger van de Viper GTS De Dodge Viper SRT10 Coupé is de nieuwe, ultrasportieve gesloten variant van de Dodge Viper SRT10 en presenteert zich nadrukkelijk als opvolger van de Viper GTS uit 1996. Net als dat model draagt de nieuwe SRT10 Coupé de van die auto bekende donkerblauwe kleur en de witte strepen. De nieuwe Viper SRT10 Coupé zal naar verwachting veel in de racerij worden ingezet en is daarop speciaal voorbereid.

Bij de nieuwe Dodge Viper SRT10 Coupé draait alles om pure prestaties. De Amerikanen zijn trots op de reeks â500/500/500â, die staat voor de motorinhoud in cubic inches, het vermogen in SAE pk en het koppel in pound-foot. Met zijn 500 pk (372 kW) sterke 8,3-liter V10-motor kan hij in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/h sprinten. Minstens zo indrukwekkend is dat hij zich in ruim twaalf seconden van stilstand naar 160 km/h en weer naar stilstand kan bewegen. Daarnaast is er zijn onvergelijkbare uiterlijk, met het opvallend brede front, de masculiene flanken en de uiterst krachtig gestileerde achterzijde.

Het uiterlijk van een racewagen
Het exterieur van de Viper SRT10 Coupé vormt hét kenmerkende verschil met de open versie van deze auto. De styling roept bewust herinneringen op aan de vermaarde Viper GTS Coupé, maar is als geheel een veel modernere interpretatie van dat concept. âWe willen met het design van de Dodge Viper SRT10 Coupé aanhaken op dat van de Viper GTS Coupé, maar wel op een moderne manierâ, aldus Trevor Creed, Senior Vice President Design. âDe eigenaar van een Dodge Viper SRT10 Coupé is vaak een coureur en de auto moet dat uitstralen, ook als deze stationair staat te draaien voor een verkeerslicht. Het belangrijkste is dat het design van de nieuwe Dodge Viper SRT10 Coupé alles zegt over het unieke karakter van de auto. De prestaties kun je zien als de pay-off.â

Doordat de SRT10 Roadster, die al een zeer torsiestijve carrosserie heeft, als uitgangspunt is genomen, kon de Viper SRT10 Coupé door de toevoeging van de dakconstructie alleen nog maar aan stijfheid winnen. In aërodynamisch opzicht is de styling doelmatig; er is met succes gestreefd naar veel downforce (krachten die de auto op de weg drukken) en stabiliteit bij hoge snelheden. De schuin aflopende achterzijde en de achterspoiler dragen hieraan flink bij. De voorspoiler, motorkap, voorspatborden en portieren zijn de enige carrosseriedelen die met de Viper Roadster uitwisselbaar zijn. Behalve het toegevoegde dak en de nieuwe achterklep, heeft de Viper SRT10 Coupé zijn eigen voorruitomlijsting, zijruiten en achterlichten.

âRacyâ interieur voorbereid op de inbouw van een rolkooi In het interieur van de nieuwe Viper SRT10 Coupé gaat de functie voor de vorm, waarmee overigens een bijzondere âracyâ sfeer is gecreëerd. Bijzonder is de toepassing van een tweekleurenschema. Om helmdragende coureurs genoeg hoofdruimte te bieden, is het âdouble-bubbleâ dak met de twee bollingen van de originele Viper GTS overgenomen. Als typisch kenmerk van een racewagen, heeft de Viper SRT10 Coupé een interieur dat is voorbereid op de montage van een rolkooi, die bovendien een maximum aan bewegingsvrijheid garandeert.

De achterklep biedt niet alleen toegang tot de bagageruimte, maar draagt ook bij aan de stijfheid van de carrosserie. Om praktische redenen opent de klep laag, zodat de bagageruimte gemakkelijk toegankelijk is. De klep wordt door twee gasdrukveren ondersteund. De laadruimte is iets groter dan bij de open versie van de Viper SRT10.

Tiencilinder geweldenaar
De motor van de Dodge Viper SRT10 Coupé is de bekende tiencilinder geweldenaar. Zijn belangrijkste specificaties: een inhoud van 8,3 liter, een maximum vermogen 372 kW (500 pk) en een maximum koppel van 712 Nm, waarvan negentig procent van 1.500 tot 5.600 toeren per minuut beschikbaar is. Aan deze motor is een handgeschakelde zesbak gekoppeld. Om de enorme prestaties van de Viper SRT10 Coupé te kunnen beteugelen, heeft de auto een remsysteem van formaat: Brembo remklauwen met dubbele zuigers voor en achter en remschijven van 14 inch. Met deze remmen kan de Viper SRT10 Coupé in een haast onwerkelijk korte tijd tot stilstand komen. Vanaf 60 mijl per uur (96 km/h) is de remweg slechts 30,5 meter.

Passend bij het voornemen om met deze auto te gaan racen, is de keuze voor een onderstel met lichte, dubbele aluminium draagarmen rondom, schroefveren rond lichte schokdempers en een snelheidsafhankelijk werkend limited-slip differentieel. De Dodge Viper SRT10 Coupé staat op specifiek voor dit model ontworpen lichtmetalen wielen; 18 inch vóór en 19 inch achter. Michelin levert run-flat banden en in elk wiel is een bandenspanningssensor opgenomen.

Dodge Caliber concept car: voorbode van stoere en opwindende modellenlijn
Met de introductie van de Dodge Viper SRT10 Roadster en de nog nieuwere Coupé versterkt Dodge op indrukwekkende de aanwezigheid in Europa. De beroemde Viper is de voorbode van de komst van nog meer Dodges naar Europa. Dodge zal vanaf 2006 aantrekkelijk geprijsde, stoere en opwindende modellen introduceren in met name het C- en D-segment. Deze autoâs zijn specifiek ontwikkeld voor Europa en andere niet-Amerikaanse werelddelen. Het modellengamma zal veel krachtige en zuinige benzine- en dieselmotoren omvatten.

Tijdens de Autosalon van Genève 2005 beleeft de Dodge Caliber concept car zijn debuut. Deze auto is een ijzersterk voorbeeld van wat Dodge gaat betekenen voor Europese autoliefhebbers. De Caliber is een vijfdeurs auto die een sportieve, coupéachtige styling combineert met de stoere uitstraling en functionele eigenschappen van een SUV. De bijzonder aantrekkelijke concept car is gespoten in opvallend Sunburst Orange. De Caliber is ideaal voor degenen die een aantrekkelijk geprijsde en veelzijdige auto zoeken die opvalt in het dagelijks verkeer.

De Caliber zit boordevol Dodge-DNA: van de grille tot aan de verchroomde uitlaatpijp. De karakteristieke Dodge âcrosshairâ grille is beeldbepalend voor de gespierde voorkant. De brede spatborden, indrukwekkende 19-inch velgen en banden, brede âschouderlijnâ en gewelfde motorkap verlenen de Caliber een trotse krachtige uitstraling.

Langs de randen van het dak loopt een stoere, zwarte rand die uitmondt in de dakspoiler. Dit versterkt de coupélijn van de Caliber concept car. De hoge taillelijn zorgt voor een robuuste en beschermende uitstraling. De verchroomde portiergrepen en sierstrips onderaan de portieren zorgen voor een stijlvol en glimmend effect. De achterzijde oogt net zo onderscheidend en krachtig als de voorzijde. De zwarte dakspoiler met derde remlicht, het verchroomde uitlaateinde en de forse achterlichtunits zorgen voor een unieke uitstraling.

Europese afmetingen voor de Caliber concept car Dat de Dodge Caliber is ontworpen met het oog op onder andere sportieve Europese autorijders, blijkt ook uit de afmetingen van deze concept car. Deze komen overeen met wat de Europese automobilist in het C-segment verwacht.

Groot Europees potentieel voor een sterk merk als Dodge Dodge is het op één na oudste merk binnen het
DaimlerChrysler-concern en kent een geschiedenis die meer dan 90 jaar teruggaat in de tijd. Hiermee behoort het tot de oudste nog bestaande merken. Dodge heeft een eigen, sterke positie in de internationale autowereld.

Uit consumentenonderzoek in Duitsland, Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië, waarbij twintigduizend mensen zijn ondervraagd, blijkt dat er veel marktpotentie is voor Dodge. Uit dit onderzoek bleek ook dat er niet één merk is aan te wijzen dat beeldbepalend is voor het segment waarin Dodge actief wordt. Dit betekent goede kansen voor Dodge, dat in Europa naast Chrysler en Jeep(TM) het derde merk van de Chrysler-tak wordt. De positionering van Dodge wordt uniek; het zal geen massamerk zijn.

Dodge gaat voor de distributie, verkoop en after sales op slimme wijze gebruikmaken van de beproefde infrastructuur. De meeste dealers die nu al Chrysler en Jeep(TM) verkopen, zullen ook Dodge gaan vertegenwoordigen. En net zoals Chrysler en Jeep(TM) nu een eigen plek in de showrooms hebben, zal overal ook voor Dodge een aparte ruimte worden vrijgemaakt. Immers, elk merk heeft een eigen uitstraling en de dealerpresentatie sluit daarbij aan.