Showtoppers in Genève van Chrysler, Jeep en Dodge
(25-2-2005)
Chrysler, Jeep(TM) en Dodge pakken groots uit op de 75e Autosalon van
Genève. Met de introductie van de ultrasportieve Viper SRT10 Coupé,
als aanvulling op de Roadster, wordt een tweede voorproefje gegeven
van de comeback van Dodge als personenautomerk op de Europese markt.
De Coupé wordt leverbaar in 2006. De stoere Dodge Caliber concept car
geeft een sterke hint welke richting Dodge in het C- en D-segment op
zal gaan. De productieversie wordt verwacht in 2006. Jeep(TM) toont in
Genève de nieuwe Grand Cherokee, die komend najaar naar Nederland
komt. Bij Chrysler maakt de indrukwekkende 300C SRT8 zijn Europese
debuut. Deze auto gaat begin 2006 inOostenrijkinproductie.
Chrysler 300C SRT8: nog betere prestaties
âDe HEMI is cruciaal voor het succes van de Chrysler 300Câ, aldus Dan
Knott, directeur van de divisie âStreet and Racing Technologyâ (SRT)
van de Chrysler Group. âMet de nieuwe Chrysler 300C SRT8 halen we nu
nog meer paardenkrachten uit de HEMI en presteert de Chrysler 300C nog
beter.â
De voorlopige prestatiegegevens zijn in elk geval indrukwekkend. De
300C SRT8 accelereert in zoân 5 seconden van 0 naar 100 km/h, doet
ruim 13 seconden over een kwart mijl (0,4 km) en zoân 16,5 seconden
over 0 -100 -0 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 274
km/h (dit komt overeen met 170 mph). De atmosferische 6,1 liter
HEMI-motor levert in de Amerikaanse uitvoering 310 kW (415 SAE pk) bij
6.200 tpm en 570 Nm bij 4.800 tpm. De motor is gekoppeld aan een
vijftraps AutoStick(TM)-automaat.
Het onderstel is met 13 mm verlaagd en voorzien van Bilstein dempers,
een andere afstelling van vering en demping en forse
stabilisatorstangen. Ook het ESP is aangepast aan het karakter van de
SRT8. De vierzuiger remklauwen zijn ontwikkeld door Brembo. Deze
grijpen zich vast op geventileerde schijven rondom (vóór 360 x 32 mm
en achter 350 x 28 mm). De auto rijdt op 20-inch wielen met vóór
245/45 banden en achter 255/45.
Ook het in- en exterieur van de 300C SRT8 zijn aangepast. Op het
kofferdeksel prijkt een achterspoiler die voor 39 procent meer
downforce zorgt. Ook de gemodificeerde voor- en achterbumper
verbeteren de luchtstroom, ook richting de remmen. In het interieur
vallen de gedeeltelijk suède bekleding op, evenals de verstelbare
pedalen, speciale aankleding van dashboard en bedieningsorganen en een
snelheidsmeter die ook de topsnelheid van de 300C SRT8 kan weergeven.
De 300C SRT8 is een creatie van het Street and Racing Technology team
van de Chrysler Group. De Europese versie van de 300C SRT8 wordt vanaf
begin 2006 geas sembleerdbijMagnaSteyrinGraz,Oostenrijk.De300C
ontpopt zich intussen als een verkoopsucces in zijn segment. Bovendien
heeft het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Motor Trend deze
Chrysler uitgeroepen tot â2005 Car of the Yearâ.
De nieuwe Jeep(TM) Grand Cherokee: luxe uitblinker op asfalt en in het
terrein
In Genève debuteert de geheel nieuwe Jeep(TM) Grand Cherokee.
Vergeleken met zijn voorgangers is deze derde generatie sportiever, is
het weggedrag op asfalt verbeterd en zijn de terreinvaardigheden nog
steeds van een zeer hoog niveau. Belangrijk nieuws is ook onder de
motorkap te vinden, want de nieuwe Grand Cherokee is er ook als 3.0 V6
CRD en 5.7 HEMI V8. De populaire 4.7 V8 blijft ook beschikbaar.
De geheel nieuwe 3.0 V6 CRD common-rail turbodiesel levert maximaal
160 kW (218 pk) en een koppel van maar liefst 510 Nm bij slechts 1.800
tpm. Deze topmotor uit het DaimlerChrysler-arsenaal is voorzien van
een Bosch injectiesysteem (dat werkt met een inspuitdruk van 2.000 bar
en meer), een turbo met variabele geometrie en vier kleppen per
cilinder. De 3.0 CRD voldoet zonder roetfilter aan de Euro 4-norm.
De 3.0 CRD is voorzien van een kickdown sensor in het gaspedaal. Deze
voorkomt dat de vijftraps automaat terugschakelt onder normale
rijomstandigheden, maar zorgt nog steeds voor een kickdown effect als
het pedaal volledig wordt ingetrapt.
Een andere nieuwe motor in de Jeep(TM) Grand Cherokee is de 5.7 HEMI met
Multi-Displacement System (MDS). Als niet het volle vermogen wordt
gevraagd, schakelt MDS de helft van de cilinders uit. Hiermee wordt
tot wel twintig procent brandstof bespaard. De 5.7 HEMI levert een
maximaal vermogen van 240 kW (326 pk) en een maximaal koppel van 500
Nm. Negentig procent van deze trekkracht is tussen de 2.400 en 5.100
tpm paraat.
De Jeep(TM) Grand Cherokee 5.7 HEMI V8 beschikt over een Electronic
Throttle Control systeem, dat rekening houdt met de rijomstandigheden.
Hierdoor is het onder meer beter mogelijk om met ingeschakelde cruise
control op hellingen een constante snelheid aan te houden.
Afmetingen, styling en comfort zoals het een Grand Cherokee betaamt
Het nieuwe design van de Jeep(TM) Grand Cherokee zorgt voor een
atletische uitstraling. Aan de voorzijde prijkt de beroemde grille met
zeven sleuven, geflankeerd door ronde koplampen. Grille en lampen
geven de Grand Cherokee een overduidelijke Jeep(TM) uitstraling. De
langere motorkap, vlakker liggende voorruit en dunnere A-stijlen
versterken de krachtige, atletische looks van de nieuweling.
De Jeep(TM) Grand Cherokee is 129 mm langer geworden en de wielbasis 91
mm. Verder is de auto nu 4 mm breder. Dat de spoorbreedtes met 64 mm
zijn gegroeid, zegt wat over de standvastige uitstraling van de nieuwe
Grand Cherokee.
Ook het interieur mag er zijn. Hoofd-, been, schouder- en heupruimte
zijn toegenomen, de heupruimte achterin is zelfs 209 mm groter dan
voorheen. De voorstoelen kunnen nu verder naar achteren schuiven.
De Grand Cherokee beschikt over een two-tone dashboard, een tweezijdig
bruikbare bagagevloer, dual-zone airconditioning en verwarming,
radio/cd-speler, elektrisch verstelbare voorstoelen en Electronic
Vehicle Information Centre.
Toonaangevende vierwielaandrijving
De Jeep(TM) Grand Cherokee wordt leverbaar met twee nieuwe fulltime
vierwielaandrijfsystemen. Quadra-Trac II(TM) is voorzien van de nieuwe
NV245 tussenbak. Deze zorgt ervoor dat altijd met vierwielaandrijving
wordt gereden en voorkomt dat wielen doorslippen. De NV245 is ook
voorzien van een elektronisch inschakelende terreinreductie.
Nog geavanceerder is Quadra-Drive II(TM), met drie Electronic Limited
Slip Differentials (ELSD) â voor, midden en achter. ELSD vervangt de
Vari-Lok(TM) progressieve assen uit het vorige model. Met ELSD reageert
de aandrijving nog sneller op veranderende omstandigheden en kan het
motorkoppel beter op de weg of andere ondergrond worden overgebracht.
Volledig nieuw onderstel
Een volledig nieuwe onafhankelijke voorwielophanging zorgt voor een
verfijnder weggedrag en minder duikneigingen van de voorkant. De
veerweg is met meer dan tien procent toegenomen, terwijl de
draaicirkel is verkleind tot 11,2 meter. De nieuwe achterwielophanging
met vijf geleide-armen en stabilisatorstang draagt eveneens bij aan de
verbeterde rij-eigenschappen.
De Grand Cherokee is standaard voorzien van ESP en ARP. ARP staat voor
âanti-roll protectionâ. Deze uitbreiding van de ESP-software houdt de
kantelbewegingen van de auto in de gaten. Als deze een limiet dreigen
te overschrijden, wordt de brandstoftoevoer verminderd en eventueel
een remingreep gedaan.
De nieuwe tandheugelbesturing van de Grand Cherokee werkt nauwkeuriger
dan de besturing in het voorgaande model, zelfs in combinatie met de
toegenomen spoorbreedte en wielbasis.
Twee aantrekkelijke uitvoeringen: Laredo en Limited
De Europese versies van de nieuwe Jeep(TM) Grand Cherokee worden gebouwd
bij Magna Steyr in Graz, Oostenrijk. De Nederlandse introductie staat
gepland voor najaar 2005.
Standaard zijn een vijftraps automaat, schijfremmen rondom met ABS,
ESP met ARP, 17-inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare
voorstoelen, Electronic Vehicle Information Centre, dual-zone
airconditioning en verwarming, een bandendrukcontrolesysteem,
tweezijdig bruikbare bagagevloer, waterbestendig opbergvak in de
bagageruimte en een radio/cd-speler.
De Limited voegt daar nog aan toe elektrisch verstelbare pedalen met
geheugenfunctie, Jeep Memory System, lederen bekleding, een met leder
bekleed stuurwiel, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor,
verstelbare roof rails en een Boston Acoustics stereo-installatie met
zes luidsprekers en 276 watt digitale versterker.
Op de optielijst staan onder meer voorstoelverwarming, gordijnairbags
voor en achter, een navigatiesysteem met radio en 6-cd-wisselaar, een
dvd-systeem achterin en ParkSense parkeersensoren achter.
Nieuwe Dodge Viper SRT10 Coupé waardige opvolger van de Viper GTS
De Dodge Viper SRT10 Coupé is de nieuwe, ultrasportieve gesloten
variant van de Dodge Viper SRT10 en presenteert zich nadrukkelijk als
opvolger van de Viper GTS uit 1996. Net als dat model draagt de nieuwe
SRT10 Coupé de van die auto bekende donkerblauwe kleur en de witte
strepen. De nieuwe Viper SRT10 Coupé zal naar verwachting veel in de
racerij worden ingezet en is daarop speciaal voorbereid.
Bij de nieuwe Dodge Viper SRT10 Coupé draait alles om pure
prestaties. De Amerikanen zijn trots op de reeks â500/500/500â, die
staat voor de motorinhoud in cubic inches, het vermogen in SAE pk en
het koppel in pound-foot. Met zijn 500 pk (372 kW) sterke 8,3-liter
V10-motor kan hij in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/h
sprinten. Minstens zo indrukwekkend is dat hij zich in ruim twaalf
seconden van stilstand naar 160 km/h en weer naar stilstand kan
bewegen. Daarnaast is er zijn onvergelijkbare uiterlijk, met het
opvallend brede front, de masculiene flanken en de uiterst krachtig
gestileerde achterzijde.
Het uiterlijk van een racewagen
Het exterieur van de Viper SRT10 Coupé vormt hét kenmerkende
verschil met de open versie van deze auto. De styling roept bewust
herinneringen op aan de vermaarde Viper GTS Coupé, maar is als geheel
een veel modernere interpretatie van dat concept. âWe willen met het
design van de Dodge Viper SRT10 Coupé aanhaken op dat van de Viper
GTS Coupé, maar wel op een moderne manierâ, aldus Trevor Creed,
Senior Vice President Design. âDe eigenaar van een Dodge Viper SRT10
Coupé is vaak een coureur en de auto moet dat uitstralen, ook als
deze stationair staat te draaien voor een verkeerslicht. Het
belangrijkste is dat het design van de nieuwe Dodge Viper SRT10 Coupé
alles zegt over het unieke karakter van de auto. De prestaties kun je
zien als de pay-off.â
Doordat de SRT10 Roadster, die al een zeer torsiestijve carrosserie
heeft, als uitgangspunt is genomen, kon de Viper SRT10 Coupé door de
toevoeging van de dakconstructie alleen nog maar aan stijfheid winnen.
In aërodynamisch opzicht is de styling doelmatig; er is met succes
gestreefd naar veel downforce (krachten die de auto op de weg drukken)
en stabiliteit bij hoge snelheden. De schuin aflopende achterzijde en
de achterspoiler dragen hieraan flink bij. De voorspoiler, motorkap,
voorspatborden en portieren zijn de enige carrosseriedelen die met de
Viper Roadster uitwisselbaar zijn. Behalve het toegevoegde dak en de
nieuwe achterklep, heeft de Viper SRT10 Coupé zijn eigen
voorruitomlijsting, zijruiten en achterlichten.
âRacyâ interieur voorbereid op de inbouw van een rolkooi
In het interieur van de nieuwe Viper SRT10 Coupé gaat de functie voor
de vorm, waarmee overigens een bijzondere âracyâ sfeer is gecreëerd.
Bijzonder is de toepassing van een tweekleurenschema. Om helmdragende
coureurs genoeg hoofdruimte te bieden, is het âdouble-bubbleâ dak met
de twee bollingen van de originele Viper GTS overgenomen. Als typisch
kenmerk van een racewagen, heeft de Viper SRT10 Coupé een interieur
dat is voorbereid op de montage van een rolkooi, die bovendien een
maximum aan bewegingsvrijheid garandeert.
De achterklep biedt niet alleen toegang tot de bagageruimte, maar
draagt ook bij aan de stijfheid van de carrosserie. Om praktische
redenen opent de klep laag, zodat de bagageruimte gemakkelijk
toegankelijk is. De klep wordt door twee gasdrukveren ondersteund. De
laadruimte is iets groter dan bij de open versie van de Viper SRT10.
Tiencilinder geweldenaar
De motor van de Dodge Viper SRT10 Coupé is de bekende tiencilinder
geweldenaar. Zijn belangrijkste specificaties: een inhoud van 8,3
liter, een maximum vermogen 372 kW (500 pk) en een maximum koppel van
712 Nm, waarvan negentig procent van 1.500 tot 5.600 toeren per minuut
beschikbaar is. Aan deze motor is een handgeschakelde zesbak
gekoppeld. Om de enorme prestaties van de Viper SRT10 Coupé te kunnen
beteugelen, heeft de auto een remsysteem van formaat: Brembo
remklauwen met dubbele zuigers voor en achter en remschijven van 14
inch. Met deze remmen kan de Viper SRT10 Coupé in een haast
onwerkelijk korte tijd tot stilstand komen. Vanaf 60 mijl per uur (96
km/h) is de remweg slechts 30,5 meter.
Passend bij het voornemen om met deze auto te gaan racen, is de keuze
voor een onderstel met lichte, dubbele aluminium draagarmen rondom,
schroefveren rond lichte schokdempers en een snelheidsafhankelijk
werkend limited-slip differentieel. De Dodge Viper SRT10 Coupé staat
op specifiek voor dit model ontworpen lichtmetalen wielen; 18 inch
vóór en 19 inch achter. Michelin levert run-flat banden en in elk
wiel is een bandenspanningssensor opgenomen.
Dodge Caliber concept car: voorbode van stoere en opwindende
modellenlijn
Met de introductie van de Dodge Viper SRT10 Roadster en de nog
nieuwere Coupé versterkt Dodge op indrukwekkende de aanwezigheid in
Europa. De beroemde Viper is de voorbode van de komst van nog meer
Dodges naar Europa. Dodge zal vanaf 2006 aantrekkelijk geprijsde,
stoere en opwindende modellen introduceren in met name het C- en
D-segment. Deze autoâs zijn specifiek ontwikkeld voor Europa en andere
niet-Amerikaanse werelddelen. Het modellengamma zal veel krachtige en
zuinige benzine- en dieselmotoren omvatten.
Tijdens de Autosalon van Genève 2005 beleeft de Dodge Caliber concept
car zijn debuut. Deze auto is een ijzersterk voorbeeld van wat Dodge
gaat betekenen voor Europese autoliefhebbers. De Caliber is een
vijfdeurs auto die een sportieve, coupéachtige styling combineert met
de stoere uitstraling en functionele eigenschappen van een SUV. De
bijzonder aantrekkelijke concept car is gespoten in opvallend Sunburst
Orange. De Caliber is ideaal voor degenen die een aantrekkelijk
geprijsde en veelzijdige auto zoeken die opvalt in het dagelijks
verkeer.
De Caliber zit boordevol Dodge-DNA: van de grille tot aan de
verchroomde uitlaatpijp. De karakteristieke Dodge âcrosshairâ grille
is beeldbepalend voor de gespierde voorkant. De brede spatborden,
indrukwekkende 19-inch velgen en banden, brede âschouderlijnâ en
gewelfde motorkap verlenen de Caliber een trotse krachtige
uitstraling.
Langs de randen van het dak loopt een stoere, zwarte rand die uitmondt
in de dakspoiler. Dit versterkt de coupélijn van de Caliber concept
car. De hoge taillelijn zorgt voor een robuuste en beschermende
uitstraling. De verchroomde portiergrepen en sierstrips onderaan de
portieren zorgen voor een stijlvol en glimmend effect. De achterzijde
oogt net zo onderscheidend en krachtig als de voorzijde. De zwarte
dakspoiler met derde remlicht, het verchroomde uitlaateinde en de
forse achterlichtunits zorgen voor een unieke uitstraling.
Europese afmetingen voor de Caliber concept car
Dat de Dodge Caliber is ontworpen met het oog op onder andere
sportieve Europese autorijders, blijkt ook uit de afmetingen van deze
concept car. Deze komen overeen met wat de Europese automobilist in
het C-segment verwacht.
Groot Europees potentieel voor een sterk merk als Dodge
Dodge is het op één na oudste merk binnen het
DaimlerChrysler-concern en kent een geschiedenis die meer dan 90 jaar
teruggaat in de tijd. Hiermee behoort het tot de oudste nog bestaande
merken. Dodge heeft een eigen, sterke positie in de internationale
autowereld.
Uit consumentenonderzoek in Duitsland, Frankrijk, Italië en
Groot-Brittannië, waarbij twintigduizend mensen zijn ondervraagd,
blijkt dat er veel marktpotentie is voor Dodge. Uit dit onderzoek
bleek ook dat er niet één merk is aan te wijzen dat beeldbepalend is
voor het segment waarin Dodge actief wordt. Dit betekent goede kansen
voor Dodge, dat in Europa naast Chrysler en Jeep(TM) het derde merk van
de Chrysler-tak wordt. De positionering van Dodge wordt uniek; het zal
geen massamerk zijn.
Dodge gaat voor de distributie, verkoop en after sales op slimme wijze
gebruikmaken van de beproefde infrastructuur. De meeste dealers die nu
al Chrysler en Jeep(TM) verkopen, zullen ook Dodge gaan
vertegenwoordigen. En net zoals Chrysler en Jeep(TM) nu een eigen plek
in de showrooms hebben, zal overal ook voor Dodge een aparte ruimte
worden vrijgemaakt. Immers, elk merk heeft een eigen uitstraling en de
dealerpresentatie sluit daarbij aan.
AutoRai