Primeurs bij Mercedes-Benz op Autosalon van Genève
(25-2-2005)
Op de stand van Mercedes-Benz tijdens de Autosalon van Genève zijn
meerdere primeurs te vinden. De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse beleeft
in de Zwitserse stad zijn mondiale première en de nieuwe
Mercedes-Benz M-Klasse is voor het eerst in Europa te zien.
Daarnaast presenteert Mercedes-Benz op de 75^e editie van de
belangrijkste jaarlijkse autotentoonstelling de CLK-Klasse, die qua
design en techniek nog verder is verbeterd. Tenslotte worden negen
nieuwe zescilindermodellen in de C-, de E- en de SLK-Klasse
voorgesteld.
Met de nieuwe B-Klasse gaat een Sports Tourer in productie, die
Mercedes-Benz al eerder als studiemodel toonde. Dit type biedt de
voordelen van diverse verschillende autoconcepten en verenigt deze in
een geheel eigen profiel. Als Compact Sports Tourer onderscheidt de
B-Klasse zich door volop ruimte, comfort, functionaliteit, rijplezier
en een fascinerend ontwerp. Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van
motor en versnellingsbak volgens het sandwich-principe, waardoor ze
deels onder het passagierscompartiment zijn ondergebracht, biedt de
B-Klasse ondanks zijn compacte afmetingen binnenin de ruimte van
grotere sedans en combiâs.
De carrosserie is 4270 mm lang en past daarmee in het compacte
segment. In het interieur overtreft de B-Klasse echter autoâs met
dezelfde buitenafmetingen op het gebied van hoofd-, schouder- en
beenruimte.
Het interieur van de B-Klasse is variabel en biedt volop
mogelijkheden. Zo kan de Compact Sports Tourer eenvoudig van
comfortabele reisauto tot praktische minivan worden omgetoverd.
Afhankelijk van de positie en het aantal zitplaatsen kan het
laadvolume van 544 tot 2245 liter worden vergroot. Krachtige
CDI-dieselmotoren en moderne benzinemotoren zorgen voor prima
prestaties. Er kan worden gekozen uit zes viercilindermotoren, die
uiteenlopen van 70 kW (95 pk) tot 142 kW (193 pk). Het topmodel is de
B 200 Turbo, die in slechts 7,6 seconden van 0-100 km/u accelereert en
een topsnelheid van 225 km/u haalt.
Topmodel bij de dieselmotoren is de B 200 CDI met een vermogen van 103
kW (140 pk), goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 9,6 seconden
en een topsnelheid van 200 km/u. Ondanks deze prestaties bedraagt het
gemiddelde verbruik slechts 5,6 liter per 100 km. Mercedes-Benz biedt
als optie een onderhoudsvrij deeltjesfilter voor dieselmotoren aan. De
standaarduitrusting van de B-Klasse omvat onder andere ESP, een
vierspaaks stuurwiel met multifunctionele bedieningstoetsen en de
nieuw ontwikkelde besturinghulp STEER CONTROL.
De door Mercedes-Benz nieuw ontwikkelde Sports Tourer is het eerste
model in een nieuwe reeks, die in de zomer van 2005 met de B-Klasse
wordt ingezet. Binnen afzienbare tijd volgt de Grand Sports Tourer,
ontwikkeld als 4+2-zitter, die in Genève als âVision Râ voorgesteld
wordt. Hierin hebben de inzittenden elk een eigen stoel. De
interieurruimte overtreft die van menige limousine.
CLK-Klasse: krachtige V6-motoren en een nieuwe sportieve verschijning
De coupé- en cabriolet-uitvoeringen van de CLK-Klasse onderscheiden
zich door krachtige V6-motoren, een sportieve uitstraling en een
hoogwaardige uitrusting. Nieuwe modellen in het leveringsprogramma
zijn de CLK 280 (170 kW/231 pk) en de CLK 350 (200 kW/272 pk), die in
vergelijking met de voorgaande zescilinder-modellen tot 36 procent
betere prestaties leveren. Ook liefhebbers van dieselmotoren krijgen
vanaf nu in de CLK-Klasse nog meer rijplezier en dynamiek: de nieuwe
CLK 320 CDI met direct ingespoten dieselmotor (165 kW/225 pk) is nu
als coupé en cabriolet leverbaar. De stil lopende viercilinder
dieselmotor met een vermogen van 110 kW (150 pk) wordt geleverd in de
CLK 220 CDI coupé.
Ook de uitrusting is verder verbeterd. De nieuw ontwikkelde actieve
NECK-PRO-hoofdsteunen zorgen voor meer veiligheid in geval van een
aanrijding. Tot de standaarduitrusting behoren tevens een waarschuwing
bij verlies van bandenspanning en ISOFIX-bevestigingen voor
kinderzitjes. Het vooraanzicht van de CLK werd gewijzigd, waardoor de
auto een imposante en dynamische uitstraling heeft.
M-Klasse: gebundelde kracht
Op de Autosalon van Genève is de nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse voor
het eerst in Europa te zien. Dit model wordt vanaf het voorjaar in de
Verenigde Staten verkocht. Levering in Europa start in juli. Drie van
de vier motoren in de M-Klasse zijn nieuw ontwikkeld. De nieuwe
V6-dieselmotor wordt in twee varianten geleverd: de ML 320 CDI levert
een vermogen van 165 kW (224 pk) en is vanaf 600 omw./min. goed voor
een maximum koppel van 510 Nm. De ML 280 CDI heeft een vermogen van
140 kW (190 pk) en een maximum koppel van 440 Nm. Beide diesels worden
standaard met een deeltjesfilter geleverd. Het gemiddeld
brandstofverbruik van de CDI-modellen bedraagt 9,4 liter per 100 km,
waarmee de nieuwe M-Klasse tot de zuinigste terreinautoâs in zijn
klasse behoort. Ook nieuw is de V6-benzinemotor van de ML 350 met een
vermogen van 200 kW (272 pk) en een maximum koppel van 350 Nm. De top
van het motorengamma is de achtcilinder ML 500, met een vermogen van
225 kW (306 pk).
Mercedes-Benz heeft de permanente vierwielaandrijving en het
tractiesysteem 4ETS verder ontwikkeld en uitgebreid met functies als
Downhill Speed Regulation, een wegrij assistent en terrein-ABS. Naast
de basisuitvoering is ook een Off-Road Pro-techniekpakket leverbaar,
dat onder andere een tweetraps versnellingsbak met hoge en lage
gearing, handmatig of automatisch inschakelbare volledig sperrende
differentiëlen tussen de voor en de achteras en op de achteras zelf
en een voor het terrein aangepaste luchtvering AIRMATIC omvat. Voor
betere bescherming van de inzittenden heeft de M-Klasse de nieuw
ontwikkelde actieve NECK-PRO hoofdsteunen en het anticiperende
beschermingssysteem PRE-SAFE.
Nieuwe zescilindermotoren in de C-, E- en SLK-Klasse
Vanaf halverwege dit jaar levert Mercedes-Benz ook in de C-, de E- en
de SLK-Klasse nieuw ontwikkelde krachtige zescilindermotoren. Deze
hebben tot 32 procent meer vermogen en tot 27 procent meer koppel dan
de tot dusver geleverde motoren. De C-Klasse heeft vier volledig
nieuwe V6-motoren en staat daarmee qua vermogen en trekkracht aan de
top in zijn klasse. Tot de nieuwe motoren behoren drie
V6-benzine-motoren met 150 kW (204 pk) voor de C 230, 170 kW (231 pk)
voor de C 280 en 200 kW (272 pk) voor de C 350. Een moderne
V6-dieselmotor met 165 kW (224 pk) is te vinden in de C 320 CDI.
In de E-Klasse levert Mercedes-Benz naast de nieuwe E 350 met een
vermogen van 200 kW (272 pk) vanaf komend voor jaar ook de E 280 met
een V6-krachtbron die goed is voor een vermogen van 170 kW (231 pk) en
een koppel van 300 Nm. Daarmee overtreft de nieuwe V6 de huidige E 240
qua vermogen met 30 procent en qua trekkracht met 25 procent. Het
dieselprogramma van de E-Klasse wordt nog attractiever en dynamischer
door de nieuwe E 280 CDI (140 kW/190 pk) en de E 320 CDI (165 kW/224
pk).
In de SLK-Klasse wordt halverwege dit jaar de nieuwe SLK 280 geleverd.
Deze uitvoering beschikt over een 170 kW (231 pk) sterke V6-motor,
waarmee de tweezitter in slechts 6,3 seconden van 0-100 km/u
accelereert. Het gemiddelde brandstofverbruik van de SLK 280 bedraagt
9,7 liter per 100 km.
AutoRai