OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl
Time-out voor reflectie verbetert samenwerking
Studenten die een groepsopdracht moeten uitvoeren kunnen het beste
tussentijds even een time-out inlassen om te praten over de
samenwerking in plaats van over de opdracht. Dat verbetert de
samenwerking, het groepsgevoel en de tevredenheid. Bovendien treden er
minder conflicten op. Die betere samenwerking heeft echter geen
significant effect op de resultaten van het groepswerk. Dat blijkt uit
het promotie-onderzoek van Silvia Dewiyanti. Op vrijdag 25 februari
verdedigt zij haar proefschrift aan de Open Universiteit Nederland.
Samenwerkend leren is 'in', zowel in het contactonderwijs als in het
afstandsonderwijs. Dikwijls wordt de computer ingeschakeld om de
samenwerking te ondersteunen. Dewiyanti onderzocht hoe studenten
binnen afstandsonderwijs en contactonderwijs samenwerken via een
elektronische leeromgeving. Hoe ervaren zij de samenwerking? En wat is
het effect van een tussentijdse reflectie op de groepssamenwerking? Om
daarachter te komen heeft ze vijf studies uitgevoerd waarbij zowel
studenten uit het afstandsonderwijs waren betrokken als studenten uit
het contactonderwijs, in dit geval PABO-studenten.
Silvia Dewiyanti (1975, Djakarta) verdedigt haar proefschrift op 25
februari in gebouw Pretoria van de Open Universiteit Nederland
(Heerlen). Promotor is prof. dr. W.M.G. Jochems van het
Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit
Nederland. Toegevoegd promotor is dr. F.L.J.M. Brand-Gruwel, eveneens
van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum. De voertaal tijdens
de verdediging is Engels.