OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl

Time-out voor reflectie verbetert samenwerking

Studenten die een groepsopdracht moeten uitvoeren kunnen het beste tussentijds even een time-out inlassen om te praten over de samenwerking in plaats van over de opdracht. Dat verbetert de samenwerking, het groepsgevoel en de tevredenheid. Bovendien treden er minder conflicten op. Die betere samenwerking heeft echter geen significant effect op de resultaten van het groepswerk. Dat blijkt uit het promotie-onderzoek van Silvia Dewiyanti. Op vrijdag 25 februari verdedigt zij haar proefschrift aan de Open Universiteit Nederland.

Samenwerkend leren is 'in', zowel in het contactonderwijs als in het afstandsonderwijs. Dikwijls wordt de computer ingeschakeld om de samenwerking te ondersteunen. Dewiyanti onderzocht hoe studenten binnen afstandsonderwijs en contactonderwijs samenwerken via een elektronische leeromgeving. Hoe ervaren zij de samenwerking? En wat is het effect van een tussentijdse reflectie op de groepssamenwerking? Om daarachter te komen heeft ze vijf studies uitgevoerd waarbij zowel studenten uit het afstandsonderwijs waren betrokken als studenten uit het contactonderwijs, in dit geval PABO-studenten.

Silvia Dewiyanti (1975, Djakarta) verdedigt haar proefschrift op 25 februari in gebouw Pretoria van de Open Universiteit Nederland (Heerlen). Promotor is prof. dr. W.M.G. Jochems van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland. Toegevoegd promotor is dr. F.L.J.M. Brand-Gruwel, eveneens van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum. De voertaal tijdens de verdediging is Engels.