News Release
24.02.05
Ryanair bestelt 140 bijkomende boeings 737-800
70 DEFINITIEVE TOESTELLEN VOOR MEER DAN 4 MILJARD $ GOED VOOR 2.500
NIEUWE RYANAIR BANEN
Ryanair, Europas No.1 low fares airline plaatste vanmorgen (donderdag
24 februari 2005) een order voor 140 bijkomende Boeings van het type
737-800. Deze order omvat 70 definitieve toestellen ter waarde van
meer dan 4 miljard $. Daarnaast nam de maatschappij een optie op 70
bijkomende toestellen. De overeenkomst (die tijdens een Buitengewone
Algemene Vergadering nog groen licht van de aandeelhouders moet
krijgen) brengt het totale Ryanair/Boeing order op 225 definitieve
toestellen en 193 opties. Tegen einde 2005 zouden zowat 100 nieuwe
Boeings 737-800 (van de oorspronkelijke definitieve bestelling van 155
toestellen) aan Ryanair moeten zijn geleverd. De definitieve order van
70 bijkomende toestellen, die volgens planning tussen 2008 en 2012
worden geleverd, stelt Ryanair in staat om haar geplande tweecijferige
groei naar het einde van het decennium toe te verwezenlijken. Terwijl
de luchtvaartmaatschappij verwacht dat zij tijdens het boekjaar dat op
maart 2006 afloopt 34 miljoen passagiers zal vervoeren, zou dit aantal
na levering van de definitieve toestellen tot boven de 70 miljoen
passagiers per jaar uitstijgen. Daarmee zou de luchtvaartmaatschappij
de grootste binnen Europa worden. Deze 70 nieuwe vliegtuigen scheppen
2.500 nieuwe, hoogbetaalde banen binnen Ryanair, die overwegend door
piloten, boordpersoneel en technici zullen worden ingenomen. De helft
van deze banen komt ten goede aan de 12 bestaande Europese
uitvalsbases van de luchtvaartmaatschappij . De overige banen worden
gecreeerd op de nieuwe bases die Ryanair tijdens de komende zeven jaar
zal ontwikkelen. Deze bestelling ter waarde van 4 miljard $ is het
resultaat van een akkoord dat Ryanair en Boeing sloten over een
verbeterde prijsbepaling vanaf 2005. Deze overeenkomst die garant
staat voor de goedkoopste vliegtuigzitjes binnen Europa haalt de
banden tussen Ryanair en Boeing nog nauwer aan. De transactie omvat
ook een akkoord over de aanpassing van de vleugels van de volledige
Ryanair vloot (wat een besparing op het brandstofverbruik van 2% moet
opleveren) en verbeterde ondersteuningsvoorwaarden. Als gevolg van
deze overeenkomst geniet Ryanair voortaan de laagste bedrijfskosten
per zitje binnen Europa. Dit moet de luchtvaartmaatschappij in staat
stellen om het absolute leiderschap inzake lage kosten en laagste
tarieven ten aanzien van alle andere Europese luchtvaartmaatschappijen
te verwerven. Naar aanleiding van de bekendmaking vanmorgen in Londen
van de overeenkomst verklaarde David Bonderman, Voorzitter van
Ryanair: De Boeing 737-800 is het meest efficiente kleine toestel voor
korte afstanden ter wereld. Sedert we dit toestel in maart 1999 in de
Ryanair vloot opnamen, nam onze technische betrouwbaarheid een hoge
vlucht. Ryanair groeide uit tot het nummer 1 binnen de on time
Europese luchtvaartmaatschappijen. Gelijktijdig drukte de 737-800 onze
bedrijfskosten per eenheid drastisch wat ons toeliet de afgelopen vijf
jaar goedkopere tarieven aan te bieden. Met deze nieuwe order en met
de nieuwe prijzen verwacht Ryanair dat de bedrijfskosten per eenheid
(exclusief brandstof) ook de komende vijf jaar ieder jaar opnieuw
zullen dalen. Dit moet Ryanair toelaten uit te pakken met nog lagere
tarieven en haar groeistrategie verder te onderbouwen: wij willen het
voor 2005/06 verwachte passagiersaantal van 34 miljoen tegen 2011/12
immers verdubbelen tot 70 miljoen. "Het partnerschap van Ryanair met
Boeing vormde een centraal gegeven voor onze geslaagde groei als
Europese luchtvaartmaatschappij met de laagste tarieven en laagste
kostprijs. De bestelling van 140 bijkomende vliegtuigen (70
definitieve eenheden) biedt Ryanair toegang tot nog lagere
vliegtuigkosten. Dit moet dan weer leiden tot een verdere vermindering
van de bedrijfskosten en onze vastberadenheid om de vliegtuigtarieven
binnen Europa nog verder te drukken, versterken. Ryanair is vandaag
Europas No.1 low fares airline. Dankzij onze geslaagde samenwerking
met Boeing willen wij uitgroeien tot de grootste
luchtvaartmaatschappij van Europa (in aantal passagiers). Dit doel
willen wij bereiken door gebruik te maken van de beste
korteafstandsvliegtuigen binnen de sector de Boeing 737-800, door onze
passagiers nog lagere tarieven aan te bieden en door meer dan 2.500
nieuwe, hoogbetaalde banen in bestaande en nieuwe bases overal in
Europa te scheppen.
Opmerking aan de Uitgever:
Ryanair is Europas No.1 low fares airline met 220 lagekostvluchten
tussen 19 landen. De luchtvaartmaatschappij telt 12 Europese bases.
Tegen einde 2005 zal de volledige vloot 96 nieuwe Boeing 737-800
toestellen tellen. De 129 bijkomende bestellingen waarvoor een
definitief order werd geplaatst, worden de komende 6 jaar geleverd.
Ryanair stelt momenteel een team van 2.600 medewerkers te werk.
Tijdens het komende boekjaar verwacht de maatschappij meer dan 34
miljoen passagiers te vervoeren.
Ryanair