D66

De clausule die aan asielzoekers vertrouwelijkheid belooft wanneer zij hun vluchtverhaal aan de Nederlandse autoriteiten doen, moet in ere worden hersteld. Dat wil de Tweede Kamer. D66-kamerlid Ursie Lambrechts heeft hiertoe een motie ingediend. In augustus vorig jaar was aan de clausule een zin toegevoegd. Die komt er op neer, dat Nederland de vertrouwelijkheid kan opheffen wanneer dit `noodzakelijk is voor de uitvoering van de vreemdelingenwet en het houden van toezicht op vreemdelingen'.

Volgens minister Verdonk is de clausule alleen maar gewijzigd, om wie politiek asiel aanvraagt er op te wijzen dat ook andere onderdelen van de IND de informatie mogen gebruiken. D66 acht de disclaimer daartoe echter te breed, omdat deze de mogelijkheid open laat dat informatie aan bijvoorbeeld het land van herkomst wordt doorgegeven. De discussie werd gevoerd naar aanleiding van vermoedens die waren gerezen dat de IND gevoelige informatie zou doorspelen aan de Kongolese autoriteiten.

Dat laatste wordt door minister Verdonk ten stelligste ontkend. D66 had hierover een spoeddebat met de minister aangevraagd, omdat een intern IND-document de indruk wekte dat dit wel gebeurde. (Klik hier voor het document, dat aangeboden wordt via de website van Inlia).

`Het zou bijna niet te geloven zijn als Nederland zoiets zou doen,' zegt kamerlid Ursie Lambrechts. `Maar de documenten die vluchtelingenorganisatie Inlia via de rechter van Verdonk had losgekregen, wezen toch in die richting. Ik ben dus blij dat de minister dit met zoveel kracht tegenspreekt'. De minister kondigde halverwege het debat aan dat de documenten in januari van dit jaar al zijn gewijzigd, omdat de IND zelf ook begreep dat de passage over de vertrouwelijke documenten tot misverstanden kon leiden.

Terugkeerdocument

In het werkdocument van de IND werd bij drie landen aangegeven dat bij de aanvraag voor een laisez-passer (= vervangend reisdocument als mensen geen paspoort meer hebben) voor terugkeer naar deze landen het `verslag van gehoor' gevoegd dient te worden. Dit verslag, dat onder meer informatie over de politieke activiteiten in het land van herkomst bevat en details over de mensen die geholpen hebben bij de vluchtpoging, wordt volgens Verdonk alleen gebruikt door de Unit Facilitering Terugkeer (UFT) van de IND. Volgens Verdonk spreekt het voor zich dat de UFT het document uit het pakket haalt wanneer de aanvraag wordt doorgestuurd aan de autoriteiten van het betreffende land. Waar de UFT zelf de documenten voor nodig heeft blijft overigens onduidelijk.

In de schriftelijke beantwoording van kamervragen meldde Verdonk, dat het meesturen van de vertrouwelijke documenten met de laissez passer-aanvraag een `standaardprocedure' is. Een laissez passer is een reisdocument dat het land van herkomst moet afgeven voor iemand die niet over andere reispapieren beschikt. Maar dat riep weer de vraag op, waarom dit alleen standaard is bij de Democratische Republiek Kongo, Kongo Brazzaville en Algerije en niet bij vergelijke landen. Volgens Verdonk is dat nu eenmaal zo: `Misschien is daar wel geen rationele verklaring voor,' zo zei ze in het debat. Dat niet alles even rationeel is, blijkt ook uit het feit dat documenten met gevoelige informatie door de vreemdelingenpolitie naar de IND worden gezonden, terwijl deze door diezelfde IND zijn opgesteld. Ze kunnen gewoon in de computer worden opgeroepen en het is dus overbodig om deze documenten op papier mee te sturen. Toch moet die instructie in het terugkeerdocument zo worden gelezen; de andere manier om de passage te interpreteren is namelijk dat de vertrouwelijke documenten niet aan de IND maar aan de Kongolese dan wel Algerijnse ambassade moet worden gestuurd. Die suggestie wordt door Verdonk en de IND met de grootst mogelijke kracht tegengesproken. De minister zei in het debat het een goede idee te vinden, wanneer dat de IND meer van de mogelijkheden van de moderne techniek gebruik maakt door het document in hun eigen computer op te vragen in plaats van deze aan zichzelf te laten opsturen door de vreemdelingenpolitie.

In antwoord op kamervragen schreef minister Verdonk verder `dat nimmer aan de Kongolese autoriteiten gemeld wordt dat het om ex-asielzoekers gaat'. De minister heeft echter een overeenkomst met Kongo afgesloten die groepsgewijze uitzettingen per charter mogelijk maakt. Volgens een persbericht van haar ministerie gaat deze overeenkomst over `de terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers'. Verdonk erkent inmiddels dat de Kongolese autoriteiten dus wel degelijk op de hoogte zijn dat iedereen die volgens deze procedure teruggaat naar Kongo een afgewezen asielzoeker is. De minister heeft beloofd dat dit soort fouten bij het sturen van persberichten nooit meer voor zullen komen.

Geheime dienst

D66 wilde ook weten, waarom de Kongolese immigratiedienst DGM door onder meer het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten tevens als een geheime dienst wordt beschouwd, maar door Nederland niet. Medewerkers van deze organisatie worden door Nederland uitgenodigd om hier met Kongolezen asielzoekers te spreken over hun terugkeer. Tot 2002 werd de DGM ook door Nederland als een geheime dienst beschouwd; na 2002 opeens niet meer. Welke redenen ten grondslag liggen aan de nieuwe benadering kon Verdonk niet melden. Wel meldde zij dit niet relevant genoeg te vinden om na te gaan bij het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Harde kritiek

Halverwege het debat kwam Verdonk met een even geruststellende als verassende medeling: ook de IND had zich gerealiseerd dat het terugkeerdocument dat de aanleiding vormde voor het spoeddebat inderdaad voor verschillende uitleg vatbaar was. Daarom was de tekst halverwege januari al aangepast. De passage waarin de verslagen van gehoor werden genoemd, was in zijn geheel vervallen. Daardoor zijn de documenten van Kongo, Kongo Brazzaville en Algerije al drie maanden gelijk aan die van vergelijkbare landen.

De minister, de IND en de Tweede-Kamerfracties van VVD en CDA uitten harde beschuldigingen naar personen en organisaties die om opheldering vroegen over de oude terugkeerdocumenten. CDA'er Van Fessem sprak van reuring scheppen in een politiek gevoelig dossier, de IND eist in een persbericht excuses van vluchtelingenorganisatie Inlia, van de actualiteitenrubriek Netwerk en van asieladvocate Vellenga die aandacht voor de passage vroegen. Minister Verdonk sprak in het debat van `tendentieuze berichtgeving' en `op zijn minst tendentieus lezen'. Die felle reacties zijn niet alleen ongebruikelijk, maar ook vreemd aangezien de IND in januari zelf tot de conclusie kwam dat de gewraakte passage in het terugkeerdocument wel degelijk aanleiding gaf tot misverstanden.

Ursie Lambrechts noemt de kritiek van Verdonk op de mensen die om opheldering vroegen dan ook volstrekt misplaatst. `De minister had alle steeds kans om direct de kou uit de lucht te halen. Zij had al meteen aan Netwerk kunnen melden dat het betreffende document inmiddels was gewijzigd. Toen ik met mijn collega's van PvdA, SP, ChristenUnie en GroenLinks schriftelijke vragen over het document stelde, is de minister bij de beantwoording daarvan zélf uitgegaan van het oude document. Sterker nog, zij heeft deze week alle betrokken documenten vertrouwelijk aan de kamer ter inzage gegeven, maar ook hier betrof het de oude documenten die in januari dus al gewijzigd waren. Daar komt bij dat Verdonk tot vanavond niet eens heeft gemeld dat juist de passage waarover de Kamer een spoeddebat aanvroeg was gewijzigd. De minister had volop mogelijkheden om de onduidelijkheid veel eerder weg te nemen. Zij had de IND, de Kamer en zichzelf dan een hoop ellende bespaard. Natuurlijk hadden wij dan nog zeker een aantal vragen gehad, maar het debat was dan op een andere manier verlopen. Bovendien, het heeft geen pas voor een minister om dit soort belangrijke informatie voor zichzelf houden en tegelijkertijd degenen die daar niet over beschikken te beschuldigen van een moedwillige misinterpretatie van de feiten. Zo hoort een minister niet om te gaan met de Kamer, met journalisten, met maatschappelijke organisaties of met personen'.

Ursie Lambrechts benadrukt dat de Kamer, de VVD voorop, de afgelopen jaren bij herhaling om de betreffende documenten heeft gevraagd. Verdonk heeft inzage altijd geweigerd. `Nu bereikt dit soort informatie ons alleen maar via belangenorganisaties en via de media, omdat zij de stukken via de rechter afdwingen. Het kan toch niet zo zijn dat de Kamer straks naar de rechter moet stappen om informatie van de minister te krijgen?'

23-2-2005 23:43