VVD



Nieuws

23 feb 2005 - Hennis-Plasschaert: "Invoeren één EU-rijbewijs wenselijk"

Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD Eurofractie) vindt het wenselijk dat er één gemeenschappelijk rijbewijs in de EU komt.

Naar verwachting gaat het Europees Parlement op 23 februari akkoord met de invoering van één gemeenschappelijk rijbewijs in de Europese Unie. Drie doelstellingen waren doorslaggevend bij de totstandkoming van het rijbewijs: beperken van fraude en bestrijden criminaliteit; vrij verkeer van personen ofwel meer rechtszekerheid en het versterken van de verkeersveiligheid.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "De Europese Unie kent op dit moment maar liefst 111 verschillende modellen voor het rijbewijs. Een goede controle is simpelweg onmogelijk en leidt tot het welig tieren van neprijbewijzen, rijbewijstoerisme en/of andere vormen van criminaliteit. Dit is uiteraard niet de bedoeling mede omdat in veel lidstaten het rijbewijs wordt gezien als een geldig identificatiedocument voor bijvoorbeeld het openen van een bankrekening of het boeken van een vlucht."

Volgens Jeanine Hennis-Plasschaert is het de bedoeling dat de komende 20 jaar de 111 verschillende modellen worden ingeruild voor één Europees model in de vorm van een plastic creditcard. De invoering van één Europees rijbewijs met overeenkomstige rechten en geldigheidsduur leidt tot meer rechtszekerheid in het kader van het vrij verkeer van personen binnen Europa. Jeanine Hennis-Plasschaert:"We rijden in toenemende mate op de wegen van andere lidstaten en vestigen ons steeds meer inwoners van de éne lidstaat zich, al dan niet tijdelijk, in een andere lidstaat. En ondanks eerder gemaakte afspraken (lidstaat A moet het rijbewijs van lidstaat B erkennen) was dat in de praktijk aanleiding voor vele problemen omdat de geldigheidsduur van de rijbewijzen en/of de frequentie van medische onderzoeken niet waren geharmoniseerd. Daarom is één Europees rijbewijs wenselijk."

De verworven rechten van rijbewijshouders staan overigens niet ter discussie. In de richtlijn worden vooral algemene principes en uitgangspunten geformuleerd. Veel wordt aan de lidstaten zelf overgelaten zoals de frequentie van medische controles maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid voor inbouw van een microchip in het nieuwe rijbewijsmodel.