Gemeente Delft

Beleidslijnen verkeersbeleid tot 2020 uitgezet

Delft moet zich versterken als "een gezonde leefomgeving in een bereikbare, economisch florerende en verkeersveilige stad, die behoort tot de beste fietssteden van Nederland". Dat staat in het rapport 'Duurzaam bereikbaar', het eindrapport over het nieuwe Lokale Verkeer- en Vervoerplan (LVVP). Bij te nemen maatregelen tot 2020 kiest het college voor de volgorde eerst de fiets, dan het openbaar vervoer en als derde de auto.

Wegsoorten
Het Delftse wegennet krijgt een onderverdeling in vier typen wegen met consequent doorgevoerde bijbehorende inrichting. Stroomwegen zijn wegen met een pure verkeersfunctie. Dit zijn de A4, A13, Kruithuisweg en Provincialeweg. Gebiedsontsluitende wegen hebben overwegend een verkeersfunctie voor verkeer van en naar (werk)gebieden zoals de Schoemakerstraat. Wijkontsluitingswegen hebben een gecombineerde verkeers- en verblijfsfunctie, zoals de wegen rondom de Binnenstad, de Papsouwselaan en Martinus Nijhofflaan. Deze wegen zullen ontworpen worden voor het verwerken van een soms grote autostroom met een verlaagde ontwerpsnelheid (40 km). Erftoegangswegen hebben een pure verblijfsfunctie. Dit zijn de woonerven en 30-km zones. Deze gebieden zullen worden uitgebreid.

Fietsverkeer
Uitbreiding van het fietsnetwerk moet het fietsverkeer stimuleren, met name op afstanden tot 7,5 kilometer. Het LVVP mikt op korte, directe verbindingen. Tot 2010 staan twee fietstunnels op de planning: één onder de A13 ter hoogte van Emerald en het TU-gebied en één onder de spoorlijn bij de Faradayweg tussen Tanthof en Schieoevers. Deze laatste tunnel bekort de fietsroute van 2,3 kilometer naar 700 meter. Het Fietsactieplan 2 geeft een verdere en meer gedetailleerde invulling van het Delftse fietsbeleid.

Openbaar vervoer
Het LVVP kiest op openbaar vervoergebied voor railvervoer boven bus. Daarom vindt een ruimtelijke reservering plaats voor lijn 37 (Wateringseveld - Delft Centrum - TU - Emerald), zodat deze lijn bij voldoende reizigers kan worden omgebouwd naar tramlijn. Eerder werd al besloten tot de aanleg van tramlijn 19 richting Technopolis. Een experiment met een servicelijn moet goed openbaar vervoer bieden voor de groep die geen auto heeft en niet kan of durft te fietsen. De servicelijn kenmerkt zich door hulp bij in- en uitstappen en het bedienen van de belangrijkste bestemmingen, zodat overstappen minder nodig is. De eerste servicelijn vervangt bus 60/62 in de wijken Voorhof en Buitenhof.

Autoverkeer
Door nieuwe bouwprojecten en het groeiend autoverkeer zal het nu nog beperkte aantal knelpunten in Delft toenemen. Belangrijkste maatregelen om die knelpunten op te vangen zijn de aanleg van een ongelijkvloerse kruising van Kruithuisweg en Voorhofdreef/Tanthofdreef en het vergroten van de capaciteit van de kruisingen Kruithuisweg met de Schieweg en Schoemakerstraat. Ook de kruising Provincialeweg en Van Foreestweg moet een grotere capaciteit krijgen. De Beatrixlaan wordt verbreed naar twee keer twee rijstroken.

Luchtkwaliteit
Om de luchtkwaliteit binnen de wettelijke grenzen te houden, kiest Delft voor het bundelen van het gemotoriseerd verkeer en het stimuleren van de fiets en de openbaar railvervoer. Volgens de berekeningen blijft het overgrote deel van de Delftse woningen in 2010 binnen de normen voor luchtkwaliteit, alleen vlak langs de A13 en overgangsgebieden daarvan worden knelpunten gesignaleerd. Aangezien de normoverschrijdingen gering zijn en de veranderingen in de verkeerscirculatie groot zijn zal jaarlijks berekend worden of de luchtkwaliteit verbeterd. Mocht blijken dat de ontwikkelingen negatief zijn, zijn extra maatregelen mogelijk die de omvang van het verkeer en met name het vrachtverkeer plaatselijk zullen beperken.

Proces
Als de raad instemt met het LVVP, legt zij daarmee vast dat de voorgestelde maatregelen nuttig en noodzakelijk zijn. In alle (toekomstige) plannen worden vervolgens reserveringen opgenomen om realisatie van de voorstellen mogelijk te maken. De raad krijgt afzonderlijke maatregelen na uitwerking alsnog voorgelegd ter besluitvorming.

Het LVVP wordt samen met het fietsactieplan II na de behandeling in de commissie voor inspraak aangeboden. De inspraakperiode is vanaf half maart 2005 en duurt 4 weken. Definitieve vaststelling van het rapport en het fietsactieplan geschiedt naar verwachting voor de zomer.

Voor nadere informatie

Communicatie gemeente Delft, Willem van de Ven (015- 260 2782)
-----------------------


---- --