Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
24 februari 2005

Marketingrapport Schilders en Glaszetters 2005

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder schilders en glaszetters in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Schilders en Glaszetters 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, distributiekanalen en mediagebruik.

41 % van de respondenten heeft het jaar 2004 afgesloten met een stijging van de omzet ten opzichte van het voorgaande jaar. 37 % van de respondenten werd geconfronteerd met een daling van de omzet. Voor het jaar 2005 verwacht 38 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 14 % verwacht een daling en de overige 48 % een stijging van de omzet. De verwachtingen van schilders en glaszetters zijn dan ook aanzienlijk optimistischer dan andere afbouwbedrijven. Kleine ondernemingen richten zich veelal op particulieren. De grotere ondernemingen zijn relatief sterk vertegenwoordigd in de zakelijke markt. Buitenschilderwerk vertegenwoordigt 52 % van de omzet, binnenschilderwerk 29 % en glaszetten is goed voor 8 %. De grotere schilders- en glaszettersbedrijven hebben een relatief groot aandeel in buitenschilderwerk en glaszetten. De nominale omzet en werkgelegenheid zijn de afgelopen jaren gedaald. De markt voor afbouwbedrijven ziet er voor het jaar 2005 somber uit. In tegenstelling tot andere segmenten in de afbouwsector, zijn schildersbedrijven erg afhankelijk van de onderhoudsmarkt. De markt voor nieuwbouw, die momenteel erg in het slop zit, raakt de schilders- en glaszettersbranche maar in beperkte mate. Schilders en glaszetters zullen dan ook binnen de afbouwbranche als een van de eersten marktherstel waarnemen. Verwacht wordt dat het marktsegment onderhoud aan woningen een opleving zal laten zien. Het marktsegment nieuwbouw utiliteitsgebouwen zal nog wel op een laag niveau blijven.

Inkoop en leveranciers
Het overgrote deel van de schilders en glaszetters werkt geheel zelfstandig op het gebied van inkoop. Het is veelal de directeur, eigenaar, bedrijfsleider en werkvoorbereider die inkoopbeslissingen neemt. Klanten en opdrachtgevers van schilders en glaszetters bepalen qua inkoopwaarde 9 % van wat er moet worden ingekocht. Men betrekt het benodigde materiaal en materieel bij gemiddeld ruim zes regelmatige leveranciers. Het afgelopen jaar heeft men ruim 6 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Redenen hiervoor zijn met name te vinden op het gebied van service en personeel. Vooral het niet nakomen van afspraken is veel als motief aangedragen. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers ruim 7 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. De hoofdreden voor de keuze van een nieuwe leverancier is in ruim 40 % van de gevallen terug te voeren op het assortiment en krap 30 % op de prijsstelling en de condities. De groothandel is het belangrijkste inkoopkanaal. De twee meest genoemde regelmatige leveranciers van verf en coatings zijn Sikkens en Sigma. De twee meest genoemde leveranciers van glas zijn Veromco en Glaverbel. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de prijs/kwaliteit verhouding gelet, evenals de kwaliteit en duurzaamheid van de producten en de leveringsbetrouwbaarheid. De meest gebruikte bestelmedia zijn de fax en de telefoon, gevolgd door internet, intranet en e-mail. Vooral op het gebied van automatisering en nieuwe media toepassingen van leveranciers is er behoefte aan verbetering.

Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbladen en mond tot mond reclame een vooraanstaande rol. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vertegenwoordigersbezoeken en vakbladen favoriet. 83 % van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Eisma's Schildersblad en Schilders Vakkrant. Opvallend is dat Sigma en Sikkens met hun eigen uitgaven ook veel genoemd worden door de respondenten. Het afgelopen jaar heeft slechts een kwart van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij de bouwbeurs te Utrecht de meest bezochte vakbeurs is. Promotionele acties van leveranciers, zoals actieaanbiedingen bij een verkooppunt, mailingen en e-mails worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax en de telefoon. Internet wordt het meest gebruikt voor e-mail en het raadplegen van productinformatie. 17 % van de respondenten geeft aan informatie of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier in veel gevallen om het ontbreken van (actuele) prijsinformatie en bestelfaciliteiten.

Aan het onderzoek onder schilders en glaszetters hebben 103 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een internetenquête uitgevoerd in de maand januari 2005. De respondenten vallen onder de BIK-code 4544 van de Kamers van Koophandel.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --