Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
24 februari 2005

Stukadoors in moeilijke tijden veeleisender

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder stukadoors in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Stukadoors 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, distributiekanalen en mediagebruik.

Dat de markt voor afbouwbedrijven er somber uitziet is geen nieuws. De markt voor nieuwbouw, die momenteel erg in het slop zit, staat een groei in de stukadoorbranche in de weg. Het marktsegment nieuwbouw utiliteitsgebouwen zal voorlopig nog op een laag niveau blijven, waardoor met name de grote stukadoorbedrijven het moeilijk zullen hebben. Het productievolume is de afgelopen jaren afgenomen als gevolg van de gedaalde nieuwbouwproductie van woningen en de geringe groei in de renovatie- en onderhoudsmarkt. Door het afgenomen productievolume zijn de omzet en winstontwikkeling onder druk komen staan. Als gevolg van deze tendens stellen stukadoorbedrijven hoge eisen aan leveranciers van stukadoormateriaal. Men betrekt het benodigde stukadoormateriaal bij gemiddeld ruim drie regelmatige leveranciers. Het afgelopen jaar heeft men krap 6 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Redenen hiervoor zijn met name te vinden op het gebied van prijsstelling en aanverwante condities. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers bijna 12 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. De hoofdreden voor de keuze van een nieuwe leverancier is in bijna de helft van de gevallen terug te voeren op de prijsstelling en de condities. Door het huidig economisch klimaat is men nadrukkelijk gericht op kostenbesparingen en efficiency. Wordt het belang van een scherpe prijsstelling in veel branches overdreven door verkoopmedewerkers en vertegenwoordigers van toeleveranciers, in de stukadoorbranche is het een belangrijk motief bij het wisselen van leverancier en de leverancierstrouw.

Het overgrote deel van de stukadoors werkt geheel zelfstandig op het gebied van inkoop. Het is veelal de directeur, eigenaar of bedrijfsleider die inkoopbeslissingen neemt. Bij de grote ondernemingen maken inkopers en werkvoorbereiders soms ook deel uit van de decision making unit. Klanten en opdrachtgevers van stukadoors bepalen qua inkoopwaarde 5 % van wat er moet worden ingekocht. Stukadoors kopen veelal bij de groothandel het benodigde materiaal. Raapwerk vertegenwoordigt 28 % van de omzet van een gemiddelde stukadoor, (sier-)pleisterwerk 27 %, schuurwerk 13 % en spuitwerk is goed voor 11 % van de omzet. De grotere stukadoorbedrijven hebben een relatief groot aandeel in spuitwerk. De twee meest genoemde regelmatige leveranciers van stukadoormateriaal zijn Raab Karcher en Lobouw. De drie meest gekochte merken zijn Knauf, Strikolith en Brander. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de breedte van het assortiment gelet, evenals de kwaliteit en duurzaamheid van de producten en de leveringsbetrouwbaarheid. De prijsstelling vormt echter een cruciale rol bij het wisselen van leverancier.

Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers en nieuwe producten spelen vakbladen en mond tot mond reclame een vooraanstaande rol. 96 % van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Mebest en het NOA Magazine. Het afgelopen jaar heeft ruim de helft van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij de Afbouwexpo te Rosmalen de meest bezochte vakbeurs is. Promotionele acties van leveranciers, zoals actieaanbiedingen bij een verkooppunt, mailingen en beursaanbiedingen worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax en de telefoon. Internet wordt het meest gebruikt voor e-mail en het betalingsverkeer. 19 % van de respondenten geeft aan informatie of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier in veel gevallen om het ontbreken van prijslijsten en prijsinformatie.

Voor het jaar 2005 verwacht 34 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 21 % verwacht een daling en de overige 45 % een stijging van de nominale omzet.

Aan het onderzoek onder stukadoors hebben 106 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een internetenquête uitgevoerd in de maand januari 2005. De respondenten vallen onder de BIK-code 4541 van de Kamers van Koophandel.

Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --