BedrijfsautoRAI

24-02-2005

MAN-klant kiest massaal voor Euro 4 motor

De Nederlandse transportsector toont veel belangstelling voor de D20 motor in Euro 4 uitvoering. In januari is de helft van alle nieuwe TGAs met deze krachtbron besteld.

De vraag naar de D20 Common Rail motor in Euro 4 uitvoering wordt gestimuleerd door de zogeheten MIA-regeling (Milieu Investerings Aftrek) van het ministerie van VROM, die de meerkosten ten opzichte van Euro 3 compenseert. De regeling levert ondernemers per voertuig circa 4.500 belastingvoordeel op. Daarnaast betalen trucks met Euro 4 motor tot 1 oktober 2006 een lager Mauttarief op de Duitse snelwegen. Ook ligt de restwaarde van TGAs met de D20 in Euro 4 uitvoering hoger dan met een Euro 3 motor, hetgeen weer gunstig is voor de afschrijvingskosten.
MAN maakt gebruik van externe uitlaatgasrecirculatie (EGR) i.c.m. een katalysator om de emissies van de D20 aan de Euro 4 norm te laten voldoen. Een additief zoals AdBlue is bij een Euro 4 motor overbodig. Dit systeem werkt zó goed dat de uitstoot van roetdeeltjes met 80% wordt verlaagd en van stikstof-oxide met 30%. Daarbij zijn de onderhoudsintervallen ongewijzigd gebleven. MAN heeft inmiddels 178.000 voertuigen met EGR afgeleverd, die bij elkaar zon 51 miljard probleemloze kilometers hebben afgelegd. EGR heeft zich in de praktijk dus ruimschoots bewezen.

De D20 motor onderscheidt zich verder door zijn geringe brandstofconsumptie, relatief lage eigen gewicht, enorme trekkracht (die al bij lage toerentallen beschikbaar is), de ver doorgetrokken, zeer vlakke koppelkromme en het lage geluidsniveau. De chauffeur profiteert van de weldadige rust in de cabine, de souplesse (weinig schakelbewegingen) en de dynamiek van deze motor. En in Euro 4 uitvoering ontziet hij met de D20 ook nog eens het milieu.