24-02-2005
MAN-klant kiest massaal voor Euro 4 motor
De Nederlandse transportsector toont veel belangstelling voor de D20
motor in Euro 4 uitvoering. In januari is de helft van alle nieuwe
TGAs met deze krachtbron besteld.
De vraag naar de D20 Common Rail motor in Euro 4 uitvoering wordt
gestimuleerd door de zogeheten MIA-regeling (Milieu Investerings
Aftrek) van het ministerie van VROM, die de meerkosten ten opzichte
van Euro 3 compenseert. De regeling levert ondernemers per voertuig
circa 4.500 belastingvoordeel op. Daarnaast betalen trucks met Euro 4
motor tot 1 oktober 2006 een lager Mauttarief op de Duitse snelwegen.
Ook ligt de restwaarde van TGAs met de D20 in Euro 4 uitvoering hoger
dan met een Euro 3 motor, hetgeen weer gunstig is voor de
afschrijvingskosten.
MAN maakt gebruik van externe uitlaatgasrecirculatie (EGR) i.c.m. een
katalysator om de emissies van de D20 aan de Euro 4 norm te laten
voldoen. Een additief zoals AdBlue is bij een Euro 4 motor overbodig.
Dit systeem werkt zó goed dat de uitstoot van roetdeeltjes met 80%
wordt verlaagd en van stikstof-oxide met 30%. Daarbij zijn de
onderhoudsintervallen ongewijzigd gebleven. MAN heeft inmiddels
178.000 voertuigen met EGR afgeleverd, die bij elkaar zon 51 miljard
probleemloze kilometers hebben afgelegd. EGR heeft zich in de praktijk
dus ruimschoots bewezen.
De D20 motor onderscheidt zich verder door zijn geringe
brandstofconsumptie, relatief lage eigen gewicht, enorme trekkracht
(die al bij lage toerentallen beschikbaar is), de ver doorgetrokken,
zeer vlakke koppelkromme en het lage geluidsniveau.
De chauffeur profiteert van de weldadige rust in de cabine, de
souplesse (weinig schakelbewegingen) en de dynamiek van deze motor. En
in Euro 4 uitvoering ontziet hij met de D20 ook nog eens het milieu.
BedrijfsautoRAI