24-02-2005
Trafic en Master krijgen nieuwe Quickshift 6-versnellingsbak
De Renault Trafic en de Master zijn binnenkort verkrijgbaar met een
nieuwe, automatische Quickshift 6-versnellingsbak. Deze techniek werd
voor het eerst in de Twingo en de Clio toegepast en combineert de
prestaties en zuinigheid van een handgeschakelde versnellingsbak met
het gebruiksgemak van een automatische bak.
Deze versnellingsbak is bij de Trafic en de Master leverbaar in
combinatie met de 2.5 dCi motoren (100, 120 en 140 pk). De Master en
de Trafic Quickshift worden begin 2005 tegen een zeer concurrerende
prijs op de markt gebracht.
Met de introductie van de Quickshift versnellingsbak op de Trafic en
de Master toont Renault wederom haar diepgaande interesse in
technieken van de toekomst.
De Quickshift versnellingsbak biedt de bestuurder de keuze uit twee
functies:
* een semi-automatische functie waarbij de bestuurder met de pook
zelf kan schakelen.
* een automatische functie waarbij de bestuurder niets hoeft te
doen.
De Quickshift versnellingsbak is vanaf nu leverbaar op de Master en
vanaf april 2005 op de Trafic. Deze twee versies moeten 5% van de
totale verkopen gaan vertegenwoordigen.
Een opsomming van de voordelen
De Quickshift versnellingsbak van Renault combineert de voordelen van
een handgeschakelde- en automatische versnellingsbak in één. De
Quickshift versnellingsbak heeft de volgende voordelen:
* past zich aan de rijstijl van de bestuurder aan,
* gebruiksgemak,
* 6 versnellingen beschikbaar bij zowel automatische als
handgeschakelde bediening,
* motor kan niet afslaan,
* te allen tijde maximaal motorrendement dankzij de auto-adaptieve
schakelprogrammas,
* mogelijkheid voor constante snelheid en voor afremmen op de motor,
zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak,
* een lager gemiddeld brandstofverbruik (8 tot 10%, afhankelijk van
het model) in de automatische stand, vergeleken met de
conventionele, handgeschakelde versnellingsbak.
Veelzijdig gebruik
In de auto is het koppelingspedaal verdwenen en is er een nieuwe,
joystick-achtige versnellingspook bijgekomen. Om de auto op gang te
krijgen, moet eerst het rempedaal ingetrapt worden voordat de
versnellingspook kan worden bediend. De auto rijdt in de automatische
functie vanzelf weg.
De Quickshift versnellingsbak kan op twee manieren gebruikt worden:
1. Semi-automatisch (sequentieel)
De bestuurder schakelt zelf met een simpele beweging van de
versnellingspook: naar voren (+) om op te schakelen en naar achteren
(-) om terug te schakelen. Dit kan gedaan worden zonder de voet van
het gaspedaal te halen.
Tijdens het schakelen werkt de rekeneenheid van de versnellingsbak
samen met het motormanagementsysteem en worden het motorkoppel en het
motortoerental zodanig op elkaar afgestemd dat het schakelen soepel
verloopt.
De keuze tussen automatisch- en semi-handgeschakeld rijden wordt
gemaakt door de pook naar rechts, respectievelijk naar links te
bewegen.
Als de pook in de middenstand staat voldoet een simpele beweging naar
voren dan wel naar achteren eveneens om van automatische- naar
semi-handgeschakelde werking te wisselen.
In de semi-handgeschakelde stand geeft het rechtergedeelte van het
centraal geplaatste display de ingeschakelde versnelling (1, 2, 3, 4,
5 of 6), de achteruitversnelling (R) of de vrijstand (N) weer. De
letter A verschijnt als de automatische schakelfunctie in werking is.
2. Automatische functie
Bij deze rijfunctie worden de 6 versnellingen automatisch geschakeld
volgens de auto-adaptieve schakelprogrammas. De rekeneenheid van de
versnellingsbak selecteert de ideale versnelling op basis van de
volgende gegevens:
* rijsnelheid van de auto,
* acceleratie of afremmen van de auto,
* rijstijl van de bestuurder, gemeten aan de hand van de snelheid
waarmee de bestuurder het gaspedaal en het rempedaal intrapt en
loslaat,
* wegdek (vlak, stijgend of dalend)
* belading van het voertuig.
Hulp bij het wegrijden
De Quickshift versnellingsbak beschikt over twee extra functies om het
wegrijden gemakkelijker te maken: één voor een zwaar beladen auto en
één bij verminderde grip. Deze extra functies worden geactiveerd met
een schakelaar op het dashboard. Een controlelampje op het dashboard
geeft aan welke functie in werking is: de functie belading, die
gebruikt wordt als de auto zwaar beladen is, vermindert het
doorslippen van de koppeling en past de schakelmomenten aan. de
functie sneeuw activeert vanzelf de automatische
versnellingsbakfunctie en beperkt het doorslippen van de wielen bij
het wegrijden.
Gemakkelijker rijden
De Quickshift versnellingsbak bevat ook een aantal automatische
functies die het gebruik ervan vergemakkelijken en de kans op
rijfouten tot een minimum beperken:
* de-activering van het opschakelen als het gaspedaal plotseling
wordt losgelaten,
* blokkering van terugschakelen bij de kans op een te hoog
resulterend toerental,
* automatisch terugschakelen in geval van een te laag toerental,
* automatisch terugschakelen bij het remmen,
* automatisch inschakelen van de 1e versnelling bij snelheden
beneden de 7 km/u.
Het selecteren van de meest ideale versnelling gebeurt, net als bij
een pro-actieve automatische versnellingsbak, volgens de
auto-adaptieve schakelprogrammas, die zijn opgeslagen in de software
van de versnellingsbakcomputer.
Praktisch onder alle omstandigheden
De Quickshift versnellingsbak biedt nog meer functies voor de
veiligheid en het comfort van de bestuurder:
* Een kickdown functie maakt het mogelijk in noodsituaties snel
terug te schakelen (uitwijken, inhalen, abrupt remmen) en
realiseert een hogere reactiesnelheid van de versnellingsbak.
* Om het parkeren te vergemakkelijken, maakt de versnellingsbak het
mogelijk om te blijven rijden bij een stationair toerental, ook
wel kruipen genoemd. In de eerste versnelling en in de
achteruitversnelling beweegt de auto langzaam nadat het rempedaal
en/of de handrem wordt losgelaten. Deze functie maakt het
bovendien mogelijk om de auto op zijn plaats te houden op een
lichte helling en daarbij tevens het wegrijden te
vergemakkelijken.
Nog een voordeel: zuinigheid
De Quickshift versnellingsbak is ook gunstig voor het
brandstofverbruik. Het concept van de Quickshift - in feite gebaseerd
op een handgeschakelde versnellingsbak - voorkomt namelijk de
kenmerkende wrijvingsverliezen van een automatische versnellingsbak
met koppelomvormer. De Quickshift versnellingsbak biedt bovendien een
uitstekend rendement. De automatische functie maakt dankzij de
auto-adaptieve schakelprogrammas met fuzzy logic een verlaging van het
brandstofverbruik mogelijk van 8 tot 10% ten opzichte van een
traditionele handgeschakelde versnellingsbak.
In de automatische functie wordt iedere versnelling, dankzij de
auto-adaptieve schakelprogrammas met fuzzy logic, ingeschakeld als het
maximum koppel is bereikt. Het motorrendement is altijd optimaal en er
is nimmer sprake van overtoeren. De brandstofbesparing kan bij de
Master tot 8% en bij de Trafic zelfs tot 10% oplopen, in vergelijking
met de traditionele, handgeschakelde versies.
Een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak
De Quickshift versnellingsbak (PA6) is afgeleid van de handgeschakelde
6-versnellingsbak (PK6) van Renault.
Het is een handgeschakelde versnellingsbak in combinatie met een
module (rekeneenheid en bediening) die de functies voor het koppelen,
ontkoppelen en schakelen automatiseert. Een tweede rekeneenheid regelt
het gegenereerde koppel en het motortoerental om het schakelen snel en
soepel te laten verlopen.
De Quickshift versnellingsbak wordt aangestuurd door de volgende
hoofdelementen:
* de rekeneenheid van de versnellingsbak regelt het schakelen. Om
over alle benodigde gegevens van de auto te kunnen beschikken, is
deze rekeneenheid aangesloten op de versnellingspook, de
keuzeschakelaar van het bedieningsprogramma van de bak, het
contact op het rempedaal en het motormanagementsysteem. De
versnellingsbakrekeneenheid berekent ook factoren als de
hellingshoek van de weg en de rijstijl van de bestuurder.
* het motormanagementsysteem past met behulp van de gegevens van de
versnellingsbakcomputer het koppel en het toerental aan door de
brandstofinjectie en het ontstekingstijdstip aan te passen.
* de schakelrobot verzorgt het schakelen tussen de versnellingen.
Hij bestaat uit bedieningselementen (ten behoeve van het koppelen
en ontkoppelen, het selecteren van de versnellingen en het
schakelen) in combinatie met een electronische pomp die voor de
benodigde energie zorgt.
De wisselwerking tussen de computers van de motor en de
versnellingsbak wordt verzorgd door het multiplex electronische
circuit van de Trafic en de Master.
Een onderhoudsvrije versnellingsbak
Naast het gebruiksgemak van de Quickshift behoeft de bak tevens geen
enkel onderhoud. Evenals alle handgeschakelde versnellingsbakken van
Renault is de Quickshift gesmeerd voor de gehele levensduur en hoeft
het oliepeil alleen tijdens periodiek onderhoud gecontroleerd te
worden.
Renault, zes jaar achtereen leider op de Europese bedrijfswagenmarkt
De afdeling bedrijfswagens bevestigt zijn uitstekende prestaties door
zijn centrale rol bij uitbreiding en internationalisering van de
groep.
Met een stijging van de verkopen van 14,1% in 2004 hebben de
bedrijfswagens in forse mate bijgedragen aan de resultaten van
Renault, zowel in West-Europa als in de rest van de wereld.
In Europa zijn de bedrijfswagens opmerkelijk goed verkocht. Renault
heeft namelijk 8,1% meer verkocht op een markt die met 8,6% is
gestegen. Met 290.087 verkochte voertuigen is Renault in 2004 voor het
zesde opeenvolgende jaar lijstaanvoerder op de bedrijfswagenmarkt, met
een marktaandeel van bijna 15%. Het is het meest verkochte merk in
deze sector in Frankrijk, België en Portugal. In Nederland, Italië en
Spanje eindigde het als tweede. In Zwitserland werd de derde plaats
bezet.
Buiten West-Europa stegen de verkopen nog sterker, met een stijging
van 53,4% tot 66.146 verkochte autos. Turkije is met 28.139 verkochte
autos - een stijging van 131% - de grootste markt buiten West-Europa,
gevolgd door de Mercosur, waar 8.156 autos verkocht zijn.
Roemenië en Mexico zagen hun verkopen met respectievelijk 120% en 575%
stijgen, met 1.313 verkochte autos voor de eerste en 1.592 verkochte
autos voor de tweede.
De Renault bedrijfswagenlijn bestaat momenteel uit drie types, de
Kangoo, de Trafic en de Master. De Kangoo Express blijft de meest
verkochte kleine bestelwagen in Europa met 106.388 exemplaren en een
marktaandeel van 5,48%. Daarmee is deze auto lijstaanvoerder in
Frankrijk, België en Spanje.
De Trafic heeft zijn verkopen met 16,2% zien stijgen tot 53.263
verkochte autos, terwijl de Master met 54.763 stuks 6,1% van het
segment voor zijn rekening neemt. Dankzij de prestaties van deze twee
modellen is Renault in 2004 het derde merk op de Europese
bestelwagenmarkt.
BedrijfsautoRAI