BedrijfsautoRAI

24-02-2005

Trafic en Master krijgen nieuwe Quickshift 6-versnellingsbak

De Renault Trafic en de Master zijn binnenkort verkrijgbaar met een nieuwe, automatische Quickshift 6-versnellingsbak. Deze techniek werd voor het eerst in de Twingo en de Clio toegepast en combineert de prestaties en zuinigheid van een handgeschakelde versnellingsbak met het gebruiksgemak van een automatische bak.

Deze versnellingsbak is bij de Trafic en de Master leverbaar in combinatie met de 2.5 dCi motoren (100, 120 en 140 pk). De Master en de Trafic Quickshift worden begin 2005 tegen een zeer concurrerende prijs op de markt gebracht.

Met de introductie van de Quickshift versnellingsbak op de Trafic en de Master toont Renault wederom haar diepgaande interesse in technieken van de toekomst.

De Quickshift versnellingsbak biedt de bestuurder de keuze uit twee functies:

* een semi-automatische functie waarbij de bestuurder met de pook zelf kan schakelen.

* een automatische functie waarbij de bestuurder niets hoeft te doen.

De Quickshift versnellingsbak is vanaf nu leverbaar op de Master en vanaf april 2005 op de Trafic. Deze twee versies moeten 5% van de totale verkopen gaan vertegenwoordigen.

Een opsomming van de voordelen
De Quickshift versnellingsbak van Renault combineert de voordelen van een handgeschakelde- en automatische versnellingsbak in één. De Quickshift versnellingsbak heeft de volgende voordelen:
* past zich aan de rijstijl van de bestuurder aan,
* gebruiksgemak,

* 6 versnellingen beschikbaar bij zowel automatische als handgeschakelde bediening,

* motor kan niet afslaan,

* te allen tijde maximaal motorrendement dankzij de auto-adaptieve schakelprogrammas,

* mogelijkheid voor constante snelheid en voor afremmen op de motor, zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak,
* een lager gemiddeld brandstofverbruik (8 tot 10%, afhankelijk van het model) in de automatische stand, vergeleken met de conventionele, handgeschakelde versnellingsbak.

Veelzijdig gebruik
In de auto is het koppelingspedaal verdwenen en is er een nieuwe, joystick-achtige versnellingspook bijgekomen. Om de auto op gang te krijgen, moet eerst het rempedaal ingetrapt worden voordat de versnellingspook kan worden bediend. De auto rijdt in de automatische functie vanzelf weg.

De Quickshift versnellingsbak kan op twee manieren gebruikt worden:


1. Semi-automatisch (sequentieel)
De bestuurder schakelt zelf met een simpele beweging van de versnellingspook: naar voren (+) om op te schakelen en naar achteren (-) om terug te schakelen. Dit kan gedaan worden zonder de voet van het gaspedaal te halen.

Tijdens het schakelen werkt de rekeneenheid van de versnellingsbak samen met het motormanagementsysteem en worden het motorkoppel en het motortoerental zodanig op elkaar afgestemd dat het schakelen soepel verloopt.

De keuze tussen automatisch- en semi-handgeschakeld rijden wordt gemaakt door de pook naar rechts, respectievelijk naar links te bewegen.

Als de pook in de middenstand staat voldoet een simpele beweging naar voren dan wel naar achteren eveneens om van automatische- naar semi-handgeschakelde werking te wisselen.

In de semi-handgeschakelde stand geeft het rechtergedeelte van het centraal geplaatste display de ingeschakelde versnelling (1, 2, 3, 4, 5 of 6), de achteruitversnelling (R) of de vrijstand (N) weer. De letter A verschijnt als de automatische schakelfunctie in werking is.


2. Automatische functie
Bij deze rijfunctie worden de 6 versnellingen automatisch geschakeld volgens de auto-adaptieve schakelprogrammas. De rekeneenheid van de versnellingsbak selecteert de ideale versnelling op basis van de volgende gegevens:

* rijsnelheid van de auto,

* acceleratie of afremmen van de auto,

* rijstijl van de bestuurder, gemeten aan de hand van de snelheid waarmee de bestuurder het gaspedaal en het rempedaal intrapt en loslaat,

* wegdek (vlak, stijgend of dalend)

* belading van het voertuig.

Hulp bij het wegrijden
De Quickshift versnellingsbak beschikt over twee extra functies om het wegrijden gemakkelijker te maken: één voor een zwaar beladen auto en één bij verminderde grip. Deze extra functies worden geactiveerd met een schakelaar op het dashboard. Een controlelampje op het dashboard geeft aan welke functie in werking is: de functie belading, die gebruikt wordt als de auto zwaar beladen is, vermindert het doorslippen van de koppeling en past de schakelmomenten aan. de functie sneeuw activeert vanzelf de automatische versnellingsbakfunctie en beperkt het doorslippen van de wielen bij het wegrijden.

Gemakkelijker rijden
De Quickshift versnellingsbak bevat ook een aantal automatische functies die het gebruik ervan vergemakkelijken en de kans op rijfouten tot een minimum beperken:

* de-activering van het opschakelen als het gaspedaal plotseling wordt losgelaten,

* blokkering van terugschakelen bij de kans op een te hoog resulterend toerental,

* automatisch terugschakelen in geval van een te laag toerental,
* automatisch terugschakelen bij het remmen,
* automatisch inschakelen van de 1e versnelling bij snelheden beneden de 7 km/u.

Het selecteren van de meest ideale versnelling gebeurt, net als bij een pro-actieve automatische versnellingsbak, volgens de auto-adaptieve schakelprogrammas, die zijn opgeslagen in de software van de versnellingsbakcomputer.

Praktisch onder alle omstandigheden
De Quickshift versnellingsbak biedt nog meer functies voor de veiligheid en het comfort van de bestuurder:

* Een kickdown functie maakt het mogelijk in noodsituaties snel terug te schakelen (uitwijken, inhalen, abrupt remmen) en realiseert een hogere reactiesnelheid van de versnellingsbak.
* Om het parkeren te vergemakkelijken, maakt de versnellingsbak het mogelijk om te blijven rijden bij een stationair toerental, ook wel kruipen genoemd. In de eerste versnelling en in de achteruitversnelling beweegt de auto langzaam nadat het rempedaal en/of de handrem wordt losgelaten. Deze functie maakt het bovendien mogelijk om de auto op zijn plaats te houden op een lichte helling en daarbij tevens het wegrijden te vergemakkelijken.

Nog een voordeel: zuinigheid
De Quickshift versnellingsbak is ook gunstig voor het brandstofverbruik. Het concept van de Quickshift - in feite gebaseerd op een handgeschakelde versnellingsbak - voorkomt namelijk de kenmerkende wrijvingsverliezen van een automatische versnellingsbak met koppelomvormer. De Quickshift versnellingsbak biedt bovendien een uitstekend rendement. De automatische functie maakt dankzij de auto-adaptieve schakelprogrammas met fuzzy logic een verlaging van het brandstofverbruik mogelijk van 8 tot 10% ten opzichte van een traditionele handgeschakelde versnellingsbak.

In de automatische functie wordt iedere versnelling, dankzij de auto-adaptieve schakelprogrammas met fuzzy logic, ingeschakeld als het maximum koppel is bereikt. Het motorrendement is altijd optimaal en er is nimmer sprake van overtoeren. De brandstofbesparing kan bij de Master tot 8% en bij de Trafic zelfs tot 10% oplopen, in vergelijking met de traditionele, handgeschakelde versies.

Een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak De Quickshift versnellingsbak (PA6) is afgeleid van de handgeschakelde 6-versnellingsbak (PK6) van Renault.

Het is een handgeschakelde versnellingsbak in combinatie met een module (rekeneenheid en bediening) die de functies voor het koppelen, ontkoppelen en schakelen automatiseert. Een tweede rekeneenheid regelt het gegenereerde koppel en het motortoerental om het schakelen snel en soepel te laten verlopen.

De Quickshift versnellingsbak wordt aangestuurd door de volgende hoofdelementen:

* de rekeneenheid van de versnellingsbak regelt het schakelen. Om over alle benodigde gegevens van de auto te kunnen beschikken, is deze rekeneenheid aangesloten op de versnellingspook, de keuzeschakelaar van het bedieningsprogramma van de bak, het contact op het rempedaal en het motormanagementsysteem. De versnellingsbakrekeneenheid berekent ook factoren als de hellingshoek van de weg en de rijstijl van de bestuurder.
* het motormanagementsysteem past met behulp van de gegevens van de versnellingsbakcomputer het koppel en het toerental aan door de brandstofinjectie en het ontstekingstijdstip aan te passen.
* de schakelrobot verzorgt het schakelen tussen de versnellingen. Hij bestaat uit bedieningselementen (ten behoeve van het koppelen en ontkoppelen, het selecteren van de versnellingen en het schakelen) in combinatie met een electronische pomp die voor de benodigde energie zorgt.

De wisselwerking tussen de computers van de motor en de versnellingsbak wordt verzorgd door het multiplex electronische circuit van de Trafic en de Master.

Een onderhoudsvrije versnellingsbak
Naast het gebruiksgemak van de Quickshift behoeft de bak tevens geen enkel onderhoud. Evenals alle handgeschakelde versnellingsbakken van Renault is de Quickshift gesmeerd voor de gehele levensduur en hoeft het oliepeil alleen tijdens periodiek onderhoud gecontroleerd te worden.

Renault, zes jaar achtereen leider op de Europese bedrijfswagenmarkt De afdeling bedrijfswagens bevestigt zijn uitstekende prestaties door zijn centrale rol bij uitbreiding en internationalisering van de groep.

Met een stijging van de verkopen van 14,1% in 2004 hebben de bedrijfswagens in forse mate bijgedragen aan de resultaten van Renault, zowel in West-Europa als in de rest van de wereld.

In Europa zijn de bedrijfswagens opmerkelijk goed verkocht. Renault heeft namelijk 8,1% meer verkocht op een markt die met 8,6% is gestegen. Met 290.087 verkochte voertuigen is Renault in 2004 voor het zesde opeenvolgende jaar lijstaanvoerder op de bedrijfswagenmarkt, met een marktaandeel van bijna 15%. Het is het meest verkochte merk in deze sector in Frankrijk, België en Portugal. In Nederland, Italië en Spanje eindigde het als tweede. In Zwitserland werd de derde plaats bezet.

Buiten West-Europa stegen de verkopen nog sterker, met een stijging van 53,4% tot 66.146 verkochte autos. Turkije is met 28.139 verkochte autos - een stijging van 131% - de grootste markt buiten West-Europa, gevolgd door de Mercosur, waar 8.156 autos verkocht zijn. Roemenië en Mexico zagen hun verkopen met respectievelijk 120% en 575% stijgen, met 1.313 verkochte autos voor de eerste en 1.592 verkochte autos voor de tweede.

De Renault bedrijfswagenlijn bestaat momenteel uit drie types, de Kangoo, de Trafic en de Master. De Kangoo Express blijft de meest verkochte kleine bestelwagen in Europa met 106.388 exemplaren en een marktaandeel van 5,48%. Daarmee is deze auto lijstaanvoerder in Frankrijk, België en Spanje.
De Trafic heeft zijn verkopen met 16,2% zien stijgen tot 53.263 verkochte autos, terwijl de Master met 54.763 stuks 6,1% van het segment voor zijn rekening neemt. Dankzij de prestaties van deze twee modellen is Renault in 2004 het derde merk op de Europese bestelwagenmarkt.