Ingezonden persbericht
Persbericht
24 februari 2005
VOORSPELLEN VRAAG BIJ SUPPLY CHAIN GROOT PROBLEEM VOOR EUROPESE MANAGERS
- 41% van de Europese managers beschouwt het voorspellen van vraag als grootste kopzorg van supply chain management
- Nederlandse managers ervaren de minste problemen met het voorspellen van vraag (25%), vergeleken met Britse managers (47%) die hier de meeste moeilijkheden mee hebben
- Slechts 10% van de Nederlandse, Duitse en Spaanse bedrijven ervaart moeilijkheden met het inzicht in voorraadniveaus, vergeleken met 21% van Britse ondernemingen
- 21% van de Europese bedrijven geeft toe dat wijzigingen in de bedrijfsstrategie zich niet doorvertalen naar de supply chain
Dit zijn enkele van de bevindingen van de 14de editie van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor, waarin 1.449 Europese topmanagers geïnterviewd werden over een reeks zaken die van invloed zijn op het Europese bedrijfsleven. Het onderzoek helpt inzicht te bieden in factoren die belangrijk zijn voor zakelijke beslissers in Europa en de rest van de wereld.
Europese topmanagers geven aan het nauwkeurig voorspellen van vraag het moeilijkste aspect van supply chain management te vinden. Hoewel dit ook voor Nederlandse managers nog steeds het grootste probleem is, valt het op dat zij het voorspellen van vraag minder lastig vinden dan de meeste van hun Europese collega's. Slechts 25% van de Nederlandse managers zegt het moeilijk te vinden de vraag van klanten nauwkeurig te voorspellen. 47% van de Britse managers geeft aan het voorspellen van vraag juist als een van de grootste problemen van supply chain management te beschouwen. Een groot aantal managers in België (46%) en Italië (44%) geeft ook aan kopzorgen te hebben over het voorspellen van de vraag van klanten.
Een ander probleem waar de Europese topmanager mee geconfronteerd wordt, is onvolledige informatie over voorraadniveaus. Uit de UPS Europe Business Monitor komt naar voren dat Britse managers in Europa het meest te kampen hebben met onvolledige voorraadinformatie (21%). Nederlandse, Duitse en Spaanse managers hebben het beste inzicht in hun voorraden. Van deze managers geeft slechts 10% aan problemen te hebben met onvolledige informatie wat betreft voorraadniveaus.
Naast het nauwkeurig kunnen voorspellen van de vraag, waren managers het eens dat ze ook andere problemen hebben op het gebied van supply chain management. Ongeveer een op de vijf (21%) topmanagers gaf toe dat wijzigingen in de bedrijfsstrategie geen invloed hebben op het supply chain management, dit in vergelijking met Italiaanse en Nederlandse ondernemingen, waar respectievelijk 16% en 17% aangeeft dat wijzigingen in de bedrijfsstrategie niet doorvertaald worden naar de supply chain. 25% van de Britse, Duitse en Belgische managers geeft aan dit probleem ook te herkennen.
Uit het onderzoek van de UPS Europe Business Monitor komt ook naar voren dat 14% van de Europese managers vindt dat er een gebrek is aan intern leiderschap wat betreft supply chain initiatieven. Belgische respondenten hebben de meeste problemen met deze kwestie (21%), vergeleken met 8% van de Spaanse managers. De laatste groep beschouwt gebrek aan intern leiderschap wat betreft supply chain initiatieven als minst problematisch voor hun bedrijf.
###
Noot aan de redactie
1. Voor de veertiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.449 topmanagers van de 15.000 belangrijkste ondernemingen in Europa ondervraagd. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek vond plaats tussen 15 september en 10 november 2004. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd.
2. De interviews werden uitgevoerd in de volgende landen: België (100), Frankrijk (250), Duitsland (252), Italië (250), Nederland (100), Spanje (250) en Verenigd Koninkrijk (247). De ondervraagde managers bevinden zich aan de top van het bedrijfsleven. De gemiddelde omzet van de geïnterviewde bedrijven is 1,33 miljard euro. Het gemiddelde personeelsbestand van deze bedrijven bedraagt 3.200. De interviews zijn telefonisch afgenomen in de taal van de geïnterviewde door de internationale telefonische unit van Taylor Nelson Sofres in Londen.
3. De eerste editie van de Monitor vond plaats in de lente van 1992, de tweede editie in de herfst van datzelfde jaar. Vanaf 1993 wordt dit onderzoek jaarlijks in de herfst uitgevoerd. Al deze resultaten en de resultaten van de veertiende editie zijn beschikbaar op de website www.ebm.ups.com die speciaal voor UPS Europe Business Monitor werd gemaakt.
4. Vanaf 1992 geeft UPS de UPS Europe Business Monitor ieder jaar uit met als doel inzicht te geven in de jongste verandering van de mening van Europese topondernemers. UPS is de grootste pakketdienst ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van de levering van goederen, informatie en fondsen. De resultaten van de enquête geven UPS, haar klanten en iedereen die zich interesseert in economische informatie, een inzicht in de meest recente trends en obstakels die het zakendoen in Europa kunnen beïnvloeden.
5. Met haar hoofdkantoor in Atlanta, VS bezorgt UPS dagelijks meer dan 13,6 miljoen pakketten in meer dan 200 landen en gebieden. UPS heeft wereldwijd meer dan 357.000 medewerkers in dienst en had in 2003 een omzet van meer dan USD 33,5 miljard. De aandelen van UPS worden verhandeld aan de New York Stock Exchange (UPS) en meer informatie over het bedrijf vindt u op het internet onder www.ups.com.
###
Indien u meer informatie over het onderzoek wenst, kunt u contact opnemen met:
Leon Cook of Natascha Verdurmen bij Edelman
Leon.cook@edelman.com of Natascha.verdurmen@edelman.com
023 554 20 30