Ingezonden persbericht


Persinformatie

Tevredenheid over vloeibaar frituurvet

WOERDEN, 24 februari 2005 -- Uit onderzoek van de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) blijkt dat circa eenderde van de ondernemers in de horeca vloeibaar frituurvet of -olie gebruikt. Bureau Foodstep heeft de campagne Verantwoord Frituren onderzocht en concludeert dat de gebruikers van vloeibaar frituurvet of -olie er veel voordelen in zien en er trouw aan zijn.

Veel meer ondernemers dan verwacht blijken inmiddels overgestapt te zijn op vloeibaar frituurvet. "Daar ben ik heel erg blij mee," zegt Maarten Colijn, voorzitter van de sector Fastfood- en IJsbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland. "Vorig jaar mocht ik de aftrap verrichten van de campagne Verantwoord Frituren en toen sprak ik de hoop uit dat over 2 jaar door 50% vloeibaar gefrituurd zou worden. Volgens het onderzoek van de VWA blijkt nu al 30% de gezondere vloeibare vetten of oliën te gebruiken. Dat zoveel ondernemers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid als het gaat om gezondere voeding inmiddels nemen, is een prima ontwikkeling."

Uit het onderzoek van VWA blijkt verder dat 22 procent van de gebruikers van vast vet bereid is over te stappen op vloeibaar frituurvet. "Niet langer twijfelen, gewoon doen!" adviseren huidige gebruikers van vloeibaar frituurvet unaniem. Dat heeft onderzoek uitgewezen van bureau Foodstep, dat in opdracht van het Voorlichtingsbureau MVO en Koninklijk Horeca Nederland het naleven van de spelregels van de Campagne Verantwoord Frituren heeft onderzocht.

Veel bedrijven die onlangs over zijn gestapt op vloeibaar frituurvet gaven in het onderzoek van Foodstep aan dat ze dit eigenlijk al veel eerder hadden moeten doen. Enkele nadelen die soms geconstateerd werden bij vloeibaar frituurvet, waarbij prijs, geur en smaak de meest genoemde zijn, wegen volgens de ondernemers niet op tegen de voordelen. Veel ondernemers gaven aan meer klandizie te hebben gekregen door over te stappen op vloeibaar frituurvet. Daarnaast ondervinden ondernemers veel gemak bij het gebruik van vloeibaar frituurvet, zoals makkelijker en sneller verversen en filteren en lagere energiekosten.

Uit het onderzoek van Foodstep blijkt verder dat ondernemers die eenmaal zijn overgestapt naar vloeibaar frituurvet er bijna allemaal trouw aan zijn gebleven. Slechts drie ondernemers zijn weer teruggestapt naar vast frituurvet. Bij hen is het campagnemateriaal verwijderd.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek van Foodstep dat het vloeibaar frituurvet niet altijd op tijd ververst wordt, soms te vroeg maar soms ook te laat. Dit komt omdat veel ondernemers vaste dagen hanteren waarop zij altijd hun vaste vet vervingen. Slechts een enkeling gaf aan het ververspatroon te hebben gewijzigd na de overstap op vloeibaar frituurvet. Gemiddeld moet een vloeibaar frituurvet iets eerder worden vervangen dan vast frituurvet. De levensduur kan daarentegen verlengt worden door verantwoord gebruik, waaronder het filteren van frituurvet. Meters die kwaliteit van frituurvet meten kunnen helpen inzicht te krijgen in het noodzakelijke verversmoment. Slechts een enkele ondernemer gebruikt momenteel deze apparatuur.


---

Noot voor de redactie -

Ingezonden persbericht