Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
24 februari 2005

Marketingrapport Brood- en Banketzaken 2005

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder brood- en banketzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Brood- en Banketzaken 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, distributiekanalen en mediagebruik.

Gemiddeld realiseert een brood- en banketzaak de helft van de omzet middels de verkoop van brood. De verkoop van gebak en vlaaien vertegenwoordigt 31 % van de omzet en de verkoop van koeken is goed voor 5 %. De omzetaandelen van de verkoop van afgebakken producten en kant en klare producten zijn ten opzichte van de onderzoeksresultaten van twee jaar geleden beiden een procent gestegen. Van Es Marketing Services heeft een soortgelijk onderzoek ook in het jaar 2003 uitgevoerd, waardoor er nu duidelijke ontwikkelingen kunnen worden gesignaleerd.

Inkoop en leveranciers
Men heeft gemiddeld zeven regelmatige leveranciers. Het afgelopen jaar heeft men krap 4 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Redenen hiervoor zijn met name te vinden op het gebied van prijsstelling en aanverwante condities en het assortiment. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers 4 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. De hoofdreden voor de keuze van een nieuwe leverancier is in vier van de vijf gevallen terug te voeren op het assortiment en de prijsstelling. In de bakkerij vervullen inkooporganisaties een vooraanstaande rol in de inkoopkanalen. De twee meest genoemde regelmatige leveranciers zijn Beko en Zeelandia. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de prijs/kwaliteit verhouding gelet, evenals de kwaliteit en duurzaamheid van de producten. De meest gebruikte bestelmedia zijn de fax en de telefoon. Vooral op het gebied van informatievoorziening en het benutten van de mogelijkheden van automatisering en nieuwe media van leveranciers is er behoefte aan verbetering.

Trends en ontwikkelingen
Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten zijn een verdere sanering van de branche, waarbij de kleine zelfstandige brood- en banketbakkers het moeilijk krijgen. Een verdere schaalvergroting zal plaatsvinden en de supermarkten zullen nog meer marktaandeel winnen. Door een toename van het aantal eetmomenten bij de consument biedt de markt voor vers belegde broodjes, kant en klare producten en de "snelle hap" marktkansen. Daarnaast zal de brood- en banketbakker meer in moeten spelen op luxe, kwaliteit en vakmanschap en is zelfbediening in opkomst. Het marktaandeel op de consumentenmarkt voor thuisgebruik van brood en banket staat al jaren onder druk. Van de consumentenbestedingen aan brood- en banketproducten wordt slechts eenderde bij de brood- en banketzaken besteed. Supermarkten varen er wel bij dat de consument meer en meer uit gemak brood en banket koopt. Het alles-onder-één-dak principe zorgt voor een afname van de omzet van brood- en banketproducten voor thuisgebruik via de brood- en banketbakkers. De afgelopen jaren is, mede door een toename van het aantal eetmomenten bij de consument, het buitenshuis nuttigen van brood- en banketproducten gegroeid. Brood- en banketspeciaalzaken zullen hier licht van profiteren, ook al zijn er diverse andere kapers op de kust zoals pompstations, horecaondernemers en stations. De vooruitzichten voor brood- en banketzaken zien er niet al te rooskleurig uit. Een sterk vergrijzende consument die de speciaalzaken bezoekt en een voortzettende concurrentie vanuit het supermarktkanaal zetten de branche verder onder druk. Inspelen op klantbehoeften en zich onderscheiden kunnen echter nieuwe kansen creëren. Specialisatie, samenwerking en schaalvergroting zijn dan ook de kernwaarden voor de moderne brood- en banketzaken. De segmenten directe consumptie, zelfbediening, luxe en gezond voedsel en voorverpakte producten bieden mogelijkheden. Daarnaast is het persoonlijke contact en de vakkennis een mogelijke klantbinder.

Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbeurzen en vakbladen een vooraanstaande rol. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbladen en vertegenwoordigers favoriet. 90 % van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Bakkerswereld, Bakkers in Bedrijf en Bakkerszaken. In het afgelopen jaar heeft tweederde van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij de Bakkerij Beurs te Amsterdam de meest bezochte vakbeurs is, gevolgd door de Horecava. Promotionele acties van leveranciers, zoals aanbiedingen via e-mail, actieaanbiedingen bij de groothandel of fabrikant en het vertegenwoordigersbezoek worden positief ontvangen. 79 % van de brood- en banketzaken heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht slechts een klein deel over een jaar wel toegang tot internet te hebben. De sterke groei van internettoegang is aan het afvlakken. Internet wordt het meest gebruikt voor e-mail en het raadplegen van productinformatie. 15 % van de respondenten die toegang tot internet hebben geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier in veel gevallen om het ontbreken van actuele product-, prijs- en voorraadinformatie. Vakwebsites worden door 40 % van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De meest bezochte vakwebsite is www.nbov.nl, gevolgd door www.nbc.nl.

Economisch perspectief
In het jaar 2004 heeft 56 % van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 18 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2005 verwacht 38 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 7 % verwacht een daling en de overige 55 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat lopen synchroon aan de omzetontwikkeling; 40 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 50 % een stijging.

Aan het onderzoek onder brood- en banketzaken hebben 120 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de BIK-codes 158102, 158103, 522411 en 522412 van de Kamers van Koophandel (warme en koude (banket-)bakkers). Bij de Kamers van Koophandel staan ruim 4.000 economisch actieve bedrijven in Nederland met één van de vier hoofdactiviteiten ingeschreven, waarvan bijna 3.000 als hoofdvestiging.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --