Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Poortjes voor metrostation Waterlooplein
24/02/2005 - Vanaf donderdag 24 februari is de gemeente Amsterdam
begonnen met het installeren van de poortjes en bijbehorende
apparatuur op de metrostations. De wethouder Verkeer en Vervoer, Mark
van der Horst, en Algemeen directeur GVB, Gertjan Kroon, plaatsten
samen het eerste poortje. Met het plaatsen van de poortjes komt de
invoering van de OV-chipkaart in Amsterdam weer een stap dichterbij:
vanaf 1 januari 2006 kunnen reizigers met de OV-chipkaart in de metro
terecht.
De combinatie poortjes en OV-chipkaart maakt het mogelijk het
zwartrijden in de metro effectief aan te pakken. De poortjes kunnen op
termijn alleen nog worden geopend met een OV-chipkaart, waar hetzij
geld hetzij een abonnement of ander reisproduct op staat. Er wordt dus
straks direct bij de voordeur betaald. De verwachting is dat het
percentage zwart- en grijsrijden bij de metro na de ingebruikname van
de OV-chipkaart en het afschaffen van de strippenkaart daalt van
ongeveer 24 procent naar 5 procent.
Een direct gevolg van minder zwartrijden is een afname van het aantal
incidenten: 60 procent van de incidenten komt namelijk voort uit
betalingsconflicten. Ook zal de metro minder toegankelijk zijn voor
ongewenste bezoekers. Het gevoel van veiligheid bij de reiziger zal
daardoor toenemen.
Mark van der Horst: Het plaatsen van de poortjes is een van de
belangrijkste maatregelen die de gemeente neemt om zwartrijden tegen
te gaan en daarmee de veiligheid op metrostations en -lijnen te
vergroten. Door reizigers aan de voordeur te laten betalen, ontstaat
er rust in de stations en in de metro. Dat geeft mensen een prettiger
en veiliger gevoel.
Meer cameratoezicht
Naast poortjes krijgen de metrostations ook meer en betere cameras en
intercoms. Vanuit de Observatie en Communicatie Centrale van het GVB
houden speciaal hiervoor opgeleide medewerkers de metrostations en de
poortjes tijdens de openingsuren van de metro in de gaten. Als dat
nodig is, dan kunnen reizigers via de intercom contact opnemen met de
Observatie en Communicatie Centrale.
Werking poortjes
De poortjes bestaan uit glazen deurtjes van 1.80 m. hoog. De deurtjes
gaan pas open als de klant met een OV-chipkaart is ingecheckt en het
systeem heeft gecontroleerd of er geld of een abonnement op de kaart
staat. Bij het verlaten van het metrostation moet men uitchecken: dan
berekent het systeem de ritprijs en wordt er afgerekend. De
OV-chipkaart heeft een contactloze chip: de reiziger checkt in en uit
door de kaart voor de kaartlezer te houden. Het in- en uitchecken
duurt niet meer dan een kwartseconde.
Het contactloze OV-chipkaartsysteem draait al jaren succesvol in
andere grote steden zoals Hong Kong, Londen, Parijs en Singapore. Wel
gaat Nederland de OV-chipkaart als eerste invoeren als landelijk
vervoerbewijs voor al het openbaar vervoer, dus niet alleen voor het
stadsvervoer, maar ook voor trein en streekvervoer.
Tram/busproef
Nog dit jaar start het GVB met een inbouwtest voor tram en bus. Deze
inbouwtest is bedoeld om te bekijken of de OV-chipkaartapparatuur in
alle voertuigtypes van het GVB goed en feilloos werkt, en hoeveel tijd
het kost om de apparatuur in alle voertuigen in te bouwen. Het streven
is dat de klant vanaf 2007 in alle trams en bussen van het GVB de
OV-chipkaart kan gebruiken.
OV-chipkaart
De vijf grootste openbaar vervoerbedrijven in Nederland (Connexxion,
GVB, HTM, NS en RET) en het door die vijf bedrijven opgerichte Trans
Link Systems werken samen aan de ontwikkeling en invoering van de
landelijke OV-chipkaart in Nederland: één kaart voor zowel tram,
trein, bus als metro. De OV-chipkaart moet vanaf 2007 in heel
Nederland de huidige strippenkaart en het treinkaartje gaan vervangen.
Het GVB introduceert de OV-chipkaart in januari 2006, eerst alleen in
de metro, later ook in tram en bus. GVB en gemeente Amsterdam willen
per 1 april 2006 de strippenkaart in de metro opheffen. Het besluit
hierover wordt door de minister van Verkeer en Waterstaat genomen. De
distributie van de OV-chipkaarten begint al eerder: vanaf de zomer
zullen jaarabonnementhouders die aan vernieuwing van hun abonnement
toe zijn, hun abonnement op een OV-chipkaart ontvangen.
De OV-chipkaart levert zowel voor klant als OV-bedrijven het nodige
gemak op. De klant heeft geen verschillende soorten kaartjes meer
nodig voor trein, bus, tram of metro. Het is namelijk mogelijk om
abonnementen en andere producten van verschillende OV-bedrijven op één
OV-chipkaart te zetten. Verder kan de reiziger geld op de kaart
zetten. Dat kan automatisch via de bankrekening of bij automaten. Voor
wie slechts af en toe reist, zijn er wegwerpkaartjes met een bepaald
aantal ritten te koop.
Pb-037