BedrijfsautoRAI

24-02-2005

Renault Magnum 2005

Bij zijn introductie in 1990 ontketende de Renault Magnum een revolutie in het wegtransport. Vijftien jaar na zijn spraakmakende debuut, heeft de Renault Magnum een grondige verjongingskuur ondergaan.

De vernieuwde Renault Magnum is perfect aangepast aan de activiteiten van onze klanten. Welke producten zij ook vervoeren, de Renault Magnum biedt altijd een oplossing: stukgoedtransport, geconditioneerd vervoer, maar bijvoorbeeld ook het transport van levende dieren. Terwijl de leefruimte in de cabine nog altijd ongeëvenaard is, is er onder de motorkap hard gewerkt aan meer temperament, efficiency en veiligheid.
Dankzij de unieke cabine, de verbeterde aandrijflijn, maar ook door zijn multifunctionaliteit en zijn uitgekiende serviceconcepten, is de nieuwe Renault Magnum de referentie op het gebied van langeafstandstransport.

Techniek

Chassis
Het volledig vernieuwde chassis biedt een uitstekend aanpassingsvermogen aan alle soorten transport. Zowel de brandstoftanks, accubakken als andere componenten kunnen op verschillende plekken bevestigd worden.
De structuur van het chassis, dat vervaardigd is uit hoogaardig staal voor een maximale duurzaamheid, biedt een passend antwoord op de wensen en behoeften van de verschillende industrietakken. Er zijn twee typen langsliggers beschikbaar: 266 en 300 mm. Bij de 300 mm versie kan er gekozen worden uit een chassisdikte van 7 of 8 mm. De nieuwe Renault Magnum biedt een grote variëteit aan wielbases, waardoor een grote keuze aan opbouwlengten ontstaat.van 3920 tot 6820 mm als 4x2 bakwagen en van 5430 tot 9650 mm bij een 6x2 bakwagen.

Motoren
Renault Trucks heeft speciaal voor de nieuwe Renault Magnum een nieuwe motor ontwikkeld: de DXi 12. Door het moderne en doordachte ontwerp, de krachtige motoren met hoge koppels en de lage verbruikscijfers verbeteren de prestaties van de Renault Magnum met de Dxi 12 motor significant. Het maximale koppel is als volgt:


* 2040 Nm en 324 KW (440 pk) van 1050 tot 1450 tr/min
* 2240 Nm en 353 KW (480 pk) van 1050 tot 1450 tr/min

De Renault Magnum is leverbaar met twee vermogens: 440 en 480 pk. De DXi 12 is een 12 liter dieselmotor met 6 cilinders in lijn, turbocompressor en intercooler.
De cilinderkop is uitgerust met 4 kleppen per cilinder, bovenliggende nokas en elektronisch bediende pompverstuivers. Verder is de motor uitgevoerd met verwisselbare, natte cilinderbussen. Dankzij de hoge inspuitdruk, de hoge compressie en de uiterst nauwkeurige inspuiting, garandeert de DXi 12 motor een zeer efficiënte verbranding. Hij onderscheidt zich door zijn economische prestaties.

Versnellingsbakken
Handgeschakeld
De versnellingsbakken die gekoppeld zijn aan de DXi 12 motor zijn dezelfde ZF versnellingsbakken als we reeds kenden van de Magnum E-Tech, te weten:


* ZF 16 S 181 OD, opening 16,41 (13,8/0,84)
* ZF 16 S 221 DD, opening 16,41 (16,41/1)

Met 16 versnellingen vooruit en 2 versnellingen achteruit.

Automatisch
De nieuwe Renault Magnum kan als optie voorzien worden van een geautomatiseerde versnellingsbak : de Optidriver II. Deze is compact en licht. Hij biedt 12 versnellingen vooruit en 4 achteruit. Doordat de Optidriver II grotendeels uit aluminium vervaardigd is, heeft deze een laag gewicht.
Software van Renault Trucks zorgt ervoor dat er op het juiste moment automatisch geschakeld wordt. Er wordt daarbij rekening gehouden met de gebruiksomstandigheden en de belading.
De versnellingspook is vernieuwd. De nieuwe pook is ergonomischer en oogt moderner. Hij zorgt voor een soepeler schakelgedrag: de nieuwe Renault Magnum is de snelst schakelende truck op de markt.

Optifuel
Om optimaal gebruik te maken van de aandrijflijn kent de DXi 12 motor een speciale programmering als hij aan Optidriver II gekoppeld wordt. Deze programmering heeft de naam Optifuel gekregen en is door Renault Trucks zelf ontwikkeld.
Optifuel zorgt ervoor dat in de hoogste versnelling de prestaties van de motor elektronisch verbeterd worden. De chauffeur beschikt daardoor over 200 Nm of bijna 40 pk extra. Zo worden dezelfde prestaties geleverd als bij motoren in de + 500 pk klasse. Dankzij Optifuel hoeft op sommige hellingen niet teruggeschakeld te worden. Dit leidt tot een beter rijcomfort en 2 % lagere brandstofcijfers.

Aangedreven assen
De nieuwe Renault Magnum biedt de keuze uit twee achterassen: de P 13170 met enkele reductie of de P 1395 met naafreductie voor zware omstandigheden. Deze assen hebben bijzonder weinig onderhoud nodig: het verversen van de olie gebeurt om de 240.000 km. De anti-corrosie bescherming is bijzonder efficiënt.

Niet aangedreven assen
De nieuwe Renault Magnum is voorzien van een nieuwe vooras die de keuze biedt uit meerdere gewichten en 1 enkele doorzetting. Hij is vervaardigd uit ultra-resistent staal en leverbaar in verschillende uitvoeringen, zodat voor elke activiteit de ideale as beschikbaar is. Hij wordt verlaagd voor mechanisch geveerde voertuigen of voor modellen met een aangepast chassis. De capaciteit loopt van 7,1 tot 8 ton. De doorzetting is 160 mm.
Door de maximale breedte van 2,55 m heeft de nieuwe Renault Magnum een betere wegligging en een veiligere instap. De opstaptreden zijn aan beide zijden namelijk 2,5 cm breder.

Veersystemen
De vering aan de voorzijde heeft een capaciteit van 7,1 tot 8 ton. De vaste schokbreker vraagt door de plaatsing vóór de as weinig onderhoud.
Daarnaast kan gekozen worden voor een nieuwe luchtveringsysteem met een maxiamle capaciteit van 8 ton. De veerweg is 100/+150 en het gewicht bedraagt 174 kilo. Het systeem werkt met twee luchtbalgen en is verplicht op trucks voor groot volume toepassingen. De luchtvering achter biedt drie mogelijkheden: normaal, verlaagd, verlaagd voor groot volume. De capaciteit loopt van 12 tot 13 ton en de veerweg bedraagt 100/+150. De twee standaard geleverde luchtbalgen zorgen voor optimale stabiliteit.
De vering van de nieuwe Renault Magnum kan bediend worden met een nieuwe, ergonomische ECS afstandsbediening.

Nieuwe elektronische architectuur
De nieuwe Renault Magnum is voorzien van een nieuwe, gedecentraliseerde elektronische architectuur die een zeer flexibel systeem garandeert.
Met het gebruik van de CANBUS J 1939 behoudt elk onderdeel van het voertuig, zoals de motor, de remsystemen en de vering de controle over het eigen systeem, terwijl alle systemen aan elkaar gekoppeld blijven.

Deze nieuwe, gedecentraliseerde motorarchitectuur maakt het volgende mogelijk:

* Een volledig elektronische en modulair opgebouwde architectuur
* Combinatie van verschillende BUS communication units
* Verbeterde voorbekabeling

* Beter dashboard

* Nieuwe standaard startonderbreking

APM (Air Pressure Management)
APM (Air Pressure Management) wordt de luchtregeling elektronisch aangestuurd. Dit zorgt voor een betere kwaliteit en veiligheid. Met APM kan door de betere aansturing van de compressor brandstof bespaart worden. Doordat er een reservoir minder nodig is, wordt ook aan gewicht en volume gewonnen. De patronen van de luchtdroger gaan langer mee.
Bij het starten van de motor wordt de compressor uitgeschakeld. De accus worden hierdoor minder belast.
Dankzij APM kunnen er ook preciezere en diagnoses gemaakt worden van eventuele gebreken. De parametrage gebeurt nauwkeuriger en uitgebreider, zodat de diagnosesystemen meer informatie krijgen. Om er voor te zorgen dat het patroon van de luchtdroger niet bevriest, wordt hij bij het afzetten van de motor geregenereerd. Tenslotte is dankzij APM de elektrische bekabeling eenvoudiger..

Remsystemen en veiligheid
De remstrategie van Renault Trucks gaat uit van de volgende volgorde van de inzet van remsystemen: eerst de motorrem, dan de uitlaatrem en vervolgens de schijfremmen van het voertuig. Alleen zo kunnen de expoitatie- en onderhoudskosten laag blijven.
De Renault Magnum is bij alle configuraties voorzien van schijfremmen voor en achter, nieuwe generatie EBS en ESP en de nieuwe OPTIBRAKE motorrem. Verder is er een Intarder beschikbaar voor de mechanische versnellingsbakken en een Voith rem voor Optidriver II. En tenslotte het APM systeem.

Motorrem
Optibrake
De Optibrake motorrem wordt gemonteerd op de DXi 12 motor en combineert de uitlaatrem en de compressierem die in de motor geïntegreerd is. Hierdoor kan er een grote vertraging van 300 kW mee gerealiseerd worden.
Optibrake wordt standaard geleverd bij de automatische versnellingsbak Optidriver II en als optie op de mechanische versnellingsbakken. De drukregelaar op de uitlaat is geplaatst bij de uitgang van de turbo. Wanneer de uitlaatrem wordt geactiveerd, wordt de klep bijna geheel gesloten. Zo wordt de tegendruk verhoogd boven de zuigers. Dit leidt tot een vertraging van de motor, waardoor het gehele voertuig vertraagt.

Hydraulische rem
De hydraulische Intarder is als optie leverbaar. Hij wordt volledig geïntegreerd in de versnellingsbak en levert een grote remkracht : 500kW.
Ook de hydraulische Voith R115 is als optie leverbaar, echter alleen in combinatie met de Optidriver II. De remcapaciteit is 500 kW. Remsysteem
De nieuwe Renault Magnum heeft niet alleen nieuwe remsystemen, maar ook enkele nieuwe veiligheidssystemen.
Bovendien is iedere Renault Magnum voorzien van een uitlaatrem. Schijfremmen en EBS
EBS en schijfremmen zorgen samen voor een zeer grote betrouwbaarheid en stabiliteit.
De grote reactiesnelheid zorgt voor een korte remweg. Het remmen gebeurt progressief. De remblokken slijten gelijkmatig, zodat ze net als de remschijven duuurzamer zijn. Tevens verhoogt dit het remcomfort.
EBS (Electronic Braking System)
De EBS van de nieuwe Renault Magnum biedt enkele nieuwe functies. Bij het bedienen van de motorrem of het terugschakelen wordt het blokkeren van de achterwielen voorkomen.
Daarnaast grijpt het systeem in wanneer de 40% efficiency grens van de remmen overschreden wordt of de temperatuur boven de 550° komt. De EBS maakt bovendien het wegrijden bergop gemakkelijker. De bestuurder kan daarbij de rem loslaten.
Bovendien zorgt de EBS voor het in werking stellen van het sperdifferentieel. Dit is voortaan mogelijk tijdens het rijden. De EBS zorgt er ook voor dat de wielen dezelfde snelheid krijgen voor het inschakelen.
Tenslotte signaleert het EBS systeem, na controle van de koppeling met de oplegger, eventuele fouten in de remcommunicatie tussen truck en oplegger.
Voor een nog betere veiligheid laat de truck 5 seconden na het uitzetten van de motor en het openen van het portier een waarschuwingssignaal horen als de parkeerrem niet ingeschakeld is. Dit signaal houdt 30 seconden aan.
ESP (Electronic Stability Program)
Het ESP systeem zorgt zowel bij over- als onderstuur voor optimale controle over de truck. In het eerste geval wordt de controle over de wielen aan de voorzijde overgenomen, in het tweede geval geldt dat voor de wielen aan de achterzijde. De oplegger wordt geremd om de combinatie weer onder controle te krijgen.
Daarnaast voorkomt de ESP dat de trekker en de oplegger kantelen wanneer een bocht met te grote snelheid genomen wordt, of wanneer een voertuig met een hoog zwaartepunt en veel grip dreigt om te slaan.

De cabine en het leefcomfort
De cabine van de Renault Magnum is legendarisch geworden dankzij zijn vlakke vloer, de grote leefruimte en het uitstekende zicht. De nieuwste variant heeft een nog hoger comfortniveau, vooral dankzij de vernieuwde cabinevering.
Het standaard gebruikte multipass concept biedt een geveerde chauffeursstoel, een draaibare bijrijderstoel, een opklapbare tafel en een modulair opgebouwde relaxruimte met één of twee bedden. Het multipass concept kent twee versies :

* Een "Solo" inrichting die het mogelijk maakt om de bijrijderstoel te draaien en een ideale ontspanningsruimte te creëren.
* Een "Duo" inrichting met een geveerde bijrijderstoel om comfortabeler te reizen met een dubbele bemanning. Ook de "Classic" uitvoering blijft als optie leverbaar. Deze biedt een conventionele inrichting met een geveerde chauffeursstoel, een vast bed bovenop de opbergruimte en een draaibare bijrijderstoel. De nieuwe Renault Magnum is voorzien van halogeen koplampen met complexe reflectoren. Deze bieden uitstekend zicht onder alle omstandigheden. De bedieningselementen zijn ergonomisch vormgegeven en geplaatst, zodat er efficiënt gewerkt kan worden en de vermoeidheid tot een minimum beperkt blijft. De cabine van de Renault Magnum biedt verder onder meer: Buitenzijde

+ Ronde hoeken, soepele materialen, resistent tegen schokken. De onderrijbeveiliging aan de voorzijde is fraai weggewerkt.
+ Een afstandsbediening om de cabine te openen en te verlichten. Ook de opstaptreden worden verlicht.
+ Een opbergruimte tussen de opstaptreden.
+ Wegklapbare zijfenders.

+ Heldergrijze handvaten en deurknoppen.
+ De randen langs de spatschermen zijn uit een nieuw materiaal vervaardigd en bestand tegen grote temperatuurswisselingen. Binnenzijde
o Een volledig bekleed bovenbed in een metalen frame. Comfortabeler en gemakkelijker te verschonen. o lederen of alcantara bekleding
o Nieuwe kleur tafel
o Aansluiting voor een luchtpistool o 24 V aansluiting
o Verstelbare armleuning bijrijderstoel, o Lichten die automatisch gedimd worden bij het openen van de cabine. Banden
Op de nieuwe Renault Magnum worden standaard 315/70 R22.5 banden gemonteerd. Als optie zijn 385/55 of 65 banden voor leverbaar. Voor groot volume toepassingen kunnen als optie eveneens 295/60 of 315/60 banden achter gemonteerd worden in combinatie met 355/55 banden voor. Bijbehorende services
De nieuwe Renault Magnum wordt geleverd meet een uitgekiend leveringsprogramma van services die het leven van zowel ondernemers als chauffeurs vergemakkelijken. Start & Drive
Start & Drive is onderhoud op maat. Het gangbare onderhoud aan uw truck wordt gepland en uitgevoerd. (verversing olie, motor, versnellingsbak, achteras). Daarnaast worden er periodieke en preventieve controles gedaan.
Er kan gekozen worden uit een Standaard Contract of een Integraal contract. In het laatste contract zitten naast het standaard onderhoud ook het onderhoud en de reparatie van de volgende onderdelen: remmen, koppeling, vering, niet aangedreven as, stuurinrichting, aangedreven assen, overbrenging, motor, elektronica en cabine. Het service- en distributienetwerk van Renault Trucks wordt grondig getraind om het contract aan te passen aan de wensen en activiteiten van de klant. Welk contract de klant ook kiest, hij kan altijd kiezen voor een TopUp Pack en/of een Security Pack. Bij de eerste worden steeds alle vloeistoffenniveaus gecontroleerd en aangevuld, bij de tweede gaat het om consequente vervanging van defecte onderdelen als ruitenwissers en lampen.
Expandys
Met Expandys garantieverlenging kunt u 3, 4 of 5 zorgeloze jaren toevoegen aan de standaard fabrieksgarantie. Zowel onderdelen, arbeidsloon als afsleepkosten worden gedekt.
Infomax
Infomax wordt bij de nieuwe Renault Magnum aangeboden als een ready to go pack. Het bestaat uit een softwarepakket voor een laptop (Windows 98, 2000 of XP), een kabel en gedetailleerde gebruikersdocumentatie. Ieder model wordt standaard geleverd met een Infomaxaansluiting.
Met Infomax is het mogelijk om snel inzicht te verkrijgen in alle informatie die handig is voor de bestuurder en de ondernemer. Daarbij gaat het bijvoordbeeld om gegevens met betrekking tot het gebruik van het voertuig. De oorzaak van slechte prestaties of abnormale slijtage kunnen snel opgespoord worden. Daarnaast is het mogelijk om persoonlijke instellingen te bewaren of om een truck te vergelijken met een andere of met een heel wagenpark. Ook het onderhoud kan met Infomax gepland worden.
Met Infomax beschikt de vervoerder over een zeer efficiënte tool om real time en van op afstand over alle informatie met betrekking tot zijn truck (verbruik, technische gegevens, onderhoud), zijn chauffeur (rij- en rusttijden, rijstijl) en zijn lading te beschikken. Ook kunnen er berichten verstuurd worden en heeft het systeem een tracking & tracing functie. Infomax is een slimme combinatie van on board informatica en telecommunicatie. De opbouw is volledig modulair en daardoor aan te passen aan ieder bedrijf. AS 24 Card
Met de AS 24 Card bundelen Renault Trucks en Total hun krachten om een uniek serviceniveau aan de vervoerder te kunnen bieden. De Card is handig en veilig in het gebruik.
De AS 24 Card is een betaalkaart waarmee onderweg vele zaken afgerekend kunnen worden : brandstof, tol, services, reparaties en onderdelen. De Card kan gebruikt worden bij meer dan 11 000 Total tankstations in Europa. U kunt voordelig tanken en heeft toegang tot de 24 uursservice van Renault Trucks. De nieuwe Renault Magnum, een volledig nieuwe truck Het ontwerp, de nieuwe voorzieningen en de inrichtingsmogelijkheden maken van de nieuwe Renault Magnum daadwerkelijk een compleet nieuwe truck. De nieuwe motoren, remsystemen, chassis, elektronica-architectuur en versnellingsbakken bieden chauffeurs en vervoerders het allerbeste uit de truckindustrie.
De nieuwe Renault Magnum vormt hét antwoord op de wensen en eisen van de verschillende sectoren van het wegtransport. Zowel voor het vervoer van stukgoederen, geconditioneerd vervoer of bijvoorbeeld het transport van levende dieren is de Renault Magnum zonder meer een uitstekende oplossing. Zeker gezien de brede keuze aan configuraties van 4x2 en 6x2 trekkers en bakwagens.