Gemeente Laren
Gemeentelijke informatiepagina donderdag 24 februari 2005
Dit voorjaar vernieuwde website Laren
Gebruiksvriendelijk, helder en duidelijk
Dit voorjaar zal de gemeentelijke website www.laren.nl een volkomen
nieuw uiterlijk krijgen. De 'oude' website, die in oktober 2001
officieel op het net werd gezet, is na dik drie jaar aan een face-lift
toe. De nieuwe opzet heeft een uiterlijk dat aan de huidige trend is
aangepast. 'De site moet zo gebruiksvriendelijk zijn als maar mogelijk
is', zegt burgemeester Roest, die het proces als portefeuillehouder
informatievoorziening en communicatie op de voet gevolgd heeft. 'Een
rustige site, zodat snel duidelijk wordt hoe de menustructuur in
elkaar zit. Geen storende banners, of snel wisselende beeldelementen
die de aandacht van de hoofdzaken afleiden. De opzet is om snelle en
doeltreffende zoekmogelijkheden voor de burger aan te bieden.' Er
wordt rekening gehouden met blinden en slechtzienden volgens de
voorschriften van de Stichting Drempels Weg. Bovendien moet eind 2005
de site voorzien in 25% van de dienstverlening van de gemeente.
Op dit moment wordt druk gewerkt aan de bouw van de nieuwe site. De
gemeente Laren heeft dit project uitbesteed aan Segment Interactieve
Media, een bedrijf dat alle veel gemeenten onder contract heeft en
klantvriendelijke oplossingen aanbiedt voor internet. Zo krijgt de
website een goede structuur met een vernieuwde productencatalogus,
waarin elke product dat de gemeente aanbiedt wordt beschreven en waar
mogelijk wordt voorzien van een formulier dat de gebruiker kan
uitprinten en opsturen. In een latere fase zal het ook mogelijk worden
om het formulier digitaal te posten en op termijn zal de hele
afhandeling, inclusief de betaling per internetkassa, digitaal kunnen
geschieden.
Menustructuur
De site zal een rustige startpagina te zien geven waar twee korte
actuele berichten een plaatsje krijgen. De kleuren zijn die van de
huisstijl: blauw en geel met een crèmekleurige ondergrond. Ook de
bekende huisstijlelementen krijgen een plaatsje, de schaapjes, het
palet en de pomp van Mauve. Het fotowerk laat bekende Larense plekjes
en activiteiten zien.
De menustructuur is overzichtelijk op de startpagina zichtbaar: boven
en onder de verschillende mogelijkheden en rechts een vijftal
duidelijke 'snel'knoppen. Zo krijgt het Postiljonplan een eigen knop
en ook zal de gemeentegids digitaal via een directe verbinding te
raadplegen zijn. De productencatalogus is te vinden onder de knop
'producten & diensten'. Ook veelgestelde vragen kunnen direct
geraadpleegd worden via één van de speciale snelknoppen. Al met al
biedt de startpagina een directe ingang tot alle hoofdrubrieken en
actualiteiten. Een rustig letterbeeld en pagina-indeling completeert
het geheel. Er is bovendien rekening gehouden met het feit dat niet
iedereen het nieuwste model computer heeft. De toegankelijkheid
voldoet aan alle eisen, ook voor blinden en slechtzienden.
Raadsinformatie
Naast het aanpassen van de website zal Segment ook een intranet voor
de gemeentelijke organisatie en een raadsinformatiesysteem leveren. De
raadsleden kunnen dan de informatiestromen binnen het gemeentebedrijf
gemakkelijk volgen. Zodra de nieuwe website op het internet staat,
zullen we hiervan melding maken in deze krant.
Informatie: mw. L.M. Klinkenberg, tel. 53 99 618
Integrale veiligheid
LieveBeheersbeestjes
Sinds 2001 liggen op 20 plaatsen in Laren de Lieveheersbeestjes
stoeptegels. We komen ze tegen in het centrum, bij scholen en in de
buurt van drukbezochte sport- en ontspanningscentra. Ze zijn al
'gewoon' geworden in het straatbeeld. Veel mensen passeren ze en zijn
zich er minder van bewust dat deze tegels een speciale betekenis
hebben.
Indertijd werden de tegels aangekocht bij de Stichting Tegen Zinloos
Geweld. Het was de bedoeling om in het trottoir op deze manier een
reminder aan te brengen. Mensen die op straat lopen worden herinnerd
aan het feit dat geweld altijd zinloos is. Het Lieveheersbeestje is
een symbool van vredelievendheid. Er zijn bij onenigheid altijd betere
oplossingen dan geweld. Ook geweld en vernieling als vorm van vermaak
is één van de zaken die de veiligheid van de samenleving ernstig
aantasten. Enkele seconden wachten kunnen al een ommekeer betekenen.
Tot tien tellen is zo gek nog niet!
Bomenkap op de Torenlaan
In 1995 is de Torenlaan gereconstrueerd. Voor het gedeelte tussen
Torenlaan-Blaricum en Sint Lucasweg, is een groenplan opgesteld. De
bomen aan de Torenlaan zouden in drie fasen gekapt worden. De derde
fase, waarin vijf beuken moeten worden verwijderd, was gepland voor
2005.
De vijf beuken die dit jaar volgens plan op de nominatie staan om
gekapt te worden zijn eind 2004 bekeken door de bomenspecialist van de
afdeling gemeentewerken. Na dit onderzoek is besloten om de vijf
beuken volgens plan te kappen.
Het plan voorzag in eerste instantie niet in herplant, maar helaas
hebben twee van de jonge beuken die in een eerdere fase waren
aangeplant het niet gered. Deze worden verwijderd en daarna vervangen
door twee volwaardige bomen die in 1995 werden verwijderd en in de
voormalige bijentuin aan de Torenlaan zijn opgekweekt door de
gemeente.
Informatie: A. Roodhart, tel. 53 94 061
Stem mee
Wordt Laren de schoonste gemeente van Nederland?
De gemeente levert een aantal diensten aan de inwoners. De meeste
mensen ervaren het schoonhouden van de straat als één van de
belangrijkste daarvan. De Stichting Nederland Schoon, die onder het
motto 'met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak' verschillende
initiatieven ontplooit om het zwerfafvalprobleem aan te pakken heeft
daarom de wedstrijd 'De schoonste gemeente van Nederland'
uitgeschreven. We meldden u vorige maand dat de gemeente Laren heeft
ingeschreven voor deze wedstrijd. Wethouder Maria Klingenberg van
milieu roept alle inwoners op om te gaan stemmen. De gemeente doet er
veel aan om het dorp zo schoon mogelijk te houden. De wethouder denkt
dat de inspanningen voldoende zijn om in ieder geval een kans te
maken. 'Deze wedstrijd attendeert mensen ook op het
zwerfafvalprobleem. Dat is een goede zaak. Er staan voldoende
afvalbakken in de openbare ruimte. Als gemeente doen we ons best. Het
publiek op straat helpt mee door zoveel mogelijk gebruik te maken van
de bakken.'
Stem mee. Uw stem heeft invloed!
Vanaf 21 februari kunt u uw stem uitbrengen op de website
www.schoonstegemeente.nl
(voor mensen zonder computer of internet zijn formulieren verkrijgbaar
in het gemeentehuis, bibliotheek en in de Warrekam).
Aan de hand van foto's kunt u aangeven hoe schoon uw buurt is. Het is
de bedoeling dat u aangeeft welke foto overeenkomt met de situatie in
uw buurt als het om zwerfafval gaat.
De gemeenten met de hoogste score gaan door naar de volgende ronde.
Daarna beoordeelt de stichting Nederland Schoon de maatregelen die
door de gemeente getroffen zijn om zwerfafval tegen te gaan en de
gemeente schoon te houden. Op basis hiervan bepaalt de jury welke
negen gemeenten doorgaan naar de finale.
Informatie: website www.schoonstegemeente.nl of mw. L.M. Klinkenberg,
tel. 53 99 618
Nieuwe uitgever gemeentegids in najaar
De gemeente Laren gaat de volgende gemeentegids maken in samenwerking
met uitgeverij De Kleine Media te Schagen. De gids zal in het najaar
van 2005 gaat verschijnen. Het zal een heel nieuw model gids worden,
met een betere leesbaarheid en zoekfunctie. De gids krijgt een fraai
uiterlijk.
Daarnaast zal er ruimte besteed worden aan de publicatie van het
Burgerjaarverslag 2004. Met de nieuwe opzet van de gemeentegids hopen
wij de inwoners van Laren nog beter te informeren. De gemeentegids zal
ook digitaal beschikbaar zijn via de gemeentelijke website.
Informatie: mw. L.M. Klinkenberg, tel. 53 99 618
Tekst infopagina 24 juni 2004
Burgerjaarverslag 2003
Onlangs verscheen het Burgerjaarverslag 2003. Hierin doet de
burgemeester verslag aan de bevolking van de kwaliteit van de
gemeentelijke dienstverlening en de geleverde prestaties. In zijn
voorwoord laat burgemeester Roest weten dat hij de dienstverlening aan
de burger verder wil stroomlijnen en controleerbaar maken. Digitale
communicatie leent zich uitstekend voor ¡°maatwerk¡± op dit gebied. De
gemeentelijke organisatie wil ook gaan werken met kwaliteitshandvesten
en verbeterplannen.
Het gemeentelijk beleid heeft invloed op het dagelijks leven van de
bevolking, de organisaties en bedrijven in Laren. Bij de meeste
besluiten die genomen moeten worden zijn meerdere oplossingen
denkbaar. Het is de verantwoordelijkheid van bestuurders om uit die
mogelijkheden die oplossingen te kiezen die een zo groot mogelijk
draagvlak hebben onder de bevolking tegen een aanvaardbare kostprijs.
Dat kan betekenen dat aan de wensen van een individuele inwoner niet
(helemaal) tegemoet gekomen kan worden. Iedere inwoner heeft diverse
mogelijkheden om invloed op het beleid uit te oefenen, zodat bij het
besluitvormingsproces zoveel mogelijk gezichtspunten betrokken kunnen
worden. De burgemeester spoort iedereen aan van die mogelijkheden
gebruik te maken. Dat kan via het stemrecht, maar ook door in te
spreken tijdens vergaderingen, zienswijzen aan te dragen bij
wettelijke inspraakprocedures en via interactie met bestuurders. Ook
zijn er mogelijkheden voor bezwaar- en beroep. Sommige besluiten
kunnen via een referendum op draagvlak onder de bevolking getoetst
worden. Nieuw is in het dualistisch stelsel het burgerinitiatief,
waarbij burgers zelf een voorstel kunnen indienen bij de gemeenteraad.
In de gemeente Laren zijn hiervoor nog geen procedures vastgesteld.
Dienstverlening
Om kwaliteit te kunnen bewaken moeten er wel normen vastgesteld worden
waaraan de gemeente moet voldoen. Grotere gemeenten werken al met
kwaliteitshandvesten. Deze methode is voor de burger heel
overzichtelijk. Het is een lijstje met de manier waarop en de tijd
waarbinnen de gemeentelijke diensten zaken moet afhandelen. Aan het
eind van het jaar wordt dan bekeken of deze normen gehaald zijn. Zo
niet, dan wordt een verbeterplan opgesteld. Burgemeester Roest is er
een voorstander van om ook in Laren in de toekomst op deze wijze te
gaan werken. De gemeentelijke organisatie werkt hard aan een
veranderingsproces dat deze nieuwe werkwijze mogelijk moet gaan maken.
Er is in 2003 heel wat werk verzet. In het burgerjaarverslag wordt een
overzicht gegeven van aantallen verleende vergunningen,
dienstverlening aan de balie, per telefoon, via internet en in vooral
concreet het dorp.
Klachten
De Klachtenregeling van de gemeente Laren is sinds 6 december 2001 in
werking. In 2003 werden zeven formele klachten ontvangen en behandeld.
Deze werden binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Wanneer dit
nodig was, werd in overleg met de klager een termijn van behandeling
vastgesteld. De klachten waren divers van aard, maar duidelijk werd
dat een incorrecte bejegening van burgers gelukkig alleen incidenteel
voorkomt. Het bleef bij enkele incidenten, waarbij de betrokken
medewerker of bestuurder een minder gelukkige opstelling had gekozen,
die naderhand met de klager kon worden uitgesproken.
Wat opviel is dat verwachtingen van burgers niet altijd overeen komen
met wat de overheid op grond van de wet- en regelgeving te bieden
heeft. Zo¡¯n verkeerd verwachtingspatroon kan leiden tot een
misplaatst gevoel van ongenoegen. Het gaat in dergelijke gevallen dus
om het verstrekken van heldere informatie zodat de klager weet waar
hij wel en niet op kan rekenen.
Uitkomsten van de in 2003 afgehandelde bezwaarschriften
ingetrokken: 9
niet-ontvankelijk: 1 wegens ontbreken belanghebbenden begrip)
gegrond: 2
ongegrond: 6
gedeeltelijk gegrond, gedeeltelijk ongegrond: 1 (motivering niet
voldoende draagkrachtig)
niet-bevoegd/doorzending naar bevoegde orgaan: 1
Integriteit
De gemeente moet het vertrouwen hebben van de burgers. De gemeente
Laren streeft dan ook naar openheid en een transparant bestuur. De
bevolking wordt via deze krant en via de website op de hoogte gehouden
van met welke belangrijke beleidszaken de gemeente bezig is.
Administratieve procedures worden steeds gevolgd om misstappen te
voorkomen. De gemeenteraad heeft gedragscodes voor raadsleden en
bestuurders vastgesteld. Deze zijn openbaar.
Het beeld dat inwoners van hun gemeente hebben wordt enerzijds bepaald
door hun eigen contacten met de gemeentelijke dienstverlening, maar
anderzijds ook sterk gekleurd door wat de media te melden hebben. De
gemeente Laren verstrekt open, eerlijke en juiste informatie aan de
pers. Dit om onjuiste berichtgeving te voorkomen. Waar toch het geval
is van een onjuiste interpretatie in de pers zal de gemeente daar dan
ook op reageren.
Burgerjaarverslag lezen? Dat kan door een exemplaar af te halen in het
gemeentehuis of in de openbare bibliotheek. De volledige tekst van het
burgerjaarverslag 2003 is in te zien of te downloaden op de pagina
Informatie en Inspraak op deze site.
Larense activiteitengids en -markt in aantocht
Ook dit jaar zal in Laren de activiteitengids van 'De Warrekam' weer
huis-aan-huis verspreid worden. In de brochure wordt een overzicht
gegeven van alle cursussen en activiteiten die in het seizoen
22004/2005 in het sociaal cultureel centrum aan de Brink gegeven
worden. Op zaterdag 11 september a.s. presenteren alle verenigingen,
organisaties en instellingen van Laren zich op de Activiteitenmarkt
2004/2005. Een bezoek aan deze markt levert veel informatie op over de
verenigingen, organisaties en instellingen die in Laren actief zijn.
Het bezoek valt prima te combineren met winkelen, want de stands
zullen op de Brink worden ingericht. Op deze zaterdag is het ook nog
Open Monumentendag.
Zomerstop gemeentelijke informatie
De zomervakantie is in zicht. Omdat in de zomermaanden zowel inwoners
als gemeentemedewerkers en bestuurders vakantie houden, is er minder
activiteit. In de maanden juli en augustus zal geen informatiepagina
in de krant verschijnen. Ook zal de berichtgeving via de wekelijkse
gemeenterubriek Larense Zaken in juli gehalveerd worden en niet op 15
en 29 juli verschijnen.
De commissievergaderingen zijn op 6,7 en 8 juli. Daarna begint het
zomerreces. In de maand augustus zijn geen commissievergaderingen. De
eerstvolgende gemeenteraadsvergadering vindt plaats op woensdag 25
augustus 2004.
Reispapieren al in orde?
Als u uw reispapieren nog niet in orde heeft, in het van belang hier
tijdig aan te denken. De nieuwe paspoorten worden buiten de gemeente
vervaardigd, waardoor geen klaar-terwijl-u-wacht-service geboden kan
worden. U moet rekening houden met een termijn van minimaal 5
werkdagen tussen de aanvraag en de uitgifte. Als u naar het buitenland
reist, ook naar landen rondom de Middellandse Zee, is het verstandig
na te gaan of u vaccinaties of andere beschermende maatregelen nodig
heeft. Informatie hierover vindt u op internet www.gezondopreis.nl of
via de GGD Gooi- en Vechtstreek. De brochure Wijs op reis 2004 kunt u
aanvragen via postbus 51.
Reisinformatie collectief vraagafhankelijk vervoer nu ook via
0900-9292
Het landelijk informatienummer 0900-9292 waar u informatie over het
openbaar vervoer kunt krijgen, geeft vanaf nu ook informatie over de
taxi's en busjes van het collectief vraagafhankelijk vervoer. Hoewel
deze taxi's en busjes geen dienstregeling en lijnen kennen, heeft
REISinformatiegroep toch een manier gevonden om ze op te nemen in de
OV-reisplanner. Via het telefoonnummer 0900-1475 kunt u contact leggen
met de sprekende computer die electronische reisadviezen geeft, niet
alleen van treinstation naar treinstation, maar ook van elke postcode
in Nederland naar elke andere postcode. Ook kunt u informatie vinden
via de website www.9292ov.nl