Gemeente Laren


Gemeentelijke informatiepagina donderdag 24 februari 2005

Dit voorjaar vernieuwde website Laren
Gebruiksvriendelijk, helder en duidelijk

Dit voorjaar zal de gemeentelijke website www.laren.nl een volkomen nieuw uiterlijk krijgen. De 'oude' website, die in oktober 2001 officieel op het net werd gezet, is na dik drie jaar aan een face-lift toe. De nieuwe opzet heeft een uiterlijk dat aan de huidige trend is aangepast. 'De site moet zo gebruiksvriendelijk zijn als maar mogelijk is', zegt burgemeester Roest, die het proces als portefeuillehouder informatievoorziening en communicatie op de voet gevolgd heeft. 'Een rustige site, zodat snel duidelijk wordt hoe de menustructuur in elkaar zit. Geen storende banners, of snel wisselende beeldelementen die de aandacht van de hoofdzaken afleiden. De opzet is om snelle en doeltreffende zoekmogelijkheden voor de burger aan te bieden.' Er wordt rekening gehouden met blinden en slechtzienden volgens de voorschriften van de Stichting Drempels Weg. Bovendien moet eind 2005 de site voorzien in 25% van de dienstverlening van de gemeente.

Op dit moment wordt druk gewerkt aan de bouw van de nieuwe site. De gemeente Laren heeft dit project uitbesteed aan Segment Interactieve Media, een bedrijf dat alle veel gemeenten onder contract heeft en klantvriendelijke oplossingen aanbiedt voor internet. Zo krijgt de website een goede structuur met een vernieuwde productencatalogus, waarin elke product dat de gemeente aanbiedt wordt beschreven en waar mogelijk wordt voorzien van een formulier dat de gebruiker kan uitprinten en opsturen. In een latere fase zal het ook mogelijk worden om het formulier digitaal te posten en op termijn zal de hele afhandeling, inclusief de betaling per internetkassa, digitaal kunnen geschieden.

Menustructuur
De site zal een rustige startpagina te zien geven waar twee korte actuele berichten een plaatsje krijgen. De kleuren zijn die van de huisstijl: blauw en geel met een crèmekleurige ondergrond. Ook de bekende huisstijlelementen krijgen een plaatsje, de schaapjes, het palet en de pomp van Mauve. Het fotowerk laat bekende Larense plekjes en activiteiten zien.
De menustructuur is overzichtelijk op de startpagina zichtbaar: boven en onder de verschillende mogelijkheden en rechts een vijftal duidelijke 'snel'knoppen. Zo krijgt het Postiljonplan een eigen knop en ook zal de gemeentegids digitaal via een directe verbinding te raadplegen zijn. De productencatalogus is te vinden onder de knop 'producten & diensten'. Ook veelgestelde vragen kunnen direct geraadpleegd worden via één van de speciale snelknoppen. Al met al biedt de startpagina een directe ingang tot alle hoofdrubrieken en actualiteiten. Een rustig letterbeeld en pagina-indeling completeert het geheel. Er is bovendien rekening gehouden met het feit dat niet iedereen het nieuwste model computer heeft. De toegankelijkheid voldoet aan alle eisen, ook voor blinden en slechtzienden.

Raadsinformatie
Naast het aanpassen van de website zal Segment ook een intranet voor de gemeentelijke organisatie en een raadsinformatiesysteem leveren. De raadsleden kunnen dan de informatiestromen binnen het gemeentebedrijf gemakkelijk volgen. Zodra de nieuwe website op het internet staat, zullen we hiervan melding maken in deze krant.
Informatie: mw. L.M. Klinkenberg, tel. 53 99 618

Integrale veiligheid
LieveBeheersbeestjes
Sinds 2001 liggen op 20 plaatsen in Laren de Lieveheersbeestjes stoeptegels. We komen ze tegen in het centrum, bij scholen en in de buurt van drukbezochte sport- en ontspanningscentra. Ze zijn al 'gewoon' geworden in het straatbeeld. Veel mensen passeren ze en zijn zich er minder van bewust dat deze tegels een speciale betekenis hebben.
Indertijd werden de tegels aangekocht bij de Stichting Tegen Zinloos Geweld. Het was de bedoeling om in het trottoir op deze manier een reminder aan te brengen. Mensen die op straat lopen worden herinnerd aan het feit dat geweld altijd zinloos is. Het Lieveheersbeestje is een symbool van vredelievendheid. Er zijn bij onenigheid altijd betere oplossingen dan geweld. Ook geweld en vernieling als vorm van vermaak is één van de zaken die de veiligheid van de samenleving ernstig aantasten. Enkele seconden wachten kunnen al een ommekeer betekenen. Tot tien tellen is zo gek nog niet!

Bomenkap op de Torenlaan
In 1995 is de Torenlaan gereconstrueerd. Voor het gedeelte tussen Torenlaan-Blaricum en Sint Lucasweg, is een groenplan opgesteld. De bomen aan de Torenlaan zouden in drie fasen gekapt worden. De derde fase, waarin vijf beuken moeten worden verwijderd, was gepland voor 2005.
De vijf beuken die dit jaar volgens plan op de nominatie staan om gekapt te worden zijn eind 2004 bekeken door de bomenspecialist van de afdeling gemeentewerken. Na dit onderzoek is besloten om de vijf beuken volgens plan te kappen.
Het plan voorzag in eerste instantie niet in herplant, maar helaas hebben twee van de jonge beuken die in een eerdere fase waren aangeplant het niet gered. Deze worden verwijderd en daarna vervangen door twee volwaardige bomen die in 1995 werden verwijderd en in de voormalige bijentuin aan de Torenlaan zijn opgekweekt door de gemeente.
Informatie: A. Roodhart, tel. 53 94 061

Stem mee
Wordt Laren de schoonste gemeente van Nederland?

De gemeente levert een aantal diensten aan de inwoners. De meeste mensen ervaren het schoonhouden van de straat als één van de belangrijkste daarvan. De Stichting Nederland Schoon, die onder het motto 'met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak' verschillende initiatieven ontplooit om het zwerfafvalprobleem aan te pakken heeft daarom de wedstrijd 'De schoonste gemeente van Nederland' uitgeschreven. We meldden u vorige maand dat de gemeente Laren heeft ingeschreven voor deze wedstrijd. Wethouder Maria Klingenberg van milieu roept alle inwoners op om te gaan stemmen. De gemeente doet er veel aan om het dorp zo schoon mogelijk te houden. De wethouder denkt dat de inspanningen voldoende zijn om in ieder geval een kans te maken. 'Deze wedstrijd attendeert mensen ook op het zwerfafvalprobleem. Dat is een goede zaak. Er staan voldoende afvalbakken in de openbare ruimte. Als gemeente doen we ons best. Het publiek op straat helpt mee door zoveel mogelijk gebruik te maken van de bakken.'

Stem mee. Uw stem heeft invloed!
Vanaf 21 februari kunt u uw stem uitbrengen op de website www.schoonstegemeente.nl
(voor mensen zonder computer of internet zijn formulieren verkrijgbaar in het gemeentehuis, bibliotheek en in de Warrekam).

Aan de hand van foto's kunt u aangeven hoe schoon uw buurt is. Het is de bedoeling dat u aangeeft welke foto overeenkomt met de situatie in uw buurt als het om zwerfafval gaat.
De gemeenten met de hoogste score gaan door naar de volgende ronde. Daarna beoordeelt de stichting Nederland Schoon de maatregelen die door de gemeente getroffen zijn om zwerfafval tegen te gaan en de gemeente schoon te houden. Op basis hiervan bepaalt de jury welke negen gemeenten doorgaan naar de finale.
Informatie: website www.schoonstegemeente.nl of mw. L.M. Klinkenberg, tel. 53 99 618

Nieuwe uitgever gemeentegids in najaar
De gemeente Laren gaat de volgende gemeentegids maken in samenwerking met uitgeverij De Kleine Media te Schagen. De gids zal in het najaar van 2005 gaat verschijnen. Het zal een heel nieuw model gids worden, met een betere leesbaarheid en zoekfunctie. De gids krijgt een fraai uiterlijk.
Daarnaast zal er ruimte besteed worden aan de publicatie van het Burgerjaarverslag 2004. Met de nieuwe opzet van de gemeentegids hopen wij de inwoners van Laren nog beter te informeren. De gemeentegids zal ook digitaal beschikbaar zijn via de gemeentelijke website. Informatie: mw. L.M. Klinkenberg, tel. 53 99 618


Tekst infopagina 24 juni 2004

Burgerjaarverslag 2003

Onlangs verscheen het Burgerjaarverslag 2003. Hierin doet de burgemeester verslag aan de bevolking van de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de geleverde prestaties. In zijn voorwoord laat burgemeester Roest weten dat hij de dienstverlening aan de burger verder wil stroomlijnen en controleerbaar maken. Digitale communicatie leent zich uitstekend voor ¡°maatwerk¡± op dit gebied. De gemeentelijke organisatie wil ook gaan werken met kwaliteitshandvesten en verbeterplannen.

Het gemeentelijk beleid heeft invloed op het dagelijks leven van de bevolking, de organisaties en bedrijven in Laren. Bij de meeste besluiten die genomen moeten worden zijn meerdere oplossingen denkbaar. Het is de verantwoordelijkheid van bestuurders om uit die mogelijkheden die oplossingen te kiezen die een zo groot mogelijk draagvlak hebben onder de bevolking tegen een aanvaardbare kostprijs. Dat kan betekenen dat aan de wensen van een individuele inwoner niet (helemaal) tegemoet gekomen kan worden. Iedere inwoner heeft diverse mogelijkheden om invloed op het beleid uit te oefenen, zodat bij het besluitvormingsproces zoveel mogelijk gezichtspunten betrokken kunnen worden. De burgemeester spoort iedereen aan van die mogelijkheden gebruik te maken. Dat kan via het stemrecht, maar ook door in te spreken tijdens vergaderingen, zienswijzen aan te dragen bij wettelijke inspraakprocedures en via interactie met bestuurders. Ook zijn er mogelijkheden voor bezwaar- en beroep. Sommige besluiten kunnen via een referendum op draagvlak onder de bevolking getoetst worden. Nieuw is in het dualistisch stelsel het burgerinitiatief, waarbij burgers zelf een voorstel kunnen indienen bij de gemeenteraad. In de gemeente Laren zijn hiervoor nog geen procedures vastgesteld.

Dienstverlening
Om kwaliteit te kunnen bewaken moeten er wel normen vastgesteld worden waaraan de gemeente moet voldoen. Grotere gemeenten werken al met kwaliteitshandvesten. Deze methode is voor de burger heel overzichtelijk. Het is een lijstje met de manier waarop en de tijd waarbinnen de gemeentelijke diensten zaken moet afhandelen. Aan het eind van het jaar wordt dan bekeken of deze normen gehaald zijn. Zo niet, dan wordt een verbeterplan opgesteld. Burgemeester Roest is er een voorstander van om ook in Laren in de toekomst op deze wijze te gaan werken. De gemeentelijke organisatie werkt hard aan een veranderingsproces dat deze nieuwe werkwijze mogelijk moet gaan maken. Er is in 2003 heel wat werk verzet. In het burgerjaarverslag wordt een overzicht gegeven van aantallen verleende vergunningen, dienstverlening aan de balie, per telefoon, via internet en in vooral concreet het dorp.

Klachten
De Klachtenregeling van de gemeente Laren is sinds 6 december 2001 in werking. In 2003 werden zeven formele klachten ontvangen en behandeld. Deze werden binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Wanneer dit nodig was, werd in overleg met de klager een termijn van behandeling vastgesteld. De klachten waren divers van aard, maar duidelijk werd dat een incorrecte bejegening van burgers gelukkig alleen incidenteel voorkomt. Het bleef bij enkele incidenten, waarbij de betrokken medewerker of bestuurder een minder gelukkige opstelling had gekozen, die naderhand met de klager kon worden uitgesproken. Wat opviel is dat verwachtingen van burgers niet altijd overeen komen met wat de overheid op grond van de wet- en regelgeving te bieden heeft. Zo¡¯n verkeerd verwachtingspatroon kan leiden tot een misplaatst gevoel van ongenoegen. Het gaat in dergelijke gevallen dus om het verstrekken van heldere informatie zodat de klager weet waar hij wel en niet op kan rekenen.

Uitkomsten van de in 2003 afgehandelde bezwaarschriften ingetrokken: 9
niet-ontvankelijk: 1 wegens ontbreken belanghebbenden begrip) gegrond: 2
ongegrond: 6
gedeeltelijk gegrond, gedeeltelijk ongegrond: 1 (motivering niet voldoende draagkrachtig)
niet-bevoegd/doorzending naar bevoegde orgaan: 1

Integriteit
De gemeente moet het vertrouwen hebben van de burgers. De gemeente Laren streeft dan ook naar openheid en een transparant bestuur. De bevolking wordt via deze krant en via de website op de hoogte gehouden van met welke belangrijke beleidszaken de gemeente bezig is. Administratieve procedures worden steeds gevolgd om misstappen te voorkomen. De gemeenteraad heeft gedragscodes voor raadsleden en bestuurders vastgesteld. Deze zijn openbaar.
Het beeld dat inwoners van hun gemeente hebben wordt enerzijds bepaald door hun eigen contacten met de gemeentelijke dienstverlening, maar anderzijds ook sterk gekleurd door wat de media te melden hebben. De gemeente Laren verstrekt open, eerlijke en juiste informatie aan de pers. Dit om onjuiste berichtgeving te voorkomen. Waar toch het geval is van een onjuiste interpretatie in de pers zal de gemeente daar dan ook op reageren.

Burgerjaarverslag lezen? Dat kan door een exemplaar af te halen in het gemeentehuis of in de openbare bibliotheek. De volledige tekst van het burgerjaarverslag 2003 is in te zien of te downloaden op de pagina Informatie en Inspraak op deze site.

Larense activiteitengids en -markt in aantocht
Ook dit jaar zal in Laren de activiteitengids van 'De Warrekam' weer huis-aan-huis verspreid worden. In de brochure wordt een overzicht gegeven van alle cursussen en activiteiten die in het seizoen 22004/2005 in het sociaal cultureel centrum aan de Brink gegeven worden. Op zaterdag 11 september a.s. presenteren alle verenigingen, organisaties en instellingen van Laren zich op de Activiteitenmarkt 2004/2005. Een bezoek aan deze markt levert veel informatie op over de verenigingen, organisaties en instellingen die in Laren actief zijn. Het bezoek valt prima te combineren met winkelen, want de stands zullen op de Brink worden ingericht. Op deze zaterdag is het ook nog Open Monumentendag.

Zomerstop gemeentelijke informatie
De zomervakantie is in zicht. Omdat in de zomermaanden zowel inwoners als gemeentemedewerkers en bestuurders vakantie houden, is er minder activiteit. In de maanden juli en augustus zal geen informatiepagina in de krant verschijnen. Ook zal de berichtgeving via de wekelijkse gemeenterubriek Larense Zaken in juli gehalveerd worden en niet op 15 en 29 juli verschijnen.
De commissievergaderingen zijn op 6,7 en 8 juli. Daarna begint het zomerreces. In de maand augustus zijn geen commissievergaderingen. De eerstvolgende gemeenteraadsvergadering vindt plaats op woensdag 25 augustus 2004.

Reispapieren al in orde?
Als u uw reispapieren nog niet in orde heeft, in het van belang hier tijdig aan te denken. De nieuwe paspoorten worden buiten de gemeente vervaardigd, waardoor geen klaar-terwijl-u-wacht-service geboden kan worden. U moet rekening houden met een termijn van minimaal 5 werkdagen tussen de aanvraag en de uitgifte. Als u naar het buitenland reist, ook naar landen rondom de Middellandse Zee, is het verstandig na te gaan of u vaccinaties of andere beschermende maatregelen nodig heeft. Informatie hierover vindt u op internet www.gezondopreis.nl of via de GGD Gooi- en Vechtstreek. De brochure Wijs op reis 2004 kunt u aanvragen via postbus 51.

Reisinformatie collectief vraagafhankelijk vervoer nu ook via 0900-9292
Het landelijk informatienummer 0900-9292 waar u informatie over het openbaar vervoer kunt krijgen, geeft vanaf nu ook informatie over de taxi's en busjes van het collectief vraagafhankelijk vervoer. Hoewel deze taxi's en busjes geen dienstregeling en lijnen kennen, heeft REISinformatiegroep toch een manier gevonden om ze op te nemen in de OV-reisplanner. Via het telefoonnummer 0900-1475 kunt u contact leggen met de sprekende computer die electronische reisadviezen geeft, niet alleen van treinstation naar treinstation, maar ook van elke postcode in Nederland naar elke andere postcode. Ook kunt u informatie vinden via de website www.9292ov.nl