Bromfiets project werpt vruchten af
GEERTRUIDENBERG, 24 februari 2005
Aantal verkeersongevallen met brommers daalt met 27,5 %
Bromfiets project werpt vruchten af
GEMEENTE GEERTRUIDENBERG / GEMEENTE DRIMMELEN: Het bromfiets project
Brom-effe-normaal werpt werpt zijn vruchten af. Het aantal
verkeersongevallen waarbij bromfietsers betrokken waren daalde het
afgelopen jaar namelijk met ruim een kwart. Brom-effe-normaal is een
samenwerkingsproject van de gemeenten Geertruidenberg en Drimmelen,
het Openbaar Ministerie en het politieteam Geertruidenberg-Drimmelen.
Aanleiding:
In 2003 werd de politie bij 40 aanrijdingen geroepen, waarbij
bestuurders van een brom- of snorfiets waren betrokken. Daarnaast was
er sprake van toenemende overlastmeldingen over het rijgedrag van
scooterjeugd rond jongerenontmoetingsplaatsen en nabij
winkelcentra. Dit was reden voor de politie, de beide gemeenten en het
Openbaar Ministerie om deze problematiek integraal aan te pakken. De
doelstelling van het project richtte zich op:
· Verhogen van de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel in de
woonwijken,
· Het verhogen van de verkeersveiligheid,
· Het terugdringen van het aantal bromfietsen met té hoog
vermogen,
· Het terugdringen van het aantal bromfietsers dat onverzekerd
rijdt,
· Het terugdringen van het aantal bromfietsen dat teveel
geluid maakt,
· Het terugdringen van het aantal bromfietsbestuurders zonder
helm (bij helmplicht)
Het project was succesvol: in jaar 2004, waarin het project startte,
was er sprake van 29 ongevallen ( in 2003 nog 40) waarbij bromfietsers
als veroorzaker betrokken waren. Een afname van 27,5 % dus.
Inspanningen politie:
De inspanningen van de politie richtten zich op het geven van
voorlichting aan de bromfiets- jeugd op de middelbare scholen en op
speciale informatieavonden. Daarbij kreeg de brommerjeugd vooral
informatie op het gebied van rijgedrag, verkeersveiligheid en
rijtechnische aspecten. Het politie Geertruidenberg Drimmelen hield in
de periode 1 mei 2004 / 31 december 2004 in totaal zeven grootschalige
bromfietscontroles. Bij dit controles zijn 312 brommers gecontroleerd.
124 brommers waren in orde en in de overige 188 gevallen trad de
politie verbaliserend op. Dat gebeurde voor:
· 132 Constructie snelheid (opvoeren van de bromfiets)
· 33 Teveel geluidproductie (uitlaat)
· 15 Niet dragen van de valhelm
· 13 Ondeugdelijke / defecte remmen
· 11 Geen bromfietscertificaat
· 10 Verkeersgedrag
· 9 Gladde banden
· 6 Niet verzekerd
· 5 Snelheidsovertredingen
· 4 Technische gebreken
· 2 Onjuiste / geen verlichting
Inspanningen Openbaar Ministerie:
Het OM behandelde de processen-verbaal voortkomende uit project met
voorrang en had extra aandacht voor recidivisten. In één geval werd
een minderjarige voor de kinderrechter gebracht vanwege gevaarlijk
rijgedrag, niet stoppen voor de politie en het rijden onder invloed.
Daarnaast legde het Openbaar Ministerie in zes gevallen een zogenaamde
OM-transactie op.
Inspanningen gemeenten:
De gemeenten voerden de regie over het project en schreven
subsidiefondsen aan om financiële middelen te genereren voor
uitvoering en continuering van het project. Op de korte termijn leidt
dit tot de aanschaf van een rollentestbank, waarmee de
constructiesnelheid van brom- en snorfietsen gemeten kan worden.
Daarnaast verzorgden de gemeenten de ontwikkeling van flyers en poster
voor dit project.Verder werd voor de lange termijn gekeken naar
infrastructurele maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten.
Binnenkort preventieve controle:
Begin april volgt er een preventieve actie in beide betrokken
gemeenten. Brom- en snorfietsbezitters krijgen dan de mogelijkheid om
hun voertuig vrijblijvend te laten controleren door de politie. Op dat
moment worden er geen bekeuringen opgemaakt, maar geeft de politie
adviezen over de technische staat van de bromfiets of snorfiets.
Uiteraard volgen na deze preventieve controles de nodige repressieve
controles, waarbij de politie wél gaat bekeuren.
Auteur: Jeroen Steenmeijer
Politie Midden- en West Brabant