Politie Midden- en West Brabant

Bromfiets project werpt vruchten af

GEERTRUIDENBERG, 24 februari 2005

Aantal verkeersongevallen met brommers daalt met 27,5 % Bromfiets project werpt vruchten af

GEMEENTE GEERTRUIDENBERG / GEMEENTE DRIMMELEN: Het bromfiets project Brom-effe-normaal werpt werpt zijn vruchten af. Het aantal verkeersongevallen waarbij bromfietsers betrokken waren daalde het afgelopen jaar namelijk met ruim een kwart. Brom-effe-normaal is een samenwerkingsproject van de gemeenten Geertruidenberg en Drimmelen, het Openbaar Ministerie en het politieteam Geertruidenberg-Drimmelen.

Aanleiding:
In 2003 werd de politie bij 40 aanrijdingen geroepen, waarbij bestuurders van een brom- of snorfiets waren betrokken. Daarnaast was er sprake van toenemende overlastmeldingen over het rijgedrag van scooterjeugd rond jongerenontmoetingsplaatsen en nabij winkelcentra. Dit was reden voor de politie, de beide gemeenten en het Openbaar Ministerie om deze problematiek integraal aan te pakken. De doelstelling van het project richtte zich op:
· Verhogen van de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel in de woonwijken,
· Het verhogen van de verkeersveiligheid,
· Het terugdringen van het aantal bromfietsen met té hoog vermogen,
· Het terugdringen van het aantal bromfietsers dat onverzekerd rijdt,
· Het terugdringen van het aantal bromfietsen dat teveel geluid maakt,
· Het terugdringen van het aantal bromfietsbestuurders zonder helm (bij helmplicht)
Het project was succesvol: in jaar 2004, waarin het project startte, was er sprake van 29 ongevallen ( in 2003 nog 40) waarbij bromfietsers als veroorzaker betrokken waren. Een afname van 27,5 % dus.

Inspanningen politie:
De inspanningen van de politie richtten zich op het geven van voorlichting aan de bromfiets- jeugd op de middelbare scholen en op speciale informatieavonden. Daarbij kreeg de brommerjeugd vooral informatie op het gebied van rijgedrag, verkeersveiligheid en rijtechnische aspecten. Het politie Geertruidenberg Drimmelen hield in de periode 1 mei 2004 / 31 december 2004 in totaal zeven grootschalige bromfietscontroles. Bij dit controles zijn 312 brommers gecontroleerd. 124 brommers waren in orde en in de overige 188 gevallen trad de politie verbaliserend op. Dat gebeurde voor:
· 132 Constructie snelheid (opvoeren van de bromfiets) · 33 Teveel geluidproductie (uitlaat)
· 15 Niet dragen van de valhelm
· 13 Ondeugdelijke / defecte remmen
· 11 Geen bromfietscertificaat
· 10 Verkeersgedrag
· 9 Gladde banden
· 6 Niet verzekerd
· 5 Snelheidsovertredingen
· 4 Technische gebreken
· 2 Onjuiste / geen verlichting

Inspanningen Openbaar Ministerie:
Het OM behandelde de processen-verbaal voortkomende uit project met voorrang en had extra aandacht voor recidivisten. In één geval werd een minderjarige voor de kinderrechter gebracht vanwege gevaarlijk rijgedrag, niet stoppen voor de politie en het rijden onder invloed. Daarnaast legde het Openbaar Ministerie in zes gevallen een zogenaamde OM-transactie op.

Inspanningen gemeenten:
De gemeenten voerden de regie over het project en schreven subsidiefondsen aan om financiële middelen te genereren voor uitvoering en continuering van het project. Op de korte termijn leidt dit tot de aanschaf van een rollentestbank, waarmee de constructiesnelheid van brom- en snorfietsen gemeten kan worden. Daarnaast verzorgden de gemeenten de ontwikkeling van flyers en poster voor dit project.Verder werd voor de lange termijn gekeken naar infrastructurele maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten.

Binnenkort preventieve controle:
Begin april volgt er een preventieve actie in beide betrokken gemeenten. Brom- en snorfietsbezitters krijgen dan de mogelijkheid om hun voertuig vrijblijvend te laten controleren door de politie. Op dat moment worden er geen bekeuringen opgemaakt, maar geeft de politie adviezen over de technische staat van de bromfiets of snorfiets. Uiteraard volgen na deze preventieve controles de nodige repressieve controles, waarbij de politie wél gaat bekeuren.

Auteur: Jeroen Steenmeijer