CDA

De CDA Tweede-Kamerfractie wil dat het kabinet een deltaplan schoon en zuinig opstelt om de luchtverontreiniging door autos terug te dringen.

De Clean Car Campaign in de staat Califoria kan als voorbeeld dienen. Op korte termijn moet het kabinet starten met een roetfiltercampagne.

Door de groei van de automobiliteit levert de luchtkwaliteit in en rond veel steden problemen op voor de volksgezondheid en het milieu. Vooral de uitstoot van stikstof en fijn stof leveren gezondheidsproblemen op. Op basis van recent Europees onderzoek wordt geschat dat in Nederland jaarlijks 13.000 mensen vervroegd overlijden door luchtvervuiling. Nederland kan volgens het CDA een voorbeeld nemen aan de California Clean Car Campaign, het plan van de staat California om de verkeersemissies terug te dringen. Het uitgangspunt in California is dat de uitstoot van autos in 2009 aan strenge normen moet voldoen. Tot die tijd wordt de toepassing van schone technieken gestimuleerd (carrot and stick).

Staatssecretaris van Geel presenteerde afgelopen vrijdag een Nationaal Luchtkwaliteitsplan om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het CDA vindt dit een goede eerste stap, maar wil verder gaan. Schoon rijden moet lonen. De overheid moet schone technieken en brandstoffen echt gaan stimuleren. Op korte termijn moet worden gestart met een campagne om roetfilters te installeren op personenautos, bussen en vrachtwagens. Het CDA denkt aan:


- het stimuleren van roetfilters op nieuwe personenautos via een (budgetneutrale) differentiatie van de BPM (NB: deze maatregel zou reeds op 1 januari 2005 ingaan!);

- een subsidieregeling voor de aanschaf van roetfilters op bestaande personenautos, stadsbussen en bestelwagens;

- differentiatie van de motorrijtuigenbelasting vanaf 2010 op basis van de uitstoot van CO2, NOx en fijn stof, zodat de vervuiler betaalt.

Het kabinet zal hiervoor extra middelen moeten reserveren uit de begrotingen van VROM, V&W en Financiën. In Europees verband moet Nederland erop blijven aandringen dat de normen voor de uitstoot van NOx en fijn stof zo scherp worden dat een NOx-katalysator en roetfilter in 2010 (Euro-5 norm) noodzakelijk wordt.

Ook in de nota Mobiliteit moet het onderwerp duurzame mobiliteit een veel hogere prioriteit krijgen. Hierbij moet de aandacht vooral uitgaan naar het verder ontwikkelen van innovatieve technieken voor autos, zoals de brandstofcel en waterstof.

Het CDA verwacht overigens weinig van maatregelen om de automobiliteit zelf te beperken. Mobiliteit is onmisbaar voor het functioneren van de samenleving, zowel in economisch als in sociaal opzicht. Voor veel mensen en bedrijven is bovendien er geen goed alternatief voor vervoer over de weg. Een randvoorwaarde is dan wel dat de effecten van mobiliteit op de volksgezondheid en het milieu worden geminimaliseerd.