De CDA Tweede-Kamerfractie wil dat het kabinet een deltaplan schoon en
zuinig opstelt om de luchtverontreiniging door autos terug te dringen.
De Clean Car Campaign in de staat Califoria kan als voorbeeld dienen.
Op korte termijn moet het kabinet starten met een roetfiltercampagne.
Door de groei van de automobiliteit levert de luchtkwaliteit in en
rond veel steden problemen op voor de volksgezondheid en het milieu.
Vooral de uitstoot van stikstof en fijn stof leveren
gezondheidsproblemen op. Op basis van recent Europees onderzoek wordt
geschat dat in Nederland jaarlijks 13.000 mensen vervroegd overlijden
door luchtvervuiling. Nederland kan volgens het CDA een voorbeeld
nemen aan de California Clean Car Campaign, het plan van de staat
California om de verkeersemissies terug te dringen. Het uitgangspunt
in California is dat de uitstoot van autos in 2009 aan strenge normen
moet voldoen. Tot die tijd wordt de toepassing van schone technieken
gestimuleerd (carrot and stick).
Staatssecretaris van Geel presenteerde afgelopen vrijdag een Nationaal
Luchtkwaliteitsplan om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het CDA vindt
dit een goede eerste stap, maar wil verder gaan. Schoon rijden moet
lonen. De overheid moet schone technieken en brandstoffen echt gaan
stimuleren. Op korte termijn moet worden gestart met een campagne om
roetfilters te installeren op personenautos, bussen en vrachtwagens.
Het CDA denkt aan:
- het stimuleren van roetfilters op nieuwe personenautos via een
(budgetneutrale) differentiatie van de BPM (NB: deze maatregel zou
reeds op 1 januari 2005 ingaan!);
- een subsidieregeling voor de aanschaf van roetfilters op bestaande
personenautos, stadsbussen en bestelwagens;
- differentiatie van de motorrijtuigenbelasting vanaf 2010 op basis
van de uitstoot van CO2, NOx en fijn stof, zodat de vervuiler betaalt.
Het kabinet zal hiervoor extra middelen moeten reserveren uit de
begrotingen van VROM, V&W en Financiën. In Europees verband moet
Nederland erop blijven aandringen dat de normen voor de uitstoot van
NOx en fijn stof zo scherp worden dat een NOx-katalysator en
roetfilter in 2010 (Euro-5 norm) noodzakelijk wordt.
Ook in de nota Mobiliteit moet het onderwerp duurzame mobiliteit een
veel hogere prioriteit krijgen. Hierbij moet de aandacht vooral
uitgaan naar het verder ontwikkelen van innovatieve technieken voor
autos, zoals de brandstofcel en waterstof.
Het CDA verwacht overigens weinig van maatregelen om de automobiliteit
zelf te beperken. Mobiliteit is onmisbaar voor het functioneren van de
samenleving, zowel in economisch als in sociaal opzicht. Voor veel
mensen en bedrijven is bovendien er geen goed alternatief voor vervoer
over de weg. Een randvoorwaarde is dan wel dat de effecten van
mobiliteit op de volksgezondheid en het milieu worden geminimaliseerd.
CDA