Den Haag, 24 februari 2005
Vragen van de leden Blom en Straub (beiden PvdA) aan de minister van Binnenlandse Zaken en aan de minister van Defensie
over de levering van helikopters aan de KLPD
* Kent u berichten over de MD-helikopters in Suffolk (NY) in de VS die te kampen hebben met onderhoudsproblemen en problemen met rotor hubs en de scheurtjes die daarin zouden zitten?
* Herinnert u zich dat u in een brief aan de Kamer heeft geschreven dat volgens de theoretische rekenmodellen van het NLR de missieprestaties weliswaar zullen verbeteren, maar dat de vliegprestaties niet volledig worden gehaald?
* Hebt u garanties gekregen van de fabrikant van de helikopters (MD) en/of één van de andere betrokken bedrijven (RDM Holding, Helifly) dat de certificering (specificaties) van de te leveren helikopters volledig voltooid is en dat toestellen dus aan alle gewichts- en vliegeisen voldoen?
* Wanneer wordt begonnen met levering van de toestellen aan Nederland, wanneer zal het volledige orderbedrag betaald zijn en hoe ziet het definitieve afnameschema eruit?
* Op welke manier zijn onderhoud en product support door de fabrikant en/of de leverancier gegarandeerd en via welk(e) bedrijf(bedrijven) is dit geregeld?
* Zijn bij de garanties over certificering, onderhoud en product support (onderdelen van) RDM-Holding of dochterbedrijven betrokken?
* Wat zijn de ervaringen van de KLPD tot nu toe met de twee in bruikleen verkregen MD Explorers van MD Helicopters? Waren deze inzetbaar volgens verwachting? Zo niet wat waren dan de problemen?
* Bent u bereid de Kamer voor aanvang van de levering aan Nederland (feitelijke afname van de eerste helikopter) te informeren over alle relevante informatie met betrekking tot de definitieve certificering en alle eisen die aan de te leveren helikopters gesteld zijn?
* Is in het contract met de leverancier vastgelegd dat het mogelijk niet voldoen van de helikopters aan de gestelde vlieg- en missieprofielen reden kan zijn om de helikopters niet te accepteren en/of niet af te nemen?
* Welke garanties heeft de Staat in zo n geval (zie vraag 9) dat betaalde voorschotten en eventueel door of namens overheden of overheidsbedrijven verstrekte (bank)garanties niet tot een financiële strop leiden voor de belastingbetaler?
* Is het mogelijk dat bij de garantie van een derde (een financiële instelling) in dit geval het Havenbedrijf Rotterdam betrokken zou kunnen zijn of is geweest?
* Bent u bekend met de financiële en bedrijfseconomische situatie van MD? Zo nee, waarom niet en zo ja, kunt u daar informatie over geven?
* Is u iets bekend over mogelijke overname van MD Helicopters, waardoor sommige volgers van de helikopterindustrie op gezinspeeld wordt en, zo ja, is dit mogelijk het gevolg van de precaire situatie waarin het bedrijf verkeert? En wat zijn de eventuele gevolgen voor de levering aan Nederland en het onderhoud en product support?
Brief d.d. 29 april 2004 (Kamerstuk 29 200 VII, nr.54)
Zie ook antwoord d.d. 16 april 2004 op vraag 3 van de leden Blom en Straub d.d. 1 maart 2004 (nr. 1346)
Pagina 18, PAN Februari 2005, Little positive&t/m&MD900 Explorer ,
Partij van de Arbeid