Airspray

PERSBERICHT www.airspray.net

Alkmaar, 24 februari 2005

Airspray: Nettowinst E 4,2 miljoen

In lijn met wat eerder is aangegeven en ondanks een solide volumegroei van 18%, met name in de Amerikaanse markt, is het resultaat van Airspray 32% lager uitgekomen dan in 2003. Dit is met name het gevolg van een significant zwakkere dollar en hoge eenmalige kosten. Met een winst per aandeel van E 0,80 (2003: E 1,18), heeft Airspray het voornemen om het dividend van vorig jaar te handhaven van E 0,63 per uitstaand aandeel van E 0,16 nominaal.

Tegen het einde van het jaar hebben strategisch belangrijke productintroducties plaatsgevonden van zowel de nieuwe Dual Foamer als en de Symplicity lotion pomp. Daarnaast heeft een aantal grote nieuwe projecten met belangrijke wereldwijde klanten bijgedragen aan de solide basis voor blijvende sterke groei.

Airspray verwacht dat het volume en de nettowinst in 2005 met tenminste 15% zal groeien.

Financiële resultaten

Ondanks een volumegroei van 18%, vrijwel geheel gerealiseerd in de Amerikaanse markt, is Airspray niet in staat geweest te ontkomen aan het effect van de continue en forse daling van de Amerikaanse dollar. Met name in het vierde kwartaal heeft de dollar een scherpe daling laten zien, tot een dollar/euro koers van E 1.36 per 31 december 2004. Met name als gevolg hiervan is de geconsolideerde omzet gedaald tot E 34,5 miljoen met een gemiddelde brutomarge van 37% (2003: 44%). Aangezien het merendeel van de kosten nog steeds in euro's wordt gemaakt, terwijl het overgrote deel van de omzet in dollars werd gerealiseerd, is de operationele marge gedaald naar 20% (2003: 27%).

Daarnaast werd het resultaat van Airspray negatief beïnvloed door eenmalige onvoorziene advieskosten.

Als gevolg van het bovenstaande is de winst voor belasting gedaald met 32% naar E 6,5 miljoen (2003: E 9,5 miljoen) resulterend in een nettowinst van E 4,2 miljoen (2003: E 6,2 miljoen).

In 2004 heeft Airspray ongeveer E 3,5 miljoen geïnvesteerd in de productie van nieuwe dispensers en de uitbreiding van de bestaande productiecapaciteit. Daarnaast is Airspray van plan een groter deel van de matrijzen en assemblage naar Amerika te verplaatsen om zo meer producten lokaal te kunnen produceren. Op deze manier wordt een natuurlijke hedge gecreëerd die grote fluctuaties in valuta kan helpen opvangen.

Met een eigen vermogen van E 27,5 miljoen en een solvabiliteit van 78% blijft de balans van Airspray sterk. Het rendement op het geïnvesteerd vermogen was in 2004 24%.

Gang van zaken 2004

Airspray liet opnieuw een sterke groei in eenheden zien, met name in Noord-Amerika. Europa bleef ongeveer op hetzelfde niveau. Noord-Amerika is nog steeds de belangrijkste afzetmarkt voor Airspray, verantwoordelijk voor 61% van de omzet (in euro's). Het aantal actieve klanten steeg in 2004 van 525 naar 560. In 2004 waren de Mini Foamer en de Table top (standaard en waterresistent) de snelstgroeiende producten. Airspray's top 5 klanten vormen 26% van de totale omzet (2003 21%).

In lijn met haar groeistrategie, heeft Airspray zichzelf tot doel gesteld om tenminste één nieuw product per jaar te introduceren. In het laatste kwartaal van 2004 zijn de eerste orders voor de nieuwe Dual Foamer en de nieuwe Symplicity lotion pomp verscheept. Gedurende 2004 hebben de introducties van Pantene en Noxzema van Procter & Gamble plaatsgevonden. Andere belangrijke introducties in de loop van 2004 waren J&J's Clean & Clear makeup removing cleanser, Dial's Tone Handzeep, GSK's Lactacyd (vrouwelijke hygiëne) en Colgate's Softsoap.

In het derde kwartaal werden substantiële nieuwe orders van bestaande en nieuwe klanten binnengehaald. De meeste hiervan werden begin 2005 zichtbaar met introducties als P&G Pampers Kandoo, Dial schuimende handzeep en J&J Buddies schuimende shampoo en handzeep.

Omzet per segment

Binnen de productsegmenten blijft Huidverzorging het snelstgroeiende segment, verantwoordelijk voor 36% van de totale omzet van Airspray. De groei in dit segment is met name toe te schrijven aan de toegenomen omzet van de vrouwelijke hygiëne producten en de gezichtscleansers. Handzeep was verantwoordelijk voor 30% van de omzet, sterk gedreven door de positieve ontwikkelingen in de Amerikaanse handzeep markt en de groei in wanddispensers. Haarverzorging droeg 20% aan de omzet bij en Suncare bleef stabiel op 9%. De andere segmenten, inclusief food waren in totaal verantwoordelijk voor 5%.

Dividend en aandeleninkoop

Gezien de sterke balans van de onderneming zal Airspray aan de AVA voorstellen de pay out ratio te verhogen om zo de dividenduitkering in euro's op hetzelfde niveau te kunnen handhaven als vorig jaar. Voorgesteld zal worden een dividend uit te keren van E 0,63, gelijk aan vorig jaar. Dit vertegenwoordigt een pay out ratio van 79%.

Gezien de lage cash positie en de hoogte van het voorgestelde dividend over 2004, zal de directie terughoudend zijn ten aanzien van een eventuele aandeleninkoop, waarvoor eerder toestemming door de AVA is verleend.

Overige informatie
Terwijl de eerder gemelde rechtzaak van SBS/DEB vs. Gojo in Amerika doorgaat en terwijl Airspray een formele oppositie heeft ingediend tegen de patent applicatie van DEB in Europa, heeft DEB de eerste documenten ingediend om een rechtzaak te beginnen tegen Airspray in Nederland. Airspray blijft ervan overtuigd dat er geen inbreuk op DEB's patent wordt gemaakt. Bovenstaande houdt verband met en is beperkt tot pompen die worden gebruikt in wanddispensers.

2005 Verwachtingen

Airspray heeft er alle vertrouwen in dat het de "double-digit" volumegroei voor de komende jaren kan volhouden. Airspray is positief over haar groeipotentieel voor 2005 en verder. Airspray verwacht in 2005 de Dual Foamer en de Symplicity Lotion pomp verder te commercialiseren. Airspray heeft het voornemen ongeveer E 3 miljoen te investeren in de verdere uitbreiding van haar productiecapaciteit.

De onderneming blijft gericht op autonome groei en de ontwikkeling en introductie van nieuwe en verbeterde producten.

Voor het huidige jaar zijn adequate maatregelen genomen om het effect van een mogelijke verdere daling van de dollar/euro koers, verder dan 1,34 $/E te beperken. Met een verwachte volumegroei van tenminste 15% wordt verwacht dat de nettowinst ook tenminste 15% zal groeien.

Profiel Airspray

Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde. Airspray is marktleider op het gebied van mechanische instant schuimdispensers. Als leverancier aan producten van consumentenproducten levert Airspray aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Procter & Gamble, Unilever, Colgate, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel meer dan 121 mensen bij Airspray. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 21-jarig bestaan heeft Airspray expertise opgebouwd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment vier typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken.

Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds mei 1998. In de Verenigde Staten worden er aandelen "over-the-counter" ("AYAKY") verhandeld.

GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING per 31 december In EUR x 1.000 2004 2003 % groei

Netto-omzet 34.467 36.027 -4%
Kostprijs van de omzet - 21.760 - 20.058 8%

Bruto-omzetresultaat 12.707 15.969 -20%

Verkoopkosten - 637 - 689
Algemene bedrijfskosten - 5.312 - 5.636
- 5.949 - 6.325 -4%

Bedrijfsresultaat 6.758 9.644 -30%

Financieringsbaten en lasten - 301 - 154

Resultaat voor belastingen 6.457 9.490 -32%

Belastingen - 2.238 - 3.281 -32%

Nettowinst 4.219 6.209 -32%
======= =======

RATIO'S

In EUR.
Nettoresultaat per aandeel (gem.) 0,80 1,18 -32%
Cashflow per aandeel (gem.) 1,07 1,61 -34%
Eigen Vermogen per aandeel (ult.) 4,57 4,58 -
Dividend per aandeel 0,63 0,63 -

In %
Rendement op geïnvesteerd vermogen 24% 37%
Bruto marge 37% 44%
Operationele marge 20% 27%

Aantal aandelen (gemiddeld) 5.287.842 5.281.098
Aantal aandelen (ultimo) 5.287.842 5.287.842

GECONSOLIDEERDE BALANS
In EUR. x 1.000

ACTIVA 31-12-2004 31-12-2003

VASTE ACTIVA
Immateriële vaste activa 2.192 1.610
Gebouwen 3.740 3.896
Productiemiddelen en overige
materiële vaste activa 13.529 11.556
Financiële vaste activa *) 1.823 2.571
21.284 19.633

VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden *) 4.052 3.210
Vorderingen
Debiteuren 7.353 6.340
Overige vorderingen *) 1.188 1.022
8.541 7.362

Liquide middelen 1.449 3.517
____ _ _ ____

Totaal activa 35.326 33.722
====== ======

PASSIVA 31-12-2004 31-12-2003

Groepsvermogen 27.514 27.553

Langlopende schulden 2.308 2.366

Kortlopende schulden
Handelscrediteuren *) 3.488 2.185
Overige schulden 2.016 1.618

5.504 3.803
_ ____ _ ___

Totaal passiva 35.326 33.722
======= =======


*) 2003 aangepast voor vergelijkingsdoeleinden

GECONSOLIDEERD KASSTROOMOVERZICHT
In EUR x 1,000

Kasstroom uit operationele activiteiten

2004 2003

Bedrijfsresultaat 6.758 9.644
Betaalde rente (36) (155)
Betaalde belasting (2.674) (2.898)
Nettowinst 4.048 6.591
Afschrijvingen 1.620 1.888
Resultaat verkoop productiemiddelen - 12
Gegenereerde kasstroom 5.668 8.491

Mutatie in werkkapitaal -151 -462

Kasstroom uit investeringsactiviteiten

Investeringen in immateriële activa -713 -659
Investeringen in bedrijfsmiddelen -3.472 -2.909
Desinvesteringen 3 5
Investeringen in financiële activa 748 -255
Kasstroom uit investeringsactiviteiten -3.434 -3.818

Kasstroom uit financieringsactiviteiten

Opbrengst uit plaatsing van aandelen - 90
Betaald dividend -3.331 -2.640
Mutatie in langlopende leningen -58 -78
Kasstroom uit financieringsactiviteiten -3.389 -2.628

Netto-kasstroom -1.306 1.583

Koers- en omrekeningsverschillen -762 -913

Mutatie geldmiddelen -2.068 670
======= ======



Airspray