Amsterdam Airport Schiphol

Resultaat Schiphol Group over 2004 exclusief ongerealiseerde waardeveranderingen vastgoedbeleggingen met 13,1% gestegen

Persbericht / Press Release                                   
Schiphol,                                                     
24 februari 2005                                              
Het resultaat na belastingen van Schiphol Group daalde in 2004 met 17,2%, van E 191 miljoen naar E 158 miljoen. De belangrijkste oorzaak is een minder sterke ongerealiseerde waardestijging van de vastgoedbeleggingen van E 5 miljoen tegen E 83 miljoen in 2003.

Wordt deze ongerealiseerde waardeverandering niet meegerekend, dan is het resultaat na belastingen in 2004 met 13,1% gestegen. Dit is vooral te danken aan een toename van de inkomsten uit havengelden (E 41 miljoen), concessies (E 5 miljoen) en parkeergelden (E 6 miljoen). De luchtvaartindustrie lijkt in het verslagjaar de in 2003 opgelopen klap van de oorlog in Irak en de uitbraak van de longziekte SARS te boven te zijn gekomen getuige de stijging van het verkeer en vervoer en de inkomsten daaruit op de luchthavens die deel uitmaken van Schiphol Group.

De return on net assets na belastingen (RONA) kwam inclusief ongerealiseerde waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen uit op 5,4% tegen 7,7% in 2003. Exclusief ongerealiseerde waardeveranderingen, maar inclusief het resultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen, bedroeg de RONA dit verslagjaar 5,5% tegen 5,8% in 2003. Het rendement op het eigen vermogen kwam inclusief ongerealiseerde waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen uit op 7,6% tegen 9,8% in 2003; de ongerealiseerde waardeveranderingen niet meegerekend bedroeg het 7,4% in 2004 en 7,0% in 2003. Bedrijfsopbrengsten
De netto-omzet steeg in 2004 met 3,2%, van E 860 miljoen naar E 888 miljoen. Hieronder is de verdeling van de opbrengsten over de diverse omzetcategorieën weergegeven.

Inkomsten uit havengelden
De inkomsten uit havengelden stegen met 8,7% van E 466 miljoen naar E 507 miljoen. Deze stijging kan als volgt worden verklaard:

. Volumefactoren

Stijging van het aantal passagiers (6,5%), van het aantal vliegtuigbewegingen (2,4%) en van het gemiddelde startgewicht per vliegtuigbeweging op Schiphol van 94,2 ton tot 97,7 ton zorgden voor een positief effect op de inkomsten uit havengelden van E15,2 miljoen. Daar stond een daling tegenover van de vliegtuigparkeergelden van E 1 miljoen.

. Tariefsverhogingen

Tariefsverhogingen per 1 april 2004 van de start- en landingsgelden (2,8%) en van de passagiersgerelateerde vergoedingen (6%) leverden E 14,1 miljoen op.

. Overname beveiligingstaken

Per 1 april 2003 heeft Schiphol Group de uitvoering van de preventieve beveiligingstaken in de terminal op Schiphol overgenomen van de overheid. Hiervoor wordt een nagenoeg kostenneutrale beveiligingsheffing in rekening gebracht, die in 2004 vergeleken met 2003 drie maanden langer opbrengsten genereerde. Hierdoor stegen de inkomsten uit havengelden met E 18,9 miljoen.

. Meeropbrengst van regionale luchthavens

De opbrengst uit havengelden van de regionale luchthavens steeg dit verslagjaar met E 9,2 miljoen (65,6%) tot E 23,3 miljoen; een forse toename vergeleken met de 0,9% in 2003.

. Verrekening van geraamde en werkelijke opbrengsten en kosten

Met ingang van 2004 past Schiphol Group zoveel mogelijk de bepalingen van de ontwerp Wet luchtvaart en ontwerp Algemene Maatregel van Bestuur toe. Dit houdt in dat Schiphol Group bij de vaststelling van de havengeldtarieven voor Amsterdam Airport Schiphol voor 2005 en 2006, met de sector het verschil verrekent tussen de geraamde en werkelijke opbrengsten en kosten over 2004. Dit verschil is vastgesteld op E 16,0 miljoen en is in mindering gebracht op de havengeldopbrengsten over 2004.

Overige omzetcategorieën
Na een daling in 2003 stegen dit verslagjaar de inkomsten uit concessies van E 115 miljoen naar E 120 miljoen; een toename van 4,2%. Vooral de stijging van het aantal passagiers is hier debet aan. De gemiddelde bestedingen per vertrekkende, internationale passagier daalden in 2004 van E 17,86 naar E 16,82, onder meer door de lage koers van de dollar en het pond en de economische situatie. De inkomsten uit de verhuur van vastgoed namen met 1,4% toe, van E 105 miljoen naar E 106 miljoen. Deze fractionele toename is het gevolg van een toename van de verhuur van terreinen en indexering van de huurprijzen. Deze werd gereduceerd door de verkoop eind 2003 van vastgoedbeleggingen aan het ACRE Fund. Hierdoor halveerden de hiermee samenhangende verhuuropbrengsten. De parkeerinkomsten namen in 2004 toe met 10,4%, van E 63 miljoen tot E 69 miljoen. Dit is te danken aan een stijging van het aantal lang- en kortparkeerders en aan een verhoging van de parkeertarieven per 1 januari 2004. Daarnaast zorgden de toegenomen activiteiten op Rotterdam Airport en Eindhoven Airport voor E 1,6 miljoen aan extra parkeerinkomsten. De omzet uit utiliteitsdiensten nam af met 64,5% van E 18 miljoen tot E 6 miljoen. Dit komt door het afstoten van het (door)leveren van gas en elektra op de luchthaven sinds 1 januari 2004. De resterende omzet wordt verkregen uit het transport en het netwerkbeheer. De opbrengst van E 24 miljoen uit de verkoop van commercieel onroerend goed betreft de verkoop van 50% van het hoofdkantoor van Schiphol Group (Schipholgebouw) aan het ACRE Fund. De opbrengsten uit overige activiteiten namen af met 12,9%, van E 63 miljoen tot E 56 miljoen. Dit komt onder andere omdat er in 2003 een eenmalige bate in deze opbrengsten was verantwoord van circa E 8 miljoen door de verkoop van activiteiten op het gebied van afvalinzameling, afvalwaterzuivering en levering van gas en elektra.

Ongerealiseerde waardeveranderingen
De ongerealiseerde waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen bedroegen in 2004 E 5 miljoen. Deze stijging is fors lager dan de E 83 miljoen uit 2003. In dat jaar hadden de ongerealiseerde waardeveranderingen echter een bijzonder karakter, zoals beschreven in het Jaarverslag 2003.

De ongerealiseerde waardeveranderingen in 2004 zijn opgebouwd uit twee componenten: een positieve ongerealiseerde waardeverandering op kantoren en bedrijfsgebouwen van E 8 miljoen en een negatieve ongerealiseerde waardeverandering voor de terreinen van E 3 miljoen. Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stegen met 5,3%, van E 618 miljoen naar E 651 miljoen. De onderverdeling is hieronder weergegeven:

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
In 2004 bedroeg de stijging van de externe kosten (waaronder uitbestedingen) 4,0%. Dit wordt met name veroorzaakt door inhuur van beveiligingsmedewerkers en heeft te maken met de eerder genoemde overname van beveiligingstaken van de overheid. Daarnaast namen het reguliere en groot onderhoud toe met E 11 miljoen en was er sprake van lagere lasten voor de inkoop van gas en elektra als gevolg van het afstoten van de levering hiervan aan derden.

Salarissen en sociale lasten

De salarissen en sociale lasten stegen in 2004 met 5,0% tot E 146 miljoen. Deze stijging wordt niet veroorzaakt door het aantrekken van meer personeel of hogere salarissen. Het aantal fte's daalde in 2004 met 15 en in de eenjarige cao die op 1 april 2004 inging is afgesproken dat de contractlonen niet zouden stijgen. De stijging wordt dan ook veroorzaakt door in de cao overeengekomen eenmalige, resultaatgerelateerde uitkeringen, hogere winstuitkeringen, een stijging van de pensioenlasten, beëindigingvergoedingen en wachtgelden.

Afschrijvingen en waardeveranderingen
De toename van de afschrijvingen en waardeveranderingen bedroeg E 22 miljoen in 2004. Deze toename met 16,9% wordt deels veroorzaakt door een aantal bijzondere waardeverminderingen voor onder meer het J gebied (tussen de A4 en de Zwanenburgbaan) en de Beech Avenue (nieuwe weg tussen Schiphol-Zuid en Zuidoost) van E 6,2 miljoen totaal. Daarnaast is er een bijzondere waardevermindering verantwoord op de op korte en middellange termijn geprognosticeerde verliezen en negatieve operationele kasstromen van Lelystad Airport. Hiervoor hebben wij E 7,4 miljoen op de materiële vaste activa van Lelystad Airport afgewaardeerd. Deze afwaardering is vervolgens verlaagd met het restant van de voorziening onderrentabiliteit Lelystad ultimo 2004 ter hoogte van E 2,3 miljoen. Verder zijn de afschrijvingen toegenomen door onder meer de ingebruikname van nieuwe bagagevoorzieningen.

Overige bedrijfskosten

De overige bedrijfskosten waren E 12 miljoen hoger dan in 2003. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door het treffen van een voorziening van E 10 miljoen in verband met enkele claims en geschillen waarvan gedurende 2004 is komen vast te staan dat Schiphol Group een verplichting heeft.

Kostenbesparing
Samengevat kan de toename van de bedrijfslasten van E 33 miljoen als volgt worden verklaard. Er is enerzijds sprake van een stijging van de beveiligingskosten met E 18 miljoen, van E 111 miljoen naar E 129 miljoen. Deze kosten, die in diverse categorieën van de bedrijfslasten zijn verantwoord, maken nu ruim 20% uit van de totale bedrijfslasten. Daarnaast stegen de onderhoudskosten met E 11 miljoen en de afschrijvingen en waardeveranderingen met E 22 miljoen. Doordat met ingang van 2004 bepaalde deelnemingen in de geconsolideerde jaarrekening zijn opgenomen, stegen de bedrijfslasten met E 3 miljoen. De overige bedrijfskosten stegen met E 12 miljoen, vooral door het treffen van de hierboven genoemde voorziening voor claims en geschillen. Ten slotte namen de salariskosten onder andere door beëindigingvergoedingen en hogere pensioenlasten met E 7 miljoen toe. Daar tegenover stond een daling van de kostprijs op verkoop van vastgoedbeleggingen en werd een effectieve kostenbesparing gerealiseerd van circa E 20 miljoen.

Exploitatieresultaat en resultaat na belastingen
Het exploitatieresultaat daalde in 2004 met 23,2%, van E 337 miljoen naar E 258 miljoen. Dit wordt nagenoeg volledig verklaard door lagere ongerealiseerde waardeveranderingen (E 78 miljoen) en een hoger resultaat op de verkoop van vastgoedbeleggingen (E 14 miljoen) ten opzichte van 2003. Het resultaat voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) daalde dit verslagjaar met 12,2% van E 468 miljoen naar E 411 miljoen. De financiële baten en lasten verbeterden met E 14 miljoen, van E 43 miljoen naar E 29 miljoen, door onder andere een eenmalige bate van E 8,9 miljoen in verband met het financiële leasecontract van het kantoorgebouw Triport. Het resultaat deelnemingen verbeterde fors ten opzichte van 2003, van E 1 miljoen tot E 6 miljoen, met name door de deelneming van Schiphol Australia in Brisbane Airport Corporation. Met ingang van 1 januari 2004 wordt deze deelneming gewaardeerd op netto vermogenswaarde in plaats van op historische kostprijs. De hieraan verbonden opwaardering bedraagt E 7,1 miljoen.

Investeringen en financiering
De operationele kasstroom verbeterde van E 298 miljoen naar E 323 miljoen. De belangrijkste oorzaak is het niet ontvangen van een voorlopige aanslag vennootschapsbelasting in 2004 (2003: E 52 miljoen). Het positieve saldo van de kasstroom uit operationele en investeringsactiviteiten (de zogenoemde free cash flow) van E 45 miljoen en de aanwezige liquide middelen waren toereikend om de aflossing op leningen van E 55 miljoen en de betaalde dividenden van E 41 miljoen te financieren. Hierdoor daalden de liquide middelen slechts met E 21 miljoen van E 271 miljoen naar E 250 miljoen en was het aantrekken van additionele financiering in 2004 niet nodig. De investeringen in materiële vaste activa bedroegen dit verslagjaar E 294 miljoen tegen E 353 miljoen in 2003. De belangrijkste projecten waren de uitbreiding en renovatie van Lounge 1 inclusief de aanleg van bagagekelder nieuw Zuid, de uitbreiding van de terminal in westelijke richting, de inbouw van ruimbagagecontroleapparatuur in de bagagekelders, de vergroting van de brandveiligheid van de terminal en de verlenging van het verhoogde wegenstelsel. Hier stond een desinvestering tegenover van E 7,2 miljoen, onder meer als gevolg van de verkoop van vastgoed aan het ACRE Fund.

Ratio's
Aan het einde van het verslagjaar bedroeg het rentedragend vreemd vermogen 27% van het balanstotaal van E 3.590 miljoen; drie procentpunt beter dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor kasmiddelen bedraagt het rentedragend vreemd vermogen 21% van het balanstotaal; ook drie procentpunt beter dan in 2003. De interest dekkingsratio nam in 2004 toe van 7,9% in 2003 tot 9,0%. Dit kan worden toegeschreven aan een procentueel grotere afname van de financiële baten en lasten ten opzichte van de procentuele afname van het exploitatieresultaat in 2004. Een eenmalige bate van E 8,9 miljoen veroorzaakt de daling in de financiële baten en lasten.

Financieringsbeleid
Het totale bedrag aan uitstaande leningen van Schiphol Group bedroeg per eind 2003 E 956 miljoen. In 2004 werden geen nieuwe leningen opgenomen en E 55 miljoen afgelost. Het bedrag dat is aangetrokken onder het Euro Medium Term Note-programma (EMTN) bedroeg ultimo 2004 E 606 miljoen De resterende looptijden van de onder het EMTN-programma uitstaande leningen variëren tussen de 2,5 en 13,5 jaar. De gemiddelde interestkosten zijn in 2004 fractioneel gedaald, van 4,94% naar 4,87%.

Dividendvoorstel
Aan de aandeelhouders wordt voorgesteld een dividend uit te keren van E 46,4 miljoen. Dit is 30% van het resultaat na belastingen exclusief de ongerealiseerde waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen na belastingen.

Vooruitzichten
De directie verwacht voor Amsterdam Airport Schiphol voor 2005 een groei van het aantal passagiers van 4,5 tot 5% en van het vrachtvervoer van circa 5,5%. Deze verwachtingen worden gedaan onder de aanname dat de wereldeconomie en de Nederlandse economie verder verbeteren en de luchtvaart niet onderhevig zal zijn aan crises zoals die zich in 2001 en 2003 hebben voorgedaan. De kosten zullen verder stijgen, onder meer vanwege extra beveiligingsmaatregelen die eind 2004 zijn ingevoerd, en door hogere afschrijvingen in verband met het gereedkomen van grote investeringsprojecten. De luchthaven gaat door met het beheersen van kosten. De investeringen zullen in 2005 naar schatting E 400 miljoen bedragen, waarvan ruim de helft zal worden besteed aan luchtvaartvoorzieningen op de locatie Schiphol. De financieringslasten zullen hierdoor toenemen. De aanwezige liquiditeit, de verwachte operationele kasstroom en de aanwezige financiële faciliteiten bieden echter voldoende ruimte voor de financiering hiervan.

Naar verwachting zal het resultaat na belasting, exclusief ongerealiseerde waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen, in 2005 dezelfde orde van grootte hebben als in 2004.

Belangrijkste financiële gegevens (x E 1 miljoen)

015-2005/rw


Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
---- --