Accell Group

Aantal pagina s: 7
PERSBERICHT

Winst per aandeel Accell Group stijgt 38%

Heerenveen, 24 februari 2004 - Accell Group N.V. heeft in 2004 een stijging van de nettowinst per aandeel gerealiseerd van 38%. De nettowinst komt uit op EUR 13,0 miljoen (2003: EUR 9,2 miljoen), een stijging van 42%. De omzet is met 18% toegenomen tot EUR 341,1 miljoen (2003: EUR 289,6 miljoen). De autonome omzetgroei bedraagt 7%. De goede prestaties worden onder meer gedreven door de aanhoudende interesse van consumenten in een gezondere levensstijl en actieve recreatie. De afzet van kwaliteitsfietsen, fietsonderdelen, fietsaccessoires, en fitnessapparatuur is het afgelopen jaar gestegen. Daarnaast hebben een goede verkoopmix en een betere marge bijgedragen aan de stijging van de resultaten. René Takens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Accell Group: In 2004 is wederom gebleken dat onze merkenstrategie succesvol is. De consument blijft evenals voorgaande jaren goed op z n portemonnee passen, maar blijkt nog steeds geld voor kwaliteitsproducten over te hebben. Accell Group realiseerde een autonome omzetgroei van 7% en voor ons is dit het beste bewijs dat ons business model werkt. Met hoge kwaliteit en continue innovatie op gebieden als veiligheid, comfort en design, willen we ons blijven onderscheiden. Naast de consistente merkstrategie is de nauwe samenwerking met de gespecialiseerde vakhandel van het grootste belang. Ondanks de toename van het aantal verkoopkanalen, blijft de vakhandel een doorslaggevende rol spelen bij de verkoop van kwalitatief hoogwaardige producten. Zij kan immers als geen ander de toegevoegde waarde van onze producten vertalen naar de consument, inclusief de after sales service. Op basis hiervan zullen we ook in de komende jaren blijven inspelen op één van de duurzaamste consumententrends van deze tijd, gezonder leven en meer bewegen . Voor 2005 verwachten we opnieuw een verdere groei van omzet en winst per aandeel te realiseren.
Winst per aandeel en dividend
De winst per aandeel over het gemiddeld aantal uitstaande aandelen, aangepast voor de in december 2004 doorgevoerde aandelensplitsing in de verhouding 2 op 5, kwam in het afgelopen jaar uit op EUR
1,52. Dit is een toename van 38% ten opzichte van de winst per aandeel in 2003 (EUR 1,10). Voorgesteld wordt een dividend uit te keren van EUR 0,72 per aandeel (2003: EUR 0,52) naar keuze te ontvangen in contanten of in aandelen. Door middel van een keuzedividend kan een hogere payout ratio gehanteerd worden met behoud van een sterke balans voor toekomstige acquisities. Het keuzedividend komt overeen met een dividendrendement van 4,6%. Belangrijke ontwikkelingen 2004
Consumenten blijven kiezen voor kwaliteit, betrouwbaarheid en onderscheidende producten als het gaat om fietsen en fitnessapparatuur. Deze bewuste keuze van consumenten was ook in 2004 een belangrijke drijvende kracht achter de gunstige ontwikkeling van de vraag naar de merkproducten van Accell Group.

---

Naast autonome groei steeg de omzet van Accell Group doordat het in 2003 overgenomen Tunturi voor het eerst een volledig jaar meetelde en de overnames van Juncker, F. van Buuren & Co. en de Bremshey-activiteiten een bijdrage leverden aan de omzetstijging. Fietsen
Het beeld in de fietsenmarkt lijkt wel enigszins te veranderen. Consumenten maken een steeds scherpere keuze tussen kwaliteit of prijs. Dat betekent dat er in de fietsenbranche een trend waarneembaar is waarbij de marktaandelen van lager én hoger geprijsde fietsen toenemen, ten koste van de middenklasse fietsen. De gemiddeld door de consument betaalde prijs per fiets blijft daarbij op een gelijk niveau.
In 2004 heeft Accell Group over de gehele linie veel aandacht besteed aan verdere versterking van de positionering van haar merken door betere profilering en marketing van innovatieve producten. In dat kader is het afgelopen jaar intensiever samengewerkt met de gespecialiseerde vakhandel en op vakhandel gerichte distributeurs op gebieden als consistente doorvoering van de merkenstrategie en gerichte marketingactiviteiten naar consumenten. In Nederland is Accell Group met merken als Batavus, Koga Miyata, Sparta en Loekie actief, en was er sprake van een toename van het aantal verkochte fietsen in met name het duurdere segment. Batavus vierde haar 100-jarig bestaan op een wijze die de omzet van de fietsen flink heeft gestimuleerd. De uitverkiezing van de Sparta Ion tot fiets van het jaar 2004 heeft de omzet van Sparta in 2004 gestuwd. Daarnaast hebben ook de exclusieve fietsen van Koga en de kinderfietsen van het merk Loekie het goed gedaan. Met ingang van 1 januari 2005 is de licentie voor de activiteiten van het merk Kronan niet verlengd.
De markt in Duitsland lijkt zich enigszins te stabiliseren. Door een rationalisering van de omzet kon in Duitsland een verbetering van het resultaat worden behaald. Hercules wist haar omzet te vergroten door een verbeterde positionering van het merk en ook Winora deed het in Duitsland goed door onder andere de succesvolle introductie van een custom made programma. Gedreven door innovatie, kwaliteit en effectieve marketing wist Lapierre zijn stevige positie op de Franse markt verder uit te bouwen. Ook Mercier wist zich in Frankrijk goed staande te houden. De fietsenverkopen in de overige landen van Accell Group laten een vrij stabiel beeld zien. Het afgelopen jaar heeft Tunturi haar producten vernieuwd en de marketing ervan aangepast; daardoor is de positie van Tunturi op Finse fietsmarkt versterkt. Fietsonderdelen en -accessoires
Ook voor de onderdelenactiviteit van Accell Group was 2004 een goed jaar. In Duitsland groeide de omzet van Wiener Bike Parts en werd in de loop van het jaar een intentieovereenkomst voor de overname van Julius Holz GmbH in München ondertekend; dit bedrijf wordt per 1 januari 2005 geconsolideerd en zal nauw gaan samenwerken met Wiener Bike Parts. In Nederland werden in 2004 de bedrijven Juncker en F. Van Buuren overgenomen, waardoor Accell Group ook op de Nederlandse markt voor fietsonderdelen en accessoires een goede positie heeft verkregen. Vanaf 1 januari 2005 zijn deze twee ondernemingen samengevoegd op één locatie onder de naam Juncker Bike Parts.
Fitness
Om de positie van de fitnessactiviteiten te verstevigen werd in Duitsland een eigen verkooporganisatie gestart die de activiteiten van de voormalige distributeur van Tunturi en Bremshey overnam. Accell Group verkreeg daarmee de rechten op het merk Bremshey en een aantal andere agentschappen. Recentelijk heeft Accell Group ook haar belang in de Engelse distributeur van Tunturi (Lacasdail Holdings Ltd) uitgebreid van 50% naar 100%.

---

Naast de overnames heeft Accell Group in 2004 veel geïnvesteerd in de ontwikkeling en marketing van nieuwe fitnessproducten bij Tunturi. Hoewel de introductie vertraging opliep - en daardoor de resultaten in 2004 tegenvielen - zullen de nieuwe producten de marktpositie van Tunturi versterken.

Financiële positie
Door het hogere activiteitenniveau en de consolidatie van Juncker , F. van Buuren & Co en de Bremshey-activiteiten is het balanstotaal toegenomen tot EUR 158,6 miljoen (2003: EUR 134,9 miljoen). De solvabiliteit verbeterde tot 37,3% (ultimo 2003: 35,6%). De kasstroom (netto winst plus afschrijvingen) kwam in 2004 uit op EUR 17,9 miljoen (2003: EUR 13,0 miljoen). Door verkoop van de juiste producten en door gebruik te maken van de schaalgrootte alsmede de voortdurende daling van de dollar, steeg de EBIT-marge naar 6,6% (2003: 5,7%). Het rendement op werkzaam vermogen steeg naar 16,9% (2003: 15,2%); de financieringslasten stegen in 2004 met 5,9%. Met deze ontwikkeling is de toch al gezonde financiële positie van Accell Group het afgelopen jaar verder verbeterd.
Strategie en vooruitzichten
De algemene economische vooruitzichten voor 2005 zijn voorzichtig positief, met de aantekening dat aanvankelijk optimistische voorspellingen voor 2005 in de loop van 2004 steeds weer naar beneden zijn bijgesteld. In dat kader is het consumentenvertrouwen een doorslaggevende factor en dit vertrouwen blijft zich, naar het zich laat aanzien, op een laag niveau bewegen. Daarom verwacht Accell Group ook in 2005 geen grote economische vooruitgang. De onverminderde aandacht voor gezond leven en meer bewegen blijft kansen bieden voor de sterke merken van Accell Group. Consumenten blijven bereid om geld aan dit onderwerp te besteden, hetgeen blijkt uit de vraag naar producten met een herkenbare toegevoegde waarde (innovatief, comfortabel en veilig). De sterke merken van Accell Group profiteren van deze ontwikkeling. De focus van Accell Group blijft dan ook gericht op de ondersteuning van deze merken, waarbij intensieve samenwerking met de gespecialiseerde vakhandel en gerichte marketing op de verkooppunten en naar consumenten de rode draad vormen. Ook in 2005 verwacht Accell Group dat er nog voldoende synergievoordelen te behalen zijn. De synergie zal worden gerealiseerd door onverminderde aandacht voor de optimalisatie van productie- en logistieke processen. Schaalgrootte blijft noodzakelijk om voordelen te behalen bij inkoop, productie, ontwikkeling en marketing. Naast autonome groei zal de groei van Accell Group gerealiseerd kunnen worden door acquisities. Daarom blijft Accell Group actief zoeken naar acquisitiekandidaten die passen binnen het profiel en de merkportfolio van de groep. Op basis van de huidige marktvooruitzichten verwacht Accell Group, onvoorziene omstandigheden daargelaten, een verdere toename van de omzet en de winst per aandeel in 2005.
---

Belangrijke data in 2005

- Algemene Vergadering van Aandeelhouders : 21 april
- Ex-dividend notering: 25 april
- Betaalbaarstelling dividend: 16 mei
- Bekendmaking halfjaarcijfers 2005: 21 juli / / / / / / / Profiel Accell Group N.V.
Accell Group is een Europese groep van ondernemingen die actief is met de ontwikkeling en marketing van innovatieve en kwalitatief hoogwaardige fietsen, fietsaccessoires en fitnessapparatuur. De merken van Accell Group hebben voor consumenten een herkenbare toegevoegde waarde, waarbij een lange traditie in hun respectievelijke markten veelal een belangrijke rol speelt. Met bekende namen als Batavus, Hercules, Koga-Miyata, Lapierre, Loekie, Mercier, Sparta, Staiger, Tunturi en Winora hebben de ondernemingen sterke posities in de midden- en hogere segmenten van de markt. De verkoop aan consumenten vindt voornamelijk plaats via de gespecialiseerde vakhandel. Accell Group heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Finland, Frankrijk en Hongarije. De kernmarkten zijn Nederland (50% van de omzet), Duitsland (23%) en Frankrijk (12%). Andere europese landen, waaronder België, Denemarken, Finland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland, nemen 15% van de omzet voor hun rekening. Accell Group is in Europa marktleider op de fietsenmarkt en bevindt zich in de top van de markt voor home use fitnessapparatuur. De omzet bedraagt in 2004 341,1 miljoen (2003 289,6 miljoen) en de nettowinst 13,0 miljoen (2003 9,2 miljoen). De aandelen Accell Group worden verhandeld op de officiële markt van Euronext Amsterdam.