Gemeente Ede

nummer 26 / Ede, 15 februari 2005

Spoorwegovergang Hakselseweg moet veiliger

Het college van burgemeester en wethouders besloot vandaag om de verkeerssituatie rondom de spoorwegovergang Hakselseweg te verbeteren. In een discussienota staan uiteenlopende maatregelen genoemd, die nu met direct belanghebbenden worden besproken. Bewoners en bedrijven ontvangen een brief waarop ze hun mening kunnen geven. Op 24 februari is een inloopbijeenkomst in de Koepelschool waar de plannen worden toegelicht. Het college bespreekt de reacties eerst met de gemeenteraad voordat zij een definitief besluit neemt.

De hoge intensiteit van zowel motorvoertuigen (10.000 mtv/etm), treinen, fietsers als voetgangers, leidden tot vele (bijna) ongevallen. Het verkeer moet elkaar veelal kruisen op deze locatie. Daarnaast spelen rondom de spoorwegovergang drie zaken een belangrijke negatieve rol, namelijk;


1. Negeren van het linksafslaan verbod de Noorder Parallelweg in
2.Ontbreken van spoorbomen voor voetgangers links van de weg
3. Fietsers op het trottoir aan oostzijde van weg tussen Verlengde Maanderweg en Nieuwe Maanderbuurtweg omdat zij anders twee keer de grote stroom autos moeten kruisen.

Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2005
In het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer (UVP 2005) is een bedrag van EUR 120.000,--vastgesteld voor maatregelen op korte termijn. De maatregelen moeten zich, vanwege dit budget, beperken tot de bestaande gelijkvloerse situatie. In het kader van het project Ede Oost - Spoorzone wordt er gekeken naar de mogelijkheden van een ongelijkvloerse overgang. Deze maatregel is niet op korte termijn te verwachten.

Alternatieven
De gemeente stelde vier alternatieven op voor de huidige gelijkvloerse overgang. In eerste instantie is gekeken naar een alternatief met behoud van de huidige verkeersfunctie van de weg. Het gaat om een middeneiland ten noorden van het spoor. Hiermee wordt voorkomen dat mensen linksaf de Noorder Parallelweg in slaan. Daarnaast kan het langzame verkeer in twee keer de Hakselseweg over steken. De gemeente bedacht ook alternatieven waarbij de verkeersfunctie van de weg verandert. Dit betekent dat de spoorwegovergang hierdoor geheel of gedeeltelijk wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De mogelijkheden zijn:

* Een richtingsverkeer in noordelijke richting
* Eén richtingsverkeer in zuidelijke richting
* Totale afsluiting

Deze drie maatregelen zijn relatief goedkoop uit te voeren, maar hebben ingrijpende gevolgen op de verkeerscirculatie en bereikbaarheid in de directe omgeving. Daarom is, met behulp van het gemeentelijke verkeersmodel, gekeken naar de eventuele verschuivingen van de voertuigstromen. Bij alle afsluitingen blijkt dat er voornamelijk een verschuiving van de verkeersstroom richting de Keesomstraat is (circa 90%) en in mindere mate richting de Kerkweg (circa 10%). Overigens staan de plannen voor de aanpak spoorwegovergang Hakselseweg los van de maatregelen die op de parallelweg van de Keesomstraat genomen worden. Het college nam hierover al eerder een besluit.

Inloopbijeenkomst en reacties
In het verleden voerde de gemeente intensief overleg met vertegenwoordigers van alle partijen uit de omgeving. Het gaat om bewoners, bedrijven, de Koepelschool en Pro Rail. Nu vraagt het college alle belanghebbenden een reactie te geven op de alternatieven. Tijdens een inloopbijeenkomst kunnen omwonenden en ander belangstellenden een nadere toelichting krijgen op de verschillende mogelijkheden. Deze inloopbijeenkomst is op donderdag 24 februari, tussen 16.00 uur tot 20.30 uur, in de Koepelschool, Nieuwe Maanderbuurtweg 2.

---