nummer 26 / Ede, 15 februari 2005
Spoorwegovergang Hakselseweg moet veiliger
Het college van burgemeester en wethouders besloot vandaag om de
verkeerssituatie rondom de spoorwegovergang Hakselseweg te verbeteren.
In een discussienota staan uiteenlopende maatregelen genoemd, die nu
met direct belanghebbenden worden besproken. Bewoners en bedrijven
ontvangen een brief waarop ze hun mening kunnen geven. Op 24 februari
is een inloopbijeenkomst in de Koepelschool waar de plannen worden
toegelicht. Het college bespreekt de reacties eerst met de
gemeenteraad voordat zij een definitief besluit neemt.
De hoge intensiteit van zowel motorvoertuigen (10.000 mtv/etm),
treinen, fietsers als voetgangers, leidden tot vele (bijna)
ongevallen. Het verkeer moet elkaar veelal kruisen op deze locatie.
Daarnaast spelen rondom de spoorwegovergang drie zaken een belangrijke
negatieve rol, namelijk;
1. Negeren van het linksafslaan verbod de Noorder Parallelweg in
2.Ontbreken van spoorbomen voor voetgangers links van de weg
3. Fietsers op het trottoir aan oostzijde van weg tussen Verlengde
Maanderweg en Nieuwe Maanderbuurtweg omdat zij anders twee keer de
grote stroom autos moeten kruisen.
Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2005
In het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer (UVP 2005) is een
bedrag van EUR 120.000,--vastgesteld voor maatregelen op korte
termijn. De maatregelen moeten zich, vanwege dit budget, beperken tot
de bestaande gelijkvloerse situatie. In het kader van het project Ede
Oost - Spoorzone wordt er gekeken naar de mogelijkheden van een
ongelijkvloerse overgang. Deze maatregel is niet op korte termijn te
verwachten.
Alternatieven
De gemeente stelde vier alternatieven op voor de huidige gelijkvloerse
overgang. In eerste instantie is gekeken naar een alternatief met
behoud van de huidige verkeersfunctie van de weg. Het gaat om een
middeneiland ten noorden van het spoor. Hiermee wordt voorkomen dat
mensen linksaf de Noorder Parallelweg in slaan. Daarnaast kan het
langzame verkeer in twee keer de Hakselseweg over steken.
De gemeente bedacht ook alternatieven waarbij de verkeersfunctie van
de weg verandert. Dit betekent dat de spoorwegovergang hierdoor geheel
of gedeeltelijk wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De
mogelijkheden zijn:
* Een richtingsverkeer in noordelijke richting
* Eén richtingsverkeer in zuidelijke richting
* Totale afsluiting
Deze drie maatregelen zijn relatief goedkoop uit te voeren, maar
hebben ingrijpende gevolgen op de verkeerscirculatie en bereikbaarheid
in de directe omgeving. Daarom is, met behulp van het gemeentelijke
verkeersmodel, gekeken naar de eventuele verschuivingen van de
voertuigstromen. Bij alle afsluitingen blijkt dat er voornamelijk een
verschuiving van de verkeersstroom richting de Keesomstraat is (circa
90%) en in mindere mate richting de Kerkweg (circa 10%).
Overigens staan de plannen voor de aanpak spoorwegovergang Hakselseweg
los van de maatregelen die op de parallelweg van de Keesomstraat
genomen worden. Het college nam hierover al eerder een besluit.
Inloopbijeenkomst en reacties
In het verleden voerde de gemeente intensief overleg met
vertegenwoordigers van alle partijen uit de omgeving. Het gaat om
bewoners, bedrijven, de Koepelschool en Pro Rail. Nu vraagt het
college alle belanghebbenden een reactie te geven op de alternatieven.
Tijdens een inloopbijeenkomst kunnen omwonenden en ander
belangstellenden een nadere toelichting krijgen op de verschillende
mogelijkheden. Deze inloopbijeenkomst is op donderdag 24 februari,
tussen 16.00 uur tot 20.30 uur, in de Koepelschool, Nieuwe
Maanderbuurtweg 2.
---
Gemeente Ede