Groenen: geef geen afgedankte schepen als tsunamisteun
23 februari 2005
Oude Europese vissersboten voor Azië. Een aimabel idee, zo leek het, om de
nood te ledigen van de tsunami-gebieden. Europarlementariër Bart Staes van
het Vlaamse Groen! onderzocht de zaak en ontdekte dat Azië helemaal niet
blij is met de ongevraagde oude trailers die niet passen bij de wijze waarop
in Azië - kleinschalig en vanaf het strand - gevist wordt.
Op 24 januari kwamen de Europese landbouw- en visserijministers met
het voorstel om Europese vissersboten met een maximum lengte van 12
meter en een leeftijd van maximaal 20 jaar te verschepen naar de
tsunami-gebieden. De Europese Commissie kwam vervolgens met een
spoedprocedure om dit voorstel er door te jassen. Het Europees
Parlement stemt donderdag 24 februari over het voorstel.
Lokale botenbouw
Staes vroeg de FAO - de VN voedsel en landbouworganisatie - om advies.
Die schreef dat Sri Lanka en Indonesië import van deze schepen
onwenselijk achten. "Die landen hebben reeds aangegeven dat zij lokale
nieuwbouw prefereren boven de 'gratis' oude schepen. Alleen op die
manier voldoen de schepen aan de lokale traditie en vismethode.
Bovendien genereert nieuwbouw de broodnodige werkgelegenheid voor de
eigen regio."
Scheepskerkhof
Staes is bovendien bang dat bij een klein defect aan de Europese
schepen er geen kennis is, noch dat de juiste onderdelen er zijn om
het schip te repareren. "Dan maak je van de gebieden die door de
natuurramp zijn getroffen vervolgens een scheepskerkhof. Dat lijkt me
verre van wenselijk."
Overbevissing
De Europese grote trailers met sleepnetten veroorzaken het leegvissen
van de Europese - en inmiddels ook Afrikaanse - zeeën. "In Azië wordt
nog grotendeels kleinschalig en op traditionele wijze gevist. Toch was
er ook voor de tsunami in sommige gebieden al sprake van
overbevissing. Het schenken van onze trailers zou een verantwoorde en
duurzame manier van vissen, met behoud van de visstand, niet ten goede
komen." Ook de FAO wijst erop dat voorkomen moet worden dat een nieuwe
vloot - zo'n 110.000 boten zijn vergaan bij de vloedgolf - leidt tot
overbevissing in de Aziatische wateren.
Scheepvaartsector
De scheepvaartsector ziet wel brood in het plan. Veel reders zitten
door krimp en vernieuwing met een overschot van kleine oude schepen.
Bij het overvaren van de schepen naar Azië krijgen zij dezelfde
subsidie die ze anders voor het sloopschip hadden gekregen plus 20%
transportkosten. "Als we nu eens zouden besluiten om het belastinggeld
dat nu gemoeid is met dit initiatief - al was het maar die 20%
transportkosten - over te schrijven op de rekening van een betrouwbare
NGO, dan zijn we er 100% zeker van dat er meer mee wordt gedaan dan
alleen de Europese eigenaars van oude vissersboten tevreden stellen."
GroenLinks