23-2-2005
Dit is een gezamenlijk persbericht van het Rijk en de gemeente
Amsterdam
Het Rijk en de gemeente Amsterdam hebben afspraken gemaakt om de
business-case voor de Zuidas voldoende sluitend te maken, waardoor de
infrastructuur ondergronds kan worden aangelegd (dokmodel). Er is
overeenstemming over de bijdragen van diverse overheden. Verschillende
marktpartijen hebben al aangegeven risicodragend te willen
participeren in de ontwikkeling van het zogenoemde dokmodel. Het Rijk
en de gemeente Amsterdam hebben de heer J. Doets als kwartiermaker
aangewezen voor onder meer de voorbereiding van een gezamenlijke
onderneming Zuidas. Dit blijkt na bestuurlijk overleg op 23 februari
2005 waarmee het Rijk en de gemeente Amsterdam het advies van
informateur Brinkman overnemen. Het resultaat van de inschrijving op
het aandeelhouderschap van de op te richten NV Zuidas en de vooraf
getoonde bereidheid van marktpartijen voor afname van de grond, zal
beslissend zijn voor het definitieve go-no-go besluit. Dat valt naar
verwachting in 2006.
Staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken), de ministers Zalm
(Financiën), Peijs (Verkeer en Waterstaat) en Dekker (VROM),
burgemeester Cohen en wethouder Stadig van de gemeente Amsterdam en
gedeputeerde Mooij van de provincie Noord Holland hebben 23 februari
bestuurlijk overleg gevoerd over het advies van informateur de heer
Brinkman. Begin vorig jaar kreeg hij van het kabinet en de gemeente
Amsterdam de opdracht een financieel verantwoord ondernemingsplan op
te stellen en de mogelijkheden van een gezamenlijke onderneming van
publieke en private partijen te verkennen.
In het advies Brinkman wordt voorgesteld alle infrastructuur in de
Zuidas ondergronds aan te leggen, waarbij de weg in twee lagen onder
de grond gebracht wordt. Deze stapelvariant heeft als voordelen een
snellere bouwtijd, ruimere mogelijkheden van bebouwing op en naast het
dok en daarmee samenhangend, hogere grondopbrengsten.
In het advies is uitgegaan van alle nu noodzakelijke infrastructuur,
waarbij de mogelijkheid wordt opengehouden later aanvullende
infrastructuur aan te leggen. Het voorlopige ontwerp van dit
gestapelde dok wordt de komende maanden tot een definitief ontwerp
uitgewerkt. Partijen zien het advies van Brinkman als een belangrijke
stap op weg naar verdere ontwikkeling van de Zuidas.
Investeringen
Los van de investeringen in de gebouwen bedraagt de totale investering
voor het dok Zuidas
circa 2 miljard euro over een periode van ruim twintig jaar. Daarvan
kan ongeveer de helft uit de grondopbrengsten op het dok worden
gedekt. Dit zal door de markt moeten worden opgebracht. De publieke
partijen zijn bereid de resterende ruim 1 miljard euro te dekken.
De gemeente draagt circa 400 miljoen euro bij. Dat wordt geheel
gegenereerd door opbrengsten uit de grondopbrengsten naast het dok (de
zogenoemde flanken). Een deel daarvan is al gerealiseerd. Het Rijk
draagt circa 500 miljoen euro bij. Het grootste gedeelte daarvan,
ongeveer 400 miljoen, draagt het ministerie van Verkeer en Waterstaat
(VenW) bij. Dit zijn de kosten van rijksinfrastructuur, zoals deze ook
in het dijkalternatief met het oog op de verkeersafwikkeling zouden
moeten worden gemaakt. Dekking zal plaatsvinden vanuit reeds op de
begroting van VenW geraamde middelen, een beperkte herschikking van
middelen op de VenW begroting en mogelijk met middelen uit het Fonds
Economische Structuurversterking (FES). Het ministerie van VROM
investeert in de ruimtelijke kwaliteit van het gebied met een subsidie
van 100 miljoen euro. De Provincie Noord-Holland en het Regionaal
Orgaan Amsterdam worden gevraagd respectievelijk 75 en 50 miljoen euro
bij te dragen. De bijdragen van overheden zijn onder voorbehoud van
goedkeuring door de Gemeenteraad, Tweede Kamer en Provinciale Staten.
Daarnaast zijn het Rijk en gemeente in principe bereid voor veertig
procent risicodragend te participeren in een gezamenlijke onderneming.
Voorwaarde is wel dat marktpartijen het grootste gedeelte van de
risico's dragen. Verschillende marktpartijen (ABN AMRO, ING,
Rabobank/FGH, ABP en BNG) hebben al hun belangstelling kenbaar gemaakt
om voor de overige zestig procent in de onderneming risicodragend te
participeren.
Kwartiermaker
Kwartiermaker J. Doets gaat werken aan de voorbereiding van een
gezamenlijke onderneming. Gedacht wordt aan het stichten van een NV,
waarin gemeente, rijk en private partijen als aandeelhouder
participeren. In deze onderneming krijgen private partijen een
meerderheidsbelang.
De kwartiermaker krijgt tevens de taak te werken aan een definitief
bouwkundig ontwerp, het uitwerken van de structuur van de onderneming
voor het Zuidas dok, het uitwerken van de selectieprocedure van
beoogde aandeelhouders, de veiling van eventuele grondposities en het
bewaken van de relatie met formele procedures, zoals de Mer/Tracé
procedure (afronding naar verwachting in 2008).
De nu genomen besluiten zijn nog geen go-no-go besluiten. Er komt een
definitief besluit in zicht na de komende reken- en tekenfase. Dan zal
er een definitief ontwerp liggen voor het stapeldok en is er een
ondernemingsplan opgesteld. Uiteindelijk zullen Rijk en gemeente op
basis van het uiteindelijke voorstel van de kwartiermaker en de vooraf
getoonde bereidheid van marktpartijen voor afname van de grond moeten
besluiten tot aanbesteding van het aandeelhouderschap. Naar
verwachting is dit in 2006.
Zuidas
De Zuidas is één van de zes zogenoemde sleutelprojecten; nationale
projecten op en rond de stations van de hogesnelheidslijn. De Zuidas
is een internationale toplocatie voor wonen en werken. Het is
uitgegroeid tot een zakencentrum waarmee Nederland zijn internationale
positie versterkt. Het streven is erop gericht in het Zuidas project
ruim 9000 woningen te realiseren, ruim 1 miljoen m2 kantoorruimte en
350.000 m2 voorzieningen. De Zuidas zal naar verwachting ruimte bieden
aan ruim 50.000 arbeidsplaatsen, waarvan meer dan de helft nieuw zal
zijn voor de regio Amsterdam. Met het streven naar de ontwikkeling van
het dokmodel sluiten de partijen aan op de al noodzakelijke en
geplande verbreding van de weg. Het nieuwe station op de Zuidas brengt
straks hogesnelheidslijn, trein, auto, metro en verbinding met
Schiphol bij elkaar. Hiermee is de basis gelegd om de Zuidas nog meer
in Europa op de kaart te zetten.
Meer informatie
Download:
* Advies De Zuidas Amsterdam; stapeldok in voorbereiding (pdf, 331
KB)
* Aanvullend advies De Zuidas Amsterdam; stapeldok in voorbereiding
(pdf, 118 KB)
* Bijlage Geactualiseerde businesscase (pdf, 480 KB)
* Bijlage Vergelijkend overzicht Dokvarianten (pdf, 42 KB)
* Bijlage Memo veiling aandelen (pdf, 640 KB)
* Bijlage Memorandum DC Orobio de Castro (pdf, 120 KB)
* Bijlage Fiscaal advies (pdf, 2, MB)
* Kamerbrief Advies Zuidas (pdf, 42 KB)
Dossier Nieuwe Sleutelprojecten (achtergrondinformatie over de Nieuwe
sleutelprojecten)
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer