Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Reactie minister Van der Hoeven op het plan van de PvdA
Een basisschool moet een afspiegeling zijn van de wijk. Ouders moeten zelf kunnen
kiezen voor een school. Ik wil die keuzevrijheid absoluut niet inperken. Voor mij is dat
het wezen van art. 23 (vrijheid van onderwijs). Verreweg de meeste scholen (ook de
bijzondere) nemen allochtone leerlingen aan. Slechts een klein aantal scholen voert
een selectief toelatingsbeleid. Dit zijn meestal de scholen van een meer orthodoxe
signatuur. De gemeenten krijgen in het PvdA-plan erg veel macht en bevoegdheden.
Dat staat haaks op de autonomie van scholen. Voor zo'n rol van de gemeente voel ik
niets. Gemeenten kunnen in het plan van de PvdA bepalen dat een kind naar een
andere school moet dan de ouder zelf wil. Dat is niet het verruimen van de
keuzevrijheid, maar het inperken daarvan.
De PvdA maakt andere, al bekende, keuzes voor het bestrijden van achterstanden dan
ik. Die discussie is al vele malen gevoerd. Een meerderheid van de TK is akkoord
gegaan met mijn plan om het extra geld voor het wegwerken van de achterstanden
anders in te zetten. De verantwoordelijkheid komt vanaf 2006 hoofdzakelijk bij de
scholen te liggen. Omdat zij immers het beste zicht hebben op het bestrijden van
achterstanden van leerlingen. Daarom krijgen scholen meer ruimte om het geld naar
eigen inzicht te besteden om zo onderwijs op maat te verzorgen. De gemeente blijft
een belangrijke rol spelen bij het jeugdbeleid, bij de voor- en vroegschoolse educatie
(VVE), bij de opzet van schakelklassen en bij de voorzieningen rond de school.
Gemeenten en scholen moeten niet vrijblijvende-afspraken maken over een
evenwichtiger verdeling van achterstandsleerlingen en over het terugdringen van
segregatie. De inspectie gaat strenger toezicht houden op scholen die te weinig doen
aan bevordering van integratie. Er komen aanvullende eisen voor het stichten van
scholen. Ik ben geen voorstander van de invoering van een algemene acceptatieplicht
van leerlingen. Dat is een oplossing voor een probleem dat er niet echt is.
De Onderwijsraad bereidt momenteel een advies voor over de mogelijkheden om
segregatie in het onderwijs te bestrijden. Daarin wordt in ieder geval de suggestie van
de dubbele wachtlijsten (een wens vanuit de gemeente Rotterdam) meegenomen. De
Onderwijsraad kijkt echter naar diverse mogelijkheden.