Stevige impuls voor kenniseconomie door bedrijven ontstaan uit de
Nijmeegse universiteit
Universiteit Nijmegen oprichten doen het goed. Dat blijkt uit
onderzoek in opdracht van de gemeente en de Stichting Gelder-Kennis.
De bedrijven uit de universiteit zorgden de afgelopen 25 jaar voor
3000 nieuwe arbeidsplaatsen en voor groeiende omzetten en innovaties
bij andere bedrijven in de regioDe bedrijfjes die (ex)studenten en
(ex)medewerkers van de Radboud.
De gemeente Nijmegen en de Stichting Gelder-Kennis zijn de
initiatiefnemers voor dit onderzoek, omdat zij meer willen weten over
de economische effecten van universitaire spin off-bedrijven en over
hun ervaring met knelpunten.
In een korte voorbereidingstijd zijn ruim 250 spin off-bedrijven
opgespoord in Nijmegen en omgeving die samen nu ongeveer 2100
arbeids-plaatsen hebben: gemiddeld ruim acht medewerkers per bedrijf.
Onderzoek-er dr. Peter Vaessen, faculteit Managementwetenschappen van
de RU, schat voorzichtig dat hij tot 350 universitaire spin offs en
3000 arbeidsplaatsen komt bij een grondiger onderzoek. Volgens zijn
rapport Kennisintensief ondernemerschap in de regio Nijmegen. Spin
offs van de Radboud Universiteit Nijmegen krijgt de Nijmeegs
kenniseconomie een stevige impuls van bedrijven afkomstig uit de
Nijmeegse universiteit. De spin off-bedrijven (opgericht door
(ex)studenten en (ex)medewerkers tussen 1980-2004) zorgen zowel voor
nieuwe werkgelegenheid als ook voor meer omzet en innovaties bij
bedrijven in de regio.
Nijmeegse spin offs vervullen een brugfunctie tussen universiteit en
bedrijfsleven en hebben meer contact met bedrijven in de regio dan de
universiteit zelf. Daar gaan de meeste bedrijven niet zo gauw een
oplossing zoeken voor hun kennis- en innovatieproblemen. Voor de
regionale economie is het ook belangrijk dat de Nijmeegse spin-offs
voor 47% hun goederen en diensten in sterke tot zeer sterke mate in de
regio Arnhem-Nijmegen inkopen. Spin offs zijn, evenals veel bedrijven
in de regio Arnhem-Nijmegen, vooral actief in de zakelijke
dienstverlening (o.a. onderzoek- en adviesdiensten, opleidingen,
communicatie- en marketingadvies). Ook zijn er veel spin off-bedrijven
met een beta-achtergrond, actief in onderzoek, ontwikkeling en R&D en
in de ICT.
Het onderzoek laat zien dat er nauwelijks spin offs omvallen of
gedwong-en moeten stoppen (minder dan 2%, tegen 5,5% landelijk). 79%
is innova-tief, ten opzichte van 32% van alle bedrijven. Wel zijn de
meeste spin off-ondernemingen klein en blijven dat ook nog lang.
Spin-offs hebben blijkbaar moeite hun innovaties te gelde te maken.
Uit het onderzoek blijkt ook dat zij vaker dan gemiddeld met
bedrijfsproblemen kampen.
Huisvesting op de campus (Universitair Bedrijven Centrum en Mercator
Science Park) stimuleert de onderlinge contacten en informele
netwerken en het zoeken naar hulp bij bedrijfsproblemen. Bedrijven op
de campus zijn dan ook winstgevender en groeikrachtiger dan overige
spin-off-bedrijven. Verder komt uit het onderzoek dat spin
off-bedrijven op de campus meer op onderzoek & ontwikkeling/R&D
gericht zijn, vaker een beta-achtergrond hebben en met onderzoekers
van de universiteit samenwerken, en meer groei-ambities hebben.
Peter Vaessen doet verschillende aanbevelingen. Zo bepleit hij
bijvoorbeeld meer bedrijfsruimte op de campus en een help desk met
adviezen en netwerken voor spin offs. Daarnaast moet in de stad en de
regio een aantrekkelijker ondernemingsklimaat voor kennisintensieve
bedrijven gecreëerd worden. Ook bepleit de onderzoeker
financierings-mogelijkheden op maat voor universitaire spin offs en
andere jonge kennisintensieve bedrijven.
Het volledige onderzoek is hieronder na te lezen.
Zie het origineel
Gemeente Nijmegen